Ulica Kołobrzeska dla rowerzystów wciąż tylko na papierze. Budowa za rok - dwa lata
Rowerzyści przemierzający Dolny Taras w Gdańsku muszą uzbroić się w cierpliwość. Zapowiadana od lat trasa rowerowa wzdłuż ul. Kołobrzeskiej powstanie nie wcześniej niż w latach 2022-23. Opóźnienie jest spowodowane problemami z pozyskaniem gruntów niezbędnych do realizacji wydzielonych dróg rowerowych.
W przypadku al. Grunwaldzkiej udało się zrealizować te założenia, zaś na Przymorzu Małym prace budowlane do dzisiaj się nie rozpoczęły.
Problem z pozyskaniem gruntów Skarbu Państwa
Okazuje się, że największą przeszkodą nie są problemy natury finansowej, lecz pozyskanie gruntów pod realizację infrastruktury rowerowej.
- Stan prawny ul. Kołobrzeskiej wskazuje, że jest drogą powiatową we własności Skarbu Państwa. Taki stan rzeczy powoduje, że inwestor (Gmina Miasta Gdańska) musiałaby pozyskać grunty od Skarbu Państwa. Ustalono więc, że Urząd Miejski w Gdańsku wystąpi do wojewody z wnioskiem o komunalizację pasa drogowego ul. Kołobrzeskiej - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miasto zamierza przeprowadzić inwestycję w oparciu o specustawę drogową - zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) z uwagi na "konieczność punktowych wykroczeń poza pas drogowy".
Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście
Węższe pasy ruchu i jednokierunkowe drogi rowerowe
Dla całego przebiegu planowanej trasy rowerowej gotowa jest już dokumentacja projektowa. Zakłada ona zwężenie pasów ruchu z 3,5 m do 3 m szerokości przy jednoczesnym pozostawieniu przekroju pasów 2+2.
Po obu stronach jezdni przewidziano jednokierunkowe wydzielone drogi rowerowe. Jak tłumaczą urzędnicy, jest to rozwiązanie wygodniejsze od typowej dwukierunkowej drogi rowerowej, która w tym przypadku musiałaby kilka razy zmieniać stronę ulicy ze względu na brak miejsca do jej przeprowadzenia.
- Jednokierunkowe drogi rowerowe powstaną kosztem zawężonych jezdni ulicy Kołobrzeskiej oraz częściowo tych części chodnika, które są wykorzystywane do parkowania samochodów - dodaje Kozicka-Prus.
Tramwaj nie blokuje budowy infrastruktury rowerowej
Warto nadmienić, że powstanie drogi rowerowej nie koliduje w żaden sposób z rozważanymi przez miasto koncepcjami budowy trasy tramwajowej właśnie w ul. Kołobrzeskiej.
Jeżeli kiedykolwiek w przyszłości zapadnie decyzja o budowie infrastruktury szynowej, będzie ona musiała uwzględnić drogi rowerowe.
Czytaj też:
Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r.
Kiedy należy spodziewać się rozpoczęcia budowy infrastruktury rowerowej w ul. Kołobrzeskiej?
- Przetarg zostanie ogłoszony po uzyskaniu wymaganych decyzji. Realizacja robót planowana jest na lata 2022-2023 - zapowiada przedstawicielka magistratu.
Opinie wybrane
-
2021-09-07 07:44
Tylko i wylacznie wydzielone drogi rowerowe zapewniaja bezpieczeństwo! ! (5)
A to ze w temacie rowerowym zawsze najwięcej postów od piratów drogowych z blachosmrodow chwali się głupotą ,a nawet podaje się za rowerzystów to nic nowego.Prezentują rozwiązania które są wygodne dla nich a szkodliwe dla rowerzystów. Standard to obecnie albo ograniczenie ruchu albo dodatkowo panel zieleni filtrujący spaliny.
- 15 6
-
2021-09-07 08:53
Wydzielone prawdziwe drogi rowerowe tak, jak jest na nie miejsce ( w tym spora skrajnia ) (2)
jednak tam gdzie jest sporo "kolizji" lepiej sprawdzają się pasy w jezdni.
ogólnie to wszystko jest lepsze od esów floresów na wąskich chodnikach. nie jest to wygodne ani bezpieczne dla nikogo. dlaczego gdańsk to w 21 wieku praktykuje jeszcze? nie mogę tego zrozumieć.- 2 3
-
2021-09-07 10:05
Nigdzie niema kolizji wypadki w 99% są spowodowane przez wymuszenie pierwszeństwa (1)
ale głownie przez kierowców i zniwkomo przez rowerzystów i pieszych .wystarczy by wszyscy przestrzegali przepisów.
- 0 2
-
2021-09-07 15:42
"kolizje" w rozumieniu krzyżowań się różnych kierunków ruchu ( dużo skrzyżowań, wyjazdów, dużo przejść dla pieszych......), a nie jako "zdarzenie"
- 0 0
-
2021-09-07 20:21
(1)
Obecnie wszystkowery mogą jeździć po chodniku wystarczy znak drogowy albo tabliczka. Tym samym najprostrze rozwiązania są najtańszymi
- 0 1
-
2021-09-09 17:26
tym chodnikom brak tylko czarcich zapadek i rowów prżeciwczołgowych
- 0 1
-
2021-09-07 11:12
Zazwyczaj jezdnią da się rowerem bezpiecznie przejechać
Chodnikiem jadę, gdy mam duże niesymetryczne zakupy - ale wtedy z "prędkością zbliżoną do prędkości pieszego". Problemem jest jazda hulajnogą - po Kołobrzeskiej nie mogę, bo na jezdni ograniczenie 50, wolno chodnikiem nie ma sensu, zostaje Krynicka, Lęborska i Słupska, gdzie jest strefa 30.
- 3 12
-
2021-09-07 09:34
(4)
czy zawsze drogi rowerowe muszą odbywać się poprzez zwężenie pasów dla samochodów i wyznaczenie 0,5m drogi rowerowej? To nie jest zbyt bezpieczne ani dla kierowców, ani dla rowerzystów. Lepiej żeby były one oddzielone od drogi.
- 28 24
-
2021-09-07 10:08
zgadzam sie tylko wydzielone
- 5 2
-
2021-09-07 10:45
Rowerzysta na drodze współdzielonej jest lepiej widoczny przez kierowców samochodów.
W przypadku osobnego pasa dla aut i rowerów, kierowcy samochodów często wymuszają pierwszeństwo na rowerzystach przy skręcie w poprzeczną ulicę.
Ja osobiście czuje się o wiele bezpieczniej na współdzielonej drodze.- 5 1
-
2021-09-07 11:06
Drogi są zwężane tylko gdy są przewymiarowane (1)
W tym przypadku z 3,5 do 3 metrów. To nie autostrada, 3 metry w zupełności wystarczają jako droga miejska. A pas rowerowy musi mieć około metra, nie pół. Jak wyznaczali pasy na Jana Pawła to w niektórych miejscach było za wąsko i wtedy poszerzyli jezdnię.
- 6 2
-
2021-09-07 19:24
3 m szerokości pasa dla osobówki to OK
ale tam jeździ dużo samochodów ciężarowych i autobusów, dla nich 3 m to trochę mało
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.