• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasy rowerowe w TPK. Jest nadzieja na legalizację?

Joanna Karjalainen
2 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

"W Służbie Big Foot Works" to zapowiedź miniserialu nagrywanego przez pasjonatów jazdy mtb, którzy aktywnie walczą o legalizację, tj. oznakowanie tras rowerowych w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym. Choć w kwestiach formalnych wciąż nie widać końca, wydaje się, że rowerzyści wreszcie doczekali się optymistycznego przełomu w swojej sprawie.



Pod koniec zeszłego roku pisaliśmy o (kolejnej już) próbie legalizacji rowerowych ścieżek na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Wówczas niewiele brakowało, aby projekt dotarł do pomyślnego końca i długo wyczekiwana legalizacja, czyli w tym wypadku oznakowanie tras dla rowerzystów doszła wreszcie do skutku. Ostatecznie jednak zarząd TPK negatywnie zaopiniował inicjatywę i nie wydał zgody na dalsze kroki stowarzyszenia.

Miłośników leśnej jazdy rowerem nie zraziło to do podejmowania dalszych starań w tym kierunku. Infrastruktura była już przecież gotowa, entuzjastów jazdy nie brakuje - jedyne, czego trzeba było Stowarzyszeniu Trójmiejskie Ścieżki MTB, patronującemu przedsięwzięciu, to formalnej zgody zarządców lasu na użytkowanie i utrzymanie tras.

Jest infrastruktura, są użytkownicy i są chęci



Ścieżki spod znaku BigFoot Works to około 17 km dróg umożliwiających całoroczną jazdę rowerem. 37 tras jest na bieżąco utrzymywanych, aby rowerzyści mtb mogli jeździć po nich komfortowo i bezpiecznie - nie tylko dla samych siebie, lecz także z poszanowaniem innych użytkowników lasu.

  • Poglądowa mapa ścieżek w TPK.
  • Ścieżki objęte procesem legalizacji.
  • Ścieżki objęte procesem legalizacji.


Inicjatywę popierają trenerzy trójmiejskich szkółek rowerowych, m.in. Łukasz Derheld prowadzący grupę Trek Gdynia Młode Wilki, Agnieszka Patoka z grupy MTB Kids, prowadzący grupę Ski Bike Jacek Piotrowicz czy wielokrotny medalista w dyscyplinie kolarstwa, Michał Bogdziewicz.

Aktywni w projekcie rowerzyści przygotowują filmy, gadżety i treści w social mediach, które mają na celu popularyzację inicjatywy wśród mieszkańców Trójmiasta i nie tylko. Wydaje się jednak, że ścieżki już są całkiem popularne.

- Pod koniec maja 2022 w pobliżu popularnych tras MTB leśnicy wkopali fotokomórki zliczające przejeżdżających rowerzystów - informują członkowie stowarzyszenia. - Niemal dwa miesiące badań ujawniły, że mamy do czynienia z 500-1000 przejazdów tygodniowo, a nawet w deszczowe dni ta liczba nie spadała poniżej 70 przejazdów dziennie. A mierzono tylko jedną z 30 tras!

Po ścieżkach jeżdżą wszyscy



Co ciekawe, to właśnie trasy spod znaku BigFoot Works chwaliła Maja Włoszczowska, najbardziej znana i utytułowana polska zawodniczka kolarstwa, w filmie z cyklu Maja Explorer nakręconym na zlecenie sponsora, firmy Ford Polska. Towarzyszył jej tam L.U.C., czyli Łukasz Rostkowski, muzyk znany m.in. jako twórca BrassWood Festiwalu w Sopocie.

  • Ścieżki w TPK chwalą m.in. Maja Włoszczowska i L.U.C. - Łukasz Rostkowski.
  • Ścieżki w TPK chwalą m.in. Maja Włoszczowska i L.U.C. - Łukasz Rostkowski.

Podpisano list intencyjny



Pod koniec lipca miłośnicy jazdy rowerem w terenie wreszcie doczekali się przełomu w swojej sprawie. Stowarzyszenie Trójmiejskie Ścieżki MTB i przedstawiciele Nadleśnictwa Gdańsk podpisali list intencyjny ws. współpracy. List został podpisany pomiędzy stowarzyszeniem reprezentowanym przez Jacka KapczyńskiegoBartosza Kajuta a Nadleśnictwem Gdańsk reprezentowanym przez Ppanią nadleśniczy Paulinę Partykę-Drzazgę. W ramach listu strony zadeklarowały m.in., że:

1. Intencją sygnatariuszy niniejszego listu intencyjnego jest utworzenie specjalistycznych, leśnych tras rowerowych, będących bezpiecznymi dla ich użytkowników, innych użytkowników lasu oraz dla środowiska, a jednocześnie atrakcyjnych w tak dużym stopniu, by zachęcić osoby uprawiające tego typu aktywność do korzystania z tych tras. Tworzone trasy rowerowe służyć mają jedynie celom rekreacyjnym i nie będą wykorzystywane komercyjnie.

2. Strony niniejszego listu intencyjnego dołożą wszelkich starań, by lokalizacja i przebieg leśnych tras rowerowych zostały tak zaplanowane, by zminimalizować możliwy negatywny wpływ na środowisko naturalne, gospodarkę leśną oraz na bezpieczeństwo użytkowników tych tras oraz innych użytkowników obszarów leśnych.


- Warto zauważyć, że taka postawa Nadleśnictwa Gdańsk wpisuje się w szerszy proces porządkowania zagadnień lasów wokół dużych miast, który jako nowy program działania wprowadziła niedawno centrala Lasów Państwowych - mówią przedstawiciele stowarzyszenia. - Wokół aglomeracji funkcja społeczna i krajoznawcza ma mieć priorytet nad funkcją gospodarczą. Na stronach LP można przeczytać, że "Zasady gospodarowania w takich lasach stawiają jako priorytet funkcję społeczną, ich trwałość, bezpieczeństwo odwiedzających i utrzymanie walorów krajobrazowych. Co ważne - nie sprowadzą lasów do roli podmiejskich parków czy niedostępnych dla rekreacji rezerwatów. W takich lasach nadal będą realizowane prace leśne, ale w sposób jak najbardziej zindywidualizowany, z minimalnym udziałem zrębów."


Czy Marszałek Województwa pomoże kolarzom?



Jednocześnie, niejako w opozycji do postawy Lasów Państwowych, w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym powstał plan ochrony TPK, który w swoich założeniach znacznie ogranicza możliwość uprawiania kolarstwa górskiego w trójmiejskich lasach. Przedstawiciele stowarzyszenia TSMTB w rozmowie z trójmiasto.pl wyrazili szczerą nadzieję, że Marszałek Województwa Pomorskiego, Mieczysław Struk, pomoże w uporządkowaniu tej konfliktowej sytuacji, jako że TPK jest podmiotem mu podległym.

To właśnie jeden z zaangażowanych trenerów, Łukasz Derheld, 26 lipca wraz ze swoimi podopiecznymi dostarczył list otwarty z prośbą o wsparcie środowiska mtb w dialogu z TPK do biura Marszałka Województwa Pomorskiego.

  • Zespół Trek Gdynia Młode Wilki wraz z trenerem, Łukaszem Derheldem, składają pismo w biurze Marszałka Województwa Pomorskiego.
  • Zespół Trek Gdynia Młode Wilki wraz z trenerem, Łukaszem Derheldem, składają pismo w biurze Marszałka Województwa Pomorskiego.
  • Zespół Trek Gdynia Młode Wilki wraz z trenerem, Łukaszem Derheldem, składają pismo w biurze Marszałka Województwa Pomorskiego.
  • Zespół Trek Gdynia Młode Wilki wraz z trenerem, Łukaszem Derheldem, składają pismo w biurze Marszałka Województwa Pomorskiego.

- Kolarstwo górskie jest świetną propozycją dla ludzi aktywnych, lubiących spędzać czas w otoczeniu przyrody - apeluje stowarzyszenie. - Rowery górskie nie emitują CO2, nie generują hałasu, a oddziaływanie rowerem na środowisko jest porównywalne do oddziaływania turysty pieszego. Liczymy, że zaangażowanie Lasów Państwowych, Marszałka Województwa i strony społecznej doprowadzą do stworzenia warunków, w których ten sport będzie można uprawiać bezpiecznie, z jak największą dbałością o środowisko i komfort innych gości lasu.
Realizację celów statutowych stowarzyszenia można wspierać poprzez zbiórki w serwisach zrzutka.pl oraz Patronite.

Miejsca

Opinie (315) ponad 10 zablokowanych

  • trzeba

    zamknąć cały TPK dla wszystkich ludzi oprócz Kaczafiego i Obajtka.

    • 11 7

  • Czytam i nie wierzę XD (4)

    Przeglądam te komentarze i serio nie wierzę XD Najlepiej to zamknąć las i nikogo nie wpuszczać, tylko harvestery i myśliwych... Super inicjatywa, trzymam kciuki, żeby się udało! Proszę spojrzeć jak funkcjonują singletracki w reszcie Polski  da się? Pewnie, że tak! Pozostałym użytkownikom życzę trochę więcej otwartej głowy i oczu  jakie niszczenie ścieżek przez rowery? Zobaczcie na skalę wycinki w lesie, co przekłada się na kompletne zniszczenie nawierzchni. Poza tym to chyba dobrze, żebyśmy mieli dobrze oznakowany wydzielony teren dla rowerów, gdzie pieszy nie będzie zagrożon (XD). Pozdro dla kumatych essa

    • 40 12

    • Ale napiszmy to wyraźnie. Wstępu do lasu dla wszystkich chce zakazać TPK. Ciąć chcą LP. Jednocześnie, to właśnie LP podpisały list intencyjny z BFW. Tym samym BFW chcąc nie chcąc i pośrednio, ułatwi LP cięcie lasów.

      • 1 1

    • Obowiązkowe tablice rejestracyjne na rowerach i obowiązkowe ubezpieczenie OC (2)

      ...co na krzywy ryj chcesz szaleć a odpowiedzialność za szkody ktoś musi ponieść

      • 0 4

      • "Ubezpieczenie OC" (1)

        Nie jest realnym (w obecnym stanie prawa) wyegzekwować, by każdy rowerzysta miał ubezpieczenie OC (choć na przykład ja osobiście mam wykupione).
        Natomiast Stowarzyszenie Trójmiejskie Ścieżki MTB w swoim projekcie proponuje by ze środków zebranych przez stowarzyszenie wykupić dla całej infrastruktury ubezpieczenie OC, które byłoby aktywowane w przypadku wypadków z winy zarządcy infrastruktury. W sytuacji legalizacji tych tras to Stowarzyszenie byłoby podmiotem odpowiedzialnym za wypadki i szkody.

        • 0 0

        • Jak rozpoznać rowerzystę który ucieknie z miejsca wypadku?

          Również po potrąceniu sarny czy małego dzika lub lisa. Przypadkiem nie próbuj napisać , że oznakowanie trasy zapewni bezpieczeństwo

          • 1 0

  • Ciężko o wsparcie władz (2)

    Na południu Polski takie trasy są wspierane przez lokalne władze. Powiem więcej, są budowane i dofinansowywane z pieniędzy samorządów, jako że zwiększają turystyczną atrakcyjność tych terenów. Za każdym razem, gdy jestem w górach, to rozmawiam z innymi bikerami. Część wie, ze mamy w TPK fajne tereny i lokalne trasy zjazdowe, ale większość otwiera oczy ze zdziwienia i jest naprawdę zadowolona, ze będą mogli żonę z dzieciakiem wysłać na plażę a sami śmigać rowerem, zamiast smażyć się plackiem na piasku. Nie oszukuję się, to nie jest milionowa rzesza potencjalnych turystów, ale taki dodatek może przyciągnąć ludzi właśnie do Gdańska i Sopotu niż do Łeby, czy na Hel. Warto walczyć o każdego turystę, bo pogoda nad Bałtykiem często płata figle, a rower to zawsze atrakcyjna alternatywa nawet gdy na plaży nie da się wylegiwać.

    • 24 9

    • Czyli chcesz TPK rozpropagować aby więcej przyjeżdżało MTB

      A co zrobisz ze zwierzętami ? Zbudujesz im falowiec aby miały gdzie się podziać?. Z jakimi lasami porównujesz TPK ? Beskidy, Bieszczady, Góry Izerskie, Karkonosze? Tosz to jest mały park

      • 4 1

    • Znowu to ciężko

      Czyli język polskawy ma się dobrze!

      • 0 0

  • Jak będzie pilnowane bezpieczeństwo pieszych (14)

    w miejscach gdzie rowerzyści jadą na złamanie karku często wprost na spacerujące rodziny z dziećmi ?

    • 15 29

    • Proszę przeczytać artykuł.

      Temat tyczy się specjalnych przygotowanych tras specjalnie pod rowery. Trasy tzw 'single' są budowane od zera na zboczach, zjazdach z gór. Nie są budowane na szlakach pieszych.

      • 10 4

    • Spacerujące rodziny bez dzieci ogarną się same

      • 2 2

    • Po to wlasnie jest legalizacja

      Legalizacja jest po to aby za pomocą miast i funduszy po sformalizowaniu tych ścieżek jako legalne, nie tylko jest aby ścieżki były właśnie legalne ale po to aby spełniały określone wymogi jak, odpowiednie oznaczenia na drogach i znaki ostrzegawcze, właśnie dla wszystkich użytkowników obszaru, aby nie było wypadków. Zawsze najbardziej negatywne są osoby które do lasu idą na spacer z rodziną raz na rok czy dwa, a przede wszystkim mają najwięcej do powiedzenia bo najlepiej się znają, przecież dużo oglądają tvp, a tam są specjaliści przecież. ;)

      • 3 3

    • Bezpieczeństwo będzie wspólne

      Jeśli uda się to zalegalizować, postawić odpowiednie znaki i stworzyć warunki dla każdego, to nie będzie tam zwykłych ścieżek do wszystkiego tylko specjalne ścieżki którymi jeździ się rowerami. Takie trasy typowo pod zjazd rowerem są bardzo dobrze oznakowywane jeśli ma się na to jakiekolwiek fundusze. Jeśli jednak ktoś świadomie wprowadzi dzieci pod prąd jazdy to raczej nie jest winą tego kto jeździ i kto na to pozwoli tylko świadomego "pakowania się w niebezpieczeństwo" Budowy też są oznaczane, niebezpieczne i często na środku chodnika, a jednak można uniknąć nieprzyjemności

      • 4 3

    • No właśnie będzie

      W przeciwieństwie do status quo...
      Zresztą to mityczne "pędzenie na złamanie karku" to jest przejaw ignorancji. Akurat ludzie, którzy zabierają się za śmiganie po lesie mają dużo lepiej ogarnięty rower niż przecinaki na bulwarze. Nikt jeszcze nikogo w lesie nie rozjechał. W przeciwieństwie do ścieżek w mieście.

      • 7 5

    • (1)

      Te rodziny z dziećmi często idą całą szerokością szlaku oznaczonego jako rowerowy i są zdziwieni że ktoś na nich jedzie.

      • 6 5

      • Szlak turystyczny to nie autostrada.

        • 5 1

    • Nie zmieni się nic, a bym powiedział, że towarzyswo będzie jeszcze bardziej roszczeniowe. Mogli przeorać las bez pozwoleń, a nie mogli oznaczyć, to co ich powstrzymywało ???

      • 5 8

    • chociażby poprzez oznakowanie

      • 1 2

    • Musisz wszędzie te dzieci wciskać?

      Mogą być rodziny z psami, rodziny z teściową... Wszędzie, pod każdym artykułem te g*wniaki wciskacie.

      • 3 4

    • Przejścia z pasami, kolczatki z patyków, fotoradary i sarny gończe

      • 1 1

    • Po legalizacji ścieżek będą one oznaczone co uświadomi pieszym że są to ścieżki dla rowerzystów i jeśli w ogóle to powinni z nich korzystać z zachowaniem ostrożności. To zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo

      • 0 1

    • Ten artykuł jest o singletrackach, specjalnych ścieżkach rowerowych gdzie pieszych praktycznie nie ma, nie mówiąc już o rodzinach z g*wniakami, Trasy są zbyt strome dla kaszojadów.

      • 0 0

    • Jeżeli nie zna się tematu to po co się wypowiadać. Są to ścieżki niedostępne dla pieszych

      • 0 0

  • Więcej takich projektów (1)

    Coś wspaniałego !!! Jestem w szoku że coś takiego jest na północy PL . Wyglada jak górski spot rowerowy . Więcej takich projektów a dla pomysłodawców i wykonawców wielkie brawa !!!!

    • 26 10

    • Michau jestem za obowiązkowym OC i tablicami rejestracyjnymi , dla waszego dobra

      • 2 1

  • Drodzy decydenci, czas najwyższy dopiąć temat (1)

    Ścieżki istnieją, są wykorzystywane przez rzeszę rowerzystów, żaden pieszy nie ucierpiał, las od ich istnienia się nie skończył ;) Trzeba dokończyć legalizację, żeby trasy mogły zostać odpowiednio oznaczone co jeszcze bardziej zwiększy bezpieczeństwo a osoby odpowiedzialne za projekt będą mogły nadal utrzymywać ścieżki na wysokim poziomie. Trzymam kciuki za powodzenie.

    • 21 10

    • Michau, a kto siekierami i łopatami wyrył te ścieżki?

      ...jeśli w tym nielegalnym procederze brałeś udział to zgłoś się na policję lub Straż leśną. Dziki tych ścieżek nie zrobiły. Uciekaliscie przed strażą wielokrotnie, pojawiając się o różnych porach dnia w lesie, kopiąc i budując z drzew wasze pseudo trasy. Las jest ostoja zwierząt a nie do uprawiania ekstremalnych sportów.

      • 5 4

  • BFW trzymam kciuki !!!

    Koledzy riderzy, nie zwracajcie uwagi na kretyńskie komentarze i nie odpisujcie lepiej iść nasmarować łańcuch. Nie dajmy satysfakcji tym którzy nie mają życia prywatnego w życiu lasu nie widzieli i się najwięcej wypowiadają, potrafią tylko siedzieć bić pianę i podnosić swoje ego co nie do końca im wychodzi za to świetnie potrafią skomentować wszystko od głośnego psa kolegi z innego miasta po wyrzucanie butelek do kontenera o porach im nie odpowiadających XD. Enduro Trails Bielsko-Biała brawo dla ludzi zarządzających tym miastem wielkie brawa. Pozdrowienia dla naszych decydentów ;)

    • 24 11

  • Ludzie biorą rzeczy w swoje ręce i dobrze (1)

    Świetna oddolna inicjatywa. Mam wielką nadzieję, że dojdzie do legalizacji. Ścieżki robią ludzie z pasją którzy kochają przyrodę i promują zdrowy styl życia i w związku z tym absolutnie nie zgadzam się z co poniektórymi komentarzami. Trzymam kciuki za projekt.

    • 22 11

    • Tomek a dziki będą spały w twoim pokoiku i kibelku

      • 5 0

  • Piękna inicjatywa!!! (2)

    Trzymam kciuki za powodzenie i realizację całego projektu. Brawo Łukasz, Młode Wilki... cała naprzód!!!

    • 18 9

    • Piękna inicjatywa!!!

      Dzięki Ścieżki BFW to świetne "narzędzie" treningowe dla młodych zawodników. Różne poziomy trudności tras pozwalają szlifować umiejętności techniczne i przełamywać kolejne bariery. Najmłodszy zawodnik, który samodzielnie pokonywał single miał 8 lat. Oczywiście zachwycony!

      • 2 5

    • Przyjdzie czas i na młode wilki

      Odpowiecie za dewastację TPK

      • 5 1

  • Trzymam kciuki za projekt

    Cóż za bzdury ludzie wypisują!!!! Jakie zniszczenia, jaki hałas.... jeżdżę rowerem po lesie bardzo często i niczego z w/w nie zauważyłam. Te traski są bardzo zadbane ,bezpieczne i bardzo potrzebne. Ludzie którzy piszą o rozrytych ścieżkach ,hałasie i niebezpieczeństwie chyba nie piszą o tym samym lesie. Powodzenia w legalizacji projektu

    • 18 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum