Ulica Kołobrzeska dla rowerzystów wciąż tylko na papierze. Budowa za rok - dwa lata
Rowerzyści przemierzający Dolny Taras w Gdańsku muszą uzbroić się w cierpliwość. Zapowiadana od lat trasa rowerowa wzdłuż ul. Kołobrzeskiej powstanie nie wcześniej niż w latach 2022-23. Opóźnienie jest spowodowane problemami z pozyskaniem gruntów niezbędnych do realizacji wydzielonych dróg rowerowych.
W przypadku al. Grunwaldzkiej udało się zrealizować te założenia, zaś na Przymorzu Małym prace budowlane do dzisiaj się nie rozpoczęły.
Problem z pozyskaniem gruntów Skarbu Państwa
Okazuje się, że największą przeszkodą nie są problemy natury finansowej, lecz pozyskanie gruntów pod realizację infrastruktury rowerowej.
- Stan prawny ul. Kołobrzeskiej wskazuje, że jest drogą powiatową we własności Skarbu Państwa. Taki stan rzeczy powoduje, że inwestor (Gmina Miasta Gdańska) musiałaby pozyskać grunty od Skarbu Państwa. Ustalono więc, że Urząd Miejski w Gdańsku wystąpi do wojewody z wnioskiem o komunalizację pasa drogowego ul. Kołobrzeskiej - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miasto zamierza przeprowadzić inwestycję w oparciu o specustawę drogową - zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) z uwagi na "konieczność punktowych wykroczeń poza pas drogowy".
Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście
Węższe pasy ruchu i jednokierunkowe drogi rowerowe
Dla całego przebiegu planowanej trasy rowerowej gotowa jest już dokumentacja projektowa. Zakłada ona zwężenie pasów ruchu z 3,5 m do 3 m szerokości przy jednoczesnym pozostawieniu przekroju pasów 2+2.
Po obu stronach jezdni przewidziano jednokierunkowe wydzielone drogi rowerowe. Jak tłumaczą urzędnicy, jest to rozwiązanie wygodniejsze od typowej dwukierunkowej drogi rowerowej, która w tym przypadku musiałaby kilka razy zmieniać stronę ulicy ze względu na brak miejsca do jej przeprowadzenia.
- Jednokierunkowe drogi rowerowe powstaną kosztem zawężonych jezdni ulicy Kołobrzeskiej oraz częściowo tych części chodnika, które są wykorzystywane do parkowania samochodów - dodaje Kozicka-Prus.
Tramwaj nie blokuje budowy infrastruktury rowerowej
Warto nadmienić, że powstanie drogi rowerowej nie koliduje w żaden sposób z rozważanymi przez miasto koncepcjami budowy trasy tramwajowej właśnie w ul. Kołobrzeskiej.
Jeżeli kiedykolwiek w przyszłości zapadnie decyzja o budowie infrastruktury szynowej, będzie ona musiała uwzględnić drogi rowerowe.
Czytaj też:
Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r.
Kiedy należy spodziewać się rozpoczęcia budowy infrastruktury rowerowej w ul. Kołobrzeskiej?
- Przetarg zostanie ogłoszony po uzyskaniu wymaganych decyzji. Realizacja robót planowana jest na lata 2022-2023 - zapowiada przedstawicielka magistratu.
Opinie wybrane
-
2021-09-06 19:40
(11)
Najlepiej wszystkie ulice zamieńcie na ścieżki rowerowe.
Po co nam samochody? Rowerzyści to święte krowy i dla nich przebudujmy całe miasto..
Niech ktoś ruszy głową i zacznie podchodzić logicznie do tematu i wdroży sensowne rozwiązania dla komunikacji miejskiej/rowerów i samochodów a nie ciągłe utrudnianie jazdy każdemu.- 53 96
-
2021-09-06 20:40
(2)
Jedz do Holandii to zobaczysz kto dominuje na drogach!
- 18 7
-
2021-09-06 22:33
(1)
Jedź do Rosji, to zobaczysz, kto rządzi na drogach. Tu, kochany jest Polska i trzeba się dostosować do polskich realiów.
- 6 17
-
2021-09-06 23:37
no to się kierowczyk przyznał skąd jest
i ku jakiemu "ideałowi" dąży- 19 5
-
2021-09-06 21:09
Jak na razie to 90% przestrzeni miejskiej zajmują samochody i ciągle kierowcom mało (5)
także nie rowerzyści są tu roszczeniowi
- 29 4
-
2021-09-07 07:39
A jakie roszczenia mogą mieć ci (4)
co za nic nie płacą? Kierowcy płacą za paliwo (w tym podatek drogowy), ubezpieczenie itd. I mają prawo wymagać.
- 3 17
-
2021-09-07 08:59
co z tego że płacą jak to nie pokrywa nawet 10% kosztów.
człowieku same wypadki powodowane przez kierowców to koszt dla budżetu 44mld zł rocznie. twój "podatek drogowy" to wpływ do budżetu na poziomie 5mld zł.
Także z czym do ludzi? Co to 5mld zł? Tyle będzie kosztować obwodnica metropolitalna.- 7 1
-
2021-09-07 09:33
podatek drogowy jest na państwowe drogi, nie te w Gdańsku!
- 6 1
-
2021-09-07 11:12
Ile razy można powtarzać, że podatki z paliwa idą wyłącznie na drogi krajowe? A i tak są tam kroplą w morzu.
Miasto nie ma z tego ani grosza. Drogi miejskie są budowane z podatków mieszkańców, kierowców rowerzystów i pieszych bez różnicy. Tylko wtedy się okazuje że to głównie piesi się składają na infrastrukturę dla kierowców. Ubezpieczenie płacisz? A to kasa z ubezpieczenia idzie na budowę dróg, czy na pokrycie kosztów wypadków powodowanych przez kierowców? I jeszcze ma czelność pisać że kierowcy "mają prawo wymagać".
- 6 1
-
2021-09-08 11:07
To są opłaty za możliwość jeżdżenia autem i rekompensaty za zniszczenia i używaną przestrzeń
Nie uprawniają was do żadnych roszczeń.
- 2 0
-
2021-09-07 10:43
Tak zgadzam sie, w miescie dobry samochod to zezlomowany samochod
- 5 4
-
2021-09-07 22:59
co to znaczy sensowne? takie które nie przeszkadzają tobie czyli świętej krowie w samochodzie?
- 4 0
-
2021-09-07 11:12
Zazwyczaj jezdnią da się rowerem bezpiecznie przejechać
Chodnikiem jadę, gdy mam duże niesymetryczne zakupy - ale wtedy z "prędkością zbliżoną do prędkości pieszego". Problemem jest jazda hulajnogą - po Kołobrzeskiej nie mogę, bo na jezdni ograniczenie 50, wolno chodnikiem nie ma sensu, zostaje Krynicka, Lęborska i Słupska, gdzie jest strefa 30.
- 3 12
-
2021-09-07 09:34
(4)
czy zawsze drogi rowerowe muszą odbywać się poprzez zwężenie pasów dla samochodów i wyznaczenie 0,5m drogi rowerowej? To nie jest zbyt bezpieczne ani dla kierowców, ani dla rowerzystów. Lepiej żeby były one oddzielone od drogi.
- 28 24
-
2021-09-07 10:08
zgadzam sie tylko wydzielone
- 5 2
-
2021-09-07 10:45
Rowerzysta na drodze współdzielonej jest lepiej widoczny przez kierowców samochodów.
W przypadku osobnego pasa dla aut i rowerów, kierowcy samochodów często wymuszają pierwszeństwo na rowerzystach przy skręcie w poprzeczną ulicę.
Ja osobiście czuje się o wiele bezpieczniej na współdzielonej drodze.- 5 1
-
2021-09-07 11:06
Drogi są zwężane tylko gdy są przewymiarowane (1)
W tym przypadku z 3,5 do 3 metrów. To nie autostrada, 3 metry w zupełności wystarczają jako droga miejska. A pas rowerowy musi mieć około metra, nie pół. Jak wyznaczali pasy na Jana Pawła to w niektórych miejscach było za wąsko i wtedy poszerzyli jezdnię.
- 6 2
-
2021-09-07 19:24
3 m szerokości pasa dla osobówki to OK
ale tam jeździ dużo samochodów ciężarowych i autobusów, dla nich 3 m to trochę mało
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.