• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wieszaki rowerowe w nowych gdańskich autobusach

Kamil Gołębiowski
13 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Poręcze do przewozu rowerów to rozwiązanie wygodne, bezpieczne i ergonomiczne. Na zdjęciu wnętrze tramwaju PESA "Krakowiak", Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, listopad 2015.
Miejskie Mrzedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie Poręcze do przewozu rowerów to rozwiązanie wygodne, bezpieczne i ergonomiczne. Na zdjęciu wnętrze tramwaju PESA "Krakowiak", Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, listopad 2015.
Miejskie Mrzedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie

8 maja Gdańsk podpisał umowę na dostawę 46 nowych autobusów Mercedes Citaro. Niektóre z nowych autobusów będą miały na wyposażeniu również wieszaki do przewozu rowerów. Rowerzystów na pewno ucieszy, że będzie można przewozić w nich rowery, tylko czy wieszaki to dobre rozwiązanie?



Przeważnie rowery nie mają być wożone pojazdami komunikacji zbiorowej i przy użytkowaniu miejskim mają raczej dowozić pasażerów do przystanku. Na krótszych trasach rower jako środek transportu konkuruje skutecznie nie tylko z samochodem, ale również z komunikacją zbiorową, mając zaletę transportu bezpośrednio z punktu wyjazdu do celu. Inaczej jednak sprawa może wyglądać przy użyciu turystycznym roweru lub w sytuacjach wyjątkowych:

Jak powinno się przewozić rowery w autobusach?

Co zrobić, gdy rower zepsuł się po drodze lub gdy wracamy wieczorem wspólnie z dziewczyną, która na spotkanie przybyła bez roweru? A może wystąpiło nagłe załamanie pogody albo obrana trasa jest na możliwości rowerzysty po prostu zbyt długa i trzeba najpierw tramwajem przejechać przez całe miasto na przykład nad morze lub do lasu, aby pojeździć tam? Istnieją w Trójmieście też trasy, po których zasadniczo rowerem jeździć nie wolno, na przykład przez tunel pod Martwą Wisłą.

Istniejąca infrastruktura rowerowa w Trójmieście często jest wciąż wybrakowana i nie umożliwia wygodnej jazdy. Również planowany Rower Metropolitalny "Mevo" tylko częściowo rozwiąże kwestię dojazdu i w wielu przypadkach rower własnościowy nadal będzie niezbędny.

Dlatego autobusy i tramwaje powinny być co do zasady wyposażone w kilka miejsc do przewozu rowerów, możliwość transportu wózków dziecięcych, wózków inwalidzkich, większego bagażu etc. Podobnie jak wózki, również rowery powinno być możliwe przewozić wygodnie i zgodnie z anatomią człowieka oraz konstrukcją typowego roweru.

Poręcze dla rowerów są wygodną i uniwersalną alternatywą dla haków i wieszaków. Poręcze dla rowerów są wygodną i uniwersalną alternatywą dla haków i wieszaków.
Bardzo cieszy zatem, że przy najnowszym zamówieniu władze pomyślały również o rowerzystach. To warto zauważyć i docenić. Niestety, jak już pisaliśmy w przypadku utrudnionego przewozu rowerów pociągami SKM na linii PKM, haki-wieszaki są złym rozwiązaniem.

Zapisy specyfikacji warunków zamówienia były konsultowane z kierowcami, szczególnie w zakresie rozwiązań dotyczących kabiny prowadzącego. Udogodnienia dla przewozu rowerów z interesariuszami konsultowane nie były. Wieszaki rowerowe mają być zamontowane wyłącznie w pojazdach przegubowych, mniejsze pojazdy będą pozbawione rowerowych udogodnień.

Wieszaki dyskryminują liczne grupy pasażerów



Wymaganie od pasażerów podnoszenia rowerów i ich wieszania jest nienajlepszym rozwiązaniem. Wieszanie rowerów w pojazdach:

  1. dyskryminuje pasażerów fizycznie słabszych, w szczególności kobiety, dzieci i osoby starsze
  2. grozi zabrudzeniem ubrania lub jego uszkodzeniem
  3. nieefektywnie wykorzystuje przestrzeń, przy stojakach mieści się więcej rowerów na metr kwadratowy, niż na wieszakach
  4. jest niebezpieczne w dynamicznie przyspieszającym, zwalniającym lub skręcającym pojeździe
  5. grozi uszkodzeniem roweru. Haki powinny być wyposażone w ochronny rękaw gumowy, ten jednak często ulega awariom, a metal wieszaka trący o felgę podczas jazdy grozi jej uszkodzeniem
  6. nie nadaje się do rowerów cięższych, w szczególności do rowerów z sakwami lub elektrycznych (utrudnienia dla pasażera, niebezpieczeństwo, możliwość uszkodzenia)


Propozycje rozwiązania problemu



W pociągach, autobusach i tramwajach należy regulaminowo dopuścić przewóz rowerów pod opieką podróżnego bez konieczności umieszczania ich na wieszakach. Należy nie instalować wieszaków, a istniejące zdemontować. Haki należy zastąpić wydzielonymi przy bokach pojazdów poręczami i ewentualnie pasami do mocowania rowerów lub ergonomicznymi stojakami w podłodze. Dobrze skonstruowany stojak może pod nieobecność rowerów, wózków i bagażu pełnić na przykład funkcję oparcia, poręczy, a nawet przysiadaka, tak by przestrzeń dobrze służyła też regularnym pasażerom.

Kwestia przewozu rowerów w pojazdach komunikacji publicznej jest od lat istotnym, często spornym punktem na mapie rowerowych udogodnień dla mieszkańców. 46 nowych autobusów to duże i drogie zamówienie, które nie zdarza się co roku. Taka dostawa na lata, w sporej części pojazdów cementuje określony standard. Może warto, żeby ten standard był od razu porządny i zgodny z zapotrzebowaniem, a nie dyskryminujący i nieprzemyślany? Ostatnia dostawa autobusów dla Gdańska miała miejsce pod koniec 2016 roku. Przybyło wtedy 21 sztuk fabrycznie nowych pojazdów.

Nie zawsze potrzeba specjalnych konstrukcji. Dobry przykład życzliwości i życiowego podejścia obsługi pociągu regionalnego z Gdyni na Hel. Nie zawsze potrzeba specjalnych konstrukcji. Dobry przykład życzliwości i życiowego podejścia obsługi pociągu regionalnego z Gdyni na Hel.

Szczegóły zamówienia



Podpisana umowa dotyczy dostawy 46 nowych, niskopodłogowych autobusów Mercedes-Benz Citaro: 18 standardowych, 26 przegubowych i 2 midi. Pojazdy mają spełniać normy emisji spalin Euro VI i będą wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, system głosowego zapowiadania przystanków, a także ładowarki USB. W wersji przegubowej będą mieć zamontowane wieszaki rowerowe.

Konsekwentnie odnawiamy tabor komunikacji miejskiej w Gdańsku. W ciągu 10 ostatnich lat miasto kupiło 140 nowych pojazdów. Nowoczesny tabor to nie tylko wygoda i bezpieczeństwo dla pasażerów, ale także komfort pracy kierowców, których dziś w Gdańsku nam brakuje - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Miasta Gdańska. 
Umowę podpisali Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz oraz prezes zarządu Gdańskich Autobusów i Tramwajów Maciej Lisicki, a ze strony producenta, firmy EvoBus prezes zarządu Artur Konarski. Wartość kontraktu to 79,4 mln zł.

To środki własne naszej firmy. Zamówienie było konsultowane ze środowiskiem kierowców i wnieśli oni uwagi dotyczące m.in. foteli i rozwiązań w kabinie. Zgodnie z umową nowe autobusy pojawią się w Gdańsku wiosną 2019 roku. Będą to różne modele Mercedesa-Benz Citaro w wersji midi o długości 10,6 m (2 sztuki), standard o dł. 12 m (18 sztuk) oraz przegubowych o dł. 18 m (26 sztuk) - powiedział Maciej Lisicki z GAiT
Komentarz autora:

Szanowny Panie Prezydencie, być może warto wsłuchać się w głos rowerowych fachowców-użytkowników i nawiązać dialog w tej sprawie, tak, aby szybko wypracować lepsze rozwiązanie, które maksymalnej liczbie użytkowników ułatwi transport w sposób niedyskryminujący żadnej grupy. Ponadto warto wszystkie pojazdy, a nie tylko przegubowe, wyposażyć w możliwość przewozu rowerów. Wypracowane rozwiązanie może okazać się pomocne też w przyszłych zamówieniach taboru i być wzorem dla innych miast i gmin, spoglądających na Gdańsk.


Takie wieszaki mogą niedługo pojawić się w niektórych gdańskich autobusach.  Takie wieszaki mogą niedługo pojawić się w niektórych gdańskich autobusach. 

Opinie (209) 7 zablokowanych

  • Na autobusach powinno być wyraźnie napisane (3)

    że mogą w nim jechać max. 2-3 rowery, a nie że pcha się tych rowerów tyle że nie da się już do autobusu wsiąść ani z niego wysiąść. I rower musi być przypięty bo trzymanie roweru na środku autobusu kończy się tym że przy hamowaniu rower ląduje na pasażerach z przodu.

    • 16 5

    • (1)

      Max 1

      • 7 5

      • Zależy który i na której linii.

        • 4 3

    • Hehe

      W autobisie jest napisane ilu pasażerów może przewieźć maksymalnie a i tak ludzie się pchają i nikt ich nie liczy ile jedzie jedzie przepełniony autobusie.

      • 7 2

  • on

    chce jechać to niech pedałuje.

    • 13 8

  • (1)

    Rowerzyści niech jeżdżą rowerami po przecudnej urody scieżkach rowerowych a autobusy niech pozostaną dla pasażerów niezmotoryzowanych! Dlaczego zwyczajni pasażerowie mają sie tłoczyć po kątach, bo rowerzystom trzeba miejsce zrobić?! Przewóz rowerów powinien być w zwiazku z tym obłożony dodatkową opłatą!

    • 28 11

    • Tu się zgadzam

      Chętnie kupię drugi bilet, pod warunkiem, że zapewni mi w miarę znośny przejazd z rowerem

      • 2 5

  • (5)

    Wieczne pretensje i wymagania ciasnogaciarzy. Rower służy do jezdzenia na nim a jak nie mam siły to najpierw poćwiczyć trzeba w koło domu....

    • 31 18

    • Wieczne wymagania i pretensje kierowców.
      Samochód służy do szybkiej jazdy na długie dystanse, więc dlaczego robicie korki i blokujecie miasto zamiast wynieść się z autami na autostradę?

      • 8 12

    • (2)

      Ale czasem trzeba gdzieś dojechać, żeby dalej pojechać. Zwłaszcza pod górę.

      • 6 8

      • i (1)

        jak leje

        • 3 1

        • i z dzieciakami

          • 3 0

    • Won ciasnogaciarze z busow

      • 3 5

  • Te wieszaki to porażka

    Było to już przecież testowane w autobusach Oliwa - Osowa.
    Super że można przewieźć rowery i to więcej niż jeden w autobusie, ale korzystanie z wieszaka ma same wady.
    Wielokrotnie byłem jako pasażer proszony o pomoc w zwiększeniu i zdjęciu roweru.
    Ja sobie poradzę, ale nie każdy jest facetem 180 wzrostu.
    Zresztą prawie każdy, jak tylko było luźno w autobusie, wolał po prostu postawić rower albo kilka w miejscu dla wózków niż się szarpać z wieszakiem.

    • 16 2

  • Xx

    Nie skąd tyle jady w komentarzach
    Dla super opcja :)
    A jeśli chodzi o przyczepki innych w komentarzach że rowerzyści niby terroryzują mieszkańców to dla mnie to jest jakiś absurd i zlwykłe czepialstwo.
    Zwrócicie uwagę jak terroruzuja innych te niby biedne i słabe staruszki co nagle dostają energii i -50 do wieku jak zobaczą wolne siedzenie i wszczynają kłótnie , plus nie można zapomnieć o MADKACH które pchają się wózkami w 5 a maks można z dwoma przejeżdżać i jakoś motorniczy nie interweniują jak trZeba skakać między tymi wózkami ciekawe .

    • 9 14

  • Jeżeli mam zamiar (1)

    przejechać sie rowerem to nie wsiadam z nim do autobusu, to tak jakbym pojechal gdzieś autem i zamówił lawete. W takim wypadku nie wybierajmy odległych tras. Rozumiem, jak ktoś złapie kapcia albo pogoda sie popsuje. Wtedy jeszcze bym przymknął oko aczkolwiek dla pasażerów byłoby to bardzo uciáżliwe i mało miejsca.

    • 19 8

    • Nie. Jestem Polakiem, czego się wstydzę, więc będę zachowywać się po polsku. Co mnie inni obchodzą? Niech sobie samochód kupią. Zapłaciłem za bilet? Zapłaciłem. Co mnie obchodzi wygoda innych durniów?

      • 3 1

  • Autobusy poprzepelniane, część kursów się nie odbywa a waszym k*rwa największym problemem jest to żeby ktoś mógł z rowerem wsiąść??? Zakaz calkowity przewozu!!!!

    • 22 9

  • Nowych w sensie fabrycznie nowych, czy znowu (1)

    szrot od jihad Merkel?

    • 4 0

    • Dokladnie tak trujacy spalinami szrot

      • 1 1

  • Rowerzyści

    Najlepiej wypie*dolić wszystkie krzesła do siedzenia i w ich miejsce wstawić stojaczki dla rowerzystów... Dzikie rzeczy żeby były takie praktyki. Każdy z przewoźników powinien wprowadzić symboliczną opłatę za przewóz roweru (np 5 zł) i od razu problem by się rozwiązał... Bo za darmo to nawet ocet słodki...

    • 17 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum