• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Startuje kampania "Rowerem do pracy"

Kamil Gołębiowski
21 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kręć kilometry dla Gdańska i zdobywaj nagrody

Od kilku lat w maju Trójmiasto uczestniczyło w międzynarodowej grze European Cycling Challenge. To rywalizacja, w której Gdańsk kilkakrotnie zdobywał pozycję lidera. Już od pierwszego września rowerowa rywalizacja miast pojawi się w całkowicie nowej odsłonie i będzie trwała od pierwszego września do końca października.




Aktualizacja 23 sierpnia: Ukazała się nowa wersja aplikacji, w której poprawiono błędy. Można już poprawnie zmienić konkurs, odpowiednia zakładka pojawia się już na ekranie.

Usunęliśmy konkurs "Rozgrzewka przed startem", w aplikacji są już dostępne konkursy każdego z czterech biorących udział miast, do których można dołączać. Do pierwszego września przejazdy są jeszcze niepunktowane, ale wraz ze startem rywalizacji w aplikacji uruchomi się system naliczania punktów - mówi Dorota Jurek z firmy Activy, organizatora Ogólnopolskiej Gry Rowerowej.
W tym roku organizator, którym był urząd miasta w Bolonii we Włoszech, ogłosił że nie będzie więcej organizował współzawodnictwa. Gdański referat Mobilności Aktywnej wraz ze swoim sprawnie działającym sztabem kampanijnym w osobach Moniki EviniŁukasza Witczaka postanowił stać się pionierem nowego pomysłu. Czy okaże się on podobnym hitem, co wcześniejszy "European Cycling Challenge", a przede wszystkim rekordowy z roku na rok "Rowerowy Maj"?

Liczba rowerzystów w Gdańsku (podobnie przypuszczamy też w Gdyni i Sopocie) od lat nie dość, że praktycznie stoi w miejscu, to jeszcze drastycznie spada już od początku września. Dotychczasowe kampanie promocyjne okazały się same w sobie bardzo udane, ale jednocześnie nawet po pięciu latach nie miały praktycznie żadnego zauważalnego wpływu na odsetek mieszkańców wybierających rower jako środek komunikacji.

Na jesień i zimę większość rowerzystów odstawia sprzęt

Wahania liczby mieszkańców wybierających rower występują wszędzie, nawet w ultrarowerowej Kopenhadze. Tam jednak ok. 75 proc. wszystkich dojeżdżających rowerem nie zmienia środka mobilności na zimę i po prostu kontynuuje jazdę w cieplejszym, często zwykłym, miejskim ubraniu. U nas zimą na drogach rowerowych pozostaje zaledwie 10-15 proc. rowerzystów w porównaniu z latem. Z tego względu Urząd Miasta zdecydował się, aby kampanię promującą jazdę rowerem organizować nie na wiosnę, kiedy i tak spora część gdańszczan odświeża sobie umiejętność trzymania kierownicy, a pod koniec lata, gdy pierwsi rowerzyści wakacyjni - nie do końca chyba potrzebnie - odkładają rowery do piwnic, garaży oraz na balkony.

Spadki rowerowej frekwencji zauważalne są już od początku września, gdy właśnie umiarkowana pogoda jest często lepsza na rower niż latem, bo nie ma spiekoty i upałów. To już nie tylko kwestia niedorobionej infrastruktury rowerowej, ale przede wszystkim nawyków. Czy my, Polacy, jesteśmy wyjątkowo słabi i bojaźliwi wobec kilku kropel deszczu lub powiewu chłodniejszego wiatru? Być może to właśnie pokaże i zmieni na lepsze nowa rywalizacja rowerowa.

"Kręć kilometry dla Gdańska" - we wrześniu startuje rywalizacja miast

Pod takim hasłem od pierwszego września wystartuje Ogólnopolska Gra Rowerowa, w której miasta będą rywalizować w przejechaniu największej liczby kilometrów. Gra jest organizowana przez Asante Bikes w partnerstwie z miastami Gdańsk, Gdynia, Sopot oraz Tczew. W Gdańsku kampania odbędzie się pod hasłem "Kręć kilometry dla Gdańska".

Celem kampanii jest promocja jazdy rowerem i zmotywowanie mieszkańców do regularnej jazdy również poza sezonem letnim. Wygrywają ci, którzy zdobędą jak największą liczbę punktów w ramach codziennych podróży rowerowych odbytych w dniach od 1 września do 31 października 2018 roku.

Pobierz aplikację i włącz się do rywalizacji

- Rywalizacja uczestników będzie widoczna na bieżąco w aplikacji, w formie rankingów, ale również na stronie grarowerowa.pl. Oprócz zabawy dowiemy się między innymi, jak bardzo jesteśmy ekologiczni - o ile ograniczyliśmy emisję CO2 oraz jakimi trasami jeżdżą rowerzyści. To z kolei pomoże w wytyczaniu nowych dróg rowerowych - przekonuje Alicja Bittner z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
"Kręć kilometry dla Gdańska" będzie promować codzienne dojazdy rowerem do pracy i z powrotem. Zgłoszone do konkursu firmy będą rywalizować ze sobą o tytuł najbardziej rowerowej firmy oraz o największą liczbę "wykręconych" punktów w stosunku do liczby pracowników. Firmy i uczelnie chętne do udziału w Ogólnopolskiej Grze Rowerowej są zaproszone do zarejestrowania swojej drużyny poprzez formularz rejestracyjny oraz zmotywowania pracowników do aktywnego uczestnictwa w grywalizacji. Formularz dostępny jest również na poświęconej akcji stronie internetowej: www.GraRowerowa.pl

W aplikacji trzeba będzie wybrać drużynę, dla której uczestnik będzie chciał zdobywać punkty. Interesująco wyglądają również odznaki za specjalne osiągnięcia. Mogą one podwyższyć współczynnik dobrej zabawy. Przed rozpoczęciem właściwego konkursu można przetestować działanie aplikacji w konkursie testowym "Rozgrzewka". Ciekawie zapowiada się możliwość autozapisywania tras w nowej aplikacji poprzez automatyczne wykrywanie, kiedy użytkownik zacznie jazdę rowerem. Tę funkcję trzeba aktywować w ustawieniach aplikacji, żeby zadziałała. W aplikacji trzeba będzie wybrać drużynę, dla której uczestnik będzie chciał zdobywać punkty. Interesująco wyglądają również odznaki za specjalne osiągnięcia. Mogą one podwyższyć współczynnik dobrej zabawy. Przed rozpoczęciem właściwego konkursu można przetestować działanie aplikacji w konkursie testowym "Rozgrzewka". Ciekawie zapowiada się możliwość autozapisywania tras w nowej aplikacji poprzez automatyczne wykrywanie, kiedy użytkownik zacznie jazdę rowerem. Tę funkcję trzeba aktywować w ustawieniach aplikacji, żeby zadziałała.
Aby stać się uczestnikiem grywalizacji wystarczy pobrać aplikację "Activy" wykorzystującą dane GPS i dołączyć do drużyny firmowej, uczelnianej lub dzielnicowej.

Pierwsze wrażenia

Poprzednim edycjom European Cycling Challenge towarzyszyły ciągłe problemy techniczne, związane głównie z aplikacją mobilną. Czy w tej edycji będzie lepiej? Przekonamy się zapewne już niedługo. Przetestowaliśmy pobieżnie aplikację. Można zarejestrować się w niej prosto, podając email i hasło do logowania. Po wybraniu w aplikacji rywalizacji testowej nie udało nam się jej już opuścić, by zobaczyć, co aplikacja pokaże, gdy wybierzemy na przykład Gdańsk. Jest to pierwsza wersja aplikacji, więc należy liczyć się z niedoskonałościami. Miejmy nadzieję, że nie wpłyną one na całokształt rywalizacji i że od strony technicznej będzie ona w tym roku przyjemnością.


Kręć kilometry i zdobywaj nagrody

Dla laureatów organizatorzy przygotowali kilkaset atrakcyjnych nagród. Upominki będą mogli odebrać uczestnicy, którzy zdobędą już 777 punktów. Trafią one do 3800 uczestników. Ci zaś, którzy będą aktywniej uczestniczyć w rywalizacji i zdobędą 7777 punktów - dostaną sportowe bluzy. Po zakończeniu rywalizacji nagrodzona zostanie setka najlepszych uczestników indywidualnych oraz setka z uczelni i najlepsze drużyny firmowe.

Zasady rywalizacji
Wygrywają te osoby i drużyny, które zdobędą największą liczbę punktów. Każdy przejazd będzie odpowiednio punktowany według poniższych zasad:
  1. Za każdy przejechany rowerem kilometr przyznany zostanie jeden punkt
  2. Dodatkowo za każdy dojazd lub wyjazd z przypisanego użytkownikowi obszaru, np. miejsca pracy lub uczelni - 50 punktów. Te dodatkowe 50 punktów można zdobyć maksymalnie dwa razy dziennie w ciągu pięciu dowolnych dni tygodnia
  3. Dodatkowo za każdy inny przejazd o długości minimum jednego kilometra, z przerwą między kolejnymi przejazdami o długości minimum 20 minut - dodatkowe pięć punktów;
  4. Punkty przyznawane od 1 do 31 października będą liczone podwójnie
  5. Punkty przyznawane będą tylko za przejazdy rozpoczynające się lub kończące się w Gdańsku.

Innymi słowy, aby punktować, będzie można wyjeżdżać poza Gdańsk, ale w ramach jednego przejazdu - gdy przerwiecie jazdę, kolejny odcinek nie zostanie zaliczony do punktacji.

- W odróżnieniu od European Cycling Challenge, który odbywał się w Gdańsku w minionych latach, w  tegorocznej grze rowerowej do punktacji liczą się wszystkie kilometry z trasy przejazdu, pod warunkiem, że zaczyna się on lub kończy w Gdańsku, np. można rozpocząć swoją podróż w Pruszczu Gdańskim i zakończyć w Gdańsku i otrzymamy punkty za wszystkie przejechane kilometry - wyjaśnia Łukasz Witczak, koordynator kampanii w Gdańsku.
Przed rozpoczęciem właściwego konkursu można przetestować działanie aplikacji w konkursie testowym "Rozgrzewka". Przed rozpoczęciem właściwego konkursu można przetestować działanie aplikacji w konkursie testowym "Rozgrzewka".
Uczestnicy będą mogli rywalizować między sobą na poszczególnych poziomach (indywidualnym, pomiędzy uczelniami wyższymi, pomiędzy firmami oraz stowarzyszeniami, pomiędzy dzielnicami, pomiędzy miastami).

Ogólnopolska Gra Rowerowa to kontynuacja idei kampanii European Cycling Challenge - Kręć Kilometry dