• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Startuje kampania "Rowerem do pracy"

Kamil Gołębiowski
21 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kręć kilometry dla Gdańska i zdobywaj nagrody

Od kilku lat w maju Trójmiasto uczestniczyło w międzynarodowej grze European Cycling Challenge. To rywalizacja, w której Gdańsk kilkakrotnie zdobywał pozycję lidera. Już od pierwszego września rowerowa rywalizacja miast pojawi się w całkowicie nowej odsłonie i będzie trwała od pierwszego września do końca października.




Aktualizacja 23 sierpnia: Ukazała się nowa wersja aplikacji, w której poprawiono błędy. Można już poprawnie zmienić konkurs, odpowiednia zakładka pojawia się już na ekranie.

Usunęliśmy konkurs "Rozgrzewka przed startem", w aplikacji są już dostępne konkursy każdego z czterech biorących udział miast, do których można dołączać. Do pierwszego września przejazdy są jeszcze niepunktowane, ale wraz ze startem rywalizacji w aplikacji uruchomi się system naliczania punktów - mówi Dorota Jurek z firmy Activy, organizatora Ogólnopolskiej Gry Rowerowej.
W tym roku organizator, którym był urząd miasta w Bolonii we Włoszech, ogłosił że nie będzie więcej organizował współzawodnictwa. Gdański referat Mobilności Aktywnej wraz ze swoim sprawnie działającym sztabem kampanijnym w osobach Moniki EviniŁukasza Witczaka postanowił stać się pionierem nowego pomysłu. Czy okaże się on podobnym hitem, co wcześniejszy "European Cycling Challenge", a przede wszystkim rekordowy z roku na rok "Rowerowy Maj"?

Liczba rowerzystów w Gdańsku (podobnie przypuszczamy też w Gdyni i Sopocie) od lat nie dość, że praktycznie stoi w miejscu, to jeszcze drastycznie spada już od początku września. Dotychczasowe kampanie promocyjne okazały się same w sobie bardzo udane, ale jednocześnie nawet po pięciu latach nie miały praktycznie żadnego zauważalnego wpływu na odsetek mieszkańców wybierających rower jako środek komunikacji.

Na jesień i zimę większość rowerzystów odstawia sprzęt

Wahania liczby mieszkańców wybierających rower występują wszędzie, nawet w ultrarowerowej Kopenhadze. Tam jednak ok. 75 proc. wszystkich dojeżdżających rowerem nie zmienia środka mobilności na zimę i po prostu kontynuuje jazdę w cieplejszym, często zwykłym, miejskim ubraniu. U nas zimą na drogach rowerowych pozostaje zaledwie 10-15 proc. rowerzystów w porównaniu z latem. Z tego względu Urząd Miasta zdecydował się, aby kampanię promującą jazdę rowerem organizować nie na wiosnę, kiedy i tak spora część gdańszczan odświeża sobie umiejętność trzymania kierownicy, a pod koniec lata, gdy pierwsi rowerzyści wakacyjni - nie do końca chyba potrzebnie - odkładają rowery do piwnic, garaży oraz na balkony.

Spadki rowerowej frekwencji zauważalne są już od początku września, gdy właśnie umiarkowana pogoda jest często lepsza na rower niż latem, bo nie ma spiekoty i upałów. To już nie tylko kwestia niedorobionej infrastruktury rowerowej, ale przede wszystkim nawyków. Czy my, Polacy, jesteśmy wyjątkowo słabi i bojaźliwi wobec kilku kropel deszczu lub powiewu chłodniejszego wiatru? Być może to właśnie pokaże i zmieni na lepsze nowa rywalizacja rowerowa.

"Kręć kilometry dla Gdańska" - we wrześniu startuje rywalizacja miast

Pod takim hasłem od pierwszego września wystartuje Ogólnopolska Gra Rowerowa, w której miasta będą rywalizować w przejechaniu największej liczby kilometrów. Gra jest organizowana przez Asante Bikes w partnerstwie z miastami Gdańsk, Gdynia, Sopot oraz Tczew. W Gdańsku kampania odbędzie się pod hasłem "Kręć kilometry dla Gdańska".

Celem kampanii jest promocja jazdy rowerem i zmotywowanie mieszkańców do regularnej jazdy również poza sezonem letnim. Wygrywają ci, którzy zdobędą jak największą liczbę punktów w ramach codziennych podróży rowerowych odbytych w dniach od 1 września do 31 października 2018 roku.

Pobierz aplikację i włącz się do rywalizacji

- Rywalizacja uczestników będzie widoczna na bieżąco w aplikacji, w formie rankingów, ale również na stronie grarowerowa.pl. Oprócz zabawy dowiemy się między innymi, jak bardzo jesteśmy ekologiczni - o ile ograniczyliśmy emisję CO2 oraz jakimi trasami jeżdżą rowerzyści. To z kolei pomoże w wytyczaniu nowych dróg rowerowych - przekonuje Alicja Bittner z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
"Kręć kilometry dla Gdańska" będzie promować codzienne dojazdy rowerem do pracy i z powrotem. Zgłoszone do konkursu firmy będą rywalizować ze sobą o tytuł najbardziej rowerowej firmy oraz o największą liczbę "wykręconych" punktów w stosunku do liczby pracowników. Firmy i uczelnie chętne do udziału w Ogólnopolskiej Grze Rowerowej są zaproszone do zarejestrowania swojej drużyny poprzez formularz rejestracyjny oraz zmotywowania pracowników do aktywnego uczestnictwa w grywalizacji. Formularz dostępny jest również na poświęconej akcji stronie internetowej: www.GraRowerowa.pl

W aplikacji trzeba będzie wybrać drużynę, dla której uczestnik będzie chciał zdobywać punkty. Interesująco wyglądają również odznaki za specjalne osiągnięcia. Mogą one podwyższyć współczynnik dobrej zabawy. Przed rozpoczęciem właściwego konkursu można przetestować działanie aplikacji w konkursie testowym "Rozgrzewka". Ciekawie zapowiada się możliwość autozapisywania tras w nowej aplikacji poprzez automatyczne wykrywanie, kiedy użytkownik zacznie jazdę rowerem. Tę funkcję trzeba aktywować w ustawieniach aplikacji, żeby zadziałała. W aplikacji trzeba będzie wybrać drużynę, dla której uczestnik będzie chciał zdobywać punkty. Interesująco wyglądają również odznaki za specjalne osiągnięcia. Mogą one podwyższyć współczynnik dobrej zabawy. Przed rozpoczęciem właściwego konkursu można przetestować działanie aplikacji w konkursie testowym "Rozgrzewka". Ciekawie zapowiada się możliwość autozapisywania tras w nowej aplikacji poprzez automatyczne wykrywanie, kiedy użytkownik zacznie jazdę rowerem. Tę funkcję trzeba aktywować w ustawieniach aplikacji, żeby zadziałała.
Aby stać się uczestnikiem grywalizacji wystarczy pobrać aplikację "Activy" wykorzystującą dane GPS i dołączyć do drużyny firmowej, uczelnianej lub dzielnicowej.

Pierwsze wrażenia

Poprzednim edycjom European Cycling Challenge towarzyszyły ciągłe problemy techniczne, związane głównie z aplikacją mobilną. Czy w tej edycji będzie lepiej? Przekonamy się zapewne już niedługo. Przetestowaliśmy pobieżnie aplikację. Można zarejestrować się w niej prosto, podając email i hasło do logowania. Po wybraniu w aplikacji rywalizacji testowej nie udało nam się jej już opuścić, by zobaczyć, co aplikacja pokaże, gdy wybierzemy na przykład Gdańsk. Jest to pierwsza wersja aplikacji, więc należy liczyć się z niedoskonałościami. Miejmy nadzieję, że nie wpłyną one na całokształt rywalizacji i że od strony technicznej będzie ona w tym roku przyjemnością.


Kręć kilometry i zdobywaj nagrody

Dla laureatów organizatorzy przygotowali kilkaset atrakcyjnych nagród. Upominki będą mogli odebrać uczestnicy, którzy zdobędą już 777 punktów. Trafią one do 3800 uczestników. Ci zaś, którzy będą aktywniej uczestniczyć w rywalizacji i zdobędą 7777 punktów - dostaną sportowe bluzy. Po zakończeniu rywalizacji nagrodzona zostanie setka najlepszych uczestników indywidualnych oraz setka z uczelni i najlepsze drużyny firmowe.

Zasady rywalizacji
Wygrywają te osoby i drużyny, które zdobędą największą liczbę punktów. Każdy przejazd będzie odpowiednio punktowany według poniższych zasad:
  1. Za każdy przejechany rowerem kilometr przyznany zostanie jeden punkt
  2. Dodatkowo za każdy dojazd lub wyjazd z przypisanego użytkownikowi obszaru, np. miejsca pracy lub uczelni - 50 punktów. Te dodatkowe 50 punktów można zdobyć maksymalnie dwa razy dziennie w ciągu pięciu dowolnych dni tygodnia
  3. Dodatkowo za każdy inny przejazd o długości minimum jednego kilometra, z przerwą między kolejnymi przejazdami o długości minimum 20 minut - dodatkowe pięć punktów;
  4. Punkty przyznawane od 1 do 31 października będą liczone podwójnie
  5. Punkty przyznawane będą tylko za przejazdy rozpoczynające się lub kończące się w Gdańsku.

Innymi słowy, aby punktować, będzie można wyjeżdżać poza Gdańsk, ale w ramach jednego przejazdu - gdy przerwiecie jazdę, kolejny odcinek nie zostanie zaliczony do punktacji.

- W odróżnieniu od European Cycling Challenge, który odbywał się w Gdańsku w minionych latach, w  tegorocznej grze rowerowej do punktacji liczą się wszystkie kilometry z trasy przejazdu, pod warunkiem, że zaczyna się on lub kończy w Gdańsku, np. można rozpocząć swoją podróż w Pruszczu Gdańskim i zakończyć w Gdańsku i otrzymamy punkty za wszystkie przejechane kilometry - wyjaśnia Łukasz Witczak, koordynator kampanii w Gdańsku.
Przed rozpoczęciem właściwego konkursu można przetestować działanie aplikacji w konkursie testowym "Rozgrzewka". Przed rozpoczęciem właściwego konkursu można przetestować działanie aplikacji w konkursie testowym "Rozgrzewka".
Uczestnicy będą mogli rywalizować między sobą na poszczególnych poziomach (indywidualnym, pomiędzy uczelniami wyższymi, pomiędzy firmami oraz stowarzyszeniami, pomiędzy dzielnicami, pomiędzy miastami).

Ogólnopolska Gra Rowerowa to kontynuacja idei kampanii European Cycling Challenge - Kręć Kilometry dla Gdańska, której trzy poprzednie edycje zakończyły się wygraną Gdańska. Nasze miasto pokonało m.in. Rzym, Barcelonę, Dublin, Pragę, Budapeszt, Bolonię, Warszawę oraz Wrocław, zdobywając jednocześnie tytuł Najbardziej Rowerowego Miasta. Sukces gdańskiej drużyny, w której w ubiegłorocznej edycji ponad 4200 osób pokonało łącznie 830 tys. km, to także zaangażowanie ponad 130 firm oraz kilkunastu gdańskich uczelni.

Odbierz materiały promocyjne i zachęć do udziału w rywalizacji

Celem ułatwienia promocji kampanii wśród pracowników firmy i uczelni można otrzymać materiały promocyjne w formie plakatów, ulotek informacyjnych oraz odblaskowych opasek rowerowych. Można je odebrać po 23 sierpnia br. w siedzibie Referatu Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku na ul. 3 Maja 9 (budynek Gdańskiego Urzędu Pracy), pokój 033B, poziom -1, w godzinach: poniedziałek, wtorek, czwartek 07:30-16:30; środa 07:30-17:00 oraz piątek 07:30-15:00.

Dodatkowe informacje są dostępne na stronach www.GraRowerowa.pl oraz www.RowerowyGdansk.pl, e-mail: OGR@gdansk.gda.pl, tel.: 58 526 80 84/89.

Ponadto w tym roku platformą wymiany informacji, dobrych praktyk oraz miejscem częstowania się pozytywnymi emocjami, wzajemnego dopingu i przede wszystkim dobrej zabawy jest grupa facebookowa Kręć kilometry dla Gdańska, dostępna pod adresem https://www.facebook.com/groups/KrecKilometryDlaGdanska/.

Sopot, Gdynia i Tczew również na pokładzie

W Sopocie kampania odbędzie się pod hasłem "Wkręć się w Sopot". Koordynator miejski: Krzysztof Jałoszyński, email: rower@sopot.pl, tel.: (58)52-13-662. Sopot dla najlepszych firm przewidział w nagrodę stojaki rowerowe, a dla najlepszych użytkowników ulotki i drobne upominki. W Gdyni Ogólnopolska Gra Rowerowa odbywa się pod hasłem "Jedź z Gdynią", a Tczew postanowił zaakcentować symbiozę roweru i komunikacji publicznej wybierając hasło "Kolej na rower w Tczewie"

Opinie (203) 2 zablokowane

  • (3)

    jak można bezpiecznie dojechać rowerem z Wrzeszcza na Matarnię?

    • 1 0

    • Laskiem / Parkiem tylko

      Jazda słowackiego za barierkami to igranie z autami które co pewien czas wypadają z zakrętów.

      Jest fajna droga od Matemblewa ... jest fajna droga z Matarni do Oliwy

      • 3 1

    • Zwykłym miejskim rowerem? nie da się bez łamania przepisów.
      MTB? da się na około przez Matemblewo albo oliwe

      • 4 0

    • Jak nie jezdzisz MTB to nie da rady

      • 2 0

  • Rowerem do stoczni

    W GSR pracuje codziennie kilka tysięcy pracowników, spora część dojeżdża do pracy rowerem i ... jest jeden problem. Gdańsk niby taki przyjazny rowerzystom, a dojazd rowerem od ul. Marynarki Polskiej do stoczni to codzienne igranie z życiem. W dodatku planowany remont tego odcinka nie uwzględnia wyznaczenia oddzielnego pasa pieszo-rowerowego. Słowem, brawo dla miasta.

    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Bedzie-lepsza-droga-na-wyspe-Ostrow-n95418.html

    • 8 0

  • (1)

    Jak przestana budowac bezsensowna infrastrukture to zaczne jezdzic do pracy.

    • 2 1

    • o czym piszesz? o infrastrukturze dla ruchu pieszych i rowerzystów czy o pseudobezkolizyjnych skrzyżowaniach

      i piętrowych parkingach dla samochodów wykorzystywanych w 7%?

      • 0 0

  • (8)

    Już chce się rzy... od tej nachalnej propagandy dojazdów rowerem do pracy.
    Kiedy ci mądrale wreszcie zrozumieją, że nie można porównywać Trójmiasta do Kopenhagi czy Holandii. Nie ta infrastruktura rowerowa, nie ten klimat i co chyba najważniejsze, tam jest "płasko", a u nas miasta podzielone na "górny" i "dolny taras". Jeśli ktoś mieszka np. na gdyńskim Chwarznie, a pracuje na Babich Dołach, to szczęścia życzę panom aktywistom rowerowym w codziennych dojazdach do pracy... Choć, w sumie, to oni może by dali radę, ale gorzej z przeciętnymi rowerzystami.

    • 14 9

    • owszem, jeżdżę z Karwin na Obłuże i cieszę się z dobrej kondycji dzięki temu, że po pracy się wdrapuję na moją górkę

      • 7 1

    • czyli sięnieeedapanie

      • 1 0

    • Akurat Kopenhaga to jeszcze gorszy klimat od naszego

      • 8 0

    • To jeździj autem i nie zawracaj d..y, artykuł nie jest się ciebie skierowanie.

      Przeczytaj jeszcze raz, jeśli nie zajarzyłeś.

      • 1 1

    • z Osowej do Gdyni 14 km (2)

      Codziennie 150 m w dół i po południu 150 w górę. Rano 26-31 minut, z pracy 35-40.

      • 2 0

      • Średnia 30 km/h po tych lesnych duktach i miejskich ścieżkach z pieszymi? (1)

        Do tego przystanki na swiatlach. Ile max? Znam tę trasę, to szaleństwo. Ale przejdzie po pierwszym wypadku.

        • 0 1

        • czas liczony bez stania na światłach. 26 minut, średnia z jazdy to rekord. Przed 7 jest pusto, na Wielkopolskiej nikogo, rano 50 mam max codziennie, raz czy dwa osiągnąłem 60. Od Juraty, aż do zjazdu pod PKM prawie cały czas >30, to prawda, że szaleństwo leśne, DDR przy Rivierze puste to i 35 i więcej się jedzie. Tunel przy wzgórzu albo pusty, albo ludzue idą od kolejki, prędkość różna, po południu czasem spada poniżej 3, bo za starszymi ludźmi. Dużo zależy od wiatru i dyspozycji dnia.

          • 2 0

    • Klimat ten sam

      A jak będą drogi, to i chętnych na rower nie zabraknie.

      • 1 0

  • A co z autobusami i tramwajami?

    Po tym jak wpadłam rowerem w dziurę na drodze rowerowej na Kartuskiej ochota przeszła. No i nie chce mi sie przebierać w pracy i brać prysznic pomimo że mam taką możliwość bo od transportu miałam tramwaje. Teraz zapewne trzeba będzie autem bo inaczej się nie da.

    • 3 1

  • Niby super ale... namówcie na to taksówkarza (2)

    Kto może pozwolić sobie na dojazd rowerem do pracy? Nauczyciel się spoci i będzie wytykany. Inżynier w biurze będzie śmierdział i to samo. Robotnicy zazwyczaj wiozą narzędzia więc też odpada. Do tego można wykluczyć alergików uczulonych na pyłki traw drzew kurz. Odpadają też rodzice którzy muszą obskoczyć przedszkola szkoły i pracę w odległych dzielnicach najczęściej.
    Pozostają urzędnicy którzy nie mają alergii i dzieci bo jako jedyni mają prysznice w pracy.
    Więc wystarczy do nich kierować info.

    • 7 7

    • Nauczyciel sie spoci? Nie ma leciec 45km/h do roboty tylko jechac

      • 6 0

    • tabletki odstawione czy inna forma uzależnienia?

      jaką motywację trzeba mieć by pisać takie antyrowerowe bzdury?

      • 1 1

  • (1)

    No tak, skoro komunikacja jest tylko teoretyczna, to trzeba spróbować innych sugestii dla mieszkańców. Po co starać się doprowadzić komunikację do akceptowalnego stanu, lepiej powiedzieć: "kupcie sobie rowery".

    • 2 2

    • po co kupować, gdy większość ludzi w Trójmieście ma rowery

      tylko z nich nie korzysta w dojazdach do pracy?

      Koszt uruchomienia tych lekceważonych pojazdów jest pomijalnie mały w stosunku do kosztów poprawy jakości funkcjonowania komunikacji miejskiej, która i tak nie jest atrakcyjna dla wielu korzystających z samochodów prywatnych.

      Dużo więcej osób przesiada się na rower niż na komunikację miejską, bez względu na jej jakość (chyba że chodzi o metro lub SKM zapewniający takt nie większy niż 5 minut)

      • 0 0

  • lola

    A może tak w ogóle do pracy, bo najpierw urlop potem zwolnienia ciągłe... i tak zycie zawodowe mija.

    • 1 2

  • Czy wy naprawdę jesteście tak krótkowzroczni, czy po prostu głupi? (3)

    Wymyślacie jakieś bezsensowne konkursy, zamiast rozwiązywać sprawy kompleksowo. Gdyby ktoś faktycznie pomyślał, to by apelował o dopłaty do rowerów elektrycznych, budował bezpieczne parkingi dla rowerów, ewentualnie nakazał pracodawcom uprzywilejowane traktowanie takich pracowników, którzy korzystają z rowerów (udostępnienie chociażby prysznica).
    Jednorazowe akcje typu konkurs są pozbawione sensu. Tak samo z samochodami elektrycznymi. Woła się o ekologię, a minimum przywilejów brak, jak chociazby darmowe parkingi i ulgi podatkowe.

    • 4 3

    • Rany, uspokój się (2)

      Organizacja tego konkursu to kilka zł w porównaniu z całym rozwojem infrastruktury o którym piszesz. To tak jakby mama chciała Ci dać obiad, a ty wytrącasz jej talerz z rąk i sie drzesz że co ona z tym durnym obiadem, zamiast dać Ci wille z basenem i jakieś sportowe autko i w ogóle to spaprała robotę bo nie daje Ci pieniędzy i musisz chodzić do pracy.

      • 5 3

      • Nic nie rozumiesz (1)

        W Polsce zawsze tak jest. Robimy coś po łebkach, na chwilę, byle był krótkotrwały efekt.

        • 0 1

        • mam wrażenie, że po prostu smucisz

          to nie jest robione po łebkach, Akcja jest dobrze przemyślana i przygotowana.
          Skłoniła już wielu pracodawców do poprawy warunków parkowania rowerów i zapewniania pracownikom warunków odnowy biologicznej (często nie potrzebnej, jeśli dojazd rowerem z odległości 5 km zajmuje ca. 15 minut lub mniej).

          • 0 1

  • Jaki sens ? (2)

    Co to za przyjemność i korzyść z jazdy jeśli w trójmieście większość tras rowerowych jest pośród największego ruchu samochodowego.

    • 5 3

    • a jak stoisz swoim wozem w korku to wąchasz bratki rozumiem? Czy jeździsz z własną butlą?

      • 4 0

    • nie pośród ale obok.

      na większe odległości spróbuj opcję rower plus SKM

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum