Ulica 3 Maja jednak nie będzie KLIMATyczna
- W styczniu 2020 roku w świetle jupiterów przedstawiono projekt KLIMATyczne Centrum, który miał zwiastować duże zmiany w Śródmieściu Gdyni. Zmiany zapowiadały się między innymi na ul. 3 Maja, która stać się miała bardziej przyjaznym miejscem dla pieszych i rowerzystów. Nic z tego, niecałe 100 metrów drogi rowerowej prowadzić będzie znikąd donikąd - pisze Maciej Karpowicz, prezes Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. Oto jego spostrzeżenia:
3 MAJA:
(...) Na całym odcinku, a więc od ul. Jana z Kolna do ul. Obrońców Wybrzeża, utworzony zostanie pas dla ruchu rowerowego w obu kierunkach. Działania te zostaną uzupełnione poprzez realizację projektu połączenia drogi rowerowej z ul. Batorego (kładką nad ul. Podjazd).
Kawałek drogi jest, więcej nie będzie
Projekt remontu i nowej organizacji ruchu, zgodnej z zapowiedziami, został przygotowany przez gdyński Zarząd Dróg i Zieleni, a nad wszystkim czuwał ówczesny zastępca dyrektora Andrzej Ryński. Wykonano nawet fragment drogi rowerowej przed garażami, która miała zapewnić wygodę i bezpieczeństwo rowerzystom. Kontynuacja zmian wydawała się kwestią czasu, więc ośmieliliśmy się zapytać w ZDiZ, kiedy spodziewać się można dalszego ciągu prac.
Odpowiedź zaskoczyła - dalszych prac nie będzie. Przygotowany projekt trafił do kosza, nie będzie pasa ruchu dla rowerów, nie będzie połączenia ul. Batorego z kładką nad ul. Podjazd, ulica 3 Maja nie będzie KLIMATycza.
Rowerami po ulicy i krzywym chodniku
Nowa dyrekcja Zarządu Dróg i Zieleni z Michałem Felonem u sterów postanowiła projekt skasować. W zamian proponuje się, by postawić znaki "Droga dla rowerów" na istniejącym fragmencie asfaltu. Niecałe 100 metrów drogi rowerowej prowadzić będzie znikąd donikąd - można będzie na nią wjechać z krzywego chodnika i zjechać na krzywy chodnik.
Próbowaliśmy uzyskać informację, skąd taka decyzja, ale szefostwo ZDiZ nabrało wody w usta i - mimo ponagleń - do dziś tej sytuacji nie wyjaśniło. Dodajmy, że to kolejny przykład, gdy projekty rowerowe trafiają do kosza. Podobnie stało się na Karwinach, gdzie z zaprojektowanych 4,3 km dróg rowerowych ostało się zaledwie 600 m.
Przychodzi nam żyć w obliczu katastrofy klimatycznej. Kilka dni temu wiceprezydent Michał Guć zaprezentował plan obniżenia w Gdyni emisji CO2 o 43 proc. w ciągu 8 lat, a jako jeden ze sposobów osiągnięcia tego celu wskazywał m.in. priorytet dla transportu rowerowego oraz urządzeń transportu osobistego, budowę spójnej i bezpiecznej infrastruktury rowerowej. Jeżeli budowę infrastruktury rowerowej rozpoczyna się od wyrzucenia rowerowego projektu do kosza, to - ku rozpaczy Gdynian - nie wróżę sukcesu.
Opinie (134) 1 zablokowana
-
2022-11-10 08:02
Opinia wyróżniona
Droga rowerowa na tym odcinku, na którym jest wykonana jest niepotrzebna. Zabiera miejsce samochodom. (30)
Zamiast tego powinno się zrobić połączenia pasu na Władka z ciągiem przy torach (3 maja, Żwirki), wyremontować zjazd i podjazd przy pogotowiu, tak by się starszym osobom lub mniej sprawnym rowerzystom udawało jeździć. Dziury straszą od dekad. Brak połączenia z 10 lutego.
- 101 23
-
2022-11-10 19:59
Dla samochodów wybudowano niedawno duży parking podziemny na Placu Unii. (1)
Nie muszą zajmować miejsca na ulicy 3 Maja. Poza tym często w tym miejscu kierowcy wyprzedzają rowerzystów albo jadąc zbyt blisko, albo najeżdżając na kontrapas rowerowy. To nie tak powinno wyglądać.
- 0 2
-
2022-11-10 20:44
Ten parking jest prywatny. Mając miejski abonament mieszkańca nie zaparkujesz na nim bez dodatkowych opłat. Miejsca postojowe potrzebne są dla mieszkańców i są w interesie miasta. W przeciwieństwie do prywatnego parkingu dewelopera.
- 3 0
-
2022-11-10 11:44
I słusznie ze zabiera - ma być mniej aut a nie więcej
- 1 3
-
2022-11-10 08:53
samochody w centrum są niepotrzebne - zabierają miejsce WsZyStKiM (3)
- 2 11
-
2022-11-10 11:33
Lekarz ci to mówi (1)
Zacznij leczyć nogi bo na głowę za późno. Za 30 lat, jak dożyjesz zmienisz zdanie jako kaleka z niedowładem kolan.
- 3 3
-
2022-11-10 14:05
Lekarz by wiedział, że regularna jazda rowerem, bez hardkoru, nie spowoduje uszkodzenia kolan. Za to otyłość i brak ruchu...
- 3 0
-
2022-11-10 11:15
Centrum to nie tylko rozrywka, parki i sklepy. To też miejsce zamieszkania
Rodzin z dziećmi, które potrzebują samochodu (nie będę odwoził dzieci do profilowanych (a nie najbliższych) szkół - na rowerze). To też miejsce zamieszkania ludzi starszych, którym trzeba np. dowieźć zakupy. Nie będę dylał z 15 kg zakupów 2 kilometry od najbliższego parkingu.
- 7 1
-
2022-11-10 08:05
to samochody są niepotrzebne (22)
jak jesteś inwalidą i nie potrafisz jeździć na rowerze to masz darmową komunikacje miejską
- 7 33
-
2022-11-10 08:39
(17)
Pracuję w Gdańsku, mam dwójkę dzieci które muszę odwieźć rano do przedszkola i po południu odebrać. Zbiorkomem zajmuje mi to 90 minut w każdą stronę, samochodem 40. Mam to zrobić rowerem? W zimie też? Może najpierw zamiast zajmować jezdnie na ścieżki rowerowe rozbudujemy system komunikacji miejskiej? A nie, przecież trzeba ciąć połączenia bo za psie pieniądze brakuje kierowców.
- 17 4
-
2022-11-10 09:28
Heh, ja pracuję w Gdyni, mieszkam w Gdańsku (6)
świadomie wybrałem miejsce zamieszkania. Mam pod domem przedszkole, podstawówkę, liceum, park, boiska a do pracy jeżdżę SKMką. Nikogo nie muszę odwozić 90 minut. Pozdrawiam z Przymorza :)
- 5 6
-
2022-11-10 14:02
I nawzajem pozdrawiam. Mieszkam w Gdyni, pracuję w Gdańsku.
- 1 0
-
2022-11-10 11:13
I myślisz, że to wszystko przetrwa te zmiany? (1)
Podstawówkę zlikwidują, przeniosą z Lex Czarne 15.0, teren parku kupi deweloper i zbuduje blok, okoliczne sklepiki padną bo nie wytrzymają cen prądu i gazu. Tyle zostanie z wybierania mieszkania z uwagi na okolice.
- 1 3
-
2022-11-10 16:34
I na koniec niczego nie będzie. KK
- 2 0
-
2022-11-10 10:57
(1)
dziecko nie dostanie się do tego liceum albo woli inne lub technikum i klops:P
- 3 2
-
2022-11-10 14:05
Amen
- 1 1
-
2022-11-10 09:47
Niekiedy, dla niektórych to możliwe. Pozazdrościć. Ale rzadko tak bywa.
- 6 1
-
2022-11-10 09:08
(9)
Oczywiście, że samochodem. Po prostu z rodziną bez auta się nie da. Gdy dzieci wymagały dowózki do szkoły lub gdzie indziej woziłem je ja lub żona. Aktualnie jedno auto ma córka do szkoły i pracy, drugim jeździ małżonka. A w lecie rowerkiem do pracy, dla zdrowia. Sam wolę rower non-stop, wozu nie potrzebuję (takie okoliczności), w razie czego SKM,
Oczywiście, że samochodem. Po prostu z rodziną bez auta się nie da. Gdy dzieci wymagały dowózki do szkoły lub gdzie indziej woziłem je ja lub żona. Aktualnie jedno auto ma córka do szkoły i pracy, drugim jeździ małżonka. A w lecie rowerkiem do pracy, dla zdrowia. Sam wolę rower non-stop, wozu nie potrzebuję (takie okoliczności), w razie czego SKM, gdy lód jest i rower odpada. Wówczas cieszę się oparami tłoku, bo przecież nie można w godzinach szczytu puścić więcej składów i dłuższych ;-). A do pracy rowerem zapytalam aktualnie 15 km w jedną stronę. A bywało, że z Obłuża 23-25 do Gdańska. Ale nie każdego na to stać i nie każdemu się chce. To gadanie o rowerach, że mus itp. to są komunistyczne wymysły. Niech każdy jeździ jak chce, tylko z sensem powinna być zrobiona infrastruktura, przemyślana i tak, aby nie schrzanić innym życia.
- 12 3
-
2022-11-10 11:30
Nie wciskaj kitu (3)
Baju baju, znam takich pisarzy z autopsji. Rowerem z Obłuża do Gdynia Stocznia potem SKM do Gdańska i dalej 1 km rowerkiem.? Razem 35 km, a z powrotem to pod górkę i rowerek w autobusie? Mój znajomek też tak jeździł rowerem z Cisowej na Politechnikę, ale był wtedy młodszy o 30 lat.
- 1 4
-
2022-11-10 14:08
Pracujesz w prosektorium? ;-)
- 4 0
-
2022-11-10 13:35
Poza tym to nie jest 35, tylko trochę ponad dwadzieścia.
- 3 0
-
2022-11-10 13:29
Dokładnie, Centrum, Wiśniewskiego, 17 Grudnia a potem już prościutko do Gdańska. Analogiem 90 minut. Teraz jeżdżę elektrykiem, 45, w tym 10 postojów. Ale już z Centrum. Nie sądź po sobie.
- 3 0
-
2022-11-10 09:32
(4)
Sie nie da, a wiele ludzi samochodu nie ma i jakos zyja. Da sie, choc jest znacznie trudniej i mniej wygodnie.
- 2 6
-
2022-11-10 11:11
Wypowiedział się ten, który posłałby dzieci do szkoły bylejakiej, po prostu najbliższej. (2)
Ale jeśli dzieci chcą chodzić do szkoły bardziej profilowanej, rozwijać się, to już jest problem. Ale rowerzyści o tym nie myślą. Oni ograniczają się do swojej bańki w promieniu paruset metrów od bloku - warzywniak, szkoła byle jaka, bo najbliższa. itd itd. Żal.
- 2 6
-
2022-11-10 14:20
Czego Ci żal? Nie dopisałeś reszty zdania.
- 3 0
-
2022-11-10 13:59
Skąd wniosek, że rowerzyści o czymś nie myślą? Dlaczego niektórym tak łatwo przychodzą błędne wnioski, uprzedzenia, negatywne kalki i uogólnienia? Mam wrażenie, że ludzie już nie potrafią porządnie myśleć, za to uwielbiają znajdować wroga w jakimś typie ludzi. Przecież osoba z Gdańska ani nie musi być rowerzystą i może posiadać samochód, choć do
Skąd wniosek, że rowerzyści o czymś nie myślą? Dlaczego niektórym tak łatwo przychodzą błędne wnioski, uprzedzenia, negatywne kalki i uogólnienia? Mam wrażenie, że ludzie już nie potrafią porządnie myśleć, za to uwielbiają znajdować wroga w jakimś typie ludzi. Przecież osoba z Gdańska ani nie musi być rowerzystą i może posiadać samochód, choć do pracy jeździ SKM-ką. No ale autor komentarza, na który odpisuję, już z góry wie, że Gdańszczanin to osoba, która pośle dzieci do byle jakiej szkoły. A do jakiej szkoły Ty chodziłeś? Będziemy ją omijać.
- 2 1
-
2022-11-10 09:55
To był skrót myślowy, dokonany przy założeniach. Być może przy jednym dziecku jt to możliwe, aby pożenić opiekę nad nim, jego rozwój, z pracą, obowiązkami codziennymi i odrobiną odpoczynku. Gdy masz dwójkę lub więcej, to w pewnym momencie nie dasz rady. Sam mam troje, już dorosłych. Dam przykład inny, przyjaciółka, 45+, dorosłe dziecko, ale dwoje
To był skrót myślowy, dokonany przy założeniach. Być może przy jednym dziecku jt to możliwe, aby pożenić opiekę nad nim, jego rozwój, z pracą, obowiązkami codziennymi i odrobiną odpoczynku. Gdy masz dwójkę lub więcej, to w pewnym momencie nie dasz rady. Sam mam troje, już dorosłych. Dam przykład inny, przyjaciółka, 45+, dorosłe dziecko, ale dwoje starszych rodziców, wszyscy mieszkają razem. Wstaje o 5:30, kładzie się spać o 22, wykończona, załatwiwszy wszystko - pracę, życie, opiekę nad bliskimi w postaci zawiezienia rodzica 60+ do pracy i z powrotem, do lekarza etc. Z samochodem. Bez samochodu - niemożliwe. Więc tak, da się, ale mniej i kosztem zupełnie dobijającego trybu. Łatwo się mówi, gdy obowiązków czy spraw do załatwienia nie ma wielu. Zazwyczaj jest ich pierdyliard.
- 9 1
-
2022-11-10 08:10
(3)
Zależy komu. Mnie samochód niepotrzebny, od kilkunastu lat tylko rower. Ale przewieź dzieci na rowerze, do pracy odległej 35 km lub tym podobne. Nie mierz wszystkiego swoją miarą, myśl też o innych.
- 24 3
-
2022-11-10 18:36
Ja tam widze dzieciaki do przedszkola wozone w kargusach ;) Praca oddalona o 35 km - jasne, zdarza sie ale to tym bardziej trzeba kombinowac zbiorkomem albo intermodalem.
- 0 3
-
2022-11-10 09:26
po co wozić dzieci do pracy? (1)
szkoła jest blisko
- 3 10
-
2022-11-10 09:34
Przecinek jest, to są dwa odrębne zdania proste wchodzące w skład złożonego. Gramatyka i składnia j. polskiego umożliwia skrócony zapis kilku myśli, dotyczących odmiennych spraw/stanów rzeczy/zdarzeń, bez tworzenia zbyt długiej koniunkcji zdań prostych. Proste czy ..... zbyt trudne? ;-)
- 9 2
Wszystkie opinie
-
2022-11-09 18:05
Zawsze może być tak "klimatyczna" jak "spacerowa" jest ta Gdańsku :)
Jak się nie ma co się lubi to się ... jest patriotą.
- 15 2
-
2022-11-09 18:07
Dla mnie ok byle sylwester z Maryla był (1)
- 33 5
-
2022-11-09 19:30
Maryla tylko w różowej mini !
- 3 2
-
2022-11-09 18:08
Hahahahaha...
- 15 1
-
2022-11-09 18:33
Prezydent i aktywności stworzyli taki klimat, że teraz mało kto jeździ do centrum (6)
Przez ich politykę i walkę ze zmotoryzowanymi mieszkańcami upadają kolejne biznesy. Tylko na Świętojańskiej jest 47 lokali do wynajęcia.
- 64 5
-
2022-11-09 20:05
Akurat Swietojanska jest Ok
Tylko właśnie brak jest punktów gastronomicznych . Co do rowerów - cóż w Gdyni maja rowerzystów gdzieś. Ile jest ścieżek rowerowych na Witominie - 0 . Teraz będą likwidować istniejące ścieżki i będą robić buspasy.
- 8 3
-
2022-11-10 07:11
Puste lokale (4)
to wina pazerności kamieniczników i polityki Rządu.
- 0 17
-
2022-11-10 07:31
(3)
Puste lokale to wina polityki władz Gdyni. Biznesy uciekają z miasta, bo ludzie przestają przyjeżdżać. Jedynym tętniącym miejscem życiem jest Riviera, gdzie jest darmowy parking. Wstyd do czego doprowadzili panowie Szczurek i Łucyk.
- 15 0
-
2022-11-10 08:41
Nie zapominaj o Furkalu - pierwszym oficerze rowerowym Gdyni i naczelnym ekspercie ds pacykowania farbą po jezdniach
- 14 0
-
2022-11-10 10:02
(1)
I to właśnie Riviera jest gwoździem do trumny handlu i usług w centrum. W jakim cywilizowanym kraju buduje się takie obiekty w centrum miasta?
- 4 3
-
2022-11-10 10:30
W Gdańsku galerie też są prawie w samym centrum, ale miasto ma coś więcej do zaoferowania niż betonowe strefy relaksu i paskudne delfinki. W Gdyni zgadzam się z tym, że Riviera jest gwoździem do trumny. UM chyba też się zgadza, skoro otworzyli tam swój oddział.
- 6 0
-
2022-11-09 20:07
to co dzieje się w centrum Gdyni to jakaś tragedia
Dziura na dziurze, krzywe chodniki, kilka kolorów farb, cięzko połapać się jak się jedzie rowerem czy autem, co chwilę jakieś zmiany. Ten kto wymyślił klimatyczne centrum już nigdy nie powinien piastować stanowisk w samorządzie
- 65 4
-
2022-11-09 20:07
ludzie. trochę profesjonalizmu. (6)
"Droga dla rowerów" to nie to samo co "Pas ruchu dla rowerów".
Drogi rowerową są tworzone poza jezdnią, pas ruchu w jezdni. To nie może być aż tak skomplikowane.
Nie należy używać tego zamiennie bo to zupełnie co innego.- 49 4
-
2022-11-10 08:41
(2)
No to w Sopocie na Armii Krajowej im nie wyszło, bo od lat jest droga dla rowerów w jezdni ;)
- 4 0
-
2022-11-10 09:29
ale jest odseparowana (1)
- 3 0
-
2022-11-10 10:01
Farbą i krawężnikiem? To żadna separacja.
- 2 1
-
2022-11-10 10:00
W artykule tylko opis pod zdjęciami pasów rowerowych jest mylący, ale to pewnie już sprawa redakcji
- 2 0
-
2022-11-10 20:29
Jakub daj żyć
- 0 1
-
2022-11-11 09:34
przecież to właśnie miała być DDR
Przy garażach została wybudowana DDR... A właściwie szczątek DDR. To miało chyba być zamiast pasa dla rowerów.
- 0 0
-
2022-11-09 20:14
No i bardzo dobrze! (2)
Rowerzystów tam tyle co kot napłakał! Katastrofa klimatyczna?! Po prostu zmiany klimatu, kolejne w jakie mieliśmy już nie raz , nie dwa na Ziemi. Bez strachu.
- 33 15
-
2022-11-10 08:05
Jeżdzę tylko rowerem.
Z tą katastrofą, to pojechał.
- 1 6
-
2022-11-10 08:37
auta
z chorobami powodowanym przez zanieczyszczenie powietrza tez bez strachu (rak, udar itp) wiecej samochodow wszedzie, wyjdzie na pewno na zdrowie
- 3 3
-
2022-11-09 20:29
(1)
Ogólnie na tym odcinku 3 Maja jest jakaś tragedia- drogowa, rowerowa, piesza i estetyczna. Pomieszanie z poplątaniem, krzywe chodniki, brak sensownych ciągów pieszych z osiedla- obecnie Plac Unii w kierunku al. 17 Grudnia. A podkreślam, że były plany utworzenia przystanku SKM Gdynia Śródmieście w tym miejscu. Ta ścieżka rowerowa tylko to pogorszyła- była wymalowana droga rowerowa w jezdni i na tą ilość rowerzystów było ok. To miejsce po prostu jest brudne, nieatrakcyjne i zapuszczone, a mówimy o Śródmieściu. Wstyd.
- 45 1
-
2022-11-10 11:15
3 maja = zlomowa
jeszcze uroku dodaje rozwalony grat pod garażem, ktory wrosl w ziemie i wyglada jakby to byl jego czas na odholowanie. to samo na 'darmowym' parkingu wzdluz bloku. graty powrastane w ziemie
- 1 0
-
2022-11-09 20:49
Szczurek to Łukaszenko (1)
- 30 3
-
2022-11-10 08:21
A pierwszy polecisz na niego głosować
- 0 3
-
2022-11-09 21:37
No przeciez urzednicy chca przegonic głupotą Gdańskich to trudne ale widac ze chyba jednak im sie udaje
- 25 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.