• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wieszaki rowerowe w nowych gdańskich autobusach

Kamil Gołębiowski
13 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Poręcze do przewozu rowerów to rozwiązanie wygodne, bezpieczne i ergonomiczne. Na zdjęciu wnętrze tramwaju PESA "Krakowiak", Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, listopad 2015.
Miejskie Mrzedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie Poręcze do przewozu rowerów to rozwiązanie wygodne, bezpieczne i ergonomiczne. Na zdjęciu wnętrze tramwaju PESA "Krakowiak", Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, listopad 2015.
Miejskie Mrzedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie

8 maja Gdańsk podpisał umowę na dostawę 46 nowych autobusów Mercedes Citaro. Niektóre z nowych autobusów będą miały na wyposażeniu również wieszaki do przewozu rowerów. Rowerzystów na pewno ucieszy, że będzie można przewozić w nich rowery, tylko czy wieszaki to dobre rozwiązanie?



Przeważnie rowery nie mają być wożone pojazdami komunikacji zbiorowej i przy użytkowaniu miejskim mają raczej dowozić pasażerów do przystanku. Na krótszych trasach rower jako środek transportu konkuruje skutecznie nie tylko z samochodem, ale również z komunikacją zbiorową, mając zaletę transportu bezpośrednio z punktu wyjazdu do celu. Inaczej jednak sprawa może wyglądać przy użyciu turystycznym roweru lub w sytuacjach wyjątkowych:

Jak powinno się przewozić rowery w autobusach?

Co zrobić, gdy rower zepsuł się po drodze lub gdy wracamy wieczorem wspólnie z dziewczyną, która na spotkanie przybyła bez roweru? A może wystąpiło nagłe załamanie pogody albo obrana trasa jest na możliwości rowerzysty po prostu zbyt długa i trzeba najpierw tramwajem przejechać przez całe miasto na przykład nad morze lub do lasu, aby pojeździć tam? Istnieją w Trójmieście też trasy, po których zasadniczo rowerem jeździć nie wolno, na przykład przez tunel pod Martwą Wisłą.

Istniejąca infrastruktura rowerowa w Trójmieście często jest wciąż wybrakowana i nie umożliwia wygodnej jazdy. Również planowany Rower Metropolitalny "Mevo" tylko częściowo rozwiąże kwestię dojazdu i w wielu przypadkach rower własnościowy nadal będzie niezbędny.

Dlatego autobusy i tramwaje powinny być co do zasady wyposażone w kilka miejsc do przewozu rowerów, możliwość transportu wózków dziecięcych, wózków inwalidzkich, większego bagażu etc. Podobnie jak wózki, również rowery powinno być możliwe przewozić wygodnie i zgodnie z anatomią człowieka oraz konstrukcją typowego roweru.

Poręcze dla rowerów są wygodną i uniwersalną alternatywą dla haków i wieszaków. Poręcze dla rowerów są wygodną i uniwersalną alternatywą dla haków i wieszaków.
Bardzo cieszy zatem, że przy najnowszym zamówieniu władze pomyślały również o rowerzystach. To warto zauważyć i docenić. Niestety, jak już pisaliśmy w przypadku utrudnionego przewozu rowerów pociągami SKM na linii PKM, haki-wieszaki są złym rozwiązaniem.

Zapisy specyfikacji warunków zamówienia były konsultowane z kierowcami, szczególnie w zakresie rozwiązań dotyczących kabiny prowadzącego. Udogodnienia dla przewozu rowerów z interesariuszami konsultowane nie były. Wieszaki rowerowe mają być zamontowane wyłącznie w pojazdach przegubowych, mniejsze pojazdy będą pozbawione rowerowych udogodnień.

Wieszaki dyskryminują liczne grupy pasażerów



Wymaganie od pasażerów podnoszenia rowerów i ich wieszania jest nienajlepszym rozwiązaniem. Wieszanie rowerów w pojazdach:

  1. dyskryminuje pasażerów fizycznie słabszych, w szczególności kobiety, dzieci i osoby starsze
  2. grozi zabrudzeniem ubrania lub jego uszkodzeniem
  3. nieefektywnie wykorzystuje przestrzeń, przy stojakach mieści się więcej rowerów na metr kwadratowy, niż na wieszakach
  4. jest niebezpieczne w dynamicznie przyspieszającym, zwalniającym lub skręcającym pojeździe
  5. grozi uszkodzeniem roweru. Haki powinny być wyposażone w ochronny rękaw gumowy, ten jednak często ulega awariom, a metal wieszaka trący o felgę podczas jazdy grozi jej uszkodzeniem
  6. nie nadaje się do rowerów cięższych, w szczególności do rowerów z sakwami lub elektrycznych (utrudnienia dla pasażera, niebezpieczeństwo, możliwość uszkodzenia)


Propozycje rozwiązania problemu



W pociągach, autobusach i tramwajach należy regulaminowo dopuścić przewóz rowerów pod opieką podróżnego bez konieczności umieszczania ich na wieszakach. Należy nie instalować wieszaków, a istniejące zdemontować. Haki należy zastąpić wydzielonymi przy bokach pojazdów poręczami i ewentualnie pasami do mocowania rowerów lub ergonomicznymi stojakami w podłodze. Dobrze skonstruowany stojak może pod nieobecność rowerów, wózków i bagażu pełnić na przykład funkcję oparcia, poręczy, a nawet przysiadaka, tak by przestrzeń dobrze służyła też regularnym pasażerom.

Kwestia przewozu rowerów w pojazdach komunikacji publicznej jest od lat istotnym, często spornym punktem na mapie rowerowych udogodnień dla mieszkańców. 46 nowych autobusów to duże i drogie zamówienie, które nie zdarza się co roku. Taka dostawa na lata, w sporej części pojazdów cementuje określony standard. Może warto, żeby ten standard był od razu porządny i zgodny z zapotrzebowaniem, a nie dyskryminujący i nieprzemyślany? Ostatnia dostawa autobusów dla Gdańska miała miejsce pod koniec 2016 roku. Przybyło wtedy 21 sztuk fabrycznie nowych pojazdów.

Nie zawsze potrzeba specjalnych konstrukcji. Dobry przykład życzliwości i życiowego podejścia obsługi pociągu regionalnego z Gdyni na Hel. Nie zawsze potrzeba specjalnych konstrukcji. Dobry przykład życzliwości i życiowego podejścia obsługi pociągu regionalnego z Gdyni na Hel.

Szczegóły zamówienia



Podpisana umowa dotyczy dostawy 46 nowych, niskopodłogowych autobusów Mercedes-Benz Citaro: 18 standardowych, 26 przegubowych i 2 midi. Pojazdy mają spełniać normy emisji spalin Euro VI i będą wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, system głosowego zapowiadania przystanków, a także ładowarki USB. W wersji przegubowej będą mieć zamontowane wieszaki rowerowe.

Konsekwentnie odnawiamy tabor komunikacji miejskiej w Gdańsku. W ciągu 10 ostatnich lat miasto kupiło 140 nowych pojazdów. Nowoczesny tabor to nie tylko wygoda i bezpieczeństwo dla pasażerów, ale także komfort pracy kierowców, których dziś w Gdańsku nam brakuje - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Miasta Gdańska. 
Umowę podpisali Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz oraz prezes zarządu Gdańskich Autobusów i Tramwajów Maciej Lisicki, a ze strony producenta, firmy EvoBus prezes zarządu Artur Konarski. Wartość kontraktu to 79,4 mln zł.

To środki własne naszej firmy. Zamówienie było konsultowane ze środowiskiem kierowców i wnieśli oni uwagi dotyczące m.in. foteli i rozwiązań w kabinie. Zgodnie z umową nowe autobusy pojawią się w Gdańsku wiosną 2019 roku. Będą to różne modele Mercedesa-Benz Citaro w wersji midi o długości 10,6 m (2 sztuki), standard o dł. 12 m (18 sztuk) oraz przegubowych o dł. 18 m (26 sztuk) - powiedział Maciej Lisicki z GAiT
Komentarz autora:

Szanowny Panie Prezydencie, być może warto wsłuchać się w głos rowerowych fachowców-użytkowników i nawiązać dialog w tej sprawie, tak, aby szybko wypracować lepsze rozwiązanie, które maksymalnej liczbie użytkowników ułatwi transport w sposób niedyskryminujący żadnej grupy. Ponadto warto wszystkie pojazdy, a nie tylko przegubowe, wyposażyć w możliwość przewozu rowerów. Wypracowane rozwiązanie może okazać się pomocne też w przyszłych zamówieniach taboru i być wzorem dla innych miast i gmin, spoglądających na Gdańsk.


Takie wieszaki mogą niedługo pojawić się w niektórych gdańskich autobusach.  Takie wieszaki mogą niedługo pojawić się w niektórych gdańskich autobusach. 

Opinie (209) 7 zablokowanych

  • Co zrobić, gdy rower zepsuł się po drodze (1)

    Trzeba wykupić ubezpieczenie assistance, jak to czynią kierowcy.

    • 6 2

    • nie wymyślaj

      i nie powielaj swoich bredni żałosnych

      • 2 3

  • Może jak w Kopenhadze?

    Rowery można wozić bez problemu, ale poza godzinami szczytu, 7-9 i 15-17. No i haki to tragedia, zawieszenie na tym roweru jest za trudne, przy kilku nie da się też zdjąć ich

    • 3 2

  • Jeszcze więcej (1)

    niech zrobią wolnych miejsc na rowery, wózki. A dla ludzi miejsca nie ma. Te nowe tramwaje to masakra. Kto to projektował? Kilka siedzień na krzyż, powykręcane, udziwnione. Tam gdzie weszłoby jeszcze ze 3 siedzenia to jest jedno i jakieś półki czy co to za g.... robione bez pomyślunku. Ale zresztą jak wszystko w naszym kraju.

    • 7 1

    • *siedzeń

      • 1 1

  • Środek lokomocji... (1)

    Jeśli chodzi o obręb miasta - jeśli ktoś wybiera rower to nie powinien w ogóle wchodzić do autobusu/tramwaju. Ile to juz razy widziałem "sportowców" ubranych w ciuchy dla rowerzystów, którzy ładują się do autobusu tylko po to by przejechać 2km...

    Troche szacunku dla wszystkich. Jesteś na rowerze to wejdź do ciuchci ale jak masz godzinę drogi, a nie 10 minut, bo Ci sie nie chce.

    • 7 3

    • a kogo obchodzą twoje żałosne spostrzeżenia

      oparte na niewiedzy i wsteczniactwie?

      • 0 1

  • Żenujące zachowanie (1)

    Ostatnio widziałem w Gdańsku jak do autobusu na Suchanino władowało się trzech gaciorów w kaskach z rowerami. Poza tym, że śmierdziało od ich potu i przepoconych ubrań, to zablokowali cały autobus. Na kolejnym przystanku do autobusu nie weszła kobieta z wózkiem. Nie rozumiem tej popapranej ich eko-mentalności, po prostu zacząłem garadzić rowerzystami w kaskach i lycrowych ubrankach. Gardzę również tzw. rowerowymi aktywistami.

    • 10 5

    • Widzę sporo negatywnych emocji. Sporo tej nienawiści jak na jedną małą istotę.
      D.

      • 4 2

  • Rowerzyści.. (1)

    Jeżdżą autobusem pojeździć na rowerze

    • 5 4

    • co więcej, niekiedy jadą samochodem do siłowni,
      by tam pojeżdzić na rowerku rehabilitacyjnym
      i płacą za to jak za nerkę

      • 0 0

  • w Polsce nie da się. Normalne

    • 0 1

  • Bilet na rower

    Rozwiązanie problemu rowerów w tramwajach, autobusach czy SKM jest proste - bilet na rower. W cenie biletu normalnego. bez żadnych ulg.

    • 1 1

  • Kilka spraw

    Co zrobić, gdy rower :
    1. " zepsuł się po drodze " - naprawić lub prowadzić można też przypiąć i wrócić samochodem.
    2. " wystąpiło nagłe załamanie pogody " - zawsze wozić pelerynę przeciwdeszczową i stuptuty
    3. " obrana trasa jest na możliwości rowerzysty po prostu zbyt długa " - nie jechać rowerem lub załadować rower do samochodu
    4. " trasy, po których zasadniczo rowerem jeździć nie wolno, na przykład przez tunel pod Martwą Wisłą" - tak naprawdę 15 minut objazdu tunelu da się przeżyć. Ogólnie jeżeli nie można gdzieś jeździć rowerem to się nie jeździ i albo wybiera się drogę alternatywną albo nie jedzie rowerem. Można z tym żyć.

    Przewożenie roweru w autobusie jest mocno problematyczne i osobiście jestem za zakazem, ewentualnie w nagłych losowych przypadkach za zgoda kierowcy bym dopuścił przewóz.

    Natomiast w pociągach przewożenie rowerów powinno być dopuszczone i sensownie zorganizowane,

    • 5 3

  • wieszaki/uchwyty TYLKO w pojazdach kursujacych tunelem . W pozostałych zakaz przewozenia , (1)

    Rower ma koła , rowerzysta ma nogi niech pedałuje a przed sezonem zrobi przeglad roweru wymieni zuzyte czesci i nie bedzie pretekstu ze rower sie zepsuł , to zwykłe niedbalstwo . A od kiedy rowerzysta umawia sie na randki z panienka ze on z rowerem a ona bez? Chyba idiota .

    • 5 5

    • Nie masz pojęcia o jeździe użytkowej rowerem.
      Przewożenie roweru autobusem w tunelu nie ma sensu bo czekanie na autobus i przejazd może okazać się dłuższe niż przejazd przez stare miasto. Zwłaszcza jeśli ktoś mieszka dalej od tunelu. Problem tunelu i rowerzystów jest mocno przesadzony.
      Możesz sobie robić przeglądy i wymieniać części a potem złapać tzw gumę np na łupinie od kasztana i takie właśnie awarie najczęściej się zdarzają.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum