Zimowe opony rowerowe - fakt czy mit?
Zobacz, jak sprawdzają się opony kolcowane na lodzie
Opady deszczu, śniegu, lód, a także plucha charakterystyczne dla okresu zimowego sprawiają, że jazda w takich warunkach jest znacznie trudniejsza niż w innych porach roku. Dotyczy to zarówno rowerzystów szosowych, jak i górskich. Rozwiązaniem tego problemu są adekwatne do panujących za oknem warunków opony rowerowe. Dzięki ich strukturze i właściwościom łatwiej będzie nam zapanować nad rowerem.
Większości rowerzystów zimowe opony rowerowe nie będą w ogóle potrzebne, ponieważ jazda w mieście praktycznie ich nie wymaga. Drogi rowerowe są odśnieżane i posypywane solą zazwyczaj dość szybko po wystąpieniu opadów, więc masywne ogumienie jedynie utrudniałoby i spowalniało podróż rowerem. Zimowe opony rowerowe przydadzą się pasjonatom jazdy szosowej i górskiej, którym nadal zależy na osiągach przy ograniczeniu ryzyka wywrotki.
Opony - rodzaje, oznaczenia i dobór do felgi
Zimowe opony rowerowe na szosę
W przypadku jazdy rowerem w okresie zimowym po szosie największym problemem są głównie dwa czynniki: opady i lód. W przypadku pierwszego problemu skuteczną metodą będzie zastosowanie opon ze specjalnymi wgłębieniami rozpraszającymi wodę. Można również nadal korzystać z opon typu slick, jednak z ciśnieniem obniżonym o ok. 10-15 proc. względem ciśnienia wykorzystywanego w warunkach suchych.
Większym ryzykiem będzie zdecydowanie jazda oblodzoną szosą. W tym przypadku znów najlepszym rozwiązaniem będzie zmniejszenie ciśnienia w oponach, ale najsensowniej będzie również wybrać ogumienie tak szerokie, na ile pozwala prześwit między widełkami. Większa przyczepność związana z zastosowaniem niższego ciśnienia niesie za sobą jednak ryzyko wystąpienia tzw. snake bite'a, czyli przyszczypnięcia poprzez dobicie dętki do obręczy. Lepiej zatem w takim przypadku zamontować opony bezdętkowe.
Intensywne opady śniegu praktycznie uniemożliwiają jazdę po szosie tzw. kolarzówką. Jeśli jednak rowerzysta szosowy mimo niesprzyjających warunków nadal pragnie trenować, powinien uzbroić swój bicykl w opony z agresywnym bieżnikiem lub po prostu przesiąść się na inny rower, np. gravel.
Bardzo istotną właściwością, jaką powinna posiadać dobra opona szosowa na trudne warunki pogodowe jest wytrzymałość. Deszcz i wiatr powodują, że asfalt jest zabrudzony a standardowa opona często nie wytrzymuje kontaktu z drobnymi, ostrymi przedmiotami. Producenci dostarczają więc nabywcom informacji o poziomie odporności danego ogumienia. Im wyższy TPI (thread per inch), czyli liczba nici oplotu na cal kwadratowy opony, tym lepsza jej odporność na przecięcia i punktowe przebicia.
Przegląd rowerowych opon kolcowanych dostępnych na polskim rynku
Zimowe opony rowerowe do jazdy w terenie
Wybór opon do zimowej jazdy powinien być zależny od terenu, w którym głównie się poruszamy. Aby uzyskać odpowiednią przyczepność przy jak najmniejszych oporach powinno się wziąć pod uwagę trzy główne kwestie: rodzaj bieżnika, ciśnienie oraz szerokość opon.
Nawierzchnia ubita
Jeżdżąc głównie po błocie, które zdążyło wyschnąć i jest już dobrze ubite, warto wybrać opony z gęsto rozmieszczonym i krótkim bieżnikiem. Ciśnienie w ogumieniu do jazdy po takim terenie nie musi być znacząco obniżone, aby uzyskać odpowiednią przyczepność. Słuszna szerokość opony powinna poprawić trakcję.
Nawierzchnia mokra i błotnista
Na powierzchniach mokrych i błotnistych najlepiej poradzą sobie z kolei opony z rozmieszczonym szeroko bieżnikiem. Dzięki temu nie tylko łatwiej będzie "wgryźć się" w podłoże, ale wynikające z szerszego rozmieszczenia kostki szczeliny pozwolą również na oczyszczanie ogumienia z błota. Ciśnienie w oponach na takie warunki powinno być dość solidnie zmniejszone, aby uzyskać odpowiednią przyczepność i tym samym nie ślizgać się na błocie. Zwłaszcza że lepiej dobrać ogumienie węższe niż w przypadku jazdy po terenie suchym. Najkorzystniejszą opcją byłaby instalacja szerszej opony na przedzie i węższej z tyłu roweru.
Teren zaśnieżony i oblodzony
Nawierzchnia oblodzona i zaśnieżona to przypadek ekstremalny, który wymaga ekstremalnych rozwiązań. Należą do nich specjalne opony kolcowane, czyli takie, w których bieżniku umieszczone zostały malutkie nity zapewniające stabilność na twardym i śliskim podłożu. Działa to w ten sposób, że wspomniane szpice wbijają się w adekwatną nawierzchnię i poprawiają przyczepność roweru. Istotne jest, aby nie używać opon kolcowanych w terenie dla nich nieprzeznaczonym, ponieważ powoduje to przedwczesne zużycie ogumienia.
Wśród oferowanych na rynku opon możemy znaleźć różnego rodzaju opony z kolcami, dostosowane do różnego rodzaju powierzchni. Wiodącym producentem omawianego ogumienia jest firma Schwalbe. Opony Schwalbe Marathon Winter stworzone są do użytkowania na oblodzonej jezdni, gdyż kolce umieszczone są wyłącznie po bokach opony, dzięki czemu przy kontakcie z nieoblodzonym asfaltem nie poniesiemy większych strat. Z kolei model Ice Spiker stworzony został do jazdy po lodzie oraz terenach zaśnieżonych, w związku z czym cieszy się popularnością w gronie rowerzystów z zamiłowaniem do zimowego MTB.
Podsumowanie
Zimowe opony rowerowe nie każdemu cykliście się przydadzą, a właściwie znajdą nabywców wyłącznie wśród zapaleńców, których zresztą coraz więcej zarówno na szosie, jak i w lesie podczas zimowej aury. Omawiane ogumienie ma za zadanie zapewnić tym kolarzom przede wszystkim przyczepność, której może zabraknąć podczas użytkowania opon całorocznych w trudnych warunkach. Ogumienie zimowe powinno być również odporne na przecięcia i przebicia, ponieważ wymiana opon w niskich temperaturach nie należy przecież do najprzyjemniejszych.
Przeczytaj także:
- Jak przygotować rower do zimowej jazdy
- Jak jeździć zimą na rowerze po mieście
- Jak sprawują się opony kolcowane
- Jak ubrać się na rower, gdy za oknem jest mróz
- Wodoodporne skarpety to ciepłe i suche stopy
- Typy zimowych rękawic rowerowych
- Cechy dobrych, zimowych butów rowerowych
...i wiele innych, które znajdziecie w dziale porad rowerowych.
Jak przyjemnie spędzić zimowy biwak na rowerze?
Opinie (76) 7 zablokowanych
-
2019-01-08 09:19
W Gdańsku tylko 30% dróg rowerowych jest odśnieżanych no dodatek często tak nieudolnie ze lepiej się jedzie po tych nie (2)
nie odśnieżanych .
Opony z kolcami sie przydają ale na lód ,którego nie brakuje na drogach rowerowych albo na utwardzony śnieg .Ale u nas większość w zimie to drogi wyglądają jak piaskownica i tu sie nie przydają. A na filmie widać ze lekko wpadają w poślizg na zakręcie.- 3 3
-
2019-01-08 11:05
(1)
Kolce nie dadzą ci przyczepności jak na suchym asfalcie i w poślizg zawsze można wpaść. Różnica jest taka, że granica przyczepności jest dalej (kwestia modelu jak bardzo) niż na zwykłych oponach, a przy drobnym uślizgu idzie z niego wyjść.
Jak na razie najlepsze na czym jeździłem to Kenda Klondike 29x2.1" z 400 kolcami na oponę. Przy zejściu bardzo nisko z ciśnieniem jako napędowa zachowywała się bardzo dobrze, nie było problemu z oblodzonymi podjazdami w TPK (Pachołek - Gołębiewo, okolice Źródła Marii).
Na przodzie jednak nadal brakuje przyczepności i z hamowaniem trzeba uważać.
Bocznego trzymania nie miałem odwagi w pełni sprawdzić. Łagodniejsze łuki po zamarzniętym bajorku można było robić przy prędkości 25-30km/h, bardziej położyć się nie próbowałem, bo się bałem, że wyłożę się ;)
A film słabo pokazuje zalety takich opon.- 2 2
-
2019-01-08 16:48
Gdańsk to nie całe Trojmiasto
Poza tym artykuł nie tyczy się miasta i tyle w temacie.
- 0 0
-
2019-01-08 07:26
(4)
Odśnieżone ścieżki zimą i wyczyszczoe jesienią z liści? Chyba nie w Gdańsku.
- 30 3
-
2019-01-08 11:10
to teraz las będą odśnieżać w zimę? (1)
to może od razu całą zimę zlikwidować
- 0 2
-
2019-01-08 14:15
Jakbyś zimą zaglądał do lasów, to byś wiedział, ze leśnikom zdarza się ostatnio zgarniać śnieg z głównych dróg do zwozu drewna.
- 0 0
-
2019-01-08 09:55
:)
... w Szwecji
- 1 0
-
2019-01-08 08:00
zwłaszcza na matarni
- 3 0
-
2019-01-08 07:43
Mają tylko wtedy (2)
Kiedy rowerzysta ma metroseksualne gatki i brzuszek
- 12 21
-
2019-01-08 11:46
(1)
Mmmmmm sexi!!! Lubisz to .....
- 1 0
-
2019-01-08 13:29
Ale tylko z Tobą.
- 1 0
-
2019-01-08 13:20
Kiedy będzie zima???
Moim zdaniem zwyłe opony z bieżnikiem na codzienną jazdę są w naszym klimacie zupełnie wystarczające do jazdy tzw. zimą.. A jak będzie lód to trudno, jedziemy ostrożnie, nawet jak zaliczymy glębę uzbrojeni w ubiór zimowy to będzie i tak mniej bolesne jak w sezonie wiosna-lato-jesień ...No chyba że zamiast nart na stoku wsiadamy na rower, to jak najbardziej polecam zimowe ogumienie rowerowe.. Jak na razie - to wolę na stoku narty :)
- 1 1
-
2019-01-08 12:41
Ja preferuję sliki na zimę ,wteedy jest dopiero ekstremalnie .
- 3 1
-
2019-01-08 07:11
Czy są opony zimowe 20 cali? - Do składaka (3)
- 12 2
-
2019-01-08 09:00
Ja pozaciskałem trytki na napompowaną oponę z obręczą (1)
Tak co jedną szprychę, jedna trytka
- 2 2
-
2019-01-08 12:38
Trytki na oponę?
Czy koła po jednym obrocie miały jeszcze te trytki? Przestań pisać głupoty, na mrozie trytki pękają
- 0 0
-
2019-01-08 07:43
Tak są. W latach 90, robiłem to tak: dratwa i owijamy co kawałek oponę razem z obręczą koła. Działa sprawdzone, ale trzeba hamować pulsacyjnie
- 2 0
-
2019-01-08 07:16
ty (1)
Czy to pytanie ma sens?zimą rower w garażu odpoczywa,
- 19 30
-
2019-01-08 11:13
niektórym internautom odpoczywa, innym niekoniecznie
- 5 0
-
2019-01-08 10:47
w dzisiejszych czasach
używanie przymiotnika zimowe ma coraz mniejszy sens w odniesieniu do czegokolwiek...
- 4 1
-
2019-01-08 10:07
Opony
Nie to żadnego znaczenia. Jedynie inne opony powinny być stosowane do jazdy po szosie a inne po piaskowych drogach. Chociaż na upartego nie ma to znaczenia jedyna różnica to wiekszy wysiłek po jeździe na drodze szutrowej.
- 0 1
-
2019-01-08 10:02
Odpowiadajac na pytanie z artykulu - warto tylko dla waskich opon, tak ponizej 1.8 cala.
Przy szerszych oponach (polecam Big Betty od Schwalbe) bieznik lapie bez problemu na kazdym blocie, sniegu, itp. Kolczasta oponka 2.5" to calkowity przerost formy nad trescia nawet przy otrym jezdzeniu.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.