Ulica 3 Maja jednak nie będzie KLIMATyczna
- W styczniu 2020 roku w świetle jupiterów przedstawiono projekt KLIMATyczne Centrum, który miał zwiastować duże zmiany w Śródmieściu Gdyni. Zmiany zapowiadały się między innymi na ul. 3 Maja, która stać się miała bardziej przyjaznym miejscem dla pieszych i rowerzystów. Nic z tego, niecałe 100 metrów drogi rowerowej prowadzić będzie znikąd donikąd - pisze Maciej Karpowicz, prezes Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. Oto jego spostrzeżenia:
3 MAJA:
(...) Na całym odcinku, a więc od ul. Jana z Kolna do ul. Obrońców Wybrzeża, utworzony zostanie pas dla ruchu rowerowego w obu kierunkach. Działania te zostaną uzupełnione poprzez realizację projektu połączenia drogi rowerowej z ul. Batorego (kładką nad ul. Podjazd).
Kawałek drogi jest, więcej nie będzie
Projekt remontu i nowej organizacji ruchu, zgodnej z zapowiedziami, został przygotowany przez gdyński Zarząd Dróg i Zieleni, a nad wszystkim czuwał ówczesny zastępca dyrektora Andrzej Ryński. Wykonano nawet fragment drogi rowerowej przed garażami, która miała zapewnić wygodę i bezpieczeństwo rowerzystom. Kontynuacja zmian wydawała się kwestią czasu, więc ośmieliliśmy się zapytać w ZDiZ, kiedy spodziewać się można dalszego ciągu prac.
Odpowiedź zaskoczyła - dalszych prac nie będzie. Przygotowany projekt trafił do kosza, nie będzie pasa ruchu dla rowerów, nie będzie połączenia ul. Batorego z kładką nad ul. Podjazd, ulica 3 Maja nie będzie KLIMATycza.
Rowerami po ulicy i krzywym chodniku
Nowa dyrekcja Zarządu Dróg i Zieleni z Michałem Felonem u sterów postanowiła projekt skasować. W zamian proponuje się, by postawić znaki "Droga dla rowerów" na istniejącym fragmencie asfaltu. Niecałe 100 metrów drogi rowerowej prowadzić będzie znikąd donikąd - można będzie na nią wjechać z krzywego chodnika i zjechać na krzywy chodnik.
Próbowaliśmy uzyskać informację, skąd taka decyzja, ale szefostwo ZDiZ nabrało wody w usta i - mimo ponagleń - do dziś tej sytuacji nie wyjaśniło. Dodajmy, że to kolejny przykład, gdy projekty rowerowe trafiają do kosza. Podobnie stało się na Karwinach, gdzie z zaprojektowanych 4,3 km dróg rowerowych ostało się zaledwie 600 m.
Przychodzi nam żyć w obliczu katastrofy klimatycznej. Kilka dni temu wiceprezydent Michał Guć zaprezentował plan obniżenia w Gdyni emisji CO2 o 43 proc. w ciągu 8 lat, a jako jeden ze sposobów osiągnięcia tego celu wskazywał m.in. priorytet dla transportu rowerowego oraz urządzeń transportu osobistego, budowę spójnej i bezpiecznej infrastruktury rowerowej. Jeżeli budowę infrastruktury rowerowej rozpoczyna się od wyrzucenia rowerowego projektu do kosza, to - ku rozpaczy Gdynian - nie wróżę sukcesu.
Opinie wybrane
-
2022-11-10 08:02
Droga rowerowa na tym odcinku, na którym jest wykonana jest niepotrzebna. Zabiera miejsce samochodom. (30)
Zamiast tego powinno się zrobić połączenia pasu na Władka z ciągiem przy torach (3 maja, Żwirki), wyremontować zjazd i podjazd przy pogotowiu, tak by się starszym osobom lub mniej sprawnym rowerzystom udawało jeździć. Dziury straszą od dekad. Brak połączenia z 10 lutego.
- 101 23
-
2022-11-10 08:05
to samochody są niepotrzebne (22)
jak jesteś inwalidą i nie potrafisz jeździć na rowerze to masz darmową komunikacje miejską
- 7 33
-
2022-11-10 08:10
(3)
Zależy komu. Mnie samochód niepotrzebny, od kilkunastu lat tylko rower. Ale przewieź dzieci na rowerze, do pracy odległej 35 km lub tym podobne. Nie mierz wszystkiego swoją miarą, myśl też o innych.
- 24 3
-
2022-11-10 09:26
po co wozić dzieci do pracy? (1)
szkoła jest blisko
- 3 10
-
2022-11-10 09:34
Przecinek jest, to są dwa odrębne zdania proste wchodzące w skład złożonego. Gramatyka i składnia j. polskiego umożliwia skrócony zapis kilku myśli, dotyczących odmiennych spraw/stanów rzeczy/zdarzeń, bez tworzenia zbyt długiej koniunkcji zdań prostych. Proste czy ..... zbyt trudne? ;-)
- 9 2
-
2022-11-10 18:36
Ja tam widze dzieciaki do przedszkola wozone w kargusach ;) Praca oddalona o 35 km - jasne, zdarza sie ale to tym bardziej trzeba kombinowac zbiorkomem albo intermodalem.
- 0 3
-
2022-11-10 08:39
(17)
Pracuję w Gdańsku, mam dwójkę dzieci które muszę odwieźć rano do przedszkola i po południu odebrać. Zbiorkomem zajmuje mi to 90 minut w każdą stronę, samochodem 40. Mam to zrobić rowerem? W zimie też? Może najpierw zamiast zajmować jezdnie na ścieżki rowerowe rozbudujemy system komunikacji miejskiej? A nie, przecież trzeba ciąć połączenia bo za psie pieniądze brakuje kierowców.
- 17 4
-
2022-11-10 09:08
(9)
Oczywiście, że samochodem. Po prostu z rodziną bez auta się nie da. Gdy dzieci wymagały dowózki do szkoły lub gdzie indziej woziłem je ja lub żona. Aktualnie jedno auto ma córka do szkoły i pracy, drugim jeździ małżonka. A w lecie rowerkiem do pracy, dla zdrowia. Sam wolę rower non-stop, wozu nie potrzebuję (takie okoliczności), w razie czego SKM,
Oczywiście, że samochodem. Po prostu z rodziną bez auta się nie da. Gdy dzieci wymagały dowózki do szkoły lub gdzie indziej woziłem je ja lub żona. Aktualnie jedno auto ma córka do szkoły i pracy, drugim jeździ małżonka. A w lecie rowerkiem do pracy, dla zdrowia. Sam wolę rower non-stop, wozu nie potrzebuję (takie okoliczności), w razie czego SKM, gdy lód jest i rower odpada. Wówczas cieszę się oparami tłoku, bo przecież nie można w godzinach szczytu puścić więcej składów i dłuższych ;-). A do pracy rowerem zapytalam aktualnie 15 km w jedną stronę. A bywało, że z Obłuża 23-25 do Gdańska. Ale nie każdego na to stać i nie każdemu się chce. To gadanie o rowerach, że mus itp. to są komunistyczne wymysły. Niech każdy jeździ jak chce, tylko z sensem powinna być zrobiona infrastruktura, przemyślana i tak, aby nie schrzanić innym życia.
- 12 3
-
2022-11-10 09:32
(4)
Sie nie da, a wiele ludzi samochodu nie ma i jakos zyja. Da sie, choc jest znacznie trudniej i mniej wygodnie.
- 2 6
-
2022-11-10 09:55
To był skrót myślowy, dokonany przy założeniach. Być może przy jednym dziecku jt to możliwe, aby pożenić opiekę nad nim, jego rozwój, z pracą, obowiązkami codziennymi i odrobiną odpoczynku. Gdy masz dwójkę lub więcej, to w pewnym momencie nie dasz rady. Sam mam troje, już dorosłych. Dam przykład inny, przyjaciółka, 45+, dorosłe dziecko, ale dwoje
To był skrót myślowy, dokonany przy założeniach. Być może przy jednym dziecku jt to możliwe, aby pożenić opiekę nad nim, jego rozwój, z pracą, obowiązkami codziennymi i odrobiną odpoczynku. Gdy masz dwójkę lub więcej, to w pewnym momencie nie dasz rady. Sam mam troje, już dorosłych. Dam przykład inny, przyjaciółka, 45+, dorosłe dziecko, ale dwoje starszych rodziców, wszyscy mieszkają razem. Wstaje o 5:30, kładzie się spać o 22, wykończona, załatwiwszy wszystko - pracę, życie, opiekę nad bliskimi w postaci zawiezienia rodzica 60+ do pracy i z powrotem, do lekarza etc. Z samochodem. Bez samochodu - niemożliwe. Więc tak, da się, ale mniej i kosztem zupełnie dobijającego trybu. Łatwo się mówi, gdy obowiązków czy spraw do załatwienia nie ma wielu. Zazwyczaj jest ich pierdyliard.
- 9 1
-
2022-11-10 11:11
Wypowiedział się ten, który posłałby dzieci do szkoły bylejakiej, po prostu najbliższej. (2)
Ale jeśli dzieci chcą chodzić do szkoły bardziej profilowanej, rozwijać się, to już jest problem. Ale rowerzyści o tym nie myślą. Oni ograniczają się do swojej bańki w promieniu paruset metrów od bloku - warzywniak, szkoła byle jaka, bo najbliższa. itd itd. Żal.
- 2 6
-
2022-11-10 13:59
Skąd wniosek, że rowerzyści o czymś nie myślą? Dlaczego niektórym tak łatwo przychodzą błędne wnioski, uprzedzenia, negatywne kalki i uogólnienia? Mam wrażenie, że ludzie już nie potrafią porządnie myśleć, za to uwielbiają znajdować wroga w jakimś typie ludzi. Przecież osoba z Gdańska ani nie musi być rowerzystą i może posiadać samochód, choć do
Skąd wniosek, że rowerzyści o czymś nie myślą? Dlaczego niektórym tak łatwo przychodzą błędne wnioski, uprzedzenia, negatywne kalki i uogólnienia? Mam wrażenie, że ludzie już nie potrafią porządnie myśleć, za to uwielbiają znajdować wroga w jakimś typie ludzi. Przecież osoba z Gdańska ani nie musi być rowerzystą i może posiadać samochód, choć do pracy jeździ SKM-ką. No ale autor komentarza, na który odpisuję, już z góry wie, że Gdańszczanin to osoba, która pośle dzieci do byle jakiej szkoły. A do jakiej szkoły Ty chodziłeś? Będziemy ją omijać.
- 2 1
-
2022-11-10 14:20
Czego Ci żal? Nie dopisałeś reszty zdania.
- 3 0
-
2022-11-10 11:30
Nie wciskaj kitu (3)
Baju baju, znam takich pisarzy z autopsji. Rowerem z Obłuża do Gdynia Stocznia potem SKM do Gdańska i dalej 1 km rowerkiem.? Razem 35 km, a z powrotem to pod górkę i rowerek w autobusie? Mój znajomek też tak jeździł rowerem z Cisowej na Politechnikę, ale był wtedy młodszy o 30 lat.
- 1 4
-
2022-11-10 13:29
Dokładnie, Centrum, Wiśniewskiego, 17 Grudnia a potem już prościutko do Gdańska. Analogiem 90 minut. Teraz jeżdżę elektrykiem, 45, w tym 10 postojów. Ale już z Centrum. Nie sądź po sobie.
- 3 0
-
2022-11-10 13:35
Poza tym to nie jest 35, tylko trochę ponad dwadzieścia.
- 3 0
-
2022-11-10 14:08
Pracujesz w prosektorium? ;-)
- 4 0
-
2022-11-10 09:28
Heh, ja pracuję w Gdyni, mieszkam w Gdańsku (6)
świadomie wybrałem miejsce zamieszkania. Mam pod domem przedszkole, podstawówkę, liceum, park, boiska a do pracy jeżdżę SKMką. Nikogo nie muszę odwozić 90 minut. Pozdrawiam z Przymorza :)
- 5 6
-
2022-11-10 09:47
Niekiedy, dla niektórych to możliwe. Pozazdrościć. Ale rzadko tak bywa.
- 6 1
-
2022-11-10 10:57
(1)
dziecko nie dostanie się do tego liceum albo woli inne lub technikum i klops:P
- 3 2
-
2022-11-10 14:05
Amen
- 1 1
-
2022-11-10 11:13
I myślisz, że to wszystko przetrwa te zmiany? (1)
Podstawówkę zlikwidują, przeniosą z Lex Czarne 15.0, teren parku kupi deweloper i zbuduje blok, okoliczne sklepiki padną bo nie wytrzymają cen prądu i gazu. Tyle zostanie z wybierania mieszkania z uwagi na okolice.
- 1 3
-
2022-11-10 16:34
I na koniec niczego nie będzie. KK
- 2 0
-
2022-11-10 14:02
I nawzajem pozdrawiam. Mieszkam w Gdyni, pracuję w Gdańsku.
- 1 0
-
2022-11-10 08:53
samochody w centrum są niepotrzebne - zabierają miejsce WsZyStKiM (3)
- 2 11
-
2022-11-10 11:15
Centrum to nie tylko rozrywka, parki i sklepy. To też miejsce zamieszkania
Rodzin z dziećmi, które potrzebują samochodu (nie będę odwoził dzieci do profilowanych (a nie najbliższych) szkół - na rowerze). To też miejsce zamieszkania ludzi starszych, którym trzeba np. dowieźć zakupy. Nie będę dylał z 15 kg zakupów 2 kilometry od najbliższego parkingu.
- 7 1
-
2022-11-10 11:33
Lekarz ci to mówi (1)
Zacznij leczyć nogi bo na głowę za późno. Za 30 lat, jak dożyjesz zmienisz zdanie jako kaleka z niedowładem kolan.
- 3 3
-
2022-11-10 14:05
Lekarz by wiedział, że regularna jazda rowerem, bez hardkoru, nie spowoduje uszkodzenia kolan. Za to otyłość i brak ruchu...
- 3 0
-
2022-11-10 11:44
I słusznie ze zabiera - ma być mniej aut a nie więcej
- 1 3
-
2022-11-10 19:59
Dla samochodów wybudowano niedawno duży parking podziemny na Placu Unii. (1)
Nie muszą zajmować miejsca na ulicy 3 Maja. Poza tym często w tym miejscu kierowcy wyprzedzają rowerzystów albo jadąc zbyt blisko, albo najeżdżając na kontrapas rowerowy. To nie tak powinno wyglądać.
- 0 2
-
2022-11-10 20:44
Ten parking jest prywatny. Mając miejski abonament mieszkańca nie zaparkujesz na nim bez dodatkowych opłat. Miejsca postojowe potrzebne są dla mieszkańców i są w interesie miasta. W przeciwieństwie do prywatnego parkingu dewelopera.
- 3 0
-
2022-11-10 08:18
Słusznie. Obecnie centrum jest puste (22)
Mieszkańcy żyją na obrzeżach. Ruch na Dąbrówkę, witominie jest większy niż na Władysława 4. To samo dotyczy sklepów i kolejek.
- 44 14
-
2022-11-10 08:31
Centrum jest puste (14)
bo tam coraz trudniej żyć m. in. dlatego, że usuwane są miejsca parkingowe i wprowadzane są celowe utrudnienia w ruchu samochodowym. Tak się składa, że nie wszyscy mieszkający w centrum Gdyni tam też pracują. Nie wszyscy pracujący w centrum tam mieszkają, a wszyscy muszą jakoś się przemieszczać (i nie, komunikacja miejska, czy rowerowa nie zawsze jest rozwiązaniem - ot choćby z powodu czasu jaki zajmuje).
- 21 8
-
2022-11-10 10:22
Po co miejsca parkingowe dla mieszkańców centrum? (3)
Przecież oni mogą wszędzie dojść na piechotę. Całą Świętojańską można przejść w 20-30 minut, wzdłuż niej (w promieniu 300m) masz kilka szkół, przedszkoli, sklepy, banki, restauracje, plażę, szpital. Wszystko, co potrzebne do życia.
- 5 8
-
2022-11-10 11:36
Pomyśl trochę (1)
Ludzie w centrum to nie małpy w ZOO zamknięci w klatkach i też od czasu do czasu muszą pojechać do rodziny czy gdzieś dalej. A po co wy przyjeżdżacie do centrum skoro na osiedlach za obwodnicą też podobno jest tak uroczo i wszystko macie z barami, knajpami i bankami?
- 7 2
-
2022-11-15 10:29
a czasami tak się zachowują
- 0 0
-
2022-11-10 22:35
Uhum
Ustanawiam zakaz wyjeżdżania dla mieszkańców śródmieścia.
- 0 0
-
2022-11-10 11:12
(1)
Jak ktoś mieszka w centrum a pracuje poza miastem, to hmm może niech się przeprowadzi zamiast wymagać od miasta darmowych miejsc parkingowych? Ja bym z miłą chęcią przeprowadził się do centrum Gdyni i sprzedał samochód (bo nie jest tam potrzebny), ale zwyczajnie nie stać mnie tam na mieszkanie.
- 2 6
-
2022-11-10 12:46
Tak, najlepiej jest innym dyktowac co powinni robić. Prawo do wyboru powinno być chyba zakazane, co? Wtedy tacy jak ty z lubością urządzaliby innym życie.
- 2 1
-
2022-11-10 11:13
(4)
Celowe utrudnienia w ruchu samochodowym w centrum to jest właśnie dobry kierunek, który ma szansę uatrakcyjnić śródmieście Gdyni, ale w sumie to i śródmieście każdego dużego miasta
- 3 8
-
2022-11-10 11:40
(3)
A możesz podać przykłady tych uatrakcyjnień, które powstały do tej pory w Gdyni i które przyciągają tam tłumy?
- 6 1
-
2022-11-10 12:15
nawet, gdybym podał, to w tej liście szukałbyś dziury w całym by podtrzymać swoje przekonanie o tym (2)
że samochód jest ci potrzebny i nie wyobrażasz sobie innego sposobu docierania do codziennych celów podróży.
- 0 6
-
2022-11-10 12:40
(1)
Nie podasz, bo ich nie ma, więc nie dorabiaj teorii do faktów.
- 4 0
-
2022-11-10 15:04
Delfinki
Brak urozmaiceń - zabrali delfinki przy plaży, a takie piękne były
- 2 0
-
2022-11-10 20:58
(1)
Przyjdą takie czasy kiedyś, że wynajem krótkoterminowy zostanie ucywilizowany i się okaże, że centrum Gdyni (ale też inne centra miast) będzie puste i wymarłe. Nie każdy mieszkaniec centrum tu pracuje i żyje tylko w centrum jak w getcie. Ja mieszkam w Śródmieściu, pracuję w Gdańsku, mam rodzinę poza miastem i domek letniskowy. O ile do Gdańska
Przyjdą takie czasy kiedyś, że wynajem krótkoterminowy zostanie ucywilizowany i się okaże, że centrum Gdyni (ale też inne centra miast) będzie puste i wymarłe. Nie każdy mieszkaniec centrum tu pracuje i żyje tylko w centrum jak w getcie. Ja mieszkam w Śródmieściu, pracuję w Gdańsku, mam rodzinę poza miastem i domek letniskowy. O ile do Gdańska jeżdżę skm-ką, zakupy robię na pieszo to już na weekend wyjeżdżam samochodem. Nie mam miejsca postojowego na podwórku- korzystam z miejskiego abonamentu. Takim jak ja miasto ogranicza ilość miejsc w odległości 300m od domu i próbuje na siłę wygonić na prywatne parkingi. To jest działanie sprzeczne z interesem miasta! Zamiast kupić abonament wymusza się korzystanie z dużo droższych prywatnych parkingów na szkodę miasta.
- 0 2
-
2022-11-11 08:09
A ja mieszkam w dzielnicy, a pracuję w śródmieściu. Najczęściej jeżdżę rowerem, ale zdarza się też autem. Za parkowanie muszę płacić horrendalne opłaty. Abonament miesięczny to 800 pln. Chętnie zapłacę abonament w takiej wysokości jak ty za parkowanie 300m od siedziby firmy, ale nie mogę. Tobie przestrzeń publiczna należy się bardziej niż mi?
- 2 0
-
2022-11-15 10:28
bo ludzie nie potrafią już chodzić i jeździć rowerami
tylko autem
- 0 0
-
2022-11-10 08:54
wychodzisz czasem z domu? (2)
- 9 5
-
2022-11-10 09:29
A ty? Szukasz towarzystwa na spacer? (1)
- 5 5
-
2022-11-15 10:29
tak, pisz priv
- 0 0
-
2022-11-10 11:45
Puste bo nie buduje się komunałki w centrum a niże leniwa buła nie ma gdzie zaparkowac
- 0 4
-
2022-11-10 22:34
Bzdury (2)
Na Dąbrowie mieszkają ci co ich nie stać na sensowne dzielnice. Centrum trzyma się spoko.od lat.
- 0 1
-
2022-11-11 21:40
puste obsr*ne przez gołębie lokale na Świętojańskiej - wizytówka centrum, które świetnie się trzyma
- 0 0
-
2022-11-15 10:30
to na pewno 1 ze 1000000 argumentów
brawo
- 0 0
-
2022-11-09 20:07
ludzie. trochę profesjonalizmu. (6)
"Droga dla rowerów" to nie to samo co "Pas ruchu dla rowerów".
Drogi rowerową są tworzone poza jezdnią, pas ruchu w jezdni. To nie może być aż tak skomplikowane.
Nie należy używać tego zamiennie bo to zupełnie co innego.- 49 4
-
2022-11-10 08:41
(2)
No to w Sopocie na Armii Krajowej im nie wyszło, bo od lat jest droga dla rowerów w jezdni ;)
- 4 0
-
2022-11-10 09:29
ale jest odseparowana (1)
- 3 0
-
2022-11-10 10:01
Farbą i krawężnikiem? To żadna separacja.
- 2 1
-
2022-11-10 10:00
W artykule tylko opis pod zdjęciami pasów rowerowych jest mylący, ale to pewnie już sprawa redakcji
- 2 0
-
2022-11-10 20:29
Jakub daj żyć
- 0 1
-
2022-11-11 09:34
przecież to właśnie miała być DDR
Przy garażach została wybudowana DDR... A właściwie szczątek DDR. To miało chyba być zamiast pasa dla rowerów.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.