rowery

stat

Usunęli stojaki rowerowe na ul. Łąkowej

interwencja trojmiasto.pl
Sprawcy zabawili się w zarządców drogi i samowolnie przestawili stojaki rowerowe pod ścianę.
Sprawcy zabawili się w zarządców drogi i samowolnie przestawili stojaki rowerowe pod ścianę. fot. Kamil Gołębiowski / Trojmiasto.pl

Na ulicy Łąkowej ktoś przestawił stojaki rowerowe z ulicy pod ścianę i na chodnik, prawdopodobnie, by móc parkować samochody o metr bliżej drzwi. W tym samym czasie pod kilkoma licznie odwiedzanymi miejscami w okolicy nie ma jak wygodnie i bezpiecznie odstawić jednośladu.



Znane z gdańskiego śródmieścia historycznego stojaki, choć ładne, nie są prawidłowej konstrukcji, ale wciąż w wielu miejscach znajdują zastosowanie. Między innymi są za wąskie, co sprawia, że przednie koło roweru ma uślizg i rower odjeżdża od stojaka podczas parkowania. Jeszcze większym problemem jest ich montaż. Umiejscowione na Głównym Mieście i na ul. Łąkowej stojaki nie są zabezpieczone przed samochodami i przez to bywają zastawiane przez auta oraz dość szybko ulegają dewastacji.

Gdzie stawiać stojaki rowerowe?

na jezdni, rower to pojazd i tam ma parkować

18%

na chodniku, rower to nie samochód

21%

przy ruchliwych ulicach - na chodniku, przy osiedlowych - na jezdni

14%

zależy od konkretnego miejsca

47%
Stojaki z ul. Łąkowej zobacz na mapie Gdańska nie tylko nie są zabezpieczone przed samochodami, ale nawet nie są przytwierdzone na trwałe do podłoża. To zaś umożliwia, pomimo sporej wagi, ich stosunkowo łatwe przesunięcie. Ktoś wykorzystał to, być może uznając, że stojaki przeszkadzają im w parkowaniu samochodów i poprzestawiał je na chodnik. Tym sposobem umieszczony na stojakach stylizowany herb Gdańska zamiast ozdobą, staje się symbolem niedbalstwa.

Nie wiemy, kto poprzesuwał stojaki, ale można domyślać się, że lokalni właściciele aut koniecznie chcieli zaparkować jeszcze metr bliżej drzwi, niż dotychczas. Warto tu wspomnieć, że gęstość zasiedlenia na Łąkowej jest niska, wiele kamienic jest niezamieszkałych i miejsca do parkowania jest aż nadmiar. Nie ma problemu, by postawić auto pod samym wejściem.

Miały być ułatwieniem, a stały się przeszkodą dla pieszych na chodniku.
Miały być ułatwieniem, a stały się przeszkodą dla pieszych na chodniku. fot. Kamil Gołębiowski / Trojmiasto.pl
Dodatkowo stojaków rowerowych brakuje pod sporą częścią nielicznych w tej problematycznej dzielnicy punktów zainteresowania. Te punkty, takie jak sklepy i gastronomia, są bardzo istotne dla ożywienia okolicy i podniesienia jej atrakcyjności. Jeśli stojaki nie cieszą się wzięciem tam, skąd są usuwane, to może postawić je tam, gdzie widać, że są potrzebne? Takich miejsc jest na Dolnym Mieście kilka. Nie ma gdzie postawić wygodnie roweru pod "Rzecz Jasna" w budynku Królewskiej Fabryki Karabinów, na popularnym "Podwórku" darmo wypatrywać dobrego stojaka, niedawno otwarty lokal "Nie/Mięsny" posiłkuje się tandetnej jakości sprzętem marketingowym, a pod lokalną Biedronką klienci opierają rowery o barierki od koszyków sklepowych.

Tym sposobem relatywna mobilność stojaków, zamiast stać się zaletą pomocną w prototypowaniu miejskiej przestrzeni, obraca się w wadę, a mała architektura i udogodnienia z ozdoby zamieniają w graciarnię.

- Stojaki zostały zaprojektowane jako przestawne dla umożliwienia zmiennej aranżacji zachodniej jezdni ul. Łąkowej (strefa zamieszkania). Niestety kierowcy zaczęli je sami przestawiać na chodnik, by nie ograniczały parkowania, a to właśnie ich dodatkowa funkcja. Doświadczenie pokazało, że wskazane jest zakotwienie płyty ze stojakami w miejscach, w których zostały zaprojektowane, tak aby rowerzyści mogli bezpiecznie zostawiać przy nich jednoślady bez obaw, że zostaną rozjechane - mówi Magdalena Kiljan, Rzecznik Prasowy Gdańskiego Zarząd Dróg i Zieleni
Przypomnijmy, że za sprawą przebudowy Podwala Przedmiejskiego ul. Łąkowa może stać się bardziej atrakcyjna dla mieszkańców i odwiedzających. Dzięki otwarciu skrzyżowań i wraz z nimi naziemnych przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych, Dolne Miasto połączy się na powrót z Długimi Ogrodami. Przebudowa ma obejmować otwarcie skrzyżowań z ulicami: Chmielną, zobacz na mapie Gdańska Żabi Kruk, zobacz na mapie Gdańska Łąkową, zobacz na mapie Gdańska Elbląską zobacz na mapie Gdańska i Okopową. zobacz na mapie Gdańska

Oferty przebudowy całości okazały się jednak zbyt drogie i projekt został podzielony na etapy. Jako pierwsze będzie przebudowane skrzyżowanie z Chmielną, a jako następne miasto chce otworzyć skrzyżowanie z ul. Łąkową.

Rewitalizacja ul. Łąkowej została zakończona w 2015 roku.

Też przeżyłeś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę?
Podziel się wrażeniami z innymi, napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (55)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »