Suwalszczyzna, kraina jak baśń

Krzysztof Kochanowicz_GR3miasto
5 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat)

"Kraina jak baśń" to aktualne hasło promocyjne Suwalszczyzny. Krajobraz łączy tutaj cechy terenów podgórskich z nizinnymi pojezierzami. Wyjątkowo urozmaiconą rzeźbę terenu mamy w północnej części regionu, to tzw. Góry Sudawskie. Głębokie rynny lodowcowe, kręte wały ozów i wysokie pasma wzgórz morenowych czy też największe w kraju zgromadzenie głazów narzutowych spotkaliśmy właśnie na przemierzanych przez nas trasach. Na naszych rowerowych wycieczkach zapoznaliśmy się także z najgłębszym w Polsce - Jeziorem Hańcza oraz największym w regionie Jeziorem Wigry. Zagłębiliśmy się w malowniczej Puszczy Wigierskiej objętej ochroną parku narodowego, poznaliśmy inne mniejsze jeziora, ich półwyspy i wyspy. Suwalszczyzna to kraina bogata także pod względem historycznym. Zobaczyliśmy tu liczne kurhany i grodziska. A perłą w koronie był wigierski klasztor Kamedułów.

Dzień 1: Puszcza Romincka

Pierwszego dnia naszej rowerowej przygody wybraliśmy się na północ regionu, aby dotlenić nasze płuca w malowniczej Puszczy Rominckiej. Po drodze zobaczyliśmy także najgłębsze w naszym kraju jezioro Hańcza. A w drodze powrotnej historyczny obiekt zwany mostami północy w Stańczykach. To, co nas zaskoczyło, to totalna głusza. Przez wiele kilometrów nie było żadnego domu, żywej duszy. Wokół jedynie piękne krajobrazy: łąki i pola usłane kwiatami, doliny, a w nich stawy, torfowiska, szemrzące potoki, małe jeziora. Trasa, którą ułożyliśmy palcem po mapie, miejscami w rzeczywistości dała nam się trochę we znaki, ale co to za rowerzysta, który swoich dwóch kółek nigdy nie niósł na plecach.

Pokonany dystans: 52 km

>>>Zobacz trasę naszej wycieczki

Dzień 2: Góry Sudawskie

Drugi dzień naszego pobytu na ziemiach suwalskich poświęciliśmy najdalej wysuniętym krańcom regionu, zwanymi Górami Sudawskimi. Jak sama nazwa podpowiada, to dość mocno pofałdowany obszar, gdzie wzniesienia sięgają 250-290 m n.p.m. Dla lepszych widoków wdrapaliśmy się na niejeden szczyt, z którego podziwialiśmy piękno tutejszego krajobrazu: malownicze jeziora, rzeki i strugi, inne rozległe po horyzont wzniesienia, kolorowe pola, łąki, lasy. Po drodze odwiedziliśmy także rezerwat Głazowisko Łopuchowskie.

Pokonany dystans: 88 km

>>>Zobacz trasę naszej wycieczki

Pięciodniowy wyjazd rowerowy na Suwalszczyznę pozwolił nam odetchnąć od cywilizacji i zobaczyć wiele przepięknych miejsc. Krajobraz łączy tutaj cechy terenów podgórskich z nizinnymi pojezierzami. Pięciodniowy wyjazd rowerowy na Suwalszczyznę pozwolił nam odetchnąć od cywilizacji i zobaczyć wiele przepięknych miejsc. Krajobraz łączy tutaj cechy terenów podgórskich z nizinnymi pojezierzami.

Dzień 3: Wigierski Park Narodowy

Trzeci dzień poświęciliśmy na wizytę w Wigierskim Parku Narodowym i objeździe największego regionalnego jeziora Wigry. Północno-zachodnią część jeziora pokonaliśmy częściowo drewnianymi kładkami. Wykorzystując lokalne ścieżki dydaktyczne, zjechaliśmy nieco z głównych szlaków, dzięki czemu udało się poznać ciekawe zakamarki parku narodowego. Trasę uzupełniły pomosty i platformy widokowe, które pozwoliły zobaczyć, co w trawie piszczy. Po drodze zapoznaliśmy się także z wigierską kolejką wąskotorową oraz ze szlakiem kajakowym na malowniczych meandrach Czarnej Hańczy. Na zakończenie naszej wycieczki odwiedziliśmy pokamedulski zespół klasztorny w Wigrach.

Pokonany dystans: 72 km

Dwa lata temu też byliśmy w Wigierskim Parku Narodowym:
>>> Zobacz naszą wideo relację ze szlaku dookoła jeziora Wigry

Dzień 4: Suwalski Park Krajobrazowy

Suwalski Park Krajobrazowy cechuje się wyjątkowo stromymi wzgórzami, które górują nad pięknymi jeziorami, polami, łąkami i lasami. Nie bez powodu powstają tu ośrodki aktywnego wypoczynku, a wśród nich bazy narciarskie. Zimy są tu równie piękne co w górach, a tzw. suwalskie góry zapewniają turystom wiele atrakcji. Pośród wielu wzniesień, które pokonaliśmy na naszej trasie, zdobyliśmy szczyt Góry Zamkowej - 240 m n.p.m., Góry Cisowej - 256 m n.p.m., Góry Rejmana - 241 m n.p.m., Góry Jesionowej - 251 m n.p.m. Wijące się pośród wzniesień drogi gruntowe to idealny teren dla wszelakiej turystyki: rowerowej, pieszej, a także konnej. Pośród malowniczych terenów odwiedziliśmy także rezerwat Głazowisko Bachanowo.

Z architektury zobaczyliśmy lokalne wsie i ciekawe drewniane zabudowania: domy, cmentarze staroobrzędowców, kościoły, cerkwie, w tym Molennę Starowierców. Ciekawym obiektem był także żywy skansen w Gościńcu Drumlin.

Pokonany dystans: 61 km

>>>Zobacz trasę naszej wycieczki

Dzień 5: północna część Puszczy Wigierskiej

Ostatniego dnia naszej pięciodniowej wizyty na ziemiach suwalskich odwiedziliśmy północną część Puszczy Wigierskiej. Wśród tutejszej leśnej gęstwiny skrywa się wiele maleńkich jezior i torfowisk, pięknie meandruje także rzeka Wiatrołuza. Podobnie jak w poprzednich dniach, tak i podczas tego dnia wycieczki dominowała malownicza przyroda. W pierwszej części wycieczki przeważały lasy iglaste, a w drugiej - malownicze pola, łąki i wzniesienia sięgające 200 m n.p.m. Na jednym z nich znajduje się niewielka platforma widokowa, z której ponownie obserwujemy jezioro Wigry i górującą nad nim bryłę klasztoru Kamedułów.

Pokonany dystans: 28 km

>>>Zobacz trasę naszej wycieczki

Nasza czerwcowa 5-dniowa przygoda rowerowa pozwoliła zapoznać się z większością najbardziej charakterystycznych miejsc Suwalszczyzny. Z pewnością nie zobaczyliśmy wszystkiego, ale to nie znaczy, że jeszcze tu nie wrócimy. Wręcz przeciwnie, poznane miejsca zachęcają, aby odkryć je ponownie, tym razem jednak z perspektywy pieszych wędrówek.

Baza noclegowa?

Na Suwalszczyźnie baza turystyczna nie jest tak dobrze rozwinięta, jak np. na Kaszubach. Agroturystyki przygotowane są raczej na małe grupy, do kilku osób. Chcąc ulokować gdzieś większą, kilkunastoosobową ekipę, okazuje się, że nie ma za bardzo w czym przebierać. Większość obiektów koncentruje się w okolicach Suwałk i Wigierskiego Parku Narodowego. Północ to prawdziwa północ, tu nie ma prawie nic poza Gościńcem Hańcza !

Baza gastronomiczna?

To samo dotyczy gastronomi i lokalnych sklepów. Okazuje się, że na początku czerwca wiele obiektów gastronomicznych jest jeszcze zamkniętych. Dlatego przed wybraniem się w trasę warto dokładnie sprawdzić, co jest czynne, bądź po prostu zaopatrzyć się w suchy prowiant i zapas picia. Wprawdzie wody w tutejszych jeziorach i rzekach są raczej czyste, ale zanim się z nich napijemy, warto byłoby taką wodę przefiltrować, aby nie było innych niespodzianek w drodze. I jeszcze jedno, o czym warto pamiętać: Suwalszczyzna to nie Kaszuby, że co chwilę mamy cywilizację i sklep w każdej wsi.

Pod kątem śniadań bazą żywieniową był pensjonat, w którym spaliśmy. Będąc w trasie, kilkakrotnie pocałowaliśmy klamkę, ale na myśl o pewnej regionalnej knajpce od razu wracały siły do kręcenia kolejnych kilometrów. Więc o ile było po drodze, jedliśmy w restauracji Pod Jelonkiem. Wyśmienitą regionalną kuchnię zasmakować można także Karczmie Polskiej.

GALERIA ZDJĘĆ; fot. Krzysztof Kochanowicz / GR3miasto

• Pięciodniowy wyjazd rowerowy na Suwalszczyznę pozwolił nam odetchnąć od cywilizacji i zobaczyć wiele przepięknych miejsc. Krajobraz łączy tutaj cechy terenów podgórskich z nizinnymi pojezierzami.

Co chwilę mamy nowe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie: czy to w środku tygodnia po pracy, czy w wolny weekend, dlatego też nie sposób się z nami nudzić. Jesteśmy aktywni przez cały rok kalendarzowy, niezależnie od pogody. Jeździmy na rowerach, wędrujemy, pływamy na kajakach i wiele innych. Jeśli więc masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas!

O naszych inicjatywach, wypadach i wycieczkach dowiesz się, regularnie odwiedzając naszą stronę internetową. Możesz też napisać maila z prośbą o przyłączenie się do listy sympatyków GR3miasto.

Napisz do nas: gr3miasto@gmail.com

>>> Grupa Rekreacyjna 3miasto
>>> Profil Facebook / GR3miasto
Krzysztof Kochanowicz_GR3miasto

• Region Polska

Ładnie, owszem, ale Dolnemu Śląskowi nie dorasta do pięt.

• Zapomniałeś dodać "moim zdaniem".

• jak ktos lubi wspinac sie na gory mialu z wyngla to ja

• Już za chwilę i na suwalszczyźnie będą hałdy, bo kowboje będą nasze złoto rabować

• daj ślad gps to se też pojade. (4)

Możesz dostać ślad... buta.

• dokladnie (2)

• Co za prostak (1)

Musiałeś coś odpowiedzieć, bo pewnie nie masz pojęcia co to w ogóle jest ślad GPS ;)

• No i co to jest ten ślad?

• Suwalszczyzna to Trójmiasto??? (4)

Fajna relacja, ale od kiedy to Trójmiasto rozciąga się aż do Suwalszczyzny?
    Korzystaliście tylko z agroturystyki tj żadnych namiotów. Szkoda że poza reklamą gościńca nie opisaliście bardziej bazy noclegowej itp

• Serwis Rowery zawsze publikował relacje rowerowe, nie tylko wokół trójmiejskiego grajdołka ;)

Nasz wyjazd skupiał się na jeździe na lekko i w związku z tym wybraliśmy tylko jedną bazę wypadową, w której mogliśmy zjeść rano śniadanie, a wieczorem poimprezować. Obiad bądź obiadokolację mieliśmy zamiar konsumować gdzieś na trasie, tak aby skosztować trochę smaków regionu. W końcu turystyka pełną gębą, nie tylko widoki, architektura, czy wypoczynek. Relacja, którą przeczytałeś, to nasze wspomnienia z przebytych tras, a nie przewodnik po regionie, więc tworzenie bazy noclegowej czy gastronomicznej nie jest w naszym interesie.

• Przecież tacy jak ty i tak nigdzie nie pojadą, zwłaszcza na rower.

Kurcze, no w zasadzie to nie musisz przecież tego czytać. Mnie artykuł zainteresował, chociaż zapewne i tak się tam nie wybiorę. Kawał fajnej wycieczki. Zresztą, jak zawsze!

• Kawał i zawsze?

• Piękny pomysł na kilkudniową wyprawę ! Dzięki ! (3)

nocleg - Czy spaliście w jednym miejscu i codziennie dojeżdżaliście autem z rowerami na inną trasę ?

• Bazę noclegową mieliśmy w jednym miejscu (2)

W większości, trasy rozpoczynaliśmy z miejsca noclegu, ale że byliśmy zmotoryzowani, to nie było dla nas problemem przewieźć rowery i rozpocząć je w innym miejscu. Własny transport, to jednak duże możliwości.

No tak. Zmotoryzowani rowerzyści. Na Suwalszczyźnie.

• oj tam, oj tam ;)

kiedyś z GER się tam wybrałem a na powrocie już samotnie 1000 km po Suwalszczyźnie.
          Ale tak było fajnie że po paru latach zatęskniłem za tymi stronami że zabrałem żonę na 2 tyg. ale już tylko i wyłącznie autem :D
          Dzieciaki kiedyś też pewnie zabiorę tylko autem :)