Szlakiem sanktuariów maryjnych od Królowej Tatr do Królowej Polskiego Morza

12 sierpnia 2004 (artykuł sprzed 19 lat)
Pierwszy dzień czyli dzień 9 lipca 2004 przeznaczyliśmy na "objazd" Zakopanego gdzie przejechaliśmy ok. 35 km. W tym jest pieszy spacer (z rowerami) na Wiktorówkę. Następny dzień zaczął się wjazdem (kolejką) na Gubałówkę skąd Drogą Papieską czyli trasą, którą jechał Papież w czasie wizyty w Zakopanem pojechaliśmy już na trasę naszej pielgrzymki.

W czasie 13 dni (wyjazd do Matemblewa był wyjazdem spacerowym w 14 dniu) odwiedziliśmy 11 sanktuariów maryjnych:
- M.B Królowej Tatr w Zakopanem na Wiktorówkach
- MB Trąbkowskiej w Trąbkach Wielkich
- MB Królowej Polskiego Morza w Swarzewie
- MB Brzemiennej w Matemblewie

Wyliczanki powyższej nie należy oczywiście w żadnym przypadku traktować jako "ilościowej", podajemy ja wyłącznie jako element o znaczeniu kronikarskim. Również gwoli zachowania kronikarskiej ścisłości trzeba podać, że na ostatniej kwaterze przed Gdańskiem pies gospodarza kwatery pozostawił ślad swoich kłów na łydce jednego z uczestników pielgrzymki.

A oto kilka informacji liczbowych obrazujących w pewnym stopniu trud pielgrzymi. I tak
  • Długość etapów dziennych (w km):
    45 - 83 - 75 - 79 -52 - 90 - 83 - 51 -60 - 87 - 100 -64 - 46 - 25 co daje razem 940 km.
  • Łączny czas jazdy ok. 60 godz. co daje średnią prędkość jazdy ok. 16 km/godz.
  • Maksymalna prędkość ( na zjazdach) zawierała się w granicach (29 - 52) km/godz.
Pogoda, poza dwoma dniami była "kolarska" tzn. nie było upalnie ale i nie padało. Dojazd do Lichenia a szczególnie dojazd do Swarzewa odbywał się już nie w deszczu ale w strugach wody bryzgających z pod kół samochodów jadących z przeciwka. Czasami odnosiło się wrażenie, że to tzw małpia złośliwość kierowców chociaż byli również kierowcy, którzy wyraźnie nas "oszczędzali". Jeżeli któryś z nich będzie to czytał to niech wie, że wyraźnie to odczuwaliśmy i dziękujemy im wszystkim.

Jako całość oceniamy nasza jazdę bardzo pozytywnie i niewykluczone, że w przyszłym roku trasa się jeszcze nieco wydłuży. W tym kontekście może warto dodać, że czwórka uczestników liczyła łącznie 206 lat z tego najmłodsza uczestniczka miała ich całe 20.

W pielgrzymce uczestniczyli (w porządku alfabetycznym): Andrzej Balk (Osowa), Władysław Łukaszczyk (Zakopane), Feliks Najbar (Osowa) oraz Irena Włodek (Kłaj).

spisał: Andrzej Balk
Głos Wybrzeża

• Region Polska

• Bardzo ciekawa wycieczka....

Prawie wszystkie wymienione miejsca miałem okazję już zobaczyć, szkoda tylko że nie z siodełka :-( Ale pocieszam się, że jedno z nich jeszcze może w tym roku odwiedzę na rowerze. Nigdy wcześniej nie byłem w Licheniu, a słyszałem że jest przepiękny!

• Gratulacje !!!!!!!!!!!!

tylko pozazdroscic odwagi i kondycji!!!!!!!!!!

• TRASA piękna !!!!

znamm , znam , 1984r.przekręciłem 49 województwa samotnie rowerem,,,6.000km. w dwa miesiące i cztery najdalsze punkty POLSKI jak Świnoujście . Worek Turoszowski , Ustrzyki Górne, Sejny, a w 1971r Węgry aaaaa ostatnio czyli 6.08.2004r. przekręciłem Żuławy Gdańsk-Sobieszewo-Kiezmark-Giemlice-Osice i cała nasrzód CZARNYM SZLAKIEM DOOO STEBLEWA b o ja w takie błota weszłem że nikomu nie życzę ...I TO glina , maź.. potem czyścienie roweru.. dalej KOżliny potem porwót do GDAŃSKA przez < i z nowu pisz miejscowość po miejscowości co przekręciłeś-------- W 2005r robię rajd ROWEREM z GDAŃSKA do PARYŻA prrzez kraje BENELUXU i spowrotem do POLSKI ...jak ktoś chce czekam na odpowiedż ,
    Żadnych pieniędzy nie przyjmuję, każdy sam siebie finasuje, Ale żeby nie BYŁO kłutni oooo trasęęęę ,,, mamy czas i przez rok ułożyć ....ja jestem i mam na imię ZDZISIEK KAPITAN ...

• a jak można

przesłać zdjęcia rowerwe województwa gdańskiego ,,,,,,

• Gratulacje

Wspanialy rajd. Bardzo zaluje ze nie mialem mozliwosci uczestnictwa w tej wyprawie. Uwielbiam tego rodzaju rajdy polaczone ze zwiedzaniem. Bardzo prosze o kontakt Panstwa autorów. Byloby mi milo dołaczyc sie w przyszłosci na planowane rajdy.
    Przy okazji, jesli ktos organizuje 7-10 dniowy rajd w ciekawy region Polski rozpoczynjacy sie pod koniec tego tygodnia i brakuje mu towarzysza, chetnie sie dołacze.

• Wyprawa-super!

Jestem zwolennikiem takich długich wypraw. Panowie pokazaliście młodym jak się jeździ rowerem.
    Gratuluję
    Oobserwuję od lat, iż ciągle zwiększa się grono jeżdzących na rowerze juniorów jak i seniorów.
    Nareszczie zaczyna się doceniać jednoślady.