Z rowerem do serwisu - jak często i po co?
Sprawny rower to nie tylko kwestia wygody użytkowania. To przede wszystkim nasze bezpieczeństwo, które zawsze powinno być priorytetem. Choć wiele napraw serwisowych możemy - przy odrobinie chęci, czasu i zdolności manualnych - wykonać samodzielnie w domu, to inne wymagają udania się z rowerem do serwisu.
- Kiedy do serwisu rowerowego?
- Ile kosztuje i co obejmuje przegląd serwisowy?
- Jak umówić się na przegląd?
Jeżeli jesteśmy złotymi rączkami i umiemy wykonać podstawowe naprawy swojego jednośladu, zapewne będziemy rzadkimi gośćmi w serwisie rowerowym. Należy jednak zdawać sobie sprawę z tego, że niektóre części i podzespoły wymagają dość regularnych przeglądów i wymian, których nie będziemy w stanie przeprowadzić samodzielnie.
- Co 4000 kilometrów powinniśmy wymieniać łożyska w kołach i supporcie - mówi Robert Lewandowski z Wysepki. - Po takim przebiegu zwykle są one już zużyte. Podobnie powinniśmy dbać o inne części roweru. Przykładowo, płyn w hamulcach hydraulicznych wymaga wymiany co dwa lata. Warto pilnować terminów, bo w przypadku odwlekania podobnych czynności serwisowych, niedługo później możemy stanąć przed koniecznością wymiany całych podzespołów.
Kiedy do serwisu rowerowego?
Jeśli po ostatniej jesiennej jeździe odstawiliśmy rower w kąt, do piwnicy lub na balkon, nie dbając uprzednio o jego konserwację, prawdopodobnie będziemy mieć sporo roboty. Zachęcamy do tego, aby przed zawiezieniem roweru do serwisu dokładnie go umyć, wyczyścić i osuszyć. W ten sposób zaoszczędzimy mechanikom pracy, a sobie pieniędzy i niepotrzebnego wstydu.
- Wielu klientów nie dba należycie o rowery, nie czyści ich regularnie nawet po użytkowaniu w błocie i deszczowych warunkach - mówi Piotr Krzemiński z serwisu Rowersi. - Piasek zmieszany ze smarem i błotem zamienia się w swojego rodzaju tarkę, która działa na podzespoły roweru niczym papier ścierny na drewno. Taki stan sprzętu potrafi wyraźnie podnieść koszt serwisu. Do niszczenia napędu, klocków hamulcowych i ich okładzin przyczynia się też sól drogowa. Niestety, potrafi ona nawet spowodować pękanie szprych w kołach.
Przeczytaj także:
- Jak przygotować rower do wiosny - porady krok po kroku
- Przegląd podręcznych narzędzi rowerowych
- Jaki rower kupić - nowy czy używany?
Ile kosztuje i co obejmuje przegląd serwisowy?
Serwisy rowerowe w Trójmieście oferują przeglądy w co najmniej dwóch wersjach: podstawowej i rozszerzonej. Podstawowy przegląd roweru obejmuje zazwyczaj regulacje (hamulców, przerzutek, połączeń śrubowych), kontrolę ogumienia, ciśnienia w oponach, łożysk, smarowanie, centrowanie kół, niekiedy także mycie całego roweru. Zakres przeglądu rozszerzonego różni się pomiędzy serwisami, zazwyczaj jednak polega na całkowitym rozebraniu roweru w celu dokładnego wyczyszczenia i nasmarowania części, a potem złożenia całej maszyny od nowa.
- Podczas przeglądu dokładnie kontrolujemy stan roweru - mówi Mikołaj Paszkowski z serwisu Zdrowy Rower. - Nierzadko zdarza się, że klienci montują którąś część roweru w sposób niepoprawny, co potrafi niestety szybko wpłynąć na pojawienie się poważniejszej awarii. Zdarza się, że do serwisu przyprowadzane są rowery z krzywo założonym kołem czy niepoprawnie zamontowanymi klockami hamulcowymi.
W trójmiejskich serwisach rowerowych cena przeglądu podstawowego to około 100-200 złotych, w wersji premium musimy zapłacić od 200 do 390 złotych. Warto przejrzeć oferty sklepów rowerowych, gdyż wiele z nich oferuje przedsezonowe promocje, nawet do połowy ceny.
- Rower poddawany gruntownemu przeglądowi rozbieramy do samej ramy - tłumaczy Piotr Krzemiński. - Każda część jest czyszczona, a jeśli to konieczne również smarowana, następnie wraca na umytą ramę maszyny. Koła centrujemy, otwieramy piasty, czyścimy je i smarujemy. Rower jest składany od podstaw, wyregulowany, przygotowany do jazdy na kolejny sezon.
Mechanicy w serwisach, mający niekiedy nawet kilkudziesięcioletnie doświadczenie w tym fachu i dysponujący specjalistycznym sprzętem, są w stanie przeprowadzić regulacje bardzo sprawnie i precyzyjnie. Do jednych z ważniejszych czynności serwisowych należą centrowanie kół, kontrola połączeń śrubowych i okładzin w hamulcach hydraulicznych czy wymiana płynu hamulcowego. Dokonując pewnych napraw w domu, możemy łatwo popełnić błąd, który w najlepszym wypadku będzie kosztował nas komfort jazdy, a w najgorszym - nasze bezpieczeństwo.
- Zużycie poszczególnych komponentów zależy nie tylko od liczby kilometrów czy przejechanych godzin, lecz także od warunków pogodowych, terenu, stylu jazdy i klasy sprzętu - mówi Wojciech Gruk z Dre rowery. - Użytkowników typowo rekreacyjnych zapraszamy na coroczny przegląd przedsezonowy, w ramach którego sprawdzamy zużycie części i dokonujemy niezbędnych regulacji. Osoby traktujące kolarstwo bardziej sportowo zachęcamy do kilku wizyt w trakcie sezonu. W obu przypadkach regularność serwisowania przekłada się na zwiększenie żywotności naszego sprzętu, komfort użytkowania i poprawę bezpieczeństwa.
- Co ciekawe, przed sezonem klienci czasem przychodzą do nas, aby poskarżyć się że... mają dętki do wymiany, bo podczas kilku miesięcy postoju roweru w piwnicy uciekło im powietrze - mówi Piotr Krzemiński. - Świadomość faktu, że pierwszy bar schodzi z opon już pierwszej nocy po odstawieniu roweru, pozwoli wielu osobom zaoszczędzić fatygi.
Jak umówić się na przegląd?
Aby zarezerwować termin na przegląd roweru, najłatwiej i najszybciej zadzwonić do wybranego serwisu. Jeśli wiemy, że mamy coś do naprawienia w swoim jednośladzie, nie zwlekajmy zbyt długo. Im bliżej wiosny, tym dłuższe będą kolejki.
Trójmiejskie serwisy rowerowe coraz częściej wychodzą do klientów z ciekawymi propozycjami, które mają zachęcić rowerzystów do korzystania z ich usług. W gdańskiej Wysepce można zarezerwować termin przez internet, także z opcją wyboru usługi ekspresowej. Ustalenie terminu poprzez kalendarz serwisowy gwarantuje otrzymanie roweru z powrotem w ustalonym terminie oraz odgórne określenie ceny i zakresu prac. Z kolei Dre rowery wychodzi z propozycją bezpłatnego transportu roweru do serwisu i do domu klienta na terenie Trójmiasta.
- Joanna Skutkiewiczj.karjalainen@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie (105) 6 zablokowanych
-
2019-02-17 09:35
Mój rower już po przeglądzie. Klocki hamulcowe wymienione, nowy łańcuch. Przerzutki wyregulowane. Na sezon powinno wystarczyć. Później nie trzeba się martwić o naprawy i przeglądy jak sezon w pełni i kolejki.
- 9 0
-
2019-02-17 10:01
(1)
ten facet nawet nie wie jak się trzyma wkrętak, pierwsze skojarzenie to "kucharz" z pincetą
- 9 0
-
2019-02-17 17:48
ale swoje kasuje jeden i drugi
- 0 0
-
2019-02-17 10:52
Prawda jak zawsze po srodku.Czy wszyscy muszą naprawiac rower sami?Kobiety tez mają to robic? (2)
Auto tez możecie naprawiać sami :) Inna sprawa ze wszystkie naprawy można wykonać samemu w domu ,ale trzeba mieć gdzie i czym ,roweru tez nie będziesz mył w domu na dywanie a do wanny go nie wstawisz tym bardziej ,że większość jej już nie posiada.Tak serwisy są potrzebne ,ale ludzie tam najlepiej jak by pracowali za darmo?Serwis ma miejsce i ma narzędzie które naprawy ułatwiają ,i łatwiej szybciej dokonać regulacji.Jest wolny rynek i każdy może sobie poszukać gdzie taniej czy lepiej.
Ale niektórym wydaje ,się że nadal powinno być jak kiedyś ,sąsiad z klatki cos tam naprawiał wigry3 za parę groszy na piwo gdańskie.
Wszystkie naprawy zawsze wykonywałem sam.- 16 1
-
2019-02-18 00:19
Dobrze gada
No właśnie, np. obiad też można zrobić samemu a często ludzie wpier..... Na mieście... Płacą za osobę 50-80 zł i więcej ... A za naprawę roweru ciężko dać 100-200 zł.
- 3 0
-
2019-02-18 09:53
Jak masz zamiłowanie do majsterkowania to się da
Ja serwisuję rower samemu. Daję radę z hamulcami, przerzutkami, suportem, lekkim centrowaniem kół, pedałami SPD. Nie rozbierałem jeszcze piast kół i sterów, ale to kwestia czasu. Jak sobie nie poradzę pójdę do serwisu. Za cenę serwisu mam już sporo narzędzi, które w przyszłości powinny się zwrócić.
- 2 0
-
2019-02-17 12:05
Chyba Wam sufit na łby się spat... (8)
Rower to można "serwisować" samemu, wystarczy zwykły nóż kuchenny i łyżka do zdejmowania i zakładania opon.
Wiem, że serwis nie fundacja charytatywna i musi zarabiać, ale za cenę 100 zł to ja sobie fajne narzędzia kupię do roweru.- 5 12
-
2019-02-17 14:16
Jak masz czas i miejsce to kto ci broni ? a pozostali jak tacy inteligentni niech sami otwieraja serwisy rowerowe i usługi za (3)
- 0 1
-
2019-02-17 14:23
Czas i miejsce? (2)
Pełen serwis roweru to godzina maks i można to zrobić w salonie, a jak jest pogoda to na dworze.
- 0 4
-
2019-02-17 20:53
czyli własnie potwierdziłes ze niemasz zielonego pojecia o naprawie i konserwacji roweru
- 5 1
-
2019-02-18 10:36
To chętnie zobaczę
rower przed takim serwisem i po :)
Godzina to za mało, żeby rower dobrze umyć, a co dopiero wyserwisować...- 2 0
-
2019-02-17 19:06
(1)
Do czego używasz noża kuchennego serwisujac rower?
- 0 1
-
2019-02-19 12:02
multitul kuchenny
jako łyżka do opon
jako śrubokręt
jako klucz do suportu i wielotrybu
jako dźwignia do klinów
jako szpachla do rdzy- 0 0
-
2019-02-18 00:20
Wymień suport nożem (1)
Nożem rower naprawi ... :))))
- 4 0
-
2019-02-19 11:59
kiedyś zrobiłem kapitalny remont roweru wyłowionego z Renu...
w Święta, gdy wszystko tam było pozamykane...
sztućcami (noże, widelce, dziadek do orzechów itp) i spożywką (oliwa, masło)
nie pomalowałem, ponad rok jeździłem takim pordzewiałym, bo zardzewiał na uroczy złotawy kolor
tylko na nim napisałem flamastrem "Rheingold"
i budził szacun, a po bruku wydawał charakterystyczny klekot... szkoda, został tam... tęsknię...
;-)- 1 0
-
2019-02-17 14:20
dno (3)
śmieszny artykuł, rower i wszystko co związane z bieżącymi naprawami urosło do rangi zaawansowanego serwisu toyoty z napędem hybrydowym. szukają frajerów jak nic ... "serwisy rowerowe coraz częściej wychodzą do klientów z ciekawymi propozycjami, które mają zachęcić rowerzystów do korzystania z ich usług". proponuje jeszcze wymianę powietrza w dętce za 20zł za sztukę. Za 400zł mam komplet narzędzi do naprawy roweru i robie to sam w ramach hobby, włącznie z wymianą płynu w hydraulice.
- 10 5
-
2019-02-17 20:47
(2)
tak tak, przeserwisuj sobie dobry damper. Kup sobie narzędzia do jego rozkręcenia, a potem się zorientuj, że zestaw naprawczy ma tylko dystrybutor na Polskę, ewentualnei można sciągnąć z DE...
- 4 2
-
2019-02-17 21:09
dno (1)
jak mam serwisowac coś czego nie mam ? :) gdybym miał to pewnie bym zakupił specjalistyczne narzędzia. Cześci kupuje wysyłkowo cały czas bez przepłacania w 3miejskich sklepach rowerowych bo niektóre kosztują znacznie więcej niż w necie.
- 1 2
-
2019-02-17 22:52
Przestan
Masz jakiś tani rower i piszesz o serwisowaniu jakbyś był ekspertem...
Jasne, że szrot za 500zl to nie jest rower nad którym warto się spuszczac, jeśli lancuch posmarowany prawidłowo to już połowa sukcesu- 4 0
-
2019-02-17 16:26
Jak chcesz by coś było zrobione dobrze, zrób to sam. (1)
Jak mi w Wysepce wymienili linkę od hamulca to za tydzień biegłem po następną.
- 14 2
-
2019-02-17 20:48
Mogłeś biec po następną tylko z jednego powodu - bo się przetarła. A to jest możliwe, gdy klient się uprze, aby wymienić _tylko_linki_!!!! A że pancerze stare to wuj... to no serwis robi... a potem taka opinia
- 2 3
-
2019-02-18 00:11
Cena a uczciość
Ja wolę oddać do serwisu, skoro u fryzjera płace często 200 zł i więcej za farbowanie z obcinaniem haha za co ?? To w serwisach rowerowych (uczciwych) Gdzie ktoś się stara, często się ubrudzi i nawkurza przy śrubach/suportach ktore ciężko odkręcić to i tak mało. To jest artykuł sponsorowany i trochę tu "dziwnie" z tym powietrzem i łożyskach po 4 000 ... Waga, styl jazdy, warunki ... To czasami po 2 000 padną a czasami trzymają klika lat tak jak moje ;)). Ważne żeby serwis był uczciwy ! W Gdańsku na Przymorzu/Zaspie (koło deptaka na molo w Brzeźnie w osiedlu) jest taki mały serwis rowerowy, byłam i polecam.
- 2 1
-
2019-02-18 20:22
Coraz mniej facetów.
Ciotki nawet roweru nie potrafią naprawić.....
Jakich czasów ja doczekałem tfu.- 3 1
-
2019-02-19 00:12
Ceny z kosmosu! W tej cenie można oddać motocykl na przegląd, a jakby nie patrzeć, to znacznie bardziej skomplikowana materia.
- 0 0
-
2019-02-19 06:44
Omijać ten serwis z daleka! (1)
Ignorancja i arogancja, traktowanie klientów z góry, kompletna nieznajomość serwisowania rowerów - zawsze poprawki, "ślepota" na występujące problemy z dostarczonym do serwisu rowerem, prowizorki serwisowe wzorowane na naszych wschodnich sąsiadach. I pośpiech, bo inni klienci czekają.
Widocznie wszystko zamiast do mózgu poszło w nogi.- 3 1
-
2019-02-19 20:08
Pit
Który?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.