• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasy rowerowe w TPK. Jest nadzieja na legalizację?

Joanna Karjalainen
2 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

"W Służbie Big Foot Works" to zapowiedź miniserialu nagrywanego przez pasjonatów jazdy mtb, którzy aktywnie walczą o legalizację, tj. oznakowanie tras rowerowych w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym. Choć w kwestiach formalnych wciąż nie widać końca, wydaje się, że rowerzyści wreszcie doczekali się optymistycznego przełomu w swojej sprawie.



Pod koniec zeszłego roku pisaliśmy o (kolejnej już) próbie legalizacji rowerowych ścieżek na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Wówczas niewiele brakowało, aby projekt dotarł do pomyślnego końca i długo wyczekiwana legalizacja, czyli w tym wypadku oznakowanie tras dla rowerzystów doszła wreszcie do skutku. Ostatecznie jednak zarząd TPK negatywnie zaopiniował inicjatywę i nie wydał zgody na dalsze kroki stowarzyszenia.

Miłośników leśnej jazdy rowerem nie zraziło to do podejmowania dalszych starań w tym kierunku. Infrastruktura była już przecież gotowa, entuzjastów jazdy nie brakuje - jedyne, czego trzeba było Stowarzyszeniu Trójmiejskie Ścieżki MTB, patronującemu przedsięwzięciu, to formalnej zgody zarządców lasu na użytkowanie i utrzymanie tras.

Jest infrastruktura, są użytkownicy i są chęci



Ścieżki spod znaku BigFoot Works to około 17 km dróg umożliwiających całoroczną jazdę rowerem. 37 tras jest na bieżąco utrzymywanych, aby rowerzyści mtb mogli jeździć po nich komfortowo i bezpiecznie - nie tylko dla samych siebie, lecz także z poszanowaniem innych użytkowników lasu.

  • Poglądowa mapa ścieżek w TPK.
  • Ścieżki objęte procesem legalizacji.
  • Ścieżki objęte procesem legalizacji.


Inicjatywę popierają trenerzy trójmiejskich szkółek rowerowych, m.in. Łukasz Derheld prowadzący grupę Trek Gdynia Młode Wilki, Agnieszka Patoka z grupy MTB Kids, prowadzący grupę Ski Bike Jacek Piotrowicz czy wielokrotny medalista w dyscyplinie kolarstwa, Michał Bogdziewicz.

Aktywni w projekcie rowerzyści przygotowują filmy, gadżety i treści w social mediach, które mają na celu popularyzację inicjatywy wśród mieszkańców Trójmiasta i nie tylko. Wydaje się jednak, że ścieżki już są całkiem popularne.

- Pod koniec maja 2022 w pobliżu popularnych tras MTB leśnicy wkopali fotokomórki zliczające przejeżdżających rowerzystów - informują członkowie stowarzyszenia. - Niemal dwa miesiące badań ujawniły, że mamy do czynienia z 500-1000 przejazdów tygodniowo, a nawet w deszczowe dni ta liczba nie spadała poniżej 70 przejazdów dziennie. A mierzono tylko jedną z 30 tras!

Po ścieżkach jeżdżą wszyscy



Co ciekawe, to właśnie trasy spod znaku BigFoot Works chwaliła Maja Włoszczowska, najbardziej znana i utytułowana polska zawodniczka kolarstwa, w filmie z cyklu Maja Explorer nakręconym na zlecenie sponsora, firmy Ford Polska. Towarzyszył jej tam L.U.C., czyli Łukasz Rostkowski, muzyk znany m.in. jako twórca BrassWood Festiwalu w Sopocie.

  • Ścieżki w TPK chwalą m.in. Maja Włoszczowska i L.U.C. - Łukasz Rostkowski.
  • Ścieżki w TPK chwalą m.in. Maja Włoszczowska i L.U.C. - Łukasz Rostkowski.

Podpisano list intencyjny



Pod koniec lipca miłośnicy jazdy rowerem w terenie wreszcie doczekali się przełomu w swojej sprawie. Stowarzyszenie Trójmiejskie Ścieżki MTB i przedstawiciele Nadleśnictwa Gdańsk podpisali list intencyjny ws. współpracy. List został podpisany pomiędzy stowarzyszeniem reprezentowanym przez Jacka KapczyńskiegoBartosza Kajuta a Nadleśnictwem Gdańsk reprezentowanym przez Ppanią nadleśniczy Paulinę Partykę-Drzazgę. W ramach listu strony zadeklarowały m.in., że:

1. Intencją sygnatariuszy niniejszego listu intencyjnego jest utworzenie specjalistycznych, leśnych tras rowerowych, będących bezpiecznymi dla ich użytkowników, innych użytkowników lasu oraz dla środowiska, a jednocześnie atrakcyjnych w tak dużym stopniu, by zachęcić osoby uprawiające tego typu aktywność do korzystania z tych tras. Tworzone trasy rowerowe służyć mają jedynie celom rekreacyjnym i nie będą wykorzystywane komercyjnie.

2. Strony niniejszego listu intencyjnego dołożą wszelkich starań, by lokalizacja i przebieg leśnych tras rowerowych zostały tak zaplanowane, by zminimalizować możliwy negatywny wpływ na środowisko naturalne, gospodarkę leśną oraz na bezpieczeństwo użytkowników tych tras oraz innych użytkowników obszarów leśnych.


- Warto zauważyć, że taka postawa Nadleśnictwa Gdańsk wpisuje się w szerszy proces porządkowania zagadnień lasów wokół dużych miast, który jako nowy program działania wprowadziła niedawno centrala Lasów Państwowych - mówią przedstawiciele stowarzyszenia. - Wokół aglomeracji funkcja społeczna i krajoznawcza ma mieć priorytet nad funkcją gospodarczą. Na stronach LP można przeczytać, że "Zasady gospodarowania w takich lasach stawiają jako priorytet funkcję społeczną, ich trwałość, bezpieczeństwo odwiedzających i utrzymanie walorów krajobrazowych. Co ważne - nie sprowadzą lasów do roli podmiejskich parków czy niedostępnych dla rekreacji rezerwatów. W takich lasach nadal będą realizowane prace leśne, ale w sposób jak najbardziej zindywidualizowany, z minimalnym udziałem zrębów."


Czy Marszałek Województwa pomoże kolarzom?



Jednocześnie, niejako w opozycji do postawy Lasów Państwowych, w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym powstał plan ochrony TPK, który w swoich założeniach znacznie ogranicza możliwość uprawiania kolarstwa górskiego w trójmiejskich lasach. Przedstawiciele stowarzyszenia TSMTB w rozmowie z trójmiasto.pl wyrazili szczerą nadzieję, że Marszałek Województwa Pomorskiego, Mieczysław Struk, pomoże w uporządkowaniu tej konfliktowej sytuacji, jako że TPK jest podmiotem mu podległym.

To właśnie jeden z zaangażowanych trenerów, Łukasz Derheld, 26 lipca wraz ze swoimi podopiecznymi dostarczył list otwarty z prośbą o wsparcie środowiska mtb w dialogu z TPK do biura Marszałka Województwa Pomorskiego.

  • Zespół Trek Gdynia Młode Wilki wraz z trenerem, Łukaszem Derheldem, składają pismo w biurze Marszałka Województwa Pomorskiego.
  • Zespół Trek Gdynia Młode Wilki wraz z trenerem, Łukaszem Derheldem, składają pismo w biurze Marszałka Województwa Pomorskiego.
  • Zespół Trek Gdynia Młode Wilki wraz z trenerem, Łukaszem Derheldem, składają pismo w biurze Marszałka Województwa Pomorskiego.
  • Zespół Trek Gdynia Młode Wilki wraz z trenerem, Łukaszem Derheldem, składają pismo w biurze Marszałka Województwa Pomorskiego.

- Kolarstwo górskie jest świetną propozycją dla ludzi aktywnych, lubiących spędzać czas w otoczeniu przyrody - apeluje stowarzyszenie. - Rowery górskie nie emitują CO2, nie generują hałasu, a oddziaływanie rowerem na środowisko jest porównywalne do oddziaływania turysty pieszego. Liczymy, że zaangażowanie Lasów Państwowych, Marszałka Województwa i strony społecznej doprowadzą do stworzenia warunków, w których ten sport będzie można uprawiać bezpiecznie, z jak największą dbałością o środowisko i komfort innych gości lasu.
Realizację celów statutowych stowarzyszenia można wspierać poprzez zbiórki w serwisach zrzutka.pl oraz Patronite.

Miejsca

Opinie (315) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (29)

    Sam jezdżę zdecydowanie więcej rowerem niż samochodem czy komunikacją i jestem dużym zwolennikiem jazdy rowerem ale zastanawiam sie na czym ma polegać ta legalizacja skoro rowerem w lesie można jeździć. Chodzi o zbudowanie singletrackow?

    • 17 4

    • TAK (2)

      Zbudowane już są, teraz chcą je "zalegalizować". Następnym krokiem będzie odpłatne użytkowanie.

      • 12 8

      • Każde takiego typu miejsce na świecie

        utrzymuje się z dobrowolnych składek i prywatnych sponsorów, spokojna głowa - nikt nie zamknie. Nie mniej jak się jest np w takim parku rowerowym i nie kupi się takiej np opaski wspierającej to jest się ci*lem, cebulakiem i tyle.

        • 11 6

      • Ja sie nie zgadzam na zabranie zwykłym ludziom lasu

        • 3 0

    • Jak zwykle redaktorzy Trojmiasta nie potrafia napisac o co wlasciwie chodzi

      • 15 1

    • Single--co? cóż to za nowy wymysł ?

      • 6 6

    • Dobre pytanie (3)

      Chodzi o opisanie ścieżek, oznakowanie, opisanie infrastruktury, utrzymywanie jej aby była bezpieczna i dostosowana dla każdego stopniem trudności, aby właśnie każdy mógł zniej skorzystac i ten któ zaczyna i ten kto daje czadu. Obecnie własnymi siłami jedna osoba utrzymuje całą infrastrukturę, oczywiście ze wsparciem ale robotę najczęsciej robi jeden człowiek z pełnym oddaniem a korzystamy wszyscy . Będą to też single ale i tak jak jest teraz ścieżkido nauki jak belfer. zachęcam do wsparcia, tak jak to się dzieje w innych rejonach kraju bez tego szumu.
      Pozdrawiam

      • 7 5

      • Belfer jest ostatnim miejscem, na które zabrałbym kogoś na naukę. To jest jedynie miejsce do trenowania dla rowerzystów, którzy już czują się pewnie na rowerze.

        • 0 1

      • Czy dalej scigacze (1)

        Będą rozjeżdżać dzieci na rowerach np na drodze z Demptowa do Witamina. Bo przecież to jest tylko dla nich

        • 1 0

        • Zgadza sie, ze beda. nic to nie zmieni, a nawet bym powiedzial, ze rowerzystow bedzie jeszcze wiecej

          • 1 0

    • raczej legalizację obecnie wykopanych (2)

      jak na razie lasy tylko jęczą, że erozja, że kto będzie odpowiadać za wypadki itd, wszystko na nie bo to tylko przeszkoda w momencie wycinki

      • 3 6

      • (1)

        Gdybyś przeczytał artykuł to pewnie znalazłbyś tam informację, że Nadleśnictwo ten pomysł popiera.

        • 3 3

        • dewastatorzy

          siebie warci..

          • 3 0

    • (12)

      bo ktos bez pozwolenia, zawłaszczyl sobie las, a teraz chce to zmonetyzowac, ludzie nie badzie naiwni, miejcie oczy szeroko otowarte, kradną wszedzie na potęgę !!

      • 8 7

      • "teraz chce to zmonetyzować" (11)

        Utrzymanie tak dużej infrastruktury siłami wolontariackimi nie jest możliwe.
        Stowarzyszenie Trójmiejskie Ścieżki MTB pracuje nad pozyskaniem sponsorów, którzy pomogą w zakupie sprzętu i utrzymaniu 1-2 etatów do codziennego doglądania ścieżek.
        W założeniach projektu jest nieodpłatna dostępność dla rowerzystów.
        Środki pozyskane przez stowarzyszenie drogą sponsorską i drogą zrzutek będą przeznaczone na utrzymanie infrastruktury oraz 1-2 etaty do codziennego jej doglądania.

        • 5 7

        • Czyli państwo ma dołożyć do prywatnego projektu? (5)

          PRL się już dawno skończył. Skoro nie ma chętnych, żeby robić takie projekty z prywatnych pieniędzy, to znaczy, że rynek tego nie potrzebuje. Nie widzę powodu, żeby z moich podatków dokładać się do fanaberii jakiejś niszowej grupki. Co dalej? MTB+? Nie ma darmowych obiadów, ktoś za to musi zapłacić. Może już skończmy z tym socjalizmem.

          • 2 8

          • To samo można powiedzieć np. o komunikacji publicznej

            • 1 3

          • Dlaczego państwo?

            Sponsorzy są poki co prywatni

            • 3 2

          • to samo można powiedzieć o parkingach w miastach

            • 0 3

          • "Prywatne pieniądze" (1)

            Chodzi właśnie o sfinansowanie projektu z środków prywatnych, nie z publicznych.
            Środki prywatne = sponsorzy + dobrowolne donacje od użytkowników.

            Jeśli będą chętni by łożyć na utrzymanie projektu to będą ścieżki.
            Jeśli chętnych nie będzie to po roku po ścieżkach nie będzie śladu.

            • 2 2

            • ale ziemia

              - państwowa

              • 4 1

        • to nie rob duzej (4)

          infrastruktury.
          Nie bedziesz misl problemu.

          • 4 1

          • "Brak problemu" (3)

            Zdecydowanie, jeśli stowarzyszeniu nie uda się zalegalizować istniejących tras to zostaną one oddane siłom natury, po roku nie będzie po nich śladu.

            • 1 6

            • mylisz się.

              Specyfika wytworzonych rynien ma to do siebie, że przy pierwszej większej ulewie zamienią się koryta odprowadzające wodę. A ta tnie piach jak nóż.
              Skutki możesz sobie obejrzeć np. w Redłowie.

              • 5 1

            • skoro jak powstały silami natury, to natura ich nie zabierze. Proszę rozwiązać jakieś tam stowarzyszenie i nie będzie problemu

              • 1 2

            • no więc nie otrzymaliście zgody juz wcześniej

              a cisniecie dalej

              • 2 0

    • ... (2)

      chodzi o kasę, prosta sprawa

      • 5 5

      • ten post tez napisałeś dla kasy?

        • 2 3

      • Nie masz nic ciekawego do powiedzenia to proszę nie pisz bzdur

        • 3 5

    • To twoja sprawa czym jeździsz i nikogo to nie interesuje. Dla mnie możesz nawet się czołgać.

      • 1 0

  • Spieszmy się legalizować ścieżki, zanim leśnicy wytną las...

    Szczyt hipokryzji - robić szopkę z listami intencyjnymi, piętrzyć trudności zasłaniając się ochroną siedlisk cietrzewi itd, a samemu rżnąć co popadnie, i zamieniać ścieżki w rozryte koryta dla ciężkiego sprzętu...

    • 38 15

  • Napiszcie coś w końcu o tym jak zrąbali Kościerską (15)

    Genialny projektant zaprojektował głębokie poprzeczne koryta z wielkich kamieni, które w teorii miały zabezpieczyć tę drogę przed rozmyciem przez wody opadowe. Nawet w trakcie ulewy nie płynie nimi woda. Za to bezpieczny zjazd do Oliwy rowerem stał się niemożliwy. A pod górę w kierunku Osowej dodatkowo bardzo uciążliwy.

    • 76 11

    • (3)

      trasa z Matemblewa na Matarnię też już ma rowy po środku drogi i zakaz jazdy rowerem.... rowerowa stolyca

      • 17 4

      • To już mogli zostawić tak jak było i nic nie robić.

        • 10 4

      • (1)

        Zastanawiał mnie ten zakaz ruchu w zeszłym miesiącu... to teraz już wiem po co :/

        • 3 2

        • Tam jest też zakaz ruchu pieszego, ktoś chyba zapomniał sprzątnąć znaki lub zdecydowanie nie spieszy się z skończeniem robót.

          • 5 1

    • (2)

      Najnowsze doniesienia mówią, ze dziś koryta zostały wypłaszczone. Więc bez paniki. A znaki zakazu stoją, bo zapewne formalnie budowa jeszcze trwa. Nikt nie będzie odpowiadał za ludzi kręcących się po placu budowy.

      • 5 2

      • Jechałem wczoraj "matemblewską" (1)

        W dół można sobie zrobić wielką krzywdę przez te "rowy" , no chyba że będzie ograniczenie prędkości do 10km/h. Ten pierwszy (jadąc od góry ) to jeszcze jeszcze ale ten drugi zaraz przed łukiem drogi? Na mokrym tragedia murowana (tak jak te rowy).

        • 3 2

        • nie wiem jak "matemblewska". Pisałem o kościerskiej.

          • 0 0

    • (1)

      Chcieliście utwardzonej drogi, to macie razem z dodatkami.

      • 0 5

      • Kto chciał?... Chyba kierowcy samochodów i sprzętu do wycinania lasu

        • 3 0

    • da się zjeżdżać i wjeżdżać (1)

      nie da się napierd**ć z górki na pełnej pi***e

      • 2 5

      • Da się wyrąbać na twarz na betonie :)

        • 1 0

    • Już myślałem, że ze mną jest coś nie tak i nie umiem docenić wspaniałej myśli inżynieryjnej stojącej za tym bublem. Powiedzieć, że ktoś powinien wylecieć za to na pysk jest niczym w porównaniu do kary jakaby się tu należała. Prawie sobie język odgryzłem jak pierwszy raz tamtędy zjeżdżałem nie wiedząc jeszcze co się wydarzyło w tym miejscu.

      • 2 1

    • A tam nie był wyznaczony ten cały nowy fioletowy szlak rowerowy w ogóle?...

      • 0 0

    • fixed

      widać przejeli się opiniami bo część rowów (z rowem premium na czele) została częściowo wypełniona

      • 0 0

    • ten kto wpadł na pomysł utrudnień na tej drodze to id....ta jeżdzę tamtedy 5 lat na rowerze i są tylko 3 miejsca gdzie ew. wooda mogłaby rozmywać drogę ....ale po co kopać takie kanały ...i diotyzm

      • 0 0

  • Sa chyba wazniejsze problemy rowerowe (3)

    ... niż sciezki po ktorych i tak sie jezdzi. Przejazd przez Sopot latem to koszmar - zwlaszcza po zmianie przepisow. Ludzie wchodza na pasy przed samym rowerem albo stoja z komorka i czekaja az wszyscy sie zatrzymaja na zero mimo ze juz dawno by przeszli. Miasto Sopot nic z tym nie robi, policja tez nie. Przy molo nie ma nawet jak przejsc - wszystko zastawione. Wiec z jednej strony miasta zachecaja do roweru bo to ekologiczny srodek transportu, a z drugiej strony jest coraz trudniej. Niedlugo bedzie trzeba w sopocie zrobic swiatla bo poprostu nie da sie jechac w godzinach plazowego szczytu.

    • 12 26

    • Po co tam się pchasz? To droga dla Januszy rowerowych. Nie lepiej gdzieś z dala od zgiełku?

      • 7 3

    • Co mają ścieżki w Sopocie zarządzane przez miasto, do ścieżek w TPK zarządzanym przez Lasy Państwowe. Oni są niezależni, mogą ogarniać jednocześnie różne problemy.

      • 1 1

    • wszystko co wystepuje w duzej, nadmiernej ilosci...

      Jest patologia i uciazliwym wynaturzeniem.
      Dialektyka...

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Rowerzystów jest coraz więcej a to przecież wyborcy, więc dobrze by było gdyby decydenci zaczęli ich traktować na poważnie.

    • 53 35

    • jak na razie decydenci bardziej zwracają uwagę na kolarzy szosowych i górskich (1)

      a rowerzyści codzienni (transportowi, nie sportowi) nadal są często przedmiotem stygmatyzacji na tym forum i lekceważenia w dyskursie publicznym

      • 10 2

      • bo kolarze szosowi mają na sobie koszulki z logami sponsorów

        i żeby te reklamy lepiej i skuteczniej było widać, to jeżdżą środkiem pasa i nikt tego nie zabroni, bo za duża kasa z tego jest

        • 2 1

    • nic czego jest duzo

      nie jest zdrowe...

      • 3 0

  • Nie chodzi o ścieżki do jazdy rekreacyjnej, a o zap...nie na złamanie karku (20)

    strasząc ludzi i nieliczne zwierzęta. Te ścieżki są rozryte jak motocrossowe. To kolejny etap dewastowania TPK. To nie ma nic wspólnego z ekologią.

    • 29 90

    • Tak samo lasy są dla ludzi żeby tam wypoczywali a nie dla napitej młodzieży żeby se robili libacje głośne - ten sam rodzaj logiki

      • 9 3

    • Ojej, ktoś chce większych emocji niż na grzybach, trzeba natychmiast zakazać, jedyna akceptowalna forma wypoczynku na rowerze to rodzinna, najlepiej z prędkością trochę większą od pieszego.

      • 14 8

    • OMG

      Co ty za głupoty wypisujesz. Chyba gumka od majtek cię ciśnie.

      • 4 7

    • A co robi sprzet ktory wycina (1)

      Przejdź się proszę zobacz jak wygląda las po wycince , a jak w okolicach ścieżek. Zdecydowanie gospodarka drzewostanem niszczy go bardziej. Laik nie zobaczy ścieżki, tylko las, a poza tym rower to nie motor.

      • 9 6

      • Znasz się na gospodarce leśnej jak pies na gwiazdach

        • 4 2

    • (7)

      Mogę się założyć, że nigdy w życiu tych ścieżek nie widziałeś.

      • 8 5

      • Trudno ich nie zobaczyć są wszędzie (3)

        Trudno bezpiecznie spacerować bo z każdej możliwej strony wyskakują zakute łby. Na Smolnej w spocie 3 razy takich asów odwoziła karetka w ostatnim czasie

        • 5 0

        • Smolna (2)

          Tak zwany "Spot na Smolnej" jest na terenie lasów komunalnych miasta Sopot. Nie jest to teren lasów Państwowych, nie sięga tam granica Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. To co się tam dzieje jest w odpowiedzialności miasta Sopot i jego ustaleń z użytkownikami.

          • 1 3

          • a kogo to?

            poszukiwacze nagrody Darwina wszędzie są tacy sami...
            Czy na quadach, czy na enduro/cross czy... na rowerze.

            • 5 1

          • Człowieku co ty piszesz? Smolna jest długa i ciągnie się od Niepodległości

            Aż po końcówkę działek Rod Mickiewicza. Wszystko to co jest po drugiej strony drogi należy do TPK . Celowo wprowadzasz ludzi w błąd

            • 0 0

      • wystarczy spojrzeć na załączone (2)

        zdjęcia

        • 3 1

        • (1)

          i gdzie tam widzisz coś "rozryte"?

          • 1 4

          • zdjęcie nr

            3

            Poza tym, znam to z autopsji.
            Nawet z Kępy Redłowskiej, chociaż formalnie jest rezerwatem.
            Podcięcia i erozja spowodowane takimi "rowami" zagrażają klifowi.

            • 6 1

    • (1)

      Niektóre są zryte, bo jeżdżą po nich właśnie crossy. Rowery nie ryją ścieżek.

      • 6 6

      • Elektryki 1200 w ? toż to pod górę drze opone

        • 0 0

    • Dewstuja tzw. lesnicy, co wszystko wysinaja.

      • 0 7

    • I tak mniej niz obwodnica Trójmiasta

      Ale co tam wiesz, jak tylko siedzisz na forum xd

      • 0 1

    • Rozryte ściezki mamy dzięki pracom leśnym takim jak wycinki i wożenie ciężkiego drewna (1)

      Potem tego błota nikt nie ogarnia i jest co jest

      • 0 5

      • Ogarnia wszystkie dukty leśne są skrupulatnie naprawiane

        Właśnie dzięki pracy leśników mamy ten las. Ludzie twojego pokroju chcą zawłaszczyć i podporządkować wszystko dla siebie. Nie zapominaj że las jest również domem dzikiej zwierzyny. Pewnie tego nie wiesz ale właśnie w miejscach wycinki są zakładane młodniki, jest to idealne miejsce jako schronienie zwierząt.

        • 0 0

    • Trzeba wyłapać sarny i zamontować im fotoradary na grzbietach

      • 0 0

  • Skandal!!! Absolutny zakaz pojazdów w TPK i Lasach Państwowych! (19)

    Skala zniszczeń i niebezpieczeństw dla zdrowia i życia które powodują rowerzyści jest ogromna! Nadmierna prędkość i zniszczone dukty, szlaki piesze to dwa najważniejsze! Brak jakichkolwiek zasad bezpieczeństwa i kultury na pieszych trasach i skrajny egoizm zagrażają bezpośrednio pieszym! Gwałtowne hamowanie, wypadki, hałas i zdewastowana przyroda to coś czego instytucja typu TPK czy LP w ogóle powinny zakazać zamiast betonować ścieżki! Jak to się ma do ochrony przyrody??? Nijak i jest to największe przestępstwo które próbuje się zalegalizować! Zamiast ochrony dewastacja! To powinno być w jakiś sposób poddane społecznej debacie publicznej i na warunkach które są przede wszystkim po stronie bezbronnej przyrody i bezbronnych pieszych! Zamiast tego zacznijcie intensywniej dbać i chronić zamiast wymyślać udogodnienia dla pojazdów mechanicznych w lesie!!!! Wielka ilość śmieci, wycinki, zabijanie dzików, grille, sprzedaż ziemi w pasach ochronnych, betonowanie szlaków, a teraz jeszcze rowery!!! Kto na to pozwala? Skąd tacy ludzie w takich instytucjach? Chronić to Wasz obowiązek i za to chyba dostajecie kasę?

    • 25 97

    • (2)

      To może zakaz wstępu do lasu?
      Wtedy nikt nie będzie zakłócał rytmu przyrody swoim jestestwem.

      • 12 9

      • dla niektorych

        Zdecydowanie by sie przydal...

        • 4 0

      • Dobry pomysł

        Tylko na własnych nogach

        • 3 0

    • no nieźle ktoś odpłynął..

      "betonować ścieżki" - z czego to wywnioskowałeś/aś?
      "Gwałtowne hamowanie, wypadki, hałas" - po to ta legalizacja aby to minimalizować, bezpieczna infrastruktura z oznakowaniem tras (pieszy będzie miał pełną świadomość, że to ścieżka rowerowa), bezkolizyjne oznakowane skrzyżowania (takie miejsca przecinek ze szlakami są tylko 2).
      "Nadmierna prędkość i zniszczone dukty" - rowerzyści na ścieżkach o których tu mowa nie niszczą duktów

      • 16 3

    • (1)

      Jestem stałym bywalcem w lesie jako pieszy i rowerzysta i z zachowaniem o którym piszesz się nie spotkałem - jako pieszy nie doświadczyłem żadnego niekulturalnego zachowania ze strony rowerzystów, a poruszając się na rowerze mam nadzieję że również nikogo nie uraziłem. Jedyna niebezpieczna sytuacja z udziałem pieszych jaką miałem to kiedy ktoś podchodził pod górę jedną z opisanych w artykule tras - na szczęście czujnie ustąpił z drogi, a ja również zdążyłem wyhamować. Proponowana legalizacja pomoże wyeliminować takie sytuacje, poprzez wyraźne oznaczenie ścieżek przeznaczonych tylko dla rowerzystów. Betonowanie ścieżek? Skąd ten pomysł? Przecież nikt nie chce nic betonować, ścieżki są naturalne. Niszczenie ścieżek przez rowerzystów to też jakaś bzdura, chyba że ktoś się porusza ciężkim pojazdem elektrycznym (mówię tu o nielegalnych konwersjach z mocami rzędu 10-20kW i wadze 30-40kg). Ścieżki są niszczone, owszem, ale przez ciężkie pojazdy podczas prac w lesie.

      • 16 6

      • Zrób szkolenie zwierzętom aby były świadome zagrożenia

        • 1 0

    • (1)

      Człowieku, jakie betonowali️ O to chodzi, aby zwiększyć bezpieczeństwo na wyznaczonych i oznakowanych szlakach gdzie pieszych nie będzie. Do dyskusji trzeba chociaż trochę postarać się zapoznać z tematem

      • 3 4

      • To beton pisał

        • 1 2

    • OMG

      Wam to się nie dogodzi. Na drodze źle kierowcom, w lesie pieszym. Po chodniku źle. Ale jak święte krowy chodzą po sciezkach rowerowych to jakoś nikomu nie przeszkadza.

      • 3 6

    • Nie warto chyba wchodzić w polemikę z komentującym, który z całego artykuły wyłapał trzy słowa: las, trasy i rowerowe i na podstawie tych słów zbudował sobie w głowie wizję zabetonowanego lasu a w nim kolarzy zabijających bezbronnych pieszych i dziki, następnie piekących ich na grillu.

      • 5 6

    • Przecież właśnie chodzi o bezpieczeństwo! (1)

      Lepiej żeby rowerzyści górscy latali wszędzie, czy na wyznaczonym terenie?
      Przecież od pisania skwaszonych postów na "trójmieście" nie wyprowadzą się z lasu...

      • 1 6

      • Masz mieszkanie?

        Zaproś kolegów i tam śmigajcie. Las jest domem dla zwierząt. Zdewastowaliscie urokliwe wzniesienia budując nielegalne trasy.

        • 2 1

    • Totalne niezrozumienie tematu

      Widać wielką troskę w tym poście, ale ścieżki o których mowaw tym artykule NIE są betonowane, są regulowane zgodnie z biegiem naturalnym, budowane w miejscach gdzie one były, zadbane, i bezpieczne. Są odpowiednio utrzymywane własnymi siłami. Legalizacja inicjatywy pozwoli je oznakować, dodatkowo zabezpieczyć i opisać tak aby każdy czuł sie dobrze. Nikt nie chce niczego niszczyć czy betonować, dokładnie odwrotnie. Zamiast się zacietrzewiać proszę czytać ze zrozumieniem bo tutaj jest puste bicie piany osoby która nie ma pojęcia o czym piszę. A jak sie nie wie o czym sie pisze to najlepiej siedzieć cicho czego sedercznie życzę . Z uszanowaniem

      • 4 6

    • Dobre to

      Wykwintne poczucie sarkazmu ale mam jednak obawę ze ktoś może taki komentarz wziąć na poważnie bo są jednak frustraci którzy faktycznie tak myślą

      • 1 2

    • Ładnie podklepana bajera z szefem TPK. Makowiec też był?

      • 2 1

    • Mtb

      Tak sobie myśle że nie wiesz o czym piszesz i lepiej zgłoś się do specjalisty od głowy

      • 0 4

    • Glupis czy z pisu?

      • 1 3

    • Jesteś typowym socjalistą

      Przykre

      • 0 3

    • Trzeba las ogrodzić, a tych, którzy żyją w domkach na polanach oddać na pastwę wilków

      • 1 2

  • Leśnicy największym szkodnikiem lasu (2)

    Tyle zniszczonych ścieżek, wyciętych drzew, zerwanej ściółki i śmieci po robolach.... Ale partia rządząca obadza lasy i musi z nich finansować social

    • 39 13

    • Co ty wiesz o gospodarce leśnej

      Dokształć się w tym temacie a później pisz komentarze. Nie masz zielonego pojęcia o lesie.

      • 6 1

    • "robolach"

      już cię nie lubię...

      • 4 0

  • Nie rozumiem (2)

    dlaczego nie można jeździć rowerem po Forum?Przecież rowerzyści mogą już jeździć wszędzie, łącznie z chodnikami przeznaczonymi wyłącznie dla pieszych. A po Forum nie można. To bardzo nieładnie!

    • 10 28

    • Tato weź, lepiej byś kwiatki mamie kupił

      A głupot na forum wypisywał

      • 1 3

    • Wstydzisz sie jeżdzić na rowerze , czy nie ,,naumiały '' ?

      • 0 0

  • A motocykliści siedzą cicho... (2)

    ... i sami wytyczają sobie trasy i to wcale nie po ścieżkach. Trawersują zbocza, rozjeżdżają jagodziska, im trudniej tym lepiej.

    • 26 4

    • Mamo idź zrób obiad lepiej

      • 0 7

    • siedzą cicho

      bo wiedzą, że broją...

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum