• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z prądem czy pod prąd? Zalety i wady rowerów elektrycznych

Adam Majewski
1 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Rower elektryczny to często najlepszy sposób na dostanie się do pracy. Rower elektryczny to często najlepszy sposób na dostanie się do pracy.

Moja domowa przestrzeń jest naszpikowana elektroniką użytkową. Pracuję w tzw. inteligentnym budynku. Cały czas mam przy sobie ponad setkę aplikacji w smartfonie - wybranych przeze mnie, jak i narzuconych przez wydawcę systemu. Choć korzystam z dobrodziejstw elektroniki jak mało kto, dla siebie roweru elektrycznego nie kupię. Niemniej są osoby, które powinny to zrobić.


Czy zastanawiasz się nad zakupem roweru elektrycznego?

Rowery elektryczne, czemu nie da się zaprzeczyć, pomagają dostać się do pracy w normalnych ubraniach. I powiedzmy sobie wprost, bez ryzyka spocenia się. Na pewno nie każdy może przeznaczyć kilka dodatkowych minut na zmianę ubrania lub prysznic. Co rusz wychodzimy do pracy na styk - jeśli mamy do niej blisko, mocniej wchodzi to w krew.

Częstotliwość kursów komunikacji miejskiej wydaje się niedopasowana do dynamiki porannego i popołudniowego szczytu, nie wspominając o pojemności autobusów i tramwajów. Świetnym przykładem jest linia nr 249 zbierająca pasażerów z kilku dzielnic - Wrzeszcza, Zaspy i Przymorza (w tej najludniejszej części Gdańska jest pełno szkół). Są to - oprócz uczniów - także studenci z oliwskiego kampusu UG, pracownicy biurowych kompleksów OBC i Alchemia. Autobusy tej linii kursują rano co pół godziny! Uprzedzam ewentualną kontrę: trudno określić podróż do pracy jako komfortową, jeśli wymusza 1-2 przesiadki lub wiąże się z drałowaniem na najbliższy przystanek innych linii około kilometra - dla kogoś aktywnego fizycznie to żaden dystans, ale nie każdy taki musi być.

Rower elektryczny - ceny, zalety, modele. Ile kosztuje rower elektryczny? Rower elektryczny - ceny, zalety, modele. Ile kosztuje rower elektryczny?

Nic zatem dziwnego, że pechowe Mevo cieszyło się dużą popularnością w tej części miasta.

Niezależnie od upadku systemu współdzielonych rowerów elektrycznych od jakiegoś czasu przybywa w Trójmieście tzw. e-rowerów. Są drogie, ale pozwalają znacznie skrócić czas dojazdu - póki co ścieżki rowerowe nie są tak bardzo zakorkowane jak drogi dla samochodów. Czas to pieniądz, więc się opłaca.

E-rower na zdrowie



E-rowery nierzadko wybierają osoby, które z jakichś powodów są niezdolne do ćwiczeń - to różne dolegliwości, brak kondycji po chorobie, trwająca rekonwalescencja itd. Stopniowe zwiększanie aktywności fizycznej może odbywać się m.in. za sprawą tego właśnie środka transportu. Do tego jazda na rowerze dostarcza dużo pozytywnych emocji, daje lepszą perspektywę widzenia świata niż samochód.

Dzięki rowerom z elektrycznym wspomaganiem stało się również możliwe wyciągnięcie z domów ogromnej rzeszy seniorów w Niemczech, krajach Beneluksu czy Skandynawii. Czy tak się stanie też w Polsce? E-rower niweluje szereg ograniczeń podeszłego wieku - do jazdy na tradycyjnym rowerze może zniechęcać choćby - z wiekiem coraz częstsza - zadyszka.

Dzięki rowerom elektrycznym seniorzy przezwyciężają ograniczenia związane z mobilnością. Dzięki rowerom elektrycznym seniorzy przezwyciężają ograniczenia związane z mobilnością.
Taki sprzęt może okazać się świetnym wyborem dla osób, które po prostu mają problemy z kolanami (rowery elektryczne ułatwiają jazdę po wzniesieniach). Niestety tryb życia narzucony przez obecne zależności ekonomiczne - ludzie zajmują się głównie zarabianiem pieniędzy na pokrycie bardziej lub mniej istotnych potrzeb - fatalnie odbija się na kondycji fizycznej osób w sile wieku. Jazda na rowerze ze wspomaganiem - mimo obniżonego poziomu wysiłku - może czasami pomóc spalić choćby parę kalorii. Utrzymanie wagi w ryzach stało się już problemem wszystkich generacji.

Listonosz listy wiezie na...



Wiele państw europejskich mocno promuje niskoemisyjne środki transportu, w tym e-rowery. W Finlandii są to dopłaty do zakupu, a w Wielkiej Brytanii m.in. nieoprocentowane pożyczki. W Polsce mechanizm subwencji do pojazdów elektrycznych (ciężarówek, samochodów dostawczych i osobowych, skuterów, rowerów) objął jedynie przedsiębiorstwa i został uruchomiony pod koniec listopada 2019 r. E-rower może być zakupiony wyłącznie w celach związanych z działalnością komercyjną.

Na rzecz objęcia "elektryków" programem dopłat lobbowała ponoć Poczta Polska SA. I wcale to nie dziwi, gdyż rower w wielu miejscach w kraju to wygodny i efektywny środek transportu dla listonoszy.

Szkoda tylko, że zachęta nie obejmuje osób fizycznych - nawet jeśli ceny rowerów elektrycznych są dość wysokie, a ich żywotność ograniczona, dopłaty mogłyby przekonać część potencjalnych nabywców. Zobaczymy, co wydarzy się w tej materii w przyszłości? Może zwyczajnie należałoby znaleźć miejsce dla rowerów elektrycznych w strategiach prozdrowotnych, choćby obejmujących jedynie seniorów?

Dlaczego nie chcę e-roweru?



Choć osobiście wolę rowery napędzane siłą mięśni, skłaniam się bardzo mocno do uznania preferencji użytkowników rowerów elektrycznych. Niech na tych e-rowerach też sobie jeżdżą - bo mnie, kolarskiemu "konserwatyście", nie przeszkadzają.

Baterie wykorzystywane w elektrykach, podobnie jak w modnych hulajnogach, niestety nie są ekologiczne (jak każdy rodzaj baterii lub akumulatora). Utylizacja ogniw, także ta w pełni oficjalna i zgodna z przepisami środowiskowymi, wiąże się z uwolnieniem znacznej ilości szkodliwych pierwiastków. Niemniej ich żywotność, czyli liczba możliwych cykli ładowania, stale rośnie, osiągając już wartości nawet powyżej tysiąca. Pojazdy elektryczne, mimo tego "ekodefektu", nie pogarszają stanu jakości powietrza - za ich sprawą emisja spalin staje się generalnie niższa. Wybierać zatem musimy mniejsze zło.

Informujemy czytelników, co zrobić ze zużytymi bateriami i akumulatorami


Problem tkwi w ścieżkach rowerowych - są ciasne, przepełnione w sezonie turystycznym. Brakuje na nich miejsca dla użytkowników rowerów tradycyjnych i elektrycznych, a także bardzo modnych hulajnóg. Gdyby dołożyć do tego zestawu pojawiające się na ścieżkach segwaye czy elektryczne deskorolki, należałoby uznać, że infrastrukturę mamy już mocno przestarzałą. To także właściwość chaotycznie rozlanej i nierównomiernie zaludnionej trójmiejskiej konurbacji (niezgodnie z encyklopedyczną definicją określanej dumnie metropolią).

Kiedy chcę "poczuć" swój rower, uciekam z Gdańska i rozpędzam się dopiero za Juszkowem lub na Żuławach. To zrozumiałe, że ścieżki rowerowe w Gdańsku czy Gdyni są przeznaczone do jazdy w "miejskim stylu". Rozwój tzw. kultury rowerowej sprawił, że coraz trudniej się po nich poruszać - cyklistów z roku na rok przybywa. W moim odczuciu - lawinowo.

Moja codzienna trasa do biura (w oliwskim korpomiasteczku) obejmuje wyjątkowo uciążliwy i niebezpieczny odcinek. To jeszcze niedostosowana do ruchu rowerowego oraz często uczęszczana ul. Kołobrzeska w Gdańsku. Postanowiłem nie pchać się tam z kolejnym rowerem, dlatego do firmy docieram w inny, spokojniejszy sposób. Rozwijać chyba nie muszę, dlaczego nie chcę jeździć do pracy e-rowerem?

Rower lepszy niż samochód



Włodarze być może jeszcze nie zauważyli transformacyjnej roli rowerów, także tych elektrycznych. Mają one przeogromny wpływ na jakość życia w mieście - jeśli ścieżek rowerowych będzie więcej i staną się lepsze, mieszkańcy chętniej będą dojeżdżali do pracy na jednośladach. Tym samym zmniejszą się korki, bo więcej rowerów to mniej samochodów. Proste, prawda?

Mevo udowodniło, że mieszkańcy Trójmiasta chcą korzystać z rowerów w drodze do pracy. Komunikacja miejska nie gwarantuje szybszego przemieszczania się po mieście niż własny samochód. Autobusy stoją przecież w tych samych korkach co samochody osobowe!

Rowery i ich elektryczne odpowiedniki są panaceum na liczne problemy miejskiej cywilizacji - od zdrowotnych i środowiskowych po komunikacyjne.

Opinie (114)

  • Elektryk (5)

    Ja jeżdżę tyłko w sezonie mam Ecobike 750 W, musiałbym się na niego ubierać jak na motor jest za szybki dla normalnego użytkownika -). W razie pytań do dyspozycji

    • 2 3

    • (2)

      to nie masz roweru elektrycznego tylko skuter elektryczny

      • 3 0

      • (1)

        mnie to wygląda na rower

        • 0 1

        • Kodeksowi drogowemu to wygląda na skuter

          • 2 0

    • Mam rower elektryczny i prędkość jazdy zależy od tego jak pedałuję ,samochodem też nie jeżdżę dociskając pedał gazu do podłogi .

