rowery

Z prądem czy pod prąd? Zalety i wady rowerów elektrycznych

Rower elektryczny to często najlepszy sposób na dostanie się do pracy.
Rower elektryczny to często najlepszy sposób na dostanie się do pracy. Markus Mainka/123RF.com

Moja domowa przestrzeń jest naszpikowana elektroniką użytkową. Pracuję w tzw. inteligentnym budynku. Cały czas mam przy sobie ponad setkę aplikacji w smartfonie - wybranych przeze mnie, jak i narzuconych przez wydawcę systemu. Choć korzystam z dobrodziejstw elektroniki jak mało kto, dla siebie roweru elektrycznego nie kupię. Niemniej są osoby, które powinny to zrobić.


Czy zastanawiasz się nad zakupem roweru elektrycznego?

przyda się do dojazdów do pracy 32%
unikam większego wysiłku fizycznego, choć chcę korzystać z dobrodziejstw jazdy na rowerze 14%
są zbyt drogie, aby był to opłacalny zakup 48%
nie wiem jeszcze, co to jest e-rower 6%
zakończona Łącznie głosów: 393
Rowery elektryczne, czemu nie da się zaprzeczyć, pomagają dostać się do pracy w normalnych ubraniach. I powiedzmy sobie wprost, bez ryzyka spocenia się. Na pewno nie każdy może przeznaczyć kilka dodatkowych minut na zmianę ubrania lub prysznic. Co rusz wychodzimy do pracy na styk - jeśli mamy do niej blisko, mocniej wchodzi to w krew.

Częstotliwość kursów komunikacji miejskiej wydaje się niedopasowana do dynamiki porannego i popołudniowego szczytu, nie wspominając o pojemności autobusów i tramwajów. Świetnym przykładem jest linia nr 249 zbierająca pasażerów z kilku dzielnic - Wrzeszcza, Zaspy i Przymorza (w tej najludniejszej części Gdańska jest pełno szkół). Są to - oprócz uczniów - także studenci z oliwskiego kampusu UG, pracownicy biurowych kompleksów OBC i Alchemia. Autobusy tej linii kursują rano co pół godziny! Uprzedzam ewentualną kontrę: trudno określić podróż do pracy jako komfortową, jeśli wymusza 1-2 przesiadki lub wiąże się z drałowaniem na najbliższy przystanek innych linii około kilometra - dla kogoś aktywnego fizycznie to żaden dystans, ale nie każdy taki musi być.

Nic zatem dziwnego, że pechowe Mevo cieszyło się dużą popularnością w tej części miasta.

Niezależnie od upadku systemu współdzielonych rowerów elektrycznych od jakiegoś czasu przybywa w Trójmieście tzw. e-rowerów. Są drogie, ale pozwalają znacznie skrócić czas dojazdu - póki co ścieżki rowerowe nie są tak bardzo zakorkowane jak drogi dla samochodów. Czas to pieniądz, więc się opłaca.

E-rower na zdrowie



E-rowery nierzadko wybierają osoby, które z jakichś powodów są niezdolne do ćwiczeń - to różne dolegliwości, brak kondycji po chorobie, trwająca rekonwalescencja itd. Stopniowe zwiększanie aktywności fizycznej może odbywać się m.in. za sprawą tego właśnie środka transportu. Do tego jazda na rowerze dostarcza dużo pozytywnych emocji, daje lepszą perspektywę widzenia świata niż samochód.

Dzięki rowerom z elektrycznym wspomaganiem stało się również możliwe wyciągnięcie z domów ogromnej rzeszy seniorów w Niemczech, krajach Beneluksu czy Skandynawii. Czy tak się stanie też w Polsce? E-rower niweluje szereg ograniczeń podeszłego wieku - do jazdy na tradycyjnym rowerze może zniechęcać choćby - z wiekiem coraz częstsza - zadyszka.

Dzięki rowerom elektrycznym seniorzy przezwyciężają ograniczenia związane z mobilnością.
Dzięki rowerom elektrycznym seniorzy przezwyciężają ograniczenia związane z mobilnością. Jozef Polc/123RF.com
Taki sprzęt może okazać się świetnym wyborem dla osób, które po prostu mają problemy z kolanami (rowery elektryczne ułatwiają jazdę po wzniesieniach). Niestety tryb życia narzucony przez obecne zależności ekonomiczne - ludzie zajmują się głównie zarabianiem pieniędzy na pokrycie bardziej lub mniej istotnych potrzeb - fatalnie odbija się na kondycji fizycznej osób w sile wieku. Jazda na rowerze ze wspomaganiem - mimo obniżonego poziomu wysiłku - może czasami pomóc spalić choćby parę kalorii. Utrzymanie wagi w ryzach stało się już problemem wszystkich generacji.

Listonosz listy wiezie na...



Wiele państw europejskich mocno promuje niskoemisyjne środki transportu, w tym e-rowery. W Finlandii są to dopłaty do zakupu, a w Wielkiej Brytanii m.in. nieoprocentowane pożyczki. W Polsce mechanizm subwencji do pojazdów elektrycznych (ciężarówek, samochodów dostawczych i osobowych, skuterów, rowerów) objął jedynie przedsiębiorstwa i został uruchomiony pod koniec listopada 2019 r. E-rower może być zakupiony wyłącznie w celach związanych z działalnością komercyjną.

Na rzecz objęcia "elektryków" programem dopłat lobbowała ponoć Poczta Polska SA. I wcale to nie dziwi, gdyż rower w wielu miejscach w kraju to wygodny i efektywny środek transportu dla listonoszy.

Szkoda tylko, że zachęta nie obejmuje osób fizycznych - nawet jeśli ceny rowerów elektrycznych są dość wysokie, a ich żywotność ograniczona, dopłaty mogłyby przekonać część potencjalnych nabywców. Zobaczymy, co wydarzy się w tej materii w przyszłości? Może zwyczajnie należałoby znaleźć miejsce dla rowerów elektrycznych w strategiach prozdrowotnych, choćby obejmujących jedynie seniorów?

Dlaczego nie chcę e-roweru?



Choć osobiście wolę rowery napędzane siłą mięśni, skłaniam się bardzo mocno do uznania preferencji użytkowników rowerów elektrycznych. Niech na tych e-rowerach też sobie jeżdżą - bo mnie, kolarskiemu "konserwatyście", nie przeszkadzają.

Baterie wykorzystywane w elektrykach, podobnie jak w modnych hulajnogach, niestety nie są ekologiczne (jak każdy rodzaj baterii lub akumulatora). Utylizacja ogniw, także ta w pełni oficjalna i zgodna z przepisami środowiskowymi, wiąże się z uwolnieniem znacznej ilości szkodliwych pierwiastków. Niemniej ich żywotność, czyli liczba możliwych cykli ładowania, stale rośnie, osiągając już wartości nawet powyżej tysiąca. Pojazdy elektryczne, mimo tego "ekodefektu", nie pogarszają stanu jakości powietrza - za ich sprawą emisja spalin staje się generalnie niższa. Wybierać zatem musimy mniejsze zło.

Informujemy czytelników, co zrobić ze zużytymi bateriami i akumulatorami


Problem tkwi w ścieżkach rowerowych - są ciasne, przepełnione w sezonie turystycznym. Brakuje na nich miejsca dla użytkowników rowerów tradycyjnych i elektrycznych, a także bardzo modnych hulajnóg. Gdyby dołożyć do tego zestawu pojawiające się na ścieżkach segwaye czy elektryczne deskorolki, należałoby uznać, że infrastrukturę mamy już mocno przestarzałą. To także właściwość chaotycznie rozlanej i nierównomiernie zaludnionej trójmiejskiej konurbacji (niezgodnie z encyklopedyczną definicją określanej dumnie metropolią).

Kiedy chcę "poczuć" swój rower, uciekam z Gdańska i rozpędzam się dopiero za Juszkowem lub na Żuławach. To zrozumiałe, że ścieżki rowerowe w Gdańsku czy Gdyni są przeznaczone do jazdy w "miejskim stylu". Rozwój tzw. kultury rowerowej sprawił, że coraz trudniej się po nich poruszać - cyklistów z roku na rok przybywa. W moim odczuciu - lawinowo.

Moja codzienna trasa do biura (w oliwskim korpomiasteczku) obejmuje wyjątkowo uciążliwy i niebezpieczny odcinek. To jeszcze niedostosowana do ruchu rowerowego oraz często uczęszczana ul. Kołobrzeska w Gdańsku. Postanowiłem nie pchać się tam z kolejnym rowerem, dlatego do firmy docieram w inny, spokojniejszy sposób. Rozwijać chyba nie muszę, dlaczego nie chcę jeździć do pracy e-rowerem?

Rower lepszy niż samochód



Włodarze być może jeszcze nie zauważyli transformacyjnej roli rowerów, także tych elektrycznych. Mają one przeogromny wpływ na jakość życia w mieście - jeśli ścieżek rowerowych będzie więcej i staną się lepsze, mieszkańcy chętniej będą dojeżdżali do pracy na jednośladach. Tym samym zmniejszą się korki, bo więcej rowerów to mniej samochodów. Proste, prawda?

Mevo udowodniło, że mieszkańcy Trójmiasta chcą korzystać z rowerów w drodze do pracy. Komunikacja miejska nie gwarantuje szybszego przemieszczania się po mieście niż własny samochód. Autobusy stoją przecież w tych samych korkach co samochody osobowe!

Rowery i ich elektryczne odpowiedniki są panaceum na liczne problemy miejskiej cywilizacji - od zdrowotnych i środowiskowych po komunikacyjne.
Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »