Wizja Zero. Brak ofiar na drogach wśród rowerzystów w 2021 roku
Z badań dotyczących stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Gdańsku wynika, że z roku na rok w mieście jest coraz bezpieczniej. W 2021 r. udało się całkiem uniknąć ofiar śmiertelnych pośród rowerzystów. Jak wskazują władze miasta, to efekt programów uspokojenia ruchu.
W 2021 r. pośród ofiar śmiertelnych wypadków drogowych nie było ani jednego rowerzysty. Według przedstawicieli miasta Gdańska to efekt programu uspokojenia ruchu. Władze chcą jednak iść jeszcze dalej, stąd "Wizja Zero", o której opowiedziano podczas konferencji prasowej.
- Wizja zero to nie tylko jeden z punktów programu wyborczego, z którym szliśmy do wyborów jeszcze w 2018 r. z prezydentem Pawłem Adamowiczem, ale także później - w 2019 roku - mówiła prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz. - Wizja zero to wizja troski o tych, którzy poruszają się po drogach i są tzw. użytkownikami niechronionymi, czyli pieszymi i rowerzystami. Konsekwentnie realizując program uspokojenia ruchu w naszym mieście, z jednej strony mamy na uwadze właśnie poprawę bezpieczeństwa osób niechronionych, a z drugiej strony naszym celem jest zmniejszenie prędkości poruszających się po drogach pojazdów. Co ciekawe, kiedy spojrzymy do raportu Janosika i Oponeo, który co roku jest przygotowywany dla dużych miast, to Gdańsk - mimo wspomnianych zmian - zajmuje drugie miejsce w rankingu miast, po których - w ocenie kierowców - jeździ się najlepiej! Widać więc, że nasze działania, takie jak tworzenie stref zamieszkania, ograniczania prędkości do 30 i do 50 km na godz., nie powodują zmniejszania płynności ruchu.
- Po ponad 10 latach naszego programu uspokojenia ruchu możemy powiedzieć, że po raz pierwszy w historii w 2021 r. liczba ofiar śmiertelnych spadła poniżej dziesięciu i wyniosła dziewięć osób - dodaje prezydent Gdańska. - Oczywiście najbardziej cieszyłoby nas, gdyby tych ofiar nie było w ogóle, ale to już jest bardzo duży progres, ponieważ w 2009 r. ofiar śmiertelnych było aż 33. Oznacza to spadek liczby ofiar śmiertelnych aż o 72 proc. - powiedziała podczas konferencji prasowej Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - To, co istotne, to także to, że konsekwentnie prowadzimy także politykę edukacyjną, prewencyjną, pokazując, na czym polegają dobre zachowania na drodze - zarówno wobec osób pieszych, rowerzystów, jak i dla kierowców.
Ruszył Rowerowy Maj. Akcja potrwa do końca miesiąca
11. rok z programem w Gdańsku
Program Uspokojenia Ruchu wdrażany jest na ulicach Gdańska od 2011 r. W latach ubiegłych - 2018, 2019 i 2020 - na ulicach miasta każdego roku ginął jeden rowerzysta. Dopiero w roku ubiegłym wśród kierujących rowerem nie było ani jednej ofiary śmiertelnej.
- Mamy każdy wypadek śmiertelny w Gdańsku przeanalizowany - mówił Piotr Grzelak, zastępca prezydenta. - Co było jego przyczyną, co powinniśmy poprawić, zarówno jeżeli chodzi o to indywidualne miejsce, jak i tego typu przypadki w innych częściach miasta. Bardzo często to też są trudne decyzje dotyczące organizacji ruchu. Takim przykładem była ulica Piramowicza, gdzie odwróciliśmy ruch. Wartość życia jest dla nas najważniejsza.
Miasteczko Ruchu Drogowego uczy dzieci zasad jazdy rowerem
Mniejsza prędkość to większe bezpieczeństwo
Program realizowany w Gdańsku opiera się na dwóch podstawowych założeniach. Pierwszym jest poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, czyli pieszych i rowerzystów. Drugim: zmniejszanie prędkości poruszających się po ulicach miasta pojazdów. W marcu 2021 r. zmniejszono dopuszczalną prędkość, z jaką można jechać al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką z 70 do 50 km/h. Ruch został też uspokojony m.in. na Trakcie Konnym.
- Wszystko jest robione po to, aby ruch w Gdańsku był bezpieczniejszy - deklarował podczas konferencji nadkomisarz Mariusz Dziedzic, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego. - W kwestii ograniczenia prędkości w innych miejscach to oprócz tego, że zarządzający drogi wprowadzą właściwe oznakowanie, to my jako policja musimy stać na straży tego i dyscyplinować kierowców, bo samo ustawienie znaków często nie wystarczy. Dodatkowo jesteśmy zobligowani, by chronić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Staramy się kontrolować pomiary prędkości, aby piesi czuli się bezpiecznie na przejściach. Dbamy także, aby ruch rowerowy odbywał się w wyznaczonych miejscach, i aby rowerzyści korzystali z bezpiecznych dróg rowerowych i nie wyjeżdżali na jezdnię. Udało nam się sprawić, że nie zginął ani jeden rowerzysta. Mam nadzieję, że to uda się powtórzyć w następnych latach. Zawsze będziemy działać na rzecz bezpieczeństwa.
Trójmiejski kandydat do organizacji Velo City 2025
W ramach uspokajania ruchu podejmowane są w Gdańsku również inne kroki i inwestycje, m.in.:
- zastosowanie fizycznych elementów spowalniających ruch - progów zwalniających i słupków,
- odwracanie kierunku ruchu (tak jak na ul. Piramowicza),
- modernizacja sygnalizacji świetlnej, tak aby w pierwszej kolejności świeciło się zielone światło dla pieszych, a dopiero później dla kierowców (np. przy ul. Subisława, ul. Wyzwolenia czy ul. Beethovena),
- prowadzenie programów edukacyjnych w szkołach i przedszkolach w Gdańsku.
Opinie wybrane
-
2022-05-05 22:16
Jak rowerzyści beda (24)
Jeździć w kaskach. Na światłach. Z odblaskami. Ścieżkami rowerowymi ! Zg z przepisami prawej strony. Nie wskakiwać 40km/ h na przejścia dla pieszych czy na ulicę to będzie zero. Aktualnie mają wy..... We wszystko i jadą!
- 38 61
-
2022-05-06 17:22
Zakuj swój łeb...
...w kask.
- 2 0
-
2022-05-06 17:05
kaski ograniczają skutki niektórych wypadków ale nie zapobiegają wypadkom
promowanie kasków to ulubione zajęcie osób próbujących przerzucać winę na ofiary wypadków drogowych z udziałem niechronionych uczestników ruchu: pieszych i rowerzystów. Kierowcy narażają się na większe ryzyko urazów głowy gdy uczestniczą w kolizjach, które sami powodują: dlaczego "eksperci" bezpieczeństwa ruchu nie promują noszenia kasków przez użytkowników samochodów (kierowców i pasażerów)?
- 5 0
-
2022-05-06 10:42
No chyba nie wszyscy co? Ja widzę całkiem spory odsetek kierowców robiących na drodze gorsze rzeczy niż rowerzyści
Co potwierdza statystyka. Nie rozumiem też co ci tak na kaskach zależy, ja jakoś nie widzę masowo przewracających się na głowę rowerzystów. Odblaski - ja widzę rowerzystów dobrze. Nie ma czegoś takiego jak "ścieżka rowerowa". Jest droga dla rowerów, ścieżki to masz w lesie
- 5 1
-
2022-05-06 10:41
Jak zawsze najweiekszego głupka post wyróżniony. Ty rowerem nigdy nie jechałes!
Nie odrywasz tyłko od swojego blachosmroda wiec 40km/ h potrafi jechac tylko 1% rowerzystów!!Ale musiał bys miec mózg nie zatruty spalinami które sam produkujesz by to wiedzieć !
- 6 3
-
2022-05-06 09:11
Kiedy paka za kradzież srodkow (2)
z mewo?
- 3 2
-
2022-05-06 17:15
Mamy sporo kolesi.
- 0 3
-
2022-05-06 17:07
kiedy pokuta za nieprzestrzeganie ósmego przykazania dekalogu?
- 1 0
-
2022-05-06 07:17
(2)
No i jakoś, jak piszą w artykule, w zeszłym roku nie zginął żaden rowerzysta
- 2 1
-
2022-05-06 08:48
Naucz się czytać (1)
W zeszłym roku zmarło 9 rowerzystów
- 1 13
-
2022-05-06 08:52
Cytat z artykułu
Spadek liczby wypadków drogowych, jednocyfrowa liczba ofiar śmiertelnych w zdarzeniach drogowych i ani jednej śmiertelnej ofiary wśród rowerzystów. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez policję, w 2021 r. na ulicach Gdańska doszło do 381 wypadków, w których rannych zostało 415 osób, a życie straciło 9. Wśród nich 5 ofiar śmiertelnych to piesi.
- 8 0
-
2022-05-06 07:06
(3)
wystarczyłoby żeby kierowcy samochodów stosowali sie do przepisów i 98%wypadków by nie było
- 21 5
-
2022-05-06 09:49
(2)
Myślę, że wszyscy użytkownicy ruchu drogowego, podkreślam wszyscy(!), powinni stosować się do tych przepisów!
- 7 1
-
2022-05-06 11:26
Psradoksalnie gdyby wszyscy stosowali się do przepisów to można by je nawet trochę zmienić na rzecz niechronionych uczestników
Obecne przepisy często wręcz zakładają, że kierowcy nie będą się do nich stosować i dlatego przerzucają nadmierną część odpowiedzialności za bezpieczeństwo na niechronionych uczestników ruchu.
Ot choćby zakaz wchodzenia na przejście bezpośrednio pod nadjeżdżający pojazd mimo, że to pojazd jest zobowiązany by ustąpić pierwszeństwa.
rozwiń...Obecne przepisy często wręcz zakładają, że kierowcy nie będą się do nich stosować i dlatego przerzucają nadmierną część odpowiedzialności za bezpieczeństwo na niechronionych uczestników ruchu.
Ot choćby zakaz wchodzenia na przejście bezpośrednio pod nadjeżdżający pojazd mimo, że to pojazd jest zobowiązany by ustąpić pierwszeństwa.
Nie ma odpowiednika dla tej regulacji odnośnie kierowców - gdy mają pierwszeństwo to po prostu z niego korzystają bez rozważań czy ktoś w nich wjedzie czy nie.- 5 1
-
2022-05-06 10:36
tak ale sprawcami wypadków są praktycznie wyłącznie kierowcy samochodów.
- 7 1
-
2022-05-06 05:52
Okazało się, że kierofczykom spowolniono ruch (8)
I ofiar śmiertelnych nie ma. Czyli kierofczyki były winne, statystyka nie kłamie
- 32 12
-
2022-05-06 08:49
(7)
Nie, to tylko dowód na to, że kierowcy bardziej stosują się do przepisów niż rowerzyści czy piesi.
- 15 20
-
2022-05-07 08:20
Tak się stosują,
że dwa tygodnie temu jeden mnie rozjechał na drodze rowerowej.
- 1 2
-
2022-05-06 11:44
Szczegolnie jeżeli chodzi o parkowanie aut hahah
Prawie każdy chodnik i trawnik w Gdańsku jest zawalony nielegalnie parkującymi autami
- 4 1
-
2022-05-06 10:42
:D:D :D
:) :) :D :D :D !!!
- 1 0
-
2022-05-06 10:34
haha. zamiast 90kmh jadą 89kmh przez miasto
jest cały czas masakra. prędkość, strzałki zielone, wyprzedzanie nieprzepisowe, zabawa telefonem. można by tak długo... korki jedynie ratują sytuacje tak na prawde.
- 7 1
-
2022-05-06 09:42
buahaha, to się uśmiałem
100 km/h na Wielkopolskiej to dla ciebie stosowanie się do przepisów?
- 3 1
-
2022-05-06 09:30
Dobre.
Przejedź się przez miasto nie przekraczając prędkości, a zaraz zobaczysz, jak to kierowcy stosują się do przepisów i ilu Ci pokaże dosadnie, że też nie powinieneś :D
- 18 0
-
2022-05-06 09:07
wiesz co, jechałam dziś do pracy, blisko 3 razy wylądowałabym na masce auta tyko dlatego że ktoś wyjeżdżający z posesji wtargnął tym autem na ścieżkę rowerową nie zważając czy ktoś po niej właśnie jedzie. Ale oczywiście, zawsze ten najgorszy rowerzysta winny, bo śmie w ogóle się poruszać po ścieżce. Śmiechu warte są wasze komentarze
- 33 6
-
2022-05-05 22:21
te "przepisy prawej strony"
maja się do pasa rowerowego po lewej stronie (tylko)
jak pięść do nosa- 10 2
-
2022-05-06 01:47
Wizja ZERO czyli pogrążenie w utopii zamiast edukacji (8)
Ideałem byłoby, gdyby nie byłoby wypadków.... ale spowalnianie ruchu drogowego na głównych arteriach i wprowadzanie "jednokierunkowych" aby nie można było objechać korka tworzonego przez źle ustawione światła sygnalizacji świetlnej przy jednoczesnym braku płynności ruchu generuje więcej zanieczyszczeń i znacząco podwyższa koszty usług transportowych. Oprócz wysokich cen paliw na wysokość kosztów wpływa wynagrodzenie pracowników/kierowców, którzy pokonują wyznaczoną trasę 2 lub 3 razy dłużej.
- 25 25
-
2022-05-07 10:49
Przecież właśnie o to chodzi (1)
Wyrzuć samochód, masuj hemoroidy na rowerze albo kiś się w smrodzie i bogatej florze bakteryjnej komunikacji miejskiej, żyj trawę, uprzywilejuj wszystkich którzy odbiegają od teoretycznego standardu tzw "starego świata", zamieszkaj w namiocie na trawniku i wyzbądź się całego mienia i wygód na rzecz miasta coby układowcy mogli sobie pchać łopatą w dowolny otwór. I czego nie rozumiesz?
- 2 2
-
2022-05-07 20:57
Historyk czy histeryk cierpiący na cyklofobię?
samochód stał się ofiarą własnego sukcesu i jazda nim w mieście utożsamiana z "wygodą" świadczy o poważnym ograniczeniu wyobraźni. Tylko współczuć.
- 1 1
-
2022-05-06 09:07
wzrusza mnie, jak to czasem kierowcy sucą się ekologią (1)
jak tak bardzo martwią cie dodatkwoe spaliny, to jedz tramwajem. Aa, zapomnialem, twoja sytuacja jest wyjatkowa i jestes zbyt wazny, ale inni to powinni :)
- 21 3
-
2022-05-06 10:44
Najbardziej lubię tych, którzy mówią że przejścia dla pieszych są nieekologiczne, bo samochody muszą się dodatkowo zatrzymywać
Zamiast ekologicznie zap$#%^c :)
- 10 4
-
2022-05-06 07:26
Kolejny geniusz ze swoją anegdotyczną nieomylną wiedzą (3)
Mimo, a może właśnie dzięki tym zmianom, Gdańsk przoduje w raportach Janosika i Oponeo i jest jednym z miast w których, według samych kierowców, jeździ się najlepiej. No ale jak według ciebie odwrócenie Piramowicza i ograniczenie Grunwaldzkiej do 50 powoduje wydłużenie czasu całej podróży 2 do 3 razy, to naprawdę nie mamy o czym rozmawiać...
- 17 7
-
2022-05-06 09:10
Transport publiczny, rowery. (2)
W innych krajach stawia się na transport publiczny i właśnie rowery (Skandynawia, Holandia). Czemu? Żeby na ulicach bylo mniej samochodów, było mniej spalin, zeby oszczędzać ropę i miejsza liczba wypadków.
- 11 4
-
2022-05-07 10:52
Problem polega na tym (1)
że mamy inny klimat niż oni a miasto jest zbudowane w taki sposób że nie da się go po prostu przestawić na inne środki transportu niż samochody. To utrudnia sprawę a miasto nie radzi sobie zbyt dobrze w zakresie urbanistyki
- 2 2
-
2022-05-07 20:55
są miasta o dużo bardziej surowym klimacie i większym urozmaiceniu rzeźby terenu
w których rola ruchu rowerów jest dużo większa niż w Gdańsku. Całe Trójmiasto to policentryczna aglomeracja składająca się z wielu osiedli/dzielnic, z których większość jest dobrze połączona linią SKM (jej częstotliwość połączeń mogłaby być większa, ale to inna kwestia). toteż Gdańsk i całe Trójmiasto można uznać za obszar, w którym rola
w których rola ruchu rowerów jest dużo większa niż w Gdańsku. Całe Trójmiasto to policentryczna aglomeracja składająca się z wielu osiedli/dzielnic, z których większość jest dobrze połączona linią SKM (jej częstotliwość połączeń mogłaby być większa, ale to inna kwestia). toteż Gdańsk i całe Trójmiasto można uznać za obszar, w którym rola alternatywnych wobec samochodu prywatnego środków lokomocji mogłaby być dużo większa. Duży, niewykorzystany potencjał ma układ przejazdów w trybie rower+ kolej (+ ewentualnie rower miejski).
- 1 0
-
2022-05-10 20:21
Tylko obcisłe gatki byłoby super wyedukować!
- droga pieszo -rowerowa to nie droga tylko dla rowerów i prędkość + poszanowanie innych ma znaczenie
- kiedy obok jest droga rowerowa (czasami nawet zupełnie pusta lub prawie pusta) - jedziemy drogą rowerową i nie spowalniamy ruchu
Ole!- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.