Urwany pas rowerowy i co dalej? Policja wyjaśnia
W związku z wymalowaniem nowych pasów rowerowych na fragmencie ul. Myśliwskiej od niedawna obowiązuje tam nowa organizacja ruchu. Problem w tym, że nowe pasy "urywają się" przed przejściem i azylem dla pieszych, co sprawia, że kierowcy i rowerzyści zajeżdżają sobie nawzajem drogę. Na problem zwrócił uwagę nasz czytelnik, a na jego wątpliwości odpowiada gdańska policja. Oto list pana Piotra.
Jakiś czas temu została zmieniona organizacja na fragmencie ul. Myśliwskiej, namalowano pasy rowerowe, odsuwając ruch samochodów bliżej środka jezdni. Niestety pasy rowerowe są "przerwane" na wysokości przejść dla pieszych z azylami i wyspowymi progami zwalniającymi - i tu powstaje pytanie, kto ma pierwszeństwo w miejscu zwężenia, gdzie kończy się malowanie pasa dla rowerów? Samochód czy rowerzysta?
Mapa dróg rowerowych w Trójmieście
Teoretycznie można się odwołać do zasady, że przy zmianie pasa pierwszeństwo ma ten, który się na pasie znajduje, albo ten, co wjeżdża na niego z prawej strony. Ale tutaj nie wiadomo, który pas (samochodowy czy rowerowy) się kończy, nie wiadomo, kto na czyj pas wjeżdża. Wiadomo, że kierowcy samochodów, aby zminimalizować skutki przejazdu przez próg wyspowy, biorą go "środkiem", zajeżdżając drogę rowerzyście.
Zwracam się do redakcji o pomoc w wyjaśnieniu, gdyż uważam, że takie wyjaśnienie (policji, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Rowerowego Gdańska) powinno trafić do szerszego grona odbiorców - napisał pan Piotr, nasz czytelnik.
Policja: obowiązuje zasada prawej strony
- W naszej ocenie, gdy kończy się pas ruchu dla rowerów, pierwszeństwo ma kierujący rowerem. W tej sytuacji zastosowanie mają przepisy ogólne, które mówią, że kierujący ustępuje pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się po prawej stronie (art. 16 i 25 Prawa o ruchu drogowym). Ponadto wyprzedzając rowerzystę, należy zachować bezpieczny odstęp nie mniejszy niż 1 m, dodatkowo mając na uwadze, że rowerzysta jest niechronionym uczestnikiem ruchu drogowego, zasadnym jest też ze względów bezpieczeństwa, by w tej sytuacji rowerzysta pojechał jako pierwszy - wyjaśnia nadkom. Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (195) ponad 10 zablokowanych
-
2020-09-30 06:55
widzę że sprawa nie jest jednoznaczna, każdy kierowca ma inne zdanie (2)
żeby mnie tam na rowerze nie zabili, to na wszelki wypadek będę jeździł w tym miejscu chodnikiem
- 3 4
-
2020-09-30 11:31
jak ktoś ma uczciwie zdane prawo jazdy to wątpliwości nie powinien mieć. (1)
sprawa jest jasna
- 2 0
-
2020-09-30 13:35
Widać wielu dało w lape
- 1 1
-
2020-10-01 09:48
W końcu odpowiednia droga dla rowerów
Jestem wielkim zwolennikiem dróg rowerowych na ulicy, zamiast przy chodnikach. Jeżeli rower wg przepisów to pojazd, to jego miejsce jest przy pojazdach. Poza tym, w przypadku zakończenia DDR wjeżdza się na ulicę płynnie, tak jak w tym przypadku. Nie kończy się na chodniku DDR, bez możliwości zjazdu (wg przepisów).
- 1 0
-
2020-10-01 09:57
Brak wymalowanych pasów, białą farbą nie oznacza końca DDR. Znaków pionowych świadczących o zakończeniu DDR nie ma. Więc sprawa wygląda tak, że samochody w tym miejscu wjeżdżają na DDR.
- 0 1
-
2020-10-01 11:55
Dobre sobie hahaha. chyba w art 41 jest wspomniane o 1,5
Ponadto wyprzedzając rowerzystę, należy zachować bezpieczny odstęp nie mniejszy niż 1 m, dodatkowo mając na uwadze, że rowerzysta jest niechronionym uczestnikiem ruchu drogowego, zasadnym jest też ze względów bezpieczeństwa, by w tej sytuacji rowerzysta pojechał jako pierwszy - wyjaśnia nadkom. Magdalena Ciska, rzecznik prasowy
- 0 0
-
2020-10-01 13:58
Ta zmiana jest tak d**ilna, że aż brakuje słów!
Teraz są niebezpieczne skręty do osiedli, do Biedronki i niebezpiecznie dla rowerzystów.
- 3 2
-
2020-10-01 14:39
nieporozumienie (1)
przecież zasada prawej strony dotyczy skrzyżowań a nie pasów równoległych. Gdyby to była prawda co w tej odpowiedzi to ktoś z prawego pasa na obwodnicy wbijając się na lewy miałby pierwszeństwo przed tym z lewego a to jest jakaś bzdura. powodzenia
- 2 5
-
2020-10-02 21:53
Tutaj ma zastosowanie inny przepis
Mianowicie, że kierujący zmieniający pas ruchu musi ustąpić temu, który się nim aktualnie porusza
- 0 0
-
2020-10-01 20:53
A zo z jazdą na zamek?
Kończy się jeden pas przed zwężeniem.
Ewidentnie powinniśmy jeździć na zamek- 1 2
-
2020-10-02 23:53
Warszawska
Zapraszam na ul. Warszawską - zastosowano to samo genialne rozwiązanie na wysokości Lidla...
- 0 1
-
2020-10-03 11:02
Estakada
koniecznie należy wybudować estakadę wyłącznie dla rowerów
- 0 1
-
2020-10-12 19:27
Kolejny artykuł proszę o ...
Podwalu Przedmiejskim.
Tam ścieżka też zaczyna się i kończy w dziwnych miejscach ... w tym na bus pasie, którym teoretycznie rowerzysta nie powinien się poruszać. Życzę jednak powodzenia na rowerze pośród samochodów mknących 80-90 km/h po normalnych pasach.- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.