Trasy rowerowe w TPK. Jest nadzieja na legalizację?
"W Służbie Big Foot Works" to zapowiedź miniserialu nagrywanego przez pasjonatów jazdy mtb, którzy aktywnie walczą o legalizację, tj. oznakowanie tras rowerowych w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym. Choć w kwestiach formalnych wciąż nie widać końca, wydaje się, że rowerzyści wreszcie doczekali się optymistycznego przełomu w swojej sprawie.
Pod koniec zeszłego roku pisaliśmy o (kolejnej już) próbie legalizacji rowerowych ścieżek na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Wówczas niewiele brakowało, aby projekt dotarł do pomyślnego końca i długo wyczekiwana legalizacja, czyli w tym wypadku oznakowanie tras dla rowerzystów doszła wreszcie do skutku. Ostatecznie jednak zarząd TPK negatywnie zaopiniował inicjatywę i nie wydał zgody na dalsze kroki stowarzyszenia.
Miłośników leśnej jazdy rowerem nie zraziło to do podejmowania dalszych starań w tym kierunku. Infrastruktura była już przecież gotowa, entuzjastów jazdy nie brakuje - jedyne, czego trzeba było Stowarzyszeniu Trójmiejskie Ścieżki MTB, patronującemu przedsięwzięciu, to formalnej zgody zarządców lasu na użytkowanie i utrzymanie tras.
Jest infrastruktura, są użytkownicy i są chęci
Ścieżki spod znaku BigFoot Works to około 17 km dróg umożliwiających całoroczną jazdę rowerem. 37 tras jest na bieżąco utrzymywanych, aby rowerzyści mtb mogli jeździć po nich komfortowo i bezpiecznie - nie tylko dla samych siebie, lecz także z poszanowaniem innych użytkowników lasu.
Inicjatywę popierają trenerzy trójmiejskich szkółek rowerowych, m.in. Łukasz Derheld prowadzący grupę Trek Gdynia Młode Wilki, Agnieszka Patoka z grupy MTB Kids, prowadzący grupę Ski Bike Jacek Piotrowicz czy wielokrotny medalista w dyscyplinie kolarstwa, Michał Bogdziewicz.
Aktywni w projekcie rowerzyści przygotowują filmy, gadżety i treści w social mediach, które mają na celu popularyzację inicjatywy wśród mieszkańców Trójmiasta i nie tylko. Wydaje się jednak, że ścieżki już są całkiem popularne.
- Pod koniec maja 2022 w pobliżu popularnych tras MTB leśnicy wkopali fotokomórki zliczające przejeżdżających rowerzystów - informują członkowie stowarzyszenia. - Niemal dwa miesiące badań ujawniły, że mamy do czynienia z 500-1000 przejazdów tygodniowo, a nawet w deszczowe dni ta liczba nie spadała poniżej 70 przejazdów dziennie. A mierzono tylko jedną z 30 tras!
Po ścieżkach jeżdżą wszyscy
Co ciekawe, to właśnie trasy spod znaku BigFoot Works chwaliła Maja Włoszczowska, najbardziej znana i utytułowana polska zawodniczka kolarstwa, w filmie z cyklu Maja Explorer nakręconym na zlecenie sponsora, firmy Ford Polska. Towarzyszył jej tam L.U.C., czyli Łukasz Rostkowski, muzyk znany m.in. jako twórca BrassWood Festiwalu w Sopocie.
Podpisano list intencyjny
Pod koniec lipca miłośnicy jazdy rowerem w terenie wreszcie doczekali się przełomu w swojej sprawie. Stowarzyszenie Trójmiejskie Ścieżki MTB i przedstawiciele Nadleśnictwa Gdańsk podpisali list intencyjny ws. współpracy. List został podpisany pomiędzy stowarzyszeniem reprezentowanym przez Jacka Kapczyńskiego i Bartosza Kajuta a Nadleśnictwem Gdańsk reprezentowanym przez Ppanią nadleśniczy Paulinę Partykę-Drzazgę. W ramach listu strony zadeklarowały m.in., że:
2. Strony niniejszego listu intencyjnego dołożą wszelkich starań, by lokalizacja i przebieg leśnych tras rowerowych zostały tak zaplanowane, by zminimalizować możliwy negatywny wpływ na środowisko naturalne, gospodarkę leśną oraz na bezpieczeństwo użytkowników tych tras oraz innych użytkowników obszarów leśnych.
- Warto zauważyć, że taka postawa Nadleśnictwa Gdańsk wpisuje się w szerszy proces porządkowania zagadnień lasów wokół dużych miast, który jako nowy program działania wprowadziła niedawno centrala Lasów Państwowych - mówią przedstawiciele stowarzyszenia. - Wokół aglomeracji funkcja społeczna i krajoznawcza ma mieć priorytet nad funkcją gospodarczą. Na stronach LP można przeczytać, że "Zasady gospodarowania w takich lasach stawiają jako priorytet funkcję społeczną, ich trwałość, bezpieczeństwo odwiedzających i utrzymanie walorów krajobrazowych. Co ważne - nie sprowadzą lasów do roli podmiejskich parków czy niedostępnych dla rekreacji rezerwatów. W takich lasach nadal będą realizowane prace leśne, ale w sposób jak najbardziej zindywidualizowany, z minimalnym udziałem zrębów."
Czy Marszałek Województwa pomoże kolarzom?
Jednocześnie, niejako w opozycji do postawy Lasów Państwowych, w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym powstał plan ochrony TPK, który w swoich założeniach znacznie ogranicza możliwość uprawiania kolarstwa górskiego w trójmiejskich lasach. Przedstawiciele stowarzyszenia TSMTB w rozmowie z trójmiasto.pl wyrazili szczerą nadzieję, że Marszałek Województwa Pomorskiego, Mieczysław Struk, pomoże w uporządkowaniu tej konfliktowej sytuacji, jako że TPK jest podmiotem mu podległym.
To właśnie jeden z zaangażowanych trenerów, Łukasz Derheld, 26 lipca wraz ze swoimi podopiecznymi dostarczył list otwarty z prośbą o wsparcie środowiska mtb w dialogu z TPK do biura Marszałka Województwa Pomorskiego.
- Kolarstwo górskie jest świetną propozycją dla ludzi aktywnych, lubiących spędzać czas w otoczeniu przyrody - apeluje stowarzyszenie. - Rowery górskie nie emitują CO2, nie generują hałasu, a oddziaływanie rowerem na środowisko jest porównywalne do oddziaływania turysty pieszego. Liczymy, że zaangażowanie Lasów Państwowych, Marszałka Województwa i strony społecznej doprowadzą do stworzenia warunków, w których ten sport będzie można uprawiać bezpiecznie, z jak największą dbałością o środowisko i komfort innych gości lasu.
Realizację celów statutowych stowarzyszenia można wspierać poprzez zbiórki w serwisach zrzutka.pl oraz Patronite.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-08-02 12:27
(3)
Rowerzystów jest coraz więcej a to przecież wyborcy, więc dobrze by było gdyby decydenci zaczęli ich traktować na poważnie.
- 53 35
-
2022-08-03 19:03
nic czego jest duzo
nie jest zdrowe...
- 3 0
-
2022-08-03 14:08
jak na razie decydenci bardziej zwracają uwagę na kolarzy szosowych i górskich (1)
a rowerzyści codzienni (transportowi, nie sportowi) nadal są często przedmiotem stygmatyzacji na tym forum i lekceważenia w dyskursie publicznym
- 10 2
-
2022-08-03 16:17
bo kolarze szosowi mają na sobie koszulki z logami sponsorów
i żeby te reklamy lepiej i skuteczniej było widać, to jeżdżą środkiem pasa i nikt tego nie zabroni, bo za duża kasa z tego jest
- 2 1
-
2022-08-03 06:40
Lasy były państwowe. Jeżeli nie są to kto je sprywatyzował? (9)
Jeżeli nadal są państwowe to my powinnismy decydować o co chcemy zrobić. Przejazd rowerem przez las jest często jedną bezpieczną drogą dla rowerzysty aby dostac się do centrum miasta.
- 58 19
-
2022-08-03 16:21
nie kolego. skoro panstwowe, to decyduje panstwo, które wygrało wybory. i tak od dawien dawna (1)
"by tyło się lepiej"
- 4 0
-
2022-08-03 18:19
Kto Kalksteina wybrał ,ile ich było ?
- 0 3
-
2022-08-03 15:02
(3)
Lasy TPK są własnością dzików i leśnych zwierząt a nie kolorowych gaci na rowerach. Decyzja należy do leśnych zwierząt, czy będą was akceptować w swoich lasach. Chciałbyś, żeby tobie ktoś obcy jeździł rowerem przez twoje pokoje i sypialnię?
- 5 11
-
2022-08-07 12:58
o kurla ale eko dzban XD
- 0 0
-
2022-08-03 18:19
Z dziczyzna sypiasz ? (1)
- 0 3
-
2022-08-03 21:30
A co, chcesz się przytulić wieczorową porą. Jesteś od biedronia?
- 4 0
-
2022-08-03 14:34
Państwowe to nie znaczy publiczne (2)
Mylisz pojęcia. ORLEN też jest państwowy a za paliwo każą płacić.
- 6 3
-
2022-08-03 15:41
Ty się mylisz. (1)
Państwowe = publiczne.
Skoro jesteśmy wszyscy czegoś właścicielami, to wszyscy mamy prawo o tym decydować w takim samym stopniu. Państwowe znaczy współwłasność wszystkich obywateli państwa.
Tak powinno być... a jest...złodziejstwo.- 5 3
-
2022-08-03 23:21
Zgodnie z twoim rozumkiem
Jutro jadę wyciąć 2kubiki drewna na opał
- 4 0
-
2022-08-02 11:25
Napiszcie coś w końcu o tym jak zrąbali Kościerską (15)
Genialny projektant zaprojektował głębokie poprzeczne koryta z wielkich kamieni, które w teorii miały zabezpieczyć tę drogę przed rozmyciem przez wody opadowe. Nawet w trakcie ulewy nie płynie nimi woda. Za to bezpieczny zjazd do Oliwy rowerem stał się niemożliwy. A pod górę w kierunku Osowej dodatkowo bardzo uciążliwy.
- 76 11
-
2022-08-05 19:27
ten kto wpadł na pomysł utrudnień na tej drodze to id....ta jeżdzę tamtedy 5 lat na rowerze i są tylko 3 miejsca gdzie ew. wooda mogłaby rozmywać drogę ....ale po co kopać takie kanały ...i diotyzm
- 0 0
-
2022-08-04 09:36
fixed
widać przejeli się opiniami bo część rowów (z rowem premium na czele) została częściowo wypełniona
- 0 0
-
2022-08-03 16:50
A tam nie był wyznaczony ten cały nowy fioletowy szlak rowerowy w ogóle?...
- 0 0
-
2022-08-03 16:23
Już myślałem, że ze mną jest coś nie tak i nie umiem docenić wspaniałej myśli inżynieryjnej stojącej za tym bublem. Powiedzieć, że ktoś powinien wylecieć za to na pysk jest niczym w porównaniu do kary jakaby się tu należała. Prawie sobie język odgryzłem jak pierwszy raz tamtędy zjeżdżałem nie wiedząc jeszcze co się wydarzyło w tym miejscu.
- 2 1
-
2022-08-03 15:13
da się zjeżdżać i wjeżdżać (1)
nie da się napierd**ć z górki na pełnej pi***e
- 2 5
-
2022-08-03 16:45
Da się wyrąbać na twarz na betonie :)
- 1 0
-
2022-08-03 08:09
(1)
Chcieliście utwardzonej drogi, to macie razem z dodatkami.
- 0 5
-
2022-08-03 16:52
Kto chciał?... Chyba kierowcy samochodów i sprzętu do wycinania lasu
- 3 0
-
2022-08-02 19:01
(2)
Najnowsze doniesienia mówią, ze dziś koryta zostały wypłaszczone. Więc bez paniki. A znaki zakazu stoją, bo zapewne formalnie budowa jeszcze trwa. Nikt nie będzie odpowiadał za ludzi kręcących się po placu budowy.
- 5 2
-
2022-08-03 14:13
Jechałem wczoraj "matemblewską" (1)
W dół można sobie zrobić wielką krzywdę przez te "rowy" , no chyba że będzie ograniczenie prędkości do 10km/h. Ten pierwszy (jadąc od góry ) to jeszcze jeszcze ale ten drugi zaraz przed łukiem drogi? Na mokrym tragedia murowana (tak jak te rowy).
- 3 2
-
2022-08-03 21:01
nie wiem jak "matemblewska". Pisałem o kościerskiej.
- 0 0
-
2022-08-02 12:36
(3)
trasa z Matemblewa na Matarnię też już ma rowy po środku drogi i zakaz jazdy rowerem.... rowerowa stolyca
- 17 4
-
2022-08-02 14:34
(1)
Zastanawiał mnie ten zakaz ruchu w zeszłym miesiącu... to teraz już wiem po co :/
- 3 2
-
2022-08-02 15:43
Tam jest też zakaz ruchu pieszego, ktoś chyba zapomniał sprzątnąć znaki lub zdecydowanie nie spieszy się z skończeniem robót.
- 5 1
-
2022-08-02 13:15
To już mogli zostawić tak jak było i nic nie robić.
- 10 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.