Styczniowy restart rowerowy. Zaplanuj 2022

Na początku roku kalendarzowego siłownie, ale także osobiste planery przeżywają prawdziwe oblężenie.
Na początku roku kalendarzowego siłownie, ale także osobiste planery przeżywają prawdziwe oblężenie. fot. potjanun/123rf.com

Sprzedawcy karnetów sportowych zacierają teraz ręce. W pierwszych dniach stycznia kluby fitness i siłownie przeżywają prawdziwe oblężenie. Wszystko za sprawą noworocznych postanowień - często zbyt naiwnych, aby udało się je spełnić.



"Pokaż mi swoje postanowienia noworoczne, a powiem ci, kim jesteś". Od tego pytania rozmowę powinien zacząć każdy trener personalny. Sęk w tym, że ekspertów słuchamy zwykle niechętnie, na przekór zdrowemu rozsądkowi i wbrew swojemu interesowi.

Dlatego emocjonalne postanowienia noworoczne warto podrzeć i wyrzucić do kosza. Zapomnijcie o nich, są pustym rytuałem - andronami z influencerskich blogasków. Powinny je zastąpić konkretne plany, stworzone najlepiej wspólnie z trenerem i dietetykiem. Najlepsi trenerzy wezmą was w obroty na siłowni (aby przetestować), zanim ustalą plan ćwiczeń. Tak samo dietetycy, najpierw zajrzą wam do lodówki i wyślą do internisty po skierowanie na badania profilaktyczne.

Poznaj trenerów personalnych w Trójmieście


Reset miękki



Zimowa aura nie sprzyja rowerowym szarżom po lasach oraz szutrach. To świetny pretekst, aby zrobić sobie miękki reset. Należy wtedy dać odpocząć ciału, ale nie za bardzo, a także przystąpić do zaplanowania aktywności w roku 2022 (tras, wyjazdów treningowych, zawodów). Kiedyś trzeba też znaleźć czas na lekturę książek kolarskich. "Wyciszenie" służy koncentracji.

Przeczytaj, zanim pójdziesz trenować



W moim wydaniu polega on na przesiadce na domowe trenażery. Na balkonie kręcę na swoim wysłużonym rowerze (typu crossowego) postawionym na analogowym trenażerze z oporem magnetycznym - do zmęczenia i tylko z pomiarem tętna przy pomocy pasa piersiowego oraz zegarka. Tego rodzaju trenażery są tańsze od tych z oporem hydrokinetycznym (olejowym). W ślad za niższą ceną idzie jednak gorsze odwzorowanie cech prawdziwej jazdy - choć tak naprawdę żaden "domowy sprzęt" nie odda warunków terenowych.

Trenażery z rolką oporową wymagają sporego samozaparcia i nie zawsze są ciche. Pomagają jednak wypełnić czas "zimowego przestoju" czymś pożytecznym.

Z kolei przed plazmą w gabinecie "ścigam się" na trenażerze elektromagnetycznym z pomiarem mocy, ustawionym na macie pochłaniającej drgania. W ten sposób zyskuję możliwość sprzęgnięcia aparatury z aplikacją Zwift w komputerze, rejestrującą parametry treningu za pomocą Bluetooth. Sparowany z całym układem smartfon jest potrzebny do dokonywania zmian podczas jazdy, aby za każdym razem nie zeskakiwać do laptopa.

Hustle City jak Zwift z GTA. Nowy pomysł na trening na rowerze



Czego potrzebuję, aby ścigać się ze znajomymi? Wystarczy ręcznik na ramię, kilka bidonów z wodą, wykupienie abonamentu w aplikacji Zwift. Trzeba jeszcze zainstalować w smartfonie Zwift Companion, wyszukać znajomych i dodać ich do wydarzenia (meetup). Podczas treningu można z nimi uciąć pogawędkę na czacie. Proste.

Reset twardy



Wykręcanie siódmych potów nie pod gołym niebem, a w mieszkaniu, w ramach twardego resetu pozwala ustalić punkt wyjścia dla planów treningowych na cały sezon. Zebrane dane i wiedza na temat progów swoich możliwości są bardzo cenne. Umożliwiają przede wszystkim rozpisanie celów w zbliżającym się sezonie.
Naszkicuj swoje cele i pokaż je trenerowi personalnemu, który ciebie już zna. Dostaniesz korektę, a nawet zimny prysznic - taka już rola trenera, że urealnia ambitne założenia. Potem do roboty. Deszcz czy śnieg, plan wykonać trzeba.

Moje cele treningowe w roku 2022

  1. Zwiększenie wytrzymałości siłowej (to obrazowo radzenie sobie z jazdą "pod wiatr" i "pod górkę").
  2. Zwiększenie wytrzymałości tlenowej (radzenie sobie z wysiłkiem o maksymalnej intensywności, np. w czasie sprintu).
  3. Udoskonalenie techniki pedałowania i zwiększenie kadencji (liczby pełnych obrotów korbą w czasie jednej minuty).
  4. Systematyczność (trening codziennie rano i po pracy, w weekendy długi dystans i rekreacja).
  5. Codzienne ćwiczenia oddechowe.

Poszczególne cele są mocno ze sobą związane. Na przykład wytrzymałość siłową można poprawiać, zajmując się - przy okazji - kadencją. Im wyższe przełożenie, tym mniej obrotów korbą, więc zwiększanie ich liczby przy mocnym oporze daje niezły wycisk - szczególnie podczas jazdy pod górkę. Przełożenia są nie tylko po to, aby ułatwiać sobie rowerową wspinaczkę na ul. Franciszka Rakoczego w Gdańsku (między Brętowem a Pieckami-Migowem). Czasami warto wymyślać sobie samemu treningowe utrudnienia, byle z głową.

Niech wasz styczniowy reset będzie miękki lub twardy - taki, jak chcecie. Zamiast wymyślania postanowień warto zatrzymać się na chwilę, aby pomyśleć i ułożyć sensowny plan na rok 2022.
Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Opinie (18) 2 zablokowane

  • Jak to było, od stycznia za przekroczenie linii ścieżki rowerowej 2500 mandatu ?

    • 8 7

  • No i pierwsze 2 cele autora z tym korespondują: aby nie dostać mandatu trzeba mieć siłę w nogach by zwiewać... ;)

    • 12 0

  • mam zamiar wiecej w tym roku korzystac z rowerow MEVO

    • 8 5

  • hahaha dobra ironia

    • 3 0

  • Jest duża nieszansa

    • 4 1

  • niema złej pogody na rower jest tylko złe ubranie niedobrane do pogody.

    • 5 4

  • Hmm

    Uważasz że jazda rowerem przy -20 to tylko kwestia ubrania. O bezpieczeństwie juz nie pomyślał. Jakość treningu w ekstemalnych warunkach jest zerowa no chyba ze jechać by jechać. Ale tu mowa o treningu czy postanowieniach. Wole trenażer jeśli mam zrobić jednostki treningowe, pomimo że nienawidzę każdej aktywności wewnątrz, wole na powietrzu.

    • 4 2

  • rower to nie tylko sport i rekreacja

    w dobrze zarządzanym mieście rower to przede wszystkim TRANSport. Wtedy sprawa odpowiedniego ubioru przy ujemnych temperaturach nabiera zupełnie innego znaczenia.

    • 4 1

  • Tak

    Masz racje. Dlatego napisałem o treningu.

    • 2 1

  • Dzbanku tranuje dłuzej niz ty dzieciaku masz lat I widziałem wielu trenujacych w kazdych warunkach o treningu pojecia niemasz

    a minus 20 dzieciaku to ty widziałes moze raz w zyciu.

    • 1 7

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wtorkowe, wieczorne kręcenie z GR3miasto
Wtorkowe, wieczorne kręcenie z GR3miasto
zajęcia rekreacyjne
sty 18
wtorek, g. 18:00 - 21:00
Gdańsk Oliwa
Sopot Supersprint Triathlon
Sopot Supersprint Triathlon
bieg, zawody / wyścigi
wrz 17
sobota
Sopot, Molo w Sopocie

Znajdź trasę rowerową

Ogłoszenia polecane

Forum