      • 2 0

    • Kiedyś były motorowery z pedałami, i tak powinny być kategoryzowane, homologowane i rejestrowane rowery z większą mocą.

      • 0 0

  • Czy mevo zostaną rozdane mieszkańcom? (3)

    Za 3 miesiace będzie ciepło.

    • 2 7

    • Bo się należy., nie?!

      • 0 0

    • będą wyzłomowane.

      • 0 0

    • a po co Ci ciepło?

      ja przyjechałem na rowerze do pracy przed chwilą. Teraz jest najlepsza pogoda na dojazdy, niska szansa, że się przegrzejesz. Ci, co jeżdżą tylko tylko latem jak słonko świeci, nie mają pojęcia o jeździe i piszą takie dyrdymały, że sezon, to trwa 5 miesięcy, a później pada 24/7 i jest "za zimno" a tak naprawdę trzeba się sensownie ubrać (i nie mówię tu o termogalotach obcisłych i jakiejś durnej, odblaskowej kurtce z odblaskami) i mieć rower z pełnymi błotnikami i ew kurtkę przeciwdeszczową pod ręką. Tyle.

      • 1 1

  • Elektryk (2)

    Czekam z utęsknieniem

    • 3 2

    • (1)

      znaczy kto... Wałęsa?!

      • 0 1

      • jarcio k.

        • 0 0

  • Pokolenie sojowych kalek (1)

    Nie tylko nie podbiegnie taki 100 metrów, ale już nawet na rowerze nie da rady! Za następne 50 lat będzie jak w tej kreskówce z robotem - każdy na elektrycznym wózku i karmiony przez sondę, bo żucie pokarmu to już zbyt wielki wysiłek xD Zresztą to już się dzieje w USA, jadą grubasy 50 metrów autem a potem się przesiadają na elektryczne wózki zakupowe.

    • 14 9

    • Ale ty będziesz zawsze silny zwarty i gotowy - tak trzymaj.

      • 2 0

  • Prad z wegla akumulator z metalami ciezkimi .Kto wciskaciemnote o ekologi (2)

    Mevo rzekomo bylo bardzo popularne bo bylo za darmo
    33 grosze dziennie za 1.5 godziny jazdy. Wprowadzcie ceny rynkowe tak jak za hulajnogi i wtedy zobaczymy jaka jest popularność
    Darmo to nawet gorącą smoła smakuje

    • 6 5

    • Ale swiatło w domu zapalasz, środkami komunikacji jeździsz i piwo do lodówki wkładasz. Ekologia to nie rezygnacja ze wszystkiego tylko mądre korzystanie z dostępnych dobrodziejstw cywilizacji.

      • 3 0

    • I rozwożenie baterii dislami warto dodać.

      • 0 0

  • Eko to nie tylko utylizacja, ale także prąd na ładowanie... U nas z węgla (2)

    Więc wcale pojazdy na prąd nie są eko, bo gdzieś spala się węgiel w elektrowni, żeby je ładować.....

    • 4 6

    • Nieprawda (1)

      Dalej są nieporównywalnie bardziej "eko", niż pojazdy spalające paliwo.

      • 4 0

      • oczywiście

        bo są wydajne, a nie jak silniki spalinowe, 35 %, reszta pary w gwizdek.

        • 0 0

  • Wnioski są proste: jesteś zdrowy, korzystaj z roweru (2)

    Nie jesteś zdrowy: korzystaj z roweru elektrycznego.

    • 4 5

    • Jestem zdrowy i korzystam z elektrycznego , mogę?

      • 3 0

    • to błędne wnioski, wszytko zależy od potrzeb i warunków

      • 0 0

  • rower elektryczny zbyt drogi, nieopłacalny (1)

    zagłosowali kierowcy, którzy za grata płacą tysiące zł rocznie + utrata wartości

    • 4 1

    • Zestaw nie taki drogi. E- biker.pl lub z Aliexpress

      • 1 0

  • "Problem tkwi w ścieżkach rowerowych - są ciasne, przepełnione w sezonie turystycznym" - chyba tylko na tej nadmorskiej. Pozostałe mają wciąż mnóstwo zapasu. Dopóki rowerem da się przejechać na jednej zmianie świateł bez stania w rowerowym korku, to nie widzę problemu.

    • 4 3

  • Oko (1)

    Ja mam rower elektryczny że spomaganiem i jestem z niego zadowolony nie narzekam

    • 9 1

    • Najbardziej narzekają tacy co nie mają ani nawet się takim rowerem nie przejechali . Polak zawsze znajdzie coś na nie chociaż tego nawet nie sprawdzi.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum