• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Student produkuje trójmiejskie rowery: Gdańsk, Gdynia i Sopot

Borys Kossakowski
19 maja 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Sopot - czyli minimalistyczna szosówka. Sopot - czyli minimalistyczna szosówka.

Trzy rowery: męski Gdańsk, damka Gdynia i szosówka Sopot - to dzieło Jakuba Polakowskiego, studenta Politechniki Gdańskiej. Jego firma Baltica Bicycles, produkująca ręcznie składane jednoślady, walczy w konkursie Gdyński Biznesplan organizowanym przez Gdyńskie Centrum Wspierania Przedsiębiorczości.



Rowery ręcznie składane:

Borys Kossakowski: Większość rowerów, które znajdziemy w sklepach, zbudowana jest z podobnych części produkowanych w Azji. W Europie są tylko montowane. Jak jest z waszymi rowerami?

Jakub Polakowski: To dotyczy większości modeli podstawowych. W wielu przypadkach tanie rowery to w rzeczywistości dość przypadkowe składanki. Kiepskiej jakości części nie są odpowiednio spasowane, wszystko trzeszczy i się telepie. Ale nawet droższe rowery to też tak zwana "masówka". Nam od początku przyświecała idea ręcznej produkcji, w miarę możliwości na lokalnych, europejskich podzespołach. W Polsce zamawiamy koła i siodełka. Ręcznie robione ramy sprowadzamy z Mediolanu. Kierownice i wsporniki są niemieckie. Sporo rzeczy pochodzi z Holandii. Tylko piasty, łańcuchy i przerzutki sprowadzamy z Azji, bo tu w zasadzie nie ma alternatywy.

Gdańsk to rower miejski dla mężczyzn. Gdańsk to rower miejski dla mężczyzn.
Czy jest szansa, żeby powstał rower w stu procentach polski?

To w zasadzie niemożliwe. Koła, ramy, siodełka z pewnością udałoby się zamówić w Polsce. Ale nie ma przerzutek, łańcuchów, zębatek czy korb. Problem byłby też z kierownicami i wspornikami kierownicy. Być może we Włoszech udałoby się wyprodukować rower w stu procentach na włoskich częściach. Może legendarny mediolański Colnago ma coś takiego w swojej ofercie, ale to zupełnie inna półka cenowa.

Przeczytaj też: Creme Cycles. Ekskluzywne rowery byłego Blendersa

Ręczna robota to...

Gwarancja jakości i dbałość o detale. Widać to gołym okiem. Rowery są dobrze wykończone, trzywarstwowy lakier pokrywający ramę daje piękny połysk. Dbamy o szczegóły - na przykład naklejki z logo kładziemy pod lakier, dzięki temu nie odrywają się. Rowerami się zajmuję od dziesięciu lat. Jeździłem w maratonach, składałem rowery dla siebie i dla znajomych. Dzięki temu dokładnie wiedziałem, jak powinien wyglądać rower moich marzeń. Pomysł kiełkował przez jakiś czas, aż wreszcie przyszła pora na realizację.

Gdynia to miejska "damka". Gdynia to miejska "damka".
Otworzyć manufakturę rowerów - to brzmi jak drogi biznes.

Koszty nie są zaporowe. Na razie mamy niewielki warsztat, rowery są montowane ręcznie na zamówienie. Nie mamy wielkiego magazynu, więc nie musieliśmy inwestować aż tak dużo. Nie można przyjechać do nas i wziąć od ręki roweru. Trzeba zamówić, a my składamy specjalnie dla klienta. Dzięki temu jednak, jeśli klient ma jakieś uwagi, staramy się je wprowadzać w życie.

Żyjemy w czasach krzykliwych. Otoczeni reklamami, kolorowymi produktami, kuszeni "wodotryskami". Tymczasem twoje rowery są zupełnie minimalistyczne. Skąd się wziął pomysł na design?

Często producenci pakują na rowery, ile się da. Kolor ramy, naklejki, akcesoria - rowery są obwieszone jak choinki. My preferujemy minimalistyczny styl. Nasze rowery dzięki temu odróżniają się na ulicy. A to ważne, bo użytkownicy rowerów miejskich często wysoko sobie cenią indywidualny styl.

Już wkrótce trójmiejskie rowery powinny być dostepne w wybranych sklepach - mówi Jakub Polakowski, student Politechniki Gdańskiej, założyciel start-upu Baltica Bicycles. Już wkrótce trójmiejskie rowery powinny być dostepne w wybranych sklepach - mówi Jakub Polakowski, student Politechniki Gdańskiej, założyciel start-upu Baltica Bicycles.
Konkurujesz z gigantycznymi firmami. Pewnie trudno przebić się na rynek. Da się na tym zarobić?

Da się. Popyt na rowery jest ogromny, ale boom rowerowy dopiero przed nami. W Amsterdamie 30 proc. ruchu odbywa się na rowerach. W Warszawie jest to 4 proc. Do poziomu holenderskiego oczywiście nie dobijemy, ale mamy jeszcze pole do popisu. Gdańsk bardzo stawia na rowery. W ramach oficjalnego otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą pierwszy przejazd był właśnie na rowerach. Wraz z rozwojem infrastruktury będzie też rosła sprzedaż pojazdów, dlatego bardzo liczymy na to, że ten trend się utrzyma.

Rowery Baltica kosztują około 2500 zł. To dużo czy mało?

Trzeba porównywać z rowerami podobnej klasy. To raczej cena standardowa. Holenderskie klasyki typu Gazelle mogą spokojnie kosztować nawet 3-4 tys. Trzeba przyznać, że Polacy się bogacą. Coraz mniej się sprzedaje najtańszych rowerów za 1000 zł. Średnia cena nowego roweru dziś to około 2000 zł.

Jakie macie cele jeśli chodzi o sprzedaż?

Gdyby się sprzedawało kilkaset sztuk rocznie, to dałoby nam spokój i możliwość do dalszego rozwoju. Ale nie patrzymy na tabelki sprzedaży. Stawiamy przede wszystkim na jakość, nie na ilość. Rozwijamy się zgodnie z planem, myślę, że ludzie nas zauważą i docenią jakość. Mam nadzieję, że już niedługo nasze rowery pojawią się też w sklepach stacjonarnych. Póki co jesteśmy tylko w internecie.

Trójmiejskie rowery:

"Baltica Gdynia" dla kobiet, w wersjach kolorystycznych turkus i rubin - cena 1399 zł.

"Baltica Gdańsk" dla mężczyzn, w wersjach granatowej i piaskowej - cena 2499 zł. Szosówka

"Baltica Sopot" szmaragdowa i stalowa - cena 2599 zł. Każdy z rowerów dostępny w czterech rozmiarach ramy: dla cyklistów o wzroście 150-162, 160-176, 168-182, 180-192 cm.


Kup lub napraw rower - zobacz wszystkie trójmiejskie sklepy i serwisy rowerowe

Opinie (178)

  • Młodzian

    Ale to już było.
    Żeby chociaż miał jakiś wyróżniający design.

    • 16 3

  • xxx (4)

    Kosz produkcji takiego roweru max 200 pln. A cena to jakaś kpina.

    • 17 5

    • (2)

      ..troche przesadziles..oceniam koszt, o ile faktycznie rower jest polski, na jakies 400.. - za 600 moooooze bym kupil, za 2000 to tylko sprawianie, ze producent rowerow bedzie mogl jezdzic porzadnym autem..

      • 14 1

      • Ale przecież o to chodzi w swoim biznesie, żeby sprzedać produkt z jak największym zyskiem. Jeśli znajdą się kupcy, to tylko oklaski dla firmy że udało się.

        • 8 0

      • Obaj przeginacie. W przypadku Gdańska i Gdyni koszt samych części jest jednak sporo wyższy, na Sopocie faktycznie większa marża, ale same części to też więcej niż 400 zł.

        • 0 0

    • Ciekawe czy Ty mając biznes sprzedawałbyś coś po taniości. Koszt wyprodukowania 600 zł. Sprzedaj za tą samą cenę i bądź frajerem, który nic nie zarobi. Gratuluję myślenia! ;)

      • 3 2

  • boom rowerowy nastąpi w Gdańsku gdy Górny Taras spadnie do poziomu morza :) (1)

    Czekam!

    • 12 5

    • ..szybciej poziom Morza sie podniesie do poziomu gornego tarasu..

      • 14 0

  • (2)

    ..zycze powodzenia.. a nieco desperacki artykul na trojmiasto troche wskazuje, ze bedzie potrzebne.. Gdybym mial za duzo kasy, nosil rurki do brody, trzasl sie byle tylko wywrzec wrazenie na friendsach na fejsie co chwle sprawdzanym na moim ajfonie to moze bym wspomogl a tak, to tylko trzymam kciuki..

    • 15 3

    • Oj daj juz spokój (1)

      Coście sie tak tych ajfonów uczepili? To świetne telefony! I nie zamulajà jak samsungi na sndroidzie:)
      A co do rowerków - smętny design. Takich klasyc much rowerów jest za dużo na rynku, zeby gościu mógł rozwinąć skrzydła i sprzedaż bazując tylko na lokalnych nazwach i robocie ręcznej :/ nie wróżę mu sukcesu.

      • 0 1

      • *androidzie
        *klasycznych a nie "klas much"
        Sorry :)

        • 0 0

  • A silniki w ramach są?

    To teraz jest modne :)

    • 13 0

  • Takim" wynalazkiem" najlepiej jeździć po zmroku! (4)

    W sam raz dla freeganów na opróżnianie kontenerów z dobrego jedzenia:D

    • 19 5

    • :) (3)

      świnie przy korycie :)
      jedna się zrzygała
      a reszta:
      Nie dolewaj, bo nie zjemy ! :)

      • 2 0

      • Freeganie to tacy cyganie w cool nowomowie ? (2)

        • 0 0

        • Anty freegan (1)

          Freeganie grzebią po śmietnikach w poszukiwaniu jedzenia, które często wywalają markety.

          • 0 0

          • Anty anty anty

            No wiesz.... gałęzie hipsteriady :D

            • 1 0

  • "Coraz mniej się sprzedaje najtańszych rowerów za 1000 zł. Średnia cena nowego roweru dziś to około 2000 zł." - witamy w matrixie.

    • 29 2

  • moge prosic o telefon do Gdyni ze zdjecia? (3)

    • 13 0

    • ..to numer specjalnej taryfy, mozesz go znalezc po 22giej na paru kanalach kablowki..

      • 7 1

    • prosić możesz owszem

      • 0 2

    • Niezła szprycha, nie?

      • 2 0

  • spóźnilliście sie:) (1)

    naszemiasto.pl już pisało o tym z tydzień temu:)

    • 7 1

    • ..nie mogli sie dogadac co do wysokosci oplaty za artykul sponsorowany..

      • 11 0

  • Gdynia, Gdańsk, Sopot (3)

    W tej kolejności powinno być. raz, że Gdynia to kobiecy, dwa, że startuje na Gdyński Biznesplan.

    Nawet w tabelce macie jak należy ale tytuł skopiowaliście za wybiórczą...

    • 3 4

    • jest równouprawnienie. kobiety nie mają pierwszeństwa, chyba, że w ciąży

      alfabet za to się kłania!

      • 3 1

    • A ja tam zawsze mówię: Gdańsk, Sopot, Gdynia :)

      • 1 0

    • Anty anty anty

      Ja mówię Trójmiasto.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum