• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Udogodnienia rowerowe pod Forum Gdańsk

Kamil Gołębiowski
4 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Chętnych do przyjazdu rowerem już nie brakowało, a w kolejnych latach będzie jeszcze przybywać. Chętnych do przyjazdu rowerem już nie brakowało, a w kolejnych latach będzie jeszcze przybywać.

Przyjrzeliśmy się parkingom rowerowym i pozostałym udogodnieniom dla odwiedzających Forum Gdańsk rowerem. Wizja lokalna pokazała sporo problemów. Przyjeżdżający na zakupy rowerem to z reguły lokalni klienci, mieszkający w okolicy. Odwiedzają lokalne obiekty handlowe częściej, niż klienci z daleka i wydają kilkadziesiąt proc. więcej w ciągu roku na zakupy, niż dojeżdżający samochodem. Branża handlowa zaczyna to rozumieć i stara się ułatwić dojazd i wygodne, bezpieczne pozostawienie jednośladu. Forum Gdańsk udostępniło ok. sto miejsc postojowych dla rowerów i sieć tras rowerowych dookoła. Jest jednak też dużo niedociągnięć.



Czy Forum Gdańsk powinno mieć wyższy standard dostępności?

W weekend otwarcia ilość stojaków rowerowych okazała się być na styk. Sporo rowerów było przyczepionych do barierek i latarni w różnych miejscach Forum. Dla inwestora i zarządcy to sygnał, gdzie jest zapotrzebowanie na dodatkowy parking. Miejsca postojowe dla rowerów warto rozbudowywać bardziej niż samochodowe, bo na miejscu jednej osoby zmotoryzowanej może zaparkować od ośmiu do dziesięciu klientów rowerowych.

Główne parkingi rowerowe znajdują się w pobliżu planowanego przejścia dla pieszych pod Bramą Wyżynną, od strony przystanków na al. Armii Krajowej i pod Kunsztem Wodnym. Nie ma natomiast miejsc postojowych od strony ul. 3 Maja.

Same stojaki rowerowe są dobrej jakości. Wysoka jakość i ciemny kolor współgrają z otoczeniem, a ochronna guma na górnej poprzeczce chroni ramę roweru przed uszkodzeniem przy parkowaniu. Kształt stojaków jest dobrze dopasowany do kształtu ramy i umożliwia odstawienie rowerów o różnych wysokościach, również tych z koszykami. Nie ma natomiast miejsc dla rowerów cargo, w przyszłości przydadzą się też w przyszłości dwie lub trzy stacje sponsorskie Mevo. Również dzięki niemu popularność dojeżdżania rowerem będzie w najbliższych latach rosła.

Ważny szczegół: ochronna guma na stojaku rowerowym zmniejsza ryzyko porysowania ramy przy odstawianiu i powinna być na całej jego długości. To powinien być standard dla stojaków rowerowych w przestrzeni publicznej. Ważny szczegół: ochronna guma na stojaku rowerowym zmniejsza ryzyko porysowania ramy przy odstawianiu i powinna być na całej jego długości. To powinien być standard dla stojaków rowerowych w przestrzeni publicznej.
Na zakupy rowerem - tylko w porze suchej?

Żaden z parkingów rowerowych nie jest niestety zadaszony. Brak ochrony przed deszczem i śniegiem to w naszym klimacie nie jest standard adekwatny do potrzeb i klimatu Gdańska. Dobrej jakości zadaszony parking dla 20-30 rowerów to koszt kilkudziesięciu tys. zł. Budowa Forum pochłonęła ok. 900 mln. zł. Nie ma również parkingu strzeżonego, który przy tak dużym obiekcie, zwłaszcza dla klientów z bardziej wartościowym sprzętem, mógłby być przydatny. Warto na przyszłość pomyśleć o kilku punktach ładowania rowerów elektrycznych. W nowoczesnych obiektach biurowych coraz częściej standardem jest też szatnia lub przebieralnia, czasem nawet prysznice dla dojeżdżających rowerem. Takich udogodnień w Forum nie przewidziano.

Brak dostępu od Bramy Wyżynnej

Problem mają klienci z rowerem, którzy na teren Forum dostają się przez obecne przejście podziemne od str. Bramy Wyżynnej. Na poziomie -1 nie ma miejsc postojowych. Również winda na górę jest nieczynna, stąd nie mieliśmy możliwości sprawdzić, czy ma ona wystarczającą wielkość do transportu rowerów. Proponujemy dostawienie kilku stojaków na dole, przy schodach prowadzących na Wały Jagiellońskie, gdzie w tej chwili klienci odstawiają rowery prowizorycznie, opierając je o barierki. Przy nieczynnej windzie, aby dostać się do stojaków rowerowych, potrzeba przejść z rowerem przez całe Forum, aby dostać się do wind po drugiej stronie, blisko al. Armii Krajowej.

Winda od strony Bramy Wyżynnej nieczynna. Winda od strony Bramy Wyżynnej nieczynna.
Rodzice i niepełnosprawni nie mają łatwo

Na schodach nie przewidziano prowadnic rowerowych ani ramp dla wózków. To nie ułatwia zakupów osobom z dziećmi. Brakuje podjazdu dla rowerów pod Kunsztem Wodnym od strony parku. Jest tam niewielka różnica poziomów, nie trudno było ułatwić rowerzystom i osobom na wózkach przedostanie się pod Kunszt i na parking dla rowerów również z tej strony.

Projektanci Forum nie zrobili udogodnień dla osób z wózkami dziecięcymi. Schody pozbawione są najazdów, ramp i prowadnic rowerowych. W tym miejscu winda nie jest alternatywą, bo w ogóle nie łączy widocznych na zdjęciu poziomów. Projektanci Forum nie zrobili udogodnień dla osób z wózkami dziecięcymi. Schody pozbawione są najazdów, ramp i prowadnic rowerowych. W tym miejscu winda nie jest alternatywą, bo w ogóle nie łączy widocznych na zdjęciu poziomów.
Nieprzemyślane umiejscowienie parkingu

Ze zdumieniem zaobserwowaliśmy, że na nowym Placu Siennym, koło zrewitalizowanego budynku Elżbietanek rząd stojaków został umieszczony... w poprzek przejścia. Stojaki rowerowe trzeba lokalizować tak, aby nie tarasowały pieszych ciągów komunikacyjnych. W takich sprawach warto już w fazie projektowej poradzić się lokalnych organizacji rowerowych. Dobrym przykładem jest Galeria Metropolia z Wrzeszcza, która na początku całkowicie źle zrobiła parkingi rowerowe, ale zrozumiała i naprawiła niedawno błąd. W tej chwili stojaki są tam już poprawnej konstrukcji, bezpiecznie posadowione w podłożu, jest ich wystarczająco, są blisko wejścia i nie kolidują z pieszymi ciągami komunikacyjnymi. W zaprojektowaniu nowych rozwiązań pomogli przedsiębiorcom eksperci Rowerowej Metropolii.

Stojaki rowerowe mają być udogodnieniem, a nie przeszkodą. Trzeba umieścić je wzdłuż przejścia, a nie w kolizji z drogą poruszania się pieszych. Stojaki rowerowe mają być udogodnieniem, a nie przeszkodą. Trzeba umieścić je wzdłuż przejścia, a nie w kolizji z drogą poruszania się pieszych.
- Rozmieszczenie i liczba stojaków wynikają z projektu, ale będziemy obserwować, jak poruszają się i jakie mają potrzeby użytkownicy Forum. Na tej podstawie będą podejmowane decyzje o dalszych zmianach. Drogi rowerowe wokół Forum były konsultowane z GZDiZ. Tu także nie wykluczamy zmian, musimy ocenić, jak je wprowadzić, aby na pewno miały sens - mówi zdawkowo reprezentująca Forum Alina Geniusz-Siuchnińska.
Na pytania dotyczące pozostałych, opisanych tu kwestii nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Brak miejsc postojowych od strony ul. 3 Maja

Nie dość, że Forum w obecnej formie jest zwrócone plecami, żeby nie powiedzieć dobitniej - pośladkami, do ul. 3 Maja i zdegradowało ją swoją formą do roli korytarza transportowego, to nawet nie daje możliwości zaparkowania tam roweru i przedostania się na swój teren. Na schodach brakuje również prowadnic dla rowerów i windy. Brak podjazdów, ramp dla wózków i prowadnic rowerowych jest zresztą powszechny w wielu miejscach Forum Gdańsk. Wyjątkiem są schody z peronów tramwajowych i autobusowych na stację SKM. Zamiar, niekompetencja, czy brak wyobraźni? Wisienką na torcie są zaparkowane na ciągu pieszo-rowerowym samochody, na które nie reaguje obecna na miejscu ochrona.

Tak zwane nie-miejsce, czyli martwa przestrzeń, pozbawiona nawet elementarnych udogodnień rowerowych, czyli stojaków, a schody pozbawione są i tutaj prowadnic rowerowych. Tak zwane nie-miejsce, czyli martwa przestrzeń, pozbawiona nawet elementarnych udogodnień rowerowych, czyli stojaków, a schody pozbawione są i tutaj prowadnic rowerowych.
Zbyt małe windy

Prowadzące na peron SKM windy od strony al. Armii Krajowej są za małe do wygodnego przewozu rowerów. Windy na perony powinny mieć co najmniej 2 m długości, aby umożliwić co najmniej transport rowerów o typowej konstrukcji. Ten rodzaj wadliwego rozwiązania jest niestety typowy dla nieprzyjaznych rowerowym mieszkańcom stacji SKM. Już wcześniej pisaliśmy też o licznych wadach rowerowego układu drogowego wokół Forum Gdańsk.

Windy są za krótkie, przez co rower nie mieści się na długość. Windy są za krótkie, przez co rower nie mieści się na długość.
Nawierzchnia dróg rowerowych

W- w większości jest wykonana z czarnej i czerwonej masy asfaltowej - mówi Wojciech Bróż, dyrektor kontraktu z Doraco, odpowiedzialnego za tę część robót. - Na wiaduktach w ciągu alei Armii Krajowej zastosowaliśmy nawierzchnię betonową pokrytą żywicą, a wzdłuż ulicy 3 Maja, ze względu na bliskie sąsiedztwo drzew, warstwę wykończeniową z wodoprzepuszczalnej mieszanki żywic.
Ciekawym akcentem jest natomiast rowerowa Promocja Forum. Trzy rowery z przyczepkami z zamontowanymi na nich planszami reklamowymi zachęcają Gdańszczan do odwiedzenia Forum.

- Rowerzyści są mile widziani w Forum i na ścieżkach wokół centrum - mówi Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Rower można zaparkować od okolic węzła Śródmieście, przez główne place, aż do przejścia podziemnego pod ulicą Wały Jagiellońskie oraz Armii Krajowej. Z obu stron przejścia podziemnego pod ul. Okopową powstały bezstopniowe rampy, umożliwiające przejazd bez zsiadania z roweru. Dostęp do peronu SKM i węzła Śródmieście ułatwią windy oraz rampy, a udogodnieniem dla oczekujących na zmianę świateł są podpórki przy przejazdach rowerowych.

Ocena miejsc postojowych



  1. Wystarczająca liczba stojaków 1 pkt
  2. Możliwość przymocowania roweru za ramę i jedno koło 1 pkt
  3. Zadaszenie lub inna ochrona przed opadami 0 pkt
  4. Miejsce dobrze widoczne i łatwo dostępne 1 pkt
  5. Bliskość wejścia 1 pkt
  6. Miejsce strzeżone, zamykane lub monitorowane 0 pkt
  7. Estetyka miejsca i bezpośredniego otoczenia 1 pkt

Odejmujemy punkt za brak rowerowego dostępu od Bramy Wyżynnej i sytuację od strony ul. 3 Maja.
Razem (4/7)

Ten wynik uważamy za niepotrzebnie zmarnowaną szansę. W tej klasie i roczniku inwestycji można spodziewać się znacznie wyższej jakości. Zabrakło jak na razie dialogu, ale przy dobrej woli inwestora da się jeszcze wprowadzić poprawki, do czego zachęcamy.

Główne problemy dostępności pieszo-rowerowej
  • Brak miejsc postojowych od 3 Maja
  • Powszechny brak prowadnic rowerowych i ramp dla wózków na schodach
  • Nieczynne lub zbyt małe dla rowerów windy
  • Ciąg pieszo-rowerowy od ul. 3 Maja zastawiony samochodami na oczach ochrony

Udogodnienia rowerowe w liczbach
  • 1000 m nowych dróg rowerowych, 400 m ciągu pieszo-rowerowego
  • 53 podwójne stojaki na rowery = 106 miejsc parkingowych dla rowerów, zadaszonych - zero
  • 2 stacje naprawcze, 19 podpórek

Forum Gdańsk powstało w formule partnerstwa prywatno-publicznego pomiędzy Miastem Gdańsk i międzynarodowym koncernem Multi Development BV.


  • Rowerowa promocja to ciekawy pomysł. Może tylko zamiast sportowych kasków zakupowe koszyki lub rowery cargo?
  • Stojaki rowerowe mają być udogodnieniem, a nie przeszkodą. Trzeba umieścić je wzdłuż przejścia, a nie w kolizji z drogą poruszania się pieszych.
  • Projektanci Forum nie zrobili udogodnień dla osób z wózkami dziecięcymi. Schody pozbawione są najazdów, ramp i prowadnic rowerowych. W tym miejscu winda nie jest alternatywą, bo w ogóle nie łączy widocznych na zdjęciu poziomów.
  • Ważny szczegół: ochronna guma na stojaku rowerowym zmniejsza ryzyko porysowania ramy przy odstawianiu i powinna być na całej jego długości. To powinien być standard dla stojaków rowerowych w przestrzeni publicznej.
  • Kąt przedniej nogi stojaka nie jest przypadkowy. Dokładnie pod takim kątem jest ustawiony przedni widelec roweru i ułatwia odstawienie roweru. Lubimy przemyślany design.
  • Chętnych do przyjazdu rowerem już nie brakowało, a w kolejnych latach będzie jeszcze przybywać.
  • Tak zwane nie-miejsce, czyli martwa przestrzeń, pozbawiona nawet elementarnych udogodnień rowerowych, czyli stojaków, a schody pozbawione są i tutaj prowadnic rowerowych.
  • Dla rowerzystów, a zwłaszcza dla niepełnosprawnych takie kilka schodków to już spora bariera mobilności. Pokonanie tej niewielkiej różnicę poziomów można było pomyśleć przy pomocy rampy.
  • Tutaj szczególnie przydałyby się prowadnice rowerowe na schodach.
  • widoczny brak stojaków rowerowych w niektórych miejscach
  • Winda od strony Bramy Wyżynnej nieczynna.
  • Windy są za krótkie, przez co rower nie mieści się na długość.
  • Ciąg pieszo-rowerowy od ul. 3 Maja zastawiony samochodami - ochrona nie reaguje.

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (183) 5 zablokowanych

  • (2)

    Brak podjazdów dla wózków na schodach to jest chyba celowy zabieg, bo nie wierzę że ktoś jest tak beznadziejnym architektem, że mógłby o tym zapomnieć.
    Brakuje stacji naprawczej dla rowerów, mogłaby być choćby od strony tej nieszczęsnej 3 Maja. Nie wystarczy zamontować kilku stojaków, żeby być "przyjaznym dla rowerów". Poza tym brak zadaszonego strzeżonego parkingu. Może jakieś pomieszczenie wygospodarować na parterze centrum.
    I jakby co nie jeżdżę rowerem.

    • 10 3

    • Zadaszenie roweru wcale nie jest kosztowne wystarczy sprawdzic oferty w internecie .

      Takie zadaszenia mają juz Decathlon i galeria Morena .

      • 3 0

    • stacje naprawy rowerów

      są przy parkingach rowerowych, np. tym przy wejściu głównym od str. AK

      • 0 0

  • Nic by się nie stało gdyby na etapie projektu zwężyć działę zabudowy o 5m. (1)

    Forum mogło by być nawet większe o kondygnację, ale wokół byłby szeroki chodnik ze ścieżką rowerową oraz zielenią.
    A schody nieprzystosowane do wózków to już na dzisiejsze standardy kryminał dla projektanta i dla urzędnika zatwierdzającego projekt.

    • 9 0

    • Zgadza sie kazda naowa inwestycja juz w fazie projektu musi miec jako piorytet ułatwienia dla niepełnosprawnych

      Mało tego sami urzędnicy gdy to podkreślają .Ale gdy chodziło o tą inwestycje nabrali wody w USTA!!

      • 5 0

  • Ta inwestycja od początku była przesiąknięta korupcją,dlatego takie są efekty inaczej sam projekt by nie był zaakceptowany. (2)

    Holandia słynie z z udogodnień dla niepełnosprawnych, ale w Gdańsku zupełnie nic dla nich nie zrobili!
    Dlaczego bo to kosztuje a łapówki mniej.!
    Taki projekt nie był by nawet dopuszczony do realizacji już na samym początku!Holendrzy są znani z korupcji byli za to wielokrotnie karani i tego nie ukrywają.Najlepszym przykładem było ponad tygodniowe opóźnienie w otwarciu. Systemy bezpieczeństwa nie działały a i tak chcieli obiekt otwierać.Miasto i mieszkańcy nic dzięki nim nie zyskali tylko stracili.Nigdzie na świecie nie buduje sie takiego szkaradnej galerii handlowej w centrum miasta!!

    • 17 4

    • masz jakieś info nt tych łapówek?

      to pędź do prokuratury w trymiga. Bo ukrywanie przestępstwa jest również przestępstwem.

      • 1 3

    • Gościu architekci z niemiec mowia ze to cos nowego w skali galerii i chwala bardzo, ale polakówowi zawsze sie nie podoba.pff

      • 0 0

  • Kunszt językowy (3)

    "Ciąg pieszo-rowerowy od ul. 3 Maja zastawiony samochodami na oczach ochrony" - samochody na oczach ochrony? Naprawdę? Panie Kamilu?

    • 3 7

    • Kunszt wodny

      przemyj oczy

      • 0 1

    • Podstawową cechą lewaków jest nieuctwo

      Lenistwo i przekonanie o własnej wyższości (pycha) są cechami wspólnymi większości lewaków.

      • 1 0

    • a wystarczyło zmienić na "pod nosem ochrony"

      • 0 0

  • "Nawierzchnia dróg rowerowych"

    Jakich dróg dla rowerów? Tam są zwykłe chodniki z dopuszczeniem ruchu rowerowego.
    Przy skrzyżowaniu z Armii jest tylko mały kawałek DDR

    • 9 0

  • malkontenci i wiecznie niezadowolone nieudaczniki nie odpuszczaja (1)

    ale jest ich co raz mniej . Moze to upaly grzejace wiecznie niezadowolone glowki zmniejszaja wydolnosc operowania polmozgiem i wypluwaniem matolskich nienawistnych mysli

    • 7 9

    • Krytyka to nie jest nie nawiść.

      Nachalnej propagandzie należy się krytyka.

      • 3 1

  • Czekamy na wodę w kanale Raduni tzw. ścieżka edukacyjna. I niech nie opowiadają głupot aktywiści, że zmieniono koryto. Od czasów krzyżackich koryto nie zostało zmienione, jedynie zmieniono umocnienia szczególnie po powodzi. Kładki, umocnienia i.t.p.Zmiany w Forum to żadne zmiany. Woda w kanale płynie jak płynęła dotychczas.

    • 7 4

  • Czy przejście z rowerami w poprzek jest drogą ewakuacyjną?

    • 3 0

  • Skoro rowery są takie super jak Wam się wydaje, to nie potrzebują aby je promować! (3)

    Wiec nie są wcale takie super skoro macie na etacie propagandystę, który pisze co dzień tylko o wspaniałości rowerów czyli je promuje...

    • 1 9

    • (1)

      Rowery są super. Gorzej z infrastrukturą pod nie.

      • 1 0

      • Rowery...

        Rowery....Kiedyś symbol kontestacji i kontrkultury, symbol ekologii...Dziś to już do cna konsumpcyjny biznes który tylko w szyldzie ma ekologię - bo czy ekologiczna jest ta cała konsumpcyjna otoczka wokół rowerów - rowerzysta MUSI mieć najnowszy (najdroższy ;) ) kask, odpowiedni strój, odpowiednie buty, odpowiednie zapięcie do roweru, plecak, butlę na wodę do picia i setki innych gadżetów już nie mówiąc o megawypasionym rowerze (może nawet elektrycznym - zupełne już zaprzeczenie ekologii). I do tego jeszcze co słyszę - na swoim rowerze przyjeżdza do Centrum by...tam też kupować.... Tak karłowacieje szczytna idea a pojawia się konsumpcjonizm...

        • 1 1

    • mowi sie glupi jak but

      polactfo jest tepe, leniwe, bez wyobrazni i ciezko jest polactfu przesadzic d*psko ze starego dymiacego rzecha na rower, nawet ten elektryczny gdzie nie musi grube d*psko pedalowac

      • 0 0

  • Rozwiązaniem problemu korków jest TELEPRACA nie rowery. Biuro w domu lub pod domem.

    ew. jak w Japonii zniżki podatkowe na Kei-car's i bez względu na to czy są elektryczne czy spalinowe.

    A na rowerze jak ktoś chce to jeździć po ulicy to proszę bardzo i niech kierowcy na niego uważają bo można mu krzywdę zrobić. Ale nachalna promocja, gazetowa mania rowerowa jest czystą propagandą. Jak ktoś chce jeździć rowerem to nie trzeba go namawiać do tego. I nie opodatkowywać rowerów (żadnym OC obowiązkowym, człowiek jest odpowiedzialny za siebie i tak wobec prawa), a zmniejszać opodatkowanie na małe samochodziki, nie zwiększać opodatkowania na duże jak to w zwyczaju ma euro-komuna.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum