• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Typy rowerów górskich

Krzysztof Kochanowicz
14 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Rowery downhill`owe (DH) Rowery downhill`owe (DH)

Rower górski służy przede wszystkim do jazdy po trudnym terenie, gdyż wbrew swojej nazwie nie musi wcale nadawać się wyłącznie do jazdy w górach.



Klasyczny rower górski jest rowerem na kołach 26-calowych o krótkiej, zwartej i specjalnie wzmacnianej ramie, z większym niż w rowerach szosowych prześwitem pod pedałami, zaopatrzonym w prostą kierownicę, mocne hamulce i odporny na uderzenia oraz brud osprzęt, dający możliwość zmieniania przełożeń w jak najszerszym zakresie.

Klasyczny rower górski powinien też posiadać przynajmniej przednią amortyzację. Rower taki jest cięższy od rowerów szosowych - masa roweru górskiego dobrej klasy waha się w zakresie 10-12 kg, choć najdroższe rowery zawodnicze do cross-country mają masę ok. 7-8 kg.

Ze względu na amortyzację rowery górskie dzielą się na:
- rigid,: rowery pozbawione amortyzacji (np. cyklotrialowe)
- hardtail, czyli rowery bez tylnej amortyzacji,
- softtail, czyli rowery ze szczątkową tylną amortyzacją,
- full-suspension, to rowery z pełną amortyzacją (przód i tył)

Rowery do dual-slalomu Rowery do dual-slalomu


Różne postacie rowerów górskich:

Rowery górskie ATB
Pod tym skrótem kryją się rowery rekreacyjno-familijne. Wyróżnia je nieskomplikowana budową oraz brak szczególnych ulepszeń i "wynalazków" oraz przystępna cena. W swej konstrukcji jest zbliżony do roweru górskiego (MTB) czy trekkingowego. Wykonany jest z niedrogich podzespołów co niekiedy zwykle przekłada się ich większą wagę oraz mniejszą wytrzymałość w trudnych warunkach. Rower ATB zazwyczaj wyposażony jest w błotniki, osłonkę na łańcuch, bagażnik czy rónież lampki. Taki uniwersalny rower doskonale nadaje się na weekendowe, rodzinne przejażdżki, czy rekreacyjne trasy w mieście.

Rowery górskie MTB

Czyli potocznie zwane górale, to najpopularniejsze obecnie rowery. Mają specjalnie wzmacniane ramy, mniejszy promień obręczy kół i szersze opony. Doskonale się spisują w terenie: na wertepach, leśnych i polnych drogach i bezdrożach, w piasku i w błocie. Z uwagi na różnorodność zastosowań można je dodatkowo podzielić na kilka podgrup:

Rowery do freerid`u (FR) i Enduro Rowery do freerid`u (FR) i Enduro


Rower downhillowy DH

To nic innego jak rower zjazdowy. Budowa i geometria ramy nie pozwala właściwie na jazdę pod górę, a po płaskim z trudem. Swoje możliwości pokazuje dopiero podczas zjazdu. Rower zjazdowy jest amortyzowany z przodu (najczęściej amortyzator dwupółkowy) i z tyłu, zawieszenie ma bardzo duży skok, powyżej 150 mm, mocno giętą kierownicę, mniej przełożeń, jest znacznie solidniejszy i znacznie cięższy od klasycznego roweru górskiego. Jego przeciętna masa to 16-18 kg, kiedy mamy na uwadze dzisiejszą filozofie "lekkiej zjazdówki", typowe rowery do DH często ważą nawet ponad 20 kg. Na rowerze tym rozgrywa się konkurencje sportową - zjazd po stromym stoku, gdzie prędkości dochodzą do 100 km/h.

Rower do dual-slalomu

To pośredni między rowerem zjazdowym i rowerem klasycznym pojazd, który nie jest tak ciężki jak typowy rower zjazdowy, zwykle nie posiada tylnego zawieszenia i daje się nim także jechać po płaskim terenie - służy on do rozgrywania konkurencji polegającej na równoległym zjeździe dwóch zawodników po wąskich i krętych, komplementarnych trasach, bogatych w różnorakie wybicia i lądowania - tzw. "hopy".

Rower trialowy Rower trialowy


Rower freerideowy FR

To rower służący do jeżdżenia na specjalnie zbudowanych trasach głównie w lasach pełnych przeszkód z drewna - mostki "north shore", skocznie, równoważnie. Główną cechą charakterystyczna Freeride'u są "dropy", wielometrowe uskoki z klifów, na pochyłą powierzchnie lądowania.

Rower enduro

Rower przeznaczony głównie do warunków górskich. Konstrukcja pomiędzy rowerem DH a XC. Waga 12-16 kg, skok zawieszenia 130-150 mm, solidna konstrukcja pozwalająca na jazdę pod górę, ale dająca najwięcej frajdy na zjazdach.

Rowery, które trudno zakwalifikować do innych kategorii, niż górskie, choć z górami niewiele mają wspólnego

Rower trialowy

To rower na kołach 24" lub mniejszych o bardzo oryginalnej budowie, bardzo niskiej ramie, praktycznie nie da się na nim normalnie jeździć na długich dystansach. Prawdziwe rowery do trialu nie mają siodełka. Służy do wykonywania "sztuczek", oraz do cyklotrialu - czyli jazdy po krótkiej, ale bardzo trudnej trasie wymagającej pokonywania przeszkód w rodzaju wysokich ścianek, beczek, poręczy, schodów itp. Głównym zadaniem triailowca jest wykonywanie jak najwyższych skoków i zachowywanie równowagi przez jak najdłuższy czas.

Rower do dirtu oraz streetu Rower do dirtu oraz streetu


Rower streetowy

Podobnie jak rower trialowy również zawieszony najczęściej na kołach 24" z ramą mniejszą od zwykłego roweru górskiego, a większą od BMX'a. Nie posiada przerzutek, widelec z przodu jest sztywny (istnieje jednak szerokie grono osób, które wolą jeździć z amortyzatorem), często w wersji brakeless (brak przedniego i tylnego hamulca). Robi się na nim akrobacje na schodach, murkach, poręczach oraz płaskiej powierzchni.

Rower dirtowy

To rower podobny do streetowego, ale z amortyzatorem o skoku najczęściej 90-110 mm (istnieje jednak szerokie grono osób, które wolą skakać ze sztywym widelcem), zazwyczaj jednym hamulcem; z tyłu. Skacze się nim po wybiciach usypanych z ziemi zwanych "dirtami" bądź "hopami".

Opinie (25) 2 zablokowane

  • Czego ludzie nie wymyślą... (3)

    Do niedawna jeździłem na "ukrainie", teraz od syna dostałem rower górski z przednią amortyzacją i uważałem to za cud techniki, że tak miękko i lekko się jedzie. Ale tyle rodzajów górali? Poprzewracało się w głowach. Ciekaw jestem jak będzie wyglądał rower za kolejne 20 lat.

    • 1 1

    • Junior-2

      to byl rower. Choć ostatnio na Jubilacie prawie się zabiłem. Ach te stare łyse opony z PRL'u

      • 0 0

    • Wie pan, to jeszcze w sumie nic, można dzielić na kategorie itd.
      bo tu np ogólnie ujeto rower do dirtu oraz streetu np. a według mnie oba innaczej wygladaja
      sa jeszcze bmxy

      • 0 0

    • Będzie miał

      kwadratowe koła

      • 0 0

  • a XC

    ja to bym jeszcze dodał cos o rowerach do cross country... ;)

    • 1 0

  • dokładnie tak, kiedyś się jeździło na Ukrainach, Pelikanach (8)

    i było dobrze a nie jakieś rowery trialowe czy inne. Dlatego ja sam sobie kupiłem rowez z Auchan za 135 zł i sobie chwale taki zakup. Rower jest sprawny, wszystkie mechanizmy działają bez zarzutów. Super rower za przystępną cenę. Nie dałbym więcej za rower. Bo to tylko rower a nie samochód

    • 0 4

    • Chcesz to sobie go uzywaj ale sie tym nei chwal bo w moim otoczeniu juz 2 tragedie przez taki "rower" byly

      Lamiace sie widelce, odpadajace hamulce. Pogadaj z dzialem obslug klienta w hipermarkecie z czym ludzie przychodza w ramach reklamacji, az sie wierzyc nie chce ale to prawda. Daj spokoj z tymi prowokacjami bo to ze Tobie jeszcze nic sie nie stalo o niczym nie swiadczy. Nie bez powodu w zachodnich krajach wycofuje sie takie produkty ze sprzedazy.

      • 1 1

    • Człowieku, zrozum że stary sprzęt z gatunku "nignitca niłamiotca" to nie to samo co teraz można kupić za grosze w

      hipermarketach. Kiedyś taki rower był ciężki, toporny ale nikomu się nic na nim nie mogło stać bo był solidny. Teraz Chińczycy robią to bez jakichkolwiek norm czy form. Poprostu jak najtaniej, z byleczego. Podobnie jak kiedys Ukrainy czy Pelikany tylko w nich nie żałowano stali.

      • 1 1

    • Ukraina to bardzo dobry rower, czego nie da sie powiedziec o badziewiu z markety za 135zł.
      Ni rozpędzaj sie lepiej powyzej 10km/h i uważaj, żebyś sie na nim nie zabił, bo to nie jest rower tylko wyrób roweropodobny.
      jak chciałeś tani rower to trzeba było kupic używanego "mieszczucha" za 200zł.

      • 0 1

    • Taa miałem kiedyś taki "rower". Podczas jazdy rozpadła mi się na części tylna przerzutka. Kiedy indziej złamała plastikowa rączka od hamulca. Rowery z hipermarketów to totalny złom, w dodatku niebezpieczny dla zdrowia i życia.

      • 0 0

    • 135 zł to ja na jednego buta do mojego roweru wydałem ;)

      a sam rower marki KROSS, Polskiej marki kosztował 2135 zł; i to jest rower :P

      • 0 0

    • ...

      Będziesz miał głupie szczęście jak nie zrobisz sobie krzywdy! Moge się założyć, że rowerem jeździsz baaardzo sporadycznie, tylko jak świeci słońce, nie trzeba wjeżdżać na żadną górkę i tempo jazy nie przekracza 15km/h he he...
      Poza tym co to znaczy: "to tylko rower" ??!!? Rower jest o niebo lepszy od samochodu! I nie mówię tego jako bierny kierowca -wprost przeciwnie! Uwielbiam szybką jazdę, ale żadne auto nie da mi takiej wolności jak rower... Zresztą co ja Ci będę mówić... i tak nie zrozumiesz..

      Nie rozumiem tylko jak możesz nazywać się "rowerzystą"... .

      • 0 0

    • do "rowerzysty"

      i właśnie dlatego kierowcy nie respektują rowerzystów. Uważają że są to ludzie niżsi rangą od kierowcy samochodu - bo rower to nie samochód i jest w szczeblu dorabiania się dwie pozycje niżej od auta.

      • 0 0

    • To nie jest rower tylko wyrób roweropodobny a ty po prosty nie jeździsz na rowerze. Gdybyś zaczął jeździć więcej niż 2-3 razy w miesiącu po godzinie nie był by on ani sprawny ani mechanizmy nie działały by bez zarzutów. A ty mógł byś jeździć wprost proporcjonalnie to znaczy tyle godzin ile byś przesiedział przy tym niby rowerze reanimując go po każdej podróży.

      • 0 0

  • Rowery z hipermarketu sa najlepsze (3)

    Przejeżdżasz 200 metrów i nagle kierownica sama się skręca, gleba, beka z kumpla przez godzinę była

    • 1 0

    • a mi kiedyś na rowerze z hipermarketu siodelko odpadło (2)

      i się skumałem dopiero jak wróciłem do domu

      • 0 0

      • a mi kiedyś szprycha wypadła (1)

        po jakimś czasie sie zorientowałem ale było już za późno bo z koła mi sie zrobiło jajko

        • 0 0

        • no ibeka jest do momentu

          aż nie odpadnie Ci kierownica jadąc akurat na ulicy w momencie kiedy mija cię kamaz a Ty jesteś na wysokości jego tylnych bliźniaków :D WTEEEDY TO JEST DOPIERO BEKA!!

          • 1 0

  • a xc, maratończyki i super-d ?

    Propagowac mi tu super-d (jak ktoś nie wie, o czym mówię, prosżę sprawdzic w googlach)

    • 0 0

  • a propos trialu rowerowego cyklotrialu lub biketrialu - oj oj oj.

    1) trasy zawodów sa również rozgrywane w terenie, na zboczach górek czy przez rzeczki, skały itp. ( http://pl.youtube.com/watch?v=qz9kYrx1GOk ))
    2) "Głównym zadaniem jest wykonywanie jak najwyższych skoków i zachowywanie równowagi przez jak najdłuższy czas." - głownym zadaniem jest nieuzyskiwanie punktów karnych za podparcia, czyli utratę równowagi. Sztuczki i wyoskość skoków nie sa punktowane ;)) Chyba że skaczemy dla siebie i kolegów.

    ale za próbę podjęcia tematu ;)

    • 1 0

  • Temat rzeka...

    a dyscyplin i odmian drugie tyle.
    Najważniejsze że potrafię odróżniać te podstawowe, zatem osobiści tyle mi wystarczy. A jak komuś nadal mało może by napisał własny artykuł? Może wreszcie pojawiłbny sie jakiś ciekawy "artykuł czytelnika" a nie tylko zaśmiecanie działu pt: "co mnie gryzie?"

    • 0 0

  • trial

    Pierwsze słyszę że rowery do trialu są na kołach 24" i mniejszych...Podział jest na rowery 20" czyli mod i 26" czyli stock. Tylko w tych dwóch kategoriach są rozgrywane zawody i na takich rowerach ludzie uprawiają ten sport. Szkoda że nie ma wyznaczonych miejsc i na każdym kroku komuś coś nie pasuje...Choć i zdarzają się mili ludzie, którzy patrzą z podziwem.

    • 0 0

  • REKLAMA

    nie kupujcie Arkusów, właśnie złamała mi się kierownica, rok temu złamała się rama tam gdzie siodełko siedzi, a wcześniej odłamał się bagażnik,z czego oni te rowery robią???

    • 0 0

  • hmmm, tyle połamań?

    A ile ważysz? Może kupiłeś nie odpowiedni rower względem masy ciała? Albo za dużo od sprzetu wymagasz. Arkus, co to w ogóle za śmieszna firma?

    • 2 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum