• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z kamerą wśród lokomotyw Muzeum Kolejnictwa

Krzysztof Kochanowicz
3 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

W Kościerzynie znajduje się największe muzeum parowozów i lokomotyw, które spotkać można było na polskich torach w minionym wieku. Łącznie w ekspozycji znajduje się ponad czterdzieści jednostek taboru kolejowego. To właśnie tutaj zatrzymał się czas dla najlepszych tradycji polskiego kolejnictwa. W tym historycznym miejscu powracają wspomnienia z niezwykłych i bogatych dziejów dróg żelaznych w Polsce. Zwiedzanie kolejowej ekspozycji to z pewnością ciekawa forma spędzenia wolnego czasu poza domem z rodziną. Po sezonie nie ma tu tłumów i swobodnie można robić zdjęcia bez przypadkowych gości w tle. Z Trójmiasta do Kościerzyny mamy raptem godzinę drogi samochodem lub pociągiem. Wycieczka rowerowa zajmie nam natomiast cały dzień. Możemy ją jednak rozłożyć, tak że pół trasy pojedziemy na dwóch kółkach, a wrócimy pociągiem. Wybór należy do was.





Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie



Ekspozycja zajmuje budynki i plac dawnej lokomotywowni. Dzieje kościerskiej parowozowni sięgają XIX wieku. Niestety dokładna data rozpoczęcia jej działalności nie została odnotowana w archiwach. Jednak za jej debiut przyjmuje się rok 1885 - to właśnie wtedy dotarła kolej do Kościerzyny. Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie posiada najliczniejszą i wciąż rozrastającą się ekspozycję pojazdów szynowych w Północnej Polsce.

Wraz z zastępowaniem trakcji parowej przez spalinową zmniejszyła się również konieczność utrzymywania licznych lokomotywowni. Od 1 listopada 1992 roku, zarządzeniem naczelnego dyrektora Północnego Okręgu w Gdańsku, na miejscu lokomotywowni został utworzony Skansen PKP Kościerzyna. Do podstawowych działań muzeum zaliczono nie tylko gromadzenie i konserwację eksponatów związanych z historią kolei, ale także utrzymywanie w stanie czynnym parowozów. Oprócz działalności o charakterze muzealnym, skansen posiadał też czynne parowozy, prowadzące tzw. pociągi retro. Po przeprowadzonym podziale PKP, w 2001 roku, parowozownia została przejęta przez PKP Cargo. Taki stan rzeczy utrzymywał się przez osiem lat. W 2009 roku, placówka ta, już jako Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie, została włączona w struktury Muzeum Ziemi Kościerskiej. Niestety w związku z ogromnymi kosztami związanymi z utrzymaniem "na chodzie" historycznych parowozów na dzień dzisiejszy żaden z nich nie może zaszczycić już polskich torów kolejowych swoją obecnością.

Adres:

Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
ul. Towarowa 7, Kościerzyna
tel.: +48 58 721 86 31
e-mail: parowozownia@koscierzyna.gda.pl
WWW: Muzeum Kolejnictwa.com.pl

Parametry trasy:

- Początek i koniec trasy: Nowy Dwór Gdański
- Czas przejazdu wraz z przerwami: 9 godzin
- Długość trasy: 115 km
- Suma przewyższeń: 1000 m
- Trudność trasy: średnia
- Nawierzchnia: drogi gruntowe i leśne dukty, miejscami bruk i asfalt.
- Rekomendowany rower do przebycia trasy: górski lub gravel

>>> Mapa i ślad gps szlaku




Dziękujemy wszystkim za udział w naszych wypadach i zapraszamy na kolejne !

Info:

Dołącz do ludzi pozytywnie zakręconych
Co chwilę mamy nowe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie: czy to po pracy, czy w wolny weekend, dlatego też nie sposób się z nami nudzić. Jesteśmy aktywni przez cały rok kalendarzowy, niezależnie od pogody. Jeździmy na rowerach, wędrujemy, pływamy na kajakach i wiele innych. Jeśli więc masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas!

O naszych inicjatywach, wypadach i wycieczkach dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową. Chcąc być na bieżąco ze wszelkimi newsami, możesz też napisać maila z prośbą o przyłączenie się do listy sympatyków GR3miasto.
Kontakt e-mail: gr3miasto.info@gmail.com

Parametry trasy

  • Region Trójmiasto i okolice
  • Długość trasy 115 km
  • Poziom trudności średni

Znajdź trasę rowerową

Opinie (47) 2 zablokowane

  • Letniewo (1)

    Jeszcze niedawno tuż koło Letniewa znajdowała się Lokomotywownia Gdańsk Zaspa Towarowa.
    Działała obrotnica na którą wjeżdżały lokomotywy, z jej pomocą były obracane i wjeżdżały na odpowiedni tor w hali remontowej. Niestety lokomotywowni już nie ma. Została tylko wieża ciśnień.....

    • 10 0

    • Ostatnia obrotnica w Gdańsku

      Oczywiście, na Zaspie można było stworzyć coś na miarę Wolsztyna a nawet więcej.
      Dodam przy okazji, że ostatnia działająca obrotnica jest na stacji Gdańsk Południowy, razem z parowozownią . Na razie jest wykorzystywana. To miejsce mogłoby stanowić bazę pod skansen kolejowy w Gdańsku.

      • 4 0

  • Eksponaty zaniedbane, nie konserwowane, wejść nie można w większości do środka (1)

    Nie polecam - lepiej jechać do Wolsztyna. Tam można zobaczyć czynny i sprawny parowóz pod parą. Największa atrakcja SP47 do której nie można wejść do środka.
    A jak można wejść do niektórych parowozów, to nie ma na co patrzeć, bo jest to tabor po wielu latach na bocznicy, skorodowany i rozkradziony przez złomiarzy.

    • 8 1

    • Sp 47 jest w opłakanym stanie żal patrzeć

      To prawda to jest zlomowiec a nie muzeum.Do lokomotywy sp 47 nie można wejść do środka a przecież to w środku znajduje się ten potężny silnik, który każdy chce zobaczyć żenada!

      • 0 0

  • Ciekawe na co zagospodarowano pieniądze z unijnej dotacji przeznaczone na konserwację tego skansenu?

    Chyba na konserwację wagonu - sklepu z pamiątkami. Bo na pewno nie na zadbanie o eksponaty. Byłem na jesieni i więcej nie pojadę - na wiosnę pojadę do Wolsztyna.
    Liczyłem na zwiedzenie maszynowni SP47 z urwanym wałem korbowym a tu lipa - zamknięte na kłódkę!
    Jedyne co jest naprawdę ciekawego, to przekrój parowozu gdzie widać wnętrze kotła i przegrzewacz pary.

    • 6 1

  • kiedyś to było cos

    Cholera a ja tam pracowalem

    • 2 0

  • Muzeum Kolejnictwa (1)

    Ktoś zapomniał o muzeach kolejnictwa w Wolsztynie i w Jaworzynie Śląskiej.

    • 7 0

    • A Pan zapomniał o skansenie w Chabówce. ;)

      "W swoich zbiorach skansen posiada 51 parowozów (w tym 8 czynnych), 25 sprawnych wagonów pasażerskich, 55 wagonów towarowych, 5 pługów odśnieżnych i szereg innych urządzeń. Ogółem zgromadzono 135 różnych zabytkowych pojazdów szynowych i urządzeń do pracy na kolei. " m.in. (5 lokomotyw elektrycznych, 6 lokomotyw spalinowych, 2 wagony spalinowe)

      https://pl.wikipedia.org/wiki/Skansen_taboru_kolejowego_w_Chab%C3%B3wce

      • 1 0

  • sentyment

    Byłam tam 2 razy. Pierwotnie miły pan w stroju kolejarza sprzedał nam bilety. Miał do dyspozycji oryginalną maszynkę do starodawnych biletów" kartonowych". Po raz pierwszy 3 godz. zajęło nam z rodziną podziwianie taboru wraz z wchodzeniem nawet do parowozów. Włącznie z posiłkiem (w własnym zakresie) w wagonie barowym. To, co przeżyłam, to moje.
    Wolsztyn- owszem ale to już inne klimaty. Jeszcze Chabówka. Tam rzeczywiście w marnym stanie ale też jest co oglądać.
    Najłatwiej jest marudzić i grymasić.

    • 5 0

  • Widze tam wagon kolejki jaka jechalem na Gubalowke w 1957 roku.

    Co taki obiekt robi w Koscierzynie? A w ogole cale muzeum przypmina bardziej zlomowiec niz obiekt do zwiedzania. Dlaczego jest tak zaniedbany? Zobaczcie muzea w innych polskich miastach. Juz nie bede wspominal o niemieckich, francuskich i angielskich.

    • 8 0

  • warto jednak dodać iż malownicza trasa kolejowa została rozebrana (2)

    linia kolejowa Pszczółki - Kościerzyna byłaby świetnym dopełnieniem takiej wycieczki. Niestety taką trasą już nie pojedziemy. Ktoś wpadł na idiotyczny pomysł rozebrania linii i budowy "ścieżki rowerowej". Warto dodać że w Tczewie też jest muzeum. Tym samym pociągi retro właśnie z Kościerzyny do Tczewa to dodatkowa atrakcja i świetna promocja regionu... Niestety jak widać nie każdemu na tym zależy.

    • 5 0

    • Najbardziej malownicza to była linia kolejowa nr 229. Kto jeździł ten potwierdzi. (1)

      Pruszcz Gdański - Juszkowo - Straszyn Prędzieszyn - Goszyn - Bielkowo - Pręgowo Gdańskie - Kolbudy - Łapino Kartuskie - Niestępowo - Stara Piła - Żukowo Zachodnie - Dzierżążno - Kartuzy - Prokowo - Garcz - Reskowo - Miechucino - Mojusz - Sierakowice - Kamienica Królewska - Niepoczołowice - Linia Zakrzewo - Kętrzyno - Nawcz - Rozłazino - Lębork - Lębork Nowy Świat - Nowa Wieś Lęborska - Garczegorze - Lędziechowo - Wrzeście - Steknica - Łeba.

      Jeszcze 18 lat temu jeździły pociągi na odcinku Kartuzy - Lębork.

      • 2 0

      • jeździłem

        Łapino - Kolbudy do szkoły i z powrotem.Lata 79-85.Coś pięknego a szkoła mieściła się w starym młynie w Kolbudach koło stacji PKP.Piękne czasy.

        • 2 0

  • Dobrze że chociaż to mamy tu na północy.Takie prawdziwe, prawdziwe muzeum to jest w Yorku.Tam czuć atmosferę tamtych lat, ale cóż... Może coś się jeszcze zmienić, zobaczymy.

    • 2 0

  • (1)

    A w dawnych gdańskich ZNTK na Przeróbce jest ogromna , pusta hala, w której naprawiano wagony towarowe. Całe kościerskie muzeum zmieściło by się pod dachem i jeszcze zostało by sporo miejsca na inne zabytkowe pojazdy i maszyny. Jej właścicielem teraz jest podobno znany Jan P. ze Stogów. Ale jak widać sam nie ma pomysłu i funduszy na zagospodarowanie tak wielkiej przestrzeni. Więc parowozy w Kościerzynie i halę w Gdańsku czeka taki sam smutny los.

    • 3 0

    • zntk szkoda

      To właśnie tam w tej zabytkowej, największej po stoczniowej hali w trójmieście miało być muzeum komunikacji. Wielka szkoda !!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum