Wieżyca, czyli najwyższy szczyt Wzgórz Szymbarskich

26 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat)
Kaszuby to przepiękny region pod kątem turystyki wszelkiej maści Kaszuby to przepiękny region pod kątem turystyki wszelkiej maści

Kaszuby to rejon, który zaskakuje za każdym razem kiedy realizujemy kolejne wypady rowerowe. Niezliczona sieć dróg, szlaków, duktów i potencjalnych wariantów tras zachęca nie tylko do wypadów na dwóch kółkach, ale także innych form turystyki i rekreacji. Odległość Trójmiasta od leśnych, kaszubskich krajobrazów jest dodatkową zachętą do aktywnego spędzania wolnego czasu. Opcji wyjazdu z naszej aglomeracji też jest sporo. Można udać się oczywiście o własnych siłach, albo np.: skorzystać z transportu Kolei Regionalnej.

Tym razem wybraliśmy się w rejon Szwajcarii Kaszubskiej, a głównym naszym celem była Wieżyca, czyli najwyższy - liczący 328,7 m n.p.m. szczyt pasma Wzgórz Szymbarskich, na której znajduje się wieża widokowa z której, można podziwiać panoramę Kaszub.

Wcześniejsze analizowanie mapy w połączeniu z wykorzystaniem urządzeń do nawigacji turystycznej pozwoliło przygotować wariant przebiegu trasy w znacznym stopniu inny od poprzednich. Ułożona przez nas trasa w zdecydowanej przewadze wiodła drogami gruntowymi. Ukształtowanie terenu zaproponowanej trasy było na tyle urozmaicone, że niejednokrotnie rowerowa wspinaczka na liczne wzgórza owocowała krótkim postojem w oczekiwaniu na pozostałą część uczestników i podziwianie widoków. Nie był to żaden wyścig, tylko wycieczka, więc mieliśmy zaplanowane dużo czasu na delektowanie się jazdą. Pokonując kolejne kilometry trasy odkrywaliśmy niezbadane przez nas do tej pory obszary kaszubskich połaci leśnych. Część trasy opierała się zarówno o znane mam odcinki szlaków turystycznych jak również o dotąd nieznane nam drogi. Na szczęście zapowiadane na ten dzień obfite opady deszczu, które być może wystraszyły, co po niektórych, nas niemalże ominęły. Mogliśmy je obserwować jednak podczas obiadu, na który zatrzymaliśmy się w Krzesznej. Padający deszcz pozostawił po sobie co prawda kałuże i błoto, ale przejeżdżaliśmy przez nie z uśmiechami na twarzy.

Nasza trasa:

Nasza niedzielna propozycja miała swój początek na Wzgórzu Św. Maksymiliana w Gdyni. Na początek chcąc wydostać się z trójmiasta nie korzystając z asfaltu, wyruszyliśmy w kierunku Wiczlina pieszym Szlakiem Zagórskiej Strugi. Jak pokazały nasze wcześniejsze rowerowe wypady mimo dość licznych i czasami stromych podjazdów da się go bez problemu pokonać na rowerze, przeszkodą jest jedynie linia kolejowa, która przecina szlak na granicy Małego Kacka i Karwin. Wiczlino, mimo iż ostatnimi laty intensywnie się rozbudowuje w dalszym ciągu posiada sieć leśnych i polnych dróg, które rzadziej wybierane przez kierowców samochodów i nadal nadają się do turystyki rowerowej.

Trójmiasto opuszczamy w rejonie miejscowości Karczemki, i kierujemy się w stronę Jeziora Tuchomskiego, które mijamy od strony Warzna. Dalej podążamy przez polne i leśne drogi w kierunku Kartuz, do których wjeżdżamy od strony Grzybna . Za Kartuzami udajemy się w na Szlak Wzgórz Szymbarskich prowadzący w okolicę Wieżycy, gdzie czeka nas podejście z rowerami pod stromą ścieżkę. Wspólnymi siłami dajemy radę , i już na kołach zaczynamy wspinaczkę na szczyt gdzie znajduje się wieża widokowa.

Po krótkim postoju na szczycie z Wieżycy kierujemy się do Krzesznej, gdzie zaplanowaliśmy dłuższy postój i obiad. Po odpoczynku i mniejszą już grupą wyruszyliśmy w drogę powrotną do Gdyni. W drugą stronę nie było już tylu stromych przewyższeń na trasie, więc droga, mimo iż prowadziła niekiedy wąskimi polnymi ścieżkami dała się pokonać szybko. W Gdyni byliśmy przed planowanym czasem powrotu.

• Kaszuby to przepiękny region pod kątem turystyki wszelkiej maści

GALERIA ZDJĘĆ ; fot. Michał Godzisz

Wcześniejsze nasze wycieczki w rejon Wzgórz Szymbarskich:

1. Zwiedzamy Centrum Edukacji I Promocji Regionu w Szymbarku
2. Z wizytą w kościerskim Muzeum Kolejnictwa
3. Szwajcaria Kaszubska i jej malownicze zakątki

Ehhh, te Kaszuby:

Kaszuby to region, który potrafi dostarczyć mnóstwa wrażeń i emocji podczas wycieczki rowerowej. Wystarczy ruszyć się kilka, lub nawet kilkanaście kilometrów od aglomeracji miejskich żeby móc delektować się pięknem kaszubskich krajobrazów i malowniczych jezior, pól i lasów. A ukształtowanie terenu z licznymi wzgórzami, daje możliwość takiego ułożenia trasy by nie zabrakło podjazdów i zjazdów.

Liczba górek i wzniesień, jakie mieliśmy do pokonania na zaplanowanej trasie była w stanie zaspokoić nawet najbardziej wymagających uczestników wycieczki. Nawierzchnia szlaków jest tu bardzo urozmaicona, w większości poruszaliśmy się jednak drogami gruntowymi. Pomimo wysiłku, jaki włożyliśmy w pokonanie licznych podjazdów, niejednokrotnie udało nam się zachwycić pięknem otaczającej nas przyrody. Kaszuby to bardzo atrakcyjny rejon dla wycieczek rowerowych, ale i nie tylko. Bardzo dobrym pomysłem na turystykę jest również spojrzenie na Kaszubski Park Krajobrazowy z perspektywy wędrówek pieszych a także kajaka, których trasy znajdziecie na stronie internetowej Stowarzyszenia GR3miasto.

Statystyki naszej wycieczki:

Dystans: 110 km
Czas jazdy z postojami: 10h45min
Ślad gps naszej wycieczki

Kilknij na mapę i prześledź metr po metrze naszą trasę Kilknij na mapę i prześledź metr po metrze naszą trasę

Rodzaj podłoża:

Leśne dukty i drogi gruntowe, miejscami drogi asfaltowe.
Do realizacji trasy najbardziej polecamy rower górski, ewentualnie crossowy.

Do realizacji trasy wykorzystaliśmy mapę "Kaszubski Park Krajobrazowy" wyd.Eko-Kapio.pl

Wycieczkę prowadził: Michał Godzisz [GR3miasto]

Dziękujemy wszystkim za wspólną wycieczkę i zapraszamy na kolejne nasze wypady !

Kolejna wycieczka już niedługo, do zobaczenia na szlaku !

Mamy co chwilę nowe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie, czy to po pracy, czy w wolny weekend, dlatego nie sposób się z nami nudzić. Jeśli więc masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas. Zabierz rodzinę, znajomych, albo po prostu przyjedź by poznać nowe osoby.

O naszych inicjatywach, rajdach i wycieczkach dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową GR3miasto. Organizujemy nie tylko wycieczki rowerowe. Przez cały rok kalendarzowy wybieramy się także na wędrówki piesze, marsze nordic walking, kajak. A w zależności od sezonu: różnego rodzaju sporty wodne, rolki, łyżwy, narty, snowboard. Jeśli zaś chcesz regularnie otrzymywać od nas wszelkie newsy, możesz napisać maila z prośbą o przyłączenie się do listy sympatyków GR3. Wtedy zawsze będziesz na bieżąco z wszelkimi wydarzeniami. Kontakt e-mail: gr3miasto@gmail.com

Relacja pochodzi ze strony Grupy Rowerowej 3miasto.

• Wieżyca i okolice. Dla mnie najpiękniejszy region Kaszub :)

• Pamiętam jak dziś... (11)

2009 rok, jechałem z ówczesną dziewczyną na jedną z pierwszych wycieczek w tamtych okolicach...

Aneta zamieniła siodełka w lesie...

• A to Wy żeście zdarli tą korę z drzewa :)

Nie ma to jak małe fiku miku na łonie natury ;)

• Co było na kolejnych wycieczkach? :) (2)

I gdzie one były?

• Nie interesuj się tak dociekliwie, bo nie będziesz mógł pracować ;) (1)

• Dzisiaj piątek! :)

• co to oznacza, że zamieniła siodełka ? (6)

• No czasem siedziała na jednym, a czasem na innym... :) (1)

• ech , rowerowi ignoranci ...

Trzeba pisać , że tu chodzi o sztycę a nie siodałko

• Oj Beatko (3)

Ty też potrzebujesz chyba czasem zmienić siodełko na coś twardego.

• Z chęcią bym zamieniła, szkoda tylko że prawdziwa rasa facetów już wymiera ;-/ (2)

Dookoła same jakieś takie mami synki i lalusie, prężą się tylko przed lustrem jak lalki. Fajnie, że facet dba też o swój wygląd i ubiór, tylko szkoda, że przełożyło się to na utratę prawdziwych męskich wartości. Ten dzisiejszy już tak nie zabiega o kobietę, częściej interesują go inni faceci....ehhh, brrrr, masakra.

• qrna...

no prawdę rzeczesz Beatko, szczerą prawdę. Nawet w sklepach normalne dżinsy ciężko dostać, bo tylko jakieś takie pedalskie rurki i do tego porwane są... Ech, co to się porobiło... Za moich czasów dziury w spodniach tworzyły się za sprawą ich właściciela i oznaczały, że razem wiele przeszli, a teraz młodzież idzie na łatwiznę i kupują już z dziurami, he he he. Kobieta powinna być kobietą, facet facetem, a nie że "samo zdecyduje jak dorośnie".... Zgroza...

• Beato...

Żona mówi, że ma najpiękniejsze córki na świecie...
            Amelka, mała ślicznotka....

• Pięknie

Pozazdrościć...

• O jak fajnie.

To kiedy jedziemy???

• Gibała

Wieża fajnie się gibie podczas wiatru.