• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

'Zmiany w ruchu w centrum Gdyni obniżają bezpieczeństwo'

Michał
17 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
W trakcie przebudowy skrzyżowania przy dworcu w Gdyni kontrapas na 3 Maja nie funkcjonuje. Po zakończeniu prac ma wrócić. Nie brakuje głosów, że to niebezpieczne rozwiązanie. W trakcie przebudowy skrzyżowania przy dworcu w Gdyni kontrapas na 3 Maja nie funkcjonuje. Po zakończeniu prac ma wrócić. Nie brakuje głosów, że to niebezpieczne rozwiązanie.

- Jestem całym sercem za kontynuacją budowy dróg rowerowych w Gdyni, natomiast na pewno nie kosztem bezpieczeństwa, obniżania jakości życia, wprowadzania w stres mieszkańców tego miasta w postaci tworzenia kontrapasów i kontraruchu w miejscach, w których nigdy nie powinny się one znaleźć - pisze pan Michał, komentując ostatnie zmiany na drogach w centrum Gdyni.



W ostatnich tygodniach na ulicach Gdyni przybyło kontrapasów oraz stworzono kontraruch na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj o kontrapasach dla rowerzystów w Gdyni

Czytaj o zmianach na Starowiejskiej

Zmiany mają swoich zwolenników, ale nie brakuje również ich przeciwników, podkreślających negatywne aspekty wprowadzonych przez Zarząd Dróg i Zieleni rozwiązań.

Poniżej prezentujemy spostrzeżenia mieszkającego w Gdyni pana Michała

Czy popierasz zmiany dla rowerzystów w centrum Gdyni?

Bardzo cenię i szanuję inwestycje w Gdyni. Uważam, że pod tym kątem, jako miasto znajduje się ona w ścisłej czołówce, jeśli chodzi o Polskę. Jestem również za zrównoważonym transportem, zwłaszcza że poruszam się zarówno samochodem, rowerem, a także na własnych nogach. Strefę Tempo 30 uważam również za dobre rozwiązanie, bo nie widzę powodu, dla którego w ścisłym centrum należałoby poruszać się szybciej. Jestem za kontynuacją budowy dróg rowerowych, natomiast na pewno nie kosztem bezpieczeństwa, obniżania jakości życia, wprowadzania w stres mieszkańców tego miasta w postaci tworzenia kontrapasów i kontraruchu w miejscach, w których nigdy nie powinny się one znaleźć.

Do tej pory przez długie miesiące obserwowałem w milczeniu powstające urbanistyczne "dzieła", mające rzekomo ułatwić ten zrównoważony transport. Jednak widzę, w jakim kierunku to wszystko zaczyna zmierzać i zdecydowałem, że czas zabrać głos, bo za chwilę kontrapasy będą wyznaczane przez czyjeś domostwa. Czas zatem zadać pytanie: jak długo mieszkańcy Gdyni będą terroryzowani przez absolutnie poronione pomysły związane z budową kontrapasów i kontraruchu dla rowerów w miejscach, w których nigdy znaleźć się one nie powinny? Jest to narażanie tym samym wszystkich mieszkańców i uczestników ruchu drogowego na niebezpieczeństwo, utrudnienia, obniżanie jakości życia i dodatkowo niepotrzebny stres.

Nie przypominam sobie żadnych konsultacji społecznych w tym zakresie, a tym bardziej żadnej kampanii informacyjnej, chociażby nawet w postaci najbardziej prymitywnej formy reklamowej, jaką są ulotki, które należałoby wrzucić do skrzynki na listy. Informacje na ten temat w praktyce można znaleźć po czasie w mediach.

Poniżej przedstawiam konkretnie dwa przykłady pokazujące, z jakim absurdem drogowym mamy do czynienia. Dodatkowo załączam zdjęcia, które pokazują, na czym polega problem.

Kontrapas na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni



Kontrapas wyłączył jednocześnie z użycia lewoskręt z 3 Maja do 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni. Spowodował tym samym znaczne wydłużenie kolejki samochodów stojących na światłach. Jest to szczególnie odczuwalne w godzinach szczytu, gdy korek zaczyna się już od skrzyżowania z Wójta Radtkego, a bywa, że i od Jana z Kolna. W praktyce wykorzystywany jest wyłącznie środkowy pas, bo prawy służy w końcu wyłącznie do skrętu w prawo.

Organizacja ruchu, która powróci po zakończeniu przebudowy skrzyżowania przy dworcu. Na razie rowerzyści za ul. 10 Lutego muszą jechać chodnikiem. Organizacja ruchu, która powróci po zakończeniu przebudowy skrzyżowania przy dworcu. Na razie rowerzyści za ul. 10 Lutego muszą jechać chodnikiem.
Wzdłuż kontrapasa znajduje się parking - parkowanie odbywa się tu skośnie. Kierowca, który chce tam wyjechać, musi - stojąc pod kątem - patrzeć nie tylko na nadjeżdżające czy stojące samochody, ale również uważać na rower jadący w przeciwnym kierunku, którego w praktyce nie ma prawa nawet zobaczyć.

Na dodatek w godzinach szczytu i tak będzie stał na kontrapasie i czekał, aż któryś z kierowców go wpuści. To proszenie się o poważny wypadek.

Rowerzyści, których jest tam i tak jak na lekarstwo, jeżdżą często kontrapasem w dwie strony. Równie często jak z niego, korzystają tam zresztą z normalnego pasa albo chodnika.

Czytaj również: Kontrapas nie taki łatwy do zrozumienia

Bardzo często jeżdżę tą drogą. Praktycznie nie ma szans, żeby dostrzec tam rowerzystę (piszę o tym, co się działo przed remontem, bo obecnie on na szczęście nie funkcjonuje). Ilu rowerzystów z niego korzystało realnie? Jeden, dwóch na godzinę?

Pokazuje to ewidentnie, że rowerzyści nawet sami go nie potrzebują. Naprawdę było warto wywracać z tego powodu całą ulicę do góry nogami? Żeby stworzyć pozorną wygodę dla kogoś, kto jej nie potrzebuje?

Nie można było drogi dla rowerów zrobić przy Władysława IV, biorąc pod uwagę, że nie byłby to wtedy kontrapas? Oby ten pomysł został wstrzymany na stałe, a nie tylko na czas remontu.

Kontraruch na ul. Zygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni



Parę dni temu również na Zygmunta Augusta pojawił się kontraruch, na drodze jednokierunkowej. Jest ona na tyle wąska, że nie ma szans, aby zmieścił się na niej jednocześnie samochód oraz rower. Informacyjnie: po prawej stronie ulicy, na całym jej odcinku jest parking, gdzie stoją zaparkowane samochody.

Obok jest Władysława IV zobacz na mapie Gdyni, z drugiej strony ulica Abrahama. Czy trzeba próbować na siłę coś ulepszać?

Czytaj też: Autobus utrudniał ruch na kontrapasie

Na zdjęciu ul. Zygmunta Augusta, gdzie zdaniem naszego czytelnika kontraruch dla rowerów powoduje więcej szkód niż pożytku. Na zdjęciu ul. Zygmunta Augusta, gdzie zdaniem naszego czytelnika kontraruch dla rowerów powoduje więcej szkód niż pożytku.
Jestem głęboko zaniepokojony tym, co się dzieje w tym zakresie w moim mieście, w którym mieszkam, w którym płacę podatki. Również korzystam z roweru i nie widzę powodu, aby tworzyć tego typu problemy w Gdyni. Skoro rower może i tak poruszać się każdą drogą plus do tego są również ścieżki rowerowe.

Nie patrzmy tylko na statystyki



Polecam również nie ekscytować się wyłącznie statystykami, tylko dopuścić do głosu zdrowy rozsądek - to pomaga.

Osobiście prowadzę rozmowy z wieloma mieszkańcami tego miasta, z różnych środowisk, na te tematy od dawna i nie spotkałem się do tej pory jeszcze ani razu z jakąkolwiek aprobatą tego, co się wyczynia w centrum Gdyni w tym aspekcie. Ciężko się temu dziwić, bo jest to po prostu dla ludzi niezrozumiałe.

Uważam zatem, że to, co się zaczyna tworzyć w kontekście tworzonych kontrapasów i kontraruchu dla rowerów staje się kuriozalne. Są przez to pogwałcone elementarne zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Odpowiada Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej:

Wzmożony ruch rowerowy w dużych miastach to zjawisko stosunkowo nowe, budzące niechęć wśród dotychczasowych monopolistów na polskich drogach - wśród kierowców samochodów. Czytając artykuł czytelnika portalu trójmiasto.pl, nie sposób oprzeć się wrażeniu, że autor powiela mocno utrwalone mity na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, które nie wytrzymują konfrontacji z faktami i badaniami na ten temat.

Pan Michał pisze, że jest całym sercem za budową dróg rowerowych w Gdyni, ale zmiany wprowadzane obecnie przez władze Gdyni zagrażają wg niego bezpieczeństwu nie tylko uczestników ruchu drogowego, ale wszystkich mieszkańców i obniżają jakość życia. Tyle, że takie podejście nie wytrzymuje konfrontacji z podstawowym faktem - otóż rowerzysta jest równoprawnym użytkownikiem infrastruktury drogowej, ani lepszym ani gorszym, po prostu takim samym. Tym, co go różni od kierowcy, to brak ochrony w postaci karoserii i znacznie mniej miejsca, którego potrzebuje do poruszania się. Czy kontraruch zatem jest bezpieczny? Przyjrzyjmy się faktom. Kontraruchu nie wymyślono w Gdyni ani nawet w sąsiednim Gdańsku, gdzie mieszkańcy mają do dyspozycji 200 takich ulic (w sumie 47 km).

Gdańsk, wprowadzając kontraruch już siedem lat temu, wzorował się na rozwiązaniach stosowanych w Belgii, gdzie na wszystkich drogach o szerokości powyżej 3 m wprowadzenie ruchu rowerowego "pod prąd" jest obowiązkowe. Od 2009 roku w strefie Tempo 30 w Gdańsku doszło tylko do jednej kolizji z udziałem rowerzysty! Na istniejącym od dwóch lat kontrapasie na ulicy 3 Maja w Gdyni nie doszło do ani jednej kolizji z udziałem rowerzysty. Latem przejeżdżało nim ponad 100 rowerzystów dziennie.

We Francji wprowadzono przepisy, że wszystkie ulice jednokierunkowe, na których jest ograniczenie prędkości do 30km/h, mają być domyślnie udostępnione rowerzystom w obu kierunkach i nie wymaga to żadnych dodatkowych rozporządzeń, a odstępstwo od tej zasady wymaga pisemnego uzasadnienia. W Berlinie około 200 km ulic jednokierunkowych ma dopuszczony ruch rowerowy w obu kierunkach. W Radomiu wszystkie ulice jednokierunkowe są już udostępnione dla dwukierunkowego ruchu rowerów. Od początku istnienia ulic z kontraruchem w Radomiu nie zanotowano na nich żadnego zdarzenia czy wypadku z udziałem rowerzysty. Konrad Frysztak, wiceprezydent Radomia, tak ocenia wprowadzoną rewolucję - "Wprowadzone kontrapasy na początku szokowały kierowców, dziś są czymś naturalnym dla kierowców w naszym mieście, a rowerzyści zwykle czują się na nich bezpiecznie i zgodnie z przepisami korzystają z krótszych dróg".

Opinia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad także nie pozostawia wątpliwości: Doświadczenia zebrane w Polsce i innych krajach wskazują, że ruch rowerowy pod prąd jest bezpieczny i ułatwia zarządzania ruchem, pozwalając skracać drogę rowerzystom a nawet eliminować ruch rowerowy z niebezpiecznych odcinków i skrzyżowań z dużym udziałem ruchu ciężkiego lub wysokimi prędkościami.

W Wielkiej Brytanii przeprowadzono badania, które udowodniły, że węższa droga nie zwiększa prawdopodobieństwa wypadków, wręcz przeciwnie - liczba wypadków spada o połowę!

Pan Michał uznał na końcu swojego artykułu, że zmiany wprowadzane obecnie w Gdyni są kuriozalne, oraz że gwałcą one elementarne zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego. Prawda jest jednak całkowicie odmienna. Kluczem dla bezpieczeństwa jest przestrzeganie zasad strefy Tempo 30 i prawidłowego parkowania (wszystkie samochody widoczne na zdjęciu czytelnika są zaparkowane nieprawidłowo - w obrębie skrzyżowania).

A właściwie tej najważniejszej - jadę maksymalnie 30 km/h, obserwuję jezdnię, ustępuję pieszym, nie czuję się królem szos, parkuję zgodnie z przepisami. Pieszy może bezpiecznie przejść przez jednię, inny kierowca swobodnie włącza się do ruchu, mogę zahamować przed rozgadaną grupą uczniów wchodzących nagle na jezdnię. Taka jest istota zrównoważonego ruchu - równość wszystkich użytkowników dróg. A bezpieczeństwo zależy w największej mierze od tego, na ile się wzajemnie szanujemy na drodze i czy przestrzegamy przepisów.
Michał

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (163) 4 zablokowane

  • Pan Michał przesadza (8)

    zmieszczą się wszyscy, tak samo jak w Gdańsku i Sopocie się mieszczą

    • 40 64

    • troll z urzędu miasta?

      Przyjedź się rowerem po Gdańsku gdzie jest kontr ruch a nie kontr pasy i porównaj różnice.

      • 13 8

    • Pan Michał ma rację (1)

      zmieszczą się wszyscy, ale z głową. A to, co robią w Gdyni, robione jest zupełnie bez przemyślenia. Byle tylko upchnąć tam tych rowerzystów, a że nie jest to wygodne i bezpieczne dla nikogo to nie ma już znaczenia.

      • 22 8

      • Twoja głupota niema znaczenia

        • 2 15

    • Zgadza sie niema najmniejszych problemów ,ale dla buraków co widzą tylko czubek własnego nosa jest jak zawsze taki sam (3)

      Dla takich buraków ilica jest tylko dla blachosmrodów i to bez ograniczenia szybkosci! Ale dla buraków ograniczenia predkosci nie istnieją!

      • 5 17

      • Bo nie mogą szybko i bezpiecznie zap****ać

        • 3 3

      • (1)

        Spróbuj tylko odwrócić kierunek odbiorców Twojego wpisu i zadać podobne pytanie obcisłogaciowym czy ogólne zasady ruchu drogowego są aż tak skomplikowane ( przeciętny furman to ogarnia) że wyznacza się im ścieżki jak osobom specjalnej troski .

        • 6 3

        • A kierowcy to na przełaj przez pole jeżdżą?

          • 1 1

    • Gdynia - miasto dwóch pedałów

      • 7 2

  • W końcu ktoś napisał prawdę - to co się dzieje w Centrum to Szaleństwo ! (8)

    na co drugiej ulicy ścieżka rowerowa a rowerzystów brak.
    Niech się ci urzędnicy w końcu opamiętają.
    80 lat było dobrze - nie róbmy rewolucji rowerowej na siłę !

    • 115 43

    • Sam jesteś szalony debilu

      • 6 21

    • szczur powiedz jak ty żeś to wymyślił?

      Robisz mieszkańcom na złość?

      • 12 6

    • Trzeba byc wyjatkowym burakiem by pisac takie bzdury.Idioto rowerzystów są tysiace i widac ich dokladnie .

      Ale ty masz klapki na oczach widzisz tylko czubek swojego nosa a takim jak ty powinno sie odbierac prawo jazdy dożywotnio. W Gdańsku tez takie debile jak ty piszą identycznie nawet potym jak zamontowano liczniki które pokazuja tysiace rowerzystów

      • 11 27

    • Taaa. 80 lat "było dobrze" i mamy najwyższe wskaźniki wypadków w Europie (1)

      • 11 7

      • 80 lat temu to były głównie kolizje fur konnych z taczkami pieszymi...

        wypuścili wszystkich ze Sreberka, że są takie wpisy?

        • 3 3

    • już widzę jak wy rowerzyści pedałujecie całą jesień zimię i ciągniecie sanki po tych ścieżkach

      :-D

      • 13 9

    • Biedni,terroryzowani samochodziarze :( w Sopocie w nocy ktoś sterroryzował mazde, zachodząc jej drogę!

      • 13 10

    • Należy wszędzie zmniejszyć przepustowość drogi, gdzie ruch dzienny jest liczony w tysiącach samochodów, dla maksymalnie 100 rowerów w szczycie sezonu.

      • 6 3

  • Bardziej martwi mnie nowa (2)

    Organizacja pasów na ul Stryjskiej w Gdyni- po dodaniu bus pasa nie usunięto starej podwójnej ciągłej a ta nowa już się starła, w efekcie powodując zamieszanie względem tego którym „pasem” właściwie jechac? Szczególnie po zmroku lub w deszczu. Lada moment ktoś kogoś zahaczy, ciekawe czy miasto pokryje wtedy szkodę OC

    • 45 0

    • farba się skończyła a na kolejne litry nie ma środków.

      Ważny Sylwester i samolociki

      • 9 2

    • Po co zdzierać farbę, jak jeszcze ładna.

      • 2 0

  • oj Jakub, Jakub... (7)

    puknij ty się w swój pusty dzwonek rowerowy ...

    • 42 25

    • Hitem to jest Małokacka, (4)

      gdzie jakiś 'geniusz rowerowy' ograniczył ruch asfaltową ścieżką biegnącą obok ulicy tylko w jedną stronę i wymalował ścieżkę rowerową w dół ulicy po prawym pasie i tak już mocno zwężonym przez bus pas. Czekam na wiosnę i pierwsze konfrontacje rowerzystów z jadącymi z góry autobusami lub samochodami ciężarowymi.

      • 34 12

      • czy w tym mieście poważnie już nikt nad niczym nie panuje? służby istnieją tylko teoretycznie? ?

        gdzie jest szczur?

        • 2 4

      • Małokacka (1)

        Jesteś w błędzie. Wcześniej to był tylko chodnik na Małokackiej. Nigdy nie można było tam jeździć rowerem oficjalnie. Natomiast w dół masz tylko sierżanty - to nie jest żadna ścieżka, a nawet pas wydzielony. To jest jedynie pokorna prośba dzielenia się przestrzenią jednego pasa z rowerami.

        • 1 0

        • to podziel się tą

          przestrzenią z autobusem miejskim lub z jakąś ciężarówką jadącą w dół...

          • 2 0

      • jechałam w sobotę. jak zwykle zresztą (w dół jezdnią). nic specjalnego się nie wydarzyło.

        • 1 0

    • Ale konstruktywny komentarz..

      • 7 4

    • Nie tylko

      rowerowy

      • 1 4

  • (6)

    Ten kierowwczyk piszący ten artykuł o jeździe rowerem chyba nie ma ogóle pojęcia skoro uważa że jazda pod prąd jest niebezpieczna. Dla niego liczy się tylko Św. Przepustowość i wygoda by mógł swoją odbytnicę po fajki zawieźć a rowerem jeździ on tylko w niedzielę i nie ma ogóle pojęcia o ruchu rowerowym w mieście. Idź gościu na porządne szkolenie i przestań podsycać tę wojnę dla swojej wygody

    • 34 69

    • Dokładnie

      • 5 10

    • (1)

      Wszyscy kierowcy to hieny łącznie z kobietami

      • 4 28

      • ulżyło ?

        to idź do piwnicy smarować łańcuch ...

        • 7 3

    • trollu miejski nic nie rozumiesz albo nie chcesz? (1)

      Dlaczego na tych "ścieżkach "jest tak mało rowerzystów?

      • 9 9

      • bo to są pasy nie żadne "ścieżki" i bedzie sporo rowerzystów dopiero jak te pasy będą tworzyły spójną sieć. Na dzien dzisiejszy to słabo wygląda.

        • 12 5

    • Ma rację, i wyraża ją kulturalnie

      a nie zaczyna swojej wypowiedzi od lekceważenia inncych tak jak Ty...

      • 13 0

  • to chore jak ci w obcisłych gatkach czyli jakiś 1% zrobili syf całej reszcie (7)

    a wszystko przez upośledzone miasto wspólne i półgłówków z urzędu, ja jadać Abrahama czy Zygmunta na pewno nie będę zwracał uwagi na ped**arzy chyba ze sie wycofają z tego debilnego pomysłu :)

    • 58 37

    • (3)

      Chory to jesteś Ty i się lecz bo Ci spaliny śmieciu mózg wyjarały i uważaj pisowski śmieciu żebym cię nie spotkał

      • 13 11

      • poluzuj gumę w obcisłych majtach (1)

        bo Ci krew do mózgu nie dociera ...

        • 11 13

        • twójmózg juz dawno umarł od zatrucia spalinami a majtów niebnosisz bo nieprodukuja twoich rozmiarów :)

          • 4 10

      • ty ze czywiscie masz coz z mózgiem skoro mieszasz do tego polityke

        • 3 3

    • szczur buduj ścieżki a nie małym na dziurawych drogach!

      • 1 1

    • typowy Polak, bandyta drogowy (1)

      a prosze bardzo, zabij kogos, rozjedz, pokaz jaki jestes wazny i mocny. Jak pieknie bedziesz chlipal w sadzie, jak dostaniesz wakacje na kilkanascie lat. Wlasnie dlatego uwazam, ze biedota umyslowa nie powinna miec samochodow, sa za tanie obecnie

      • 15 6

      • wcale niesą tanie ale Polska jest złomowiskiem europy to tyutaj sprawodza sie to co trafia na złom zachodni

        80^ aut to uzywanyc zachodni złom po kilkudziesieciu latach.Powinno sie wprowadzic przepis ze wszystkie strasze niz 10 lat auta trzeba obowiazkowo zezłomowac Kazdy burak jak kupi sobie taki złom toczuje sie dowartosciowany i czuje sie panem królem szos.Idealnie takim przykładem debil podpisujacy sie pan kierowca. czuje sie panem bo jeżdzi złomem.

        • 5 6

  • Jeśli ten Pan ma problem z mijaniem roweru w kontraruchu... (3)

    ... to jakim cudem ma prawo jazdy? Z przejściami dla pieszych też ma problem, bo trzeba się zatrzymać? Żałosne lamenty rozwydrzonych kierowców i tyle.

    • 37 64

    • widać trollu nie próbowałeś jechać tam rowerem. (2)

      • 4 13

      • Jechałem. Żyję i nie ma problemu. A Ty? :)

        • 9 5

      • trolem to ty jestes i udowadniasz to kazdym wpisem wszyscy cie ignorują trolu dlatego sie tak plujesz!

        • 1 4

  • to co zrobiono to parodia. kto jest za to odpowiedzialny? Co miał na myśli? (1)

    Dlaczego w Gdyni nie buduje się prawdziwych dróg rowerowych tylko maluje się je? Pozorowanie pracy i inwestycji:(
    Władze miasta, na was już czas!

    • 48 5

    • bo nie ma miejsca?

      • 2 1

  • (3)

    Kontrapas na ul. 3 Maja to wyjątkowo idiotyczne rozwiązanie. Typowo gdyńska inwestycja w postaci namazania czegoś farbą.

    • 49 7

    • szczur zawiesił po roku funkcjonowanie tego tworu. (1)

      • 0 2

      • bo jest remont na Dworcowej - nie zauważyłeś :)?

        • 4 2

    • idiotyczny nie jest. problem w tym ze jest donikąd i kończy się brukiem

      • 0 0

  • Problem jest z mentalnoscia (3)

    dominuje chlopska: mam samochod, jestem wazniejszy i moge wiecej. Nie, jestes jednym z uczestnikow ruchu, nie jestes wazniejszy od rowerzystow. W Trojmiescie ejst absurdalnei duzo samochodow, nie ma miejsca na wiecej. Rowery zajmuja kilka razy mniej miejsca, nie powoduja korkow i na odcinku 5-7 km, czyli odleglosc, jaka wiekszosc ludzi ma do pracy, sa szybsze niz samochod.

    Caly ten artykul to, nie jestem przeciw rowerom, ale. Gdzie wiemy, ze "ale" zawsze neguje wszystko przed nim.

    • 23 32

    • (1)

      Dokładnie tak. Kierowcy wymyślają sobie jakieś prawo dżungli, że skoro są więksi (tzn. ich puszki), to mogą sobie wymuszać pierwszeństwo wobec pieszych, rowerzystów i innych. Jest zdecydowanie za dużo samochodów i sieć drogowa nie jest w stanie tego obsłużyć, ale niektórzy tego nie zrozumieją i dalej będą szczekać, że trzeba więcej parkingów i dróg, bo popyt. Władze w trójmieście udają, że próbują robić skręt w stronę zrównoważonego transportu - udają, bo za każdą nową drogą rowerową, czy zmianą w organizacji ruchu na rzecz pieszych idzie inwestycja w stylu Nowej Wałowej albo Forum Gdańsk, która skutecznie przywraca bezpieczeństwo dominacji samochodów w ruchu. Jeszcze długo nic się nie zmieni, nie ma szans żeby ktoś u nas wziął przykład z Holendrów albo Duńczyków.

      • 2 1

      • a jak zmieniać mentalność?

        sam "Ojciec Mateusz" nie wystarczy,
        zresztą nawet on jest typowym wzorcem "obciachu" / "ascezy" (w zależności od...)
        wzorce dominujące to "szybki ale bezpieczny" Michałek,
        ktory "nie ma prawa" widzieć zza swej kierownicy
        "przeszkód"

        • 0 0

    • Moje jest monszw

      Kazsy sadzi ze swojwgo pu ktu midzdnia. A ja, matka 2 dzieci, ktore dowoze, bo sa za małe na ZKM, mam do reacy wiwcwj niz 6-7 km. I nie tylko ja... Ale Pan wszwchwiedzacy wie lepiej. I TAK, wkurzają mnie rowerzyści, np. gdy panosza się na drodze, I TAK, przeszkadzają mi pasy namalowane przy jezdniaxh np Morska, bo zwyczajnie nie widzac roweow o ile nie wjade na ich pas... Proszę policzcie ile rowerów ile aut... PROSTE? Terror mniejszosci

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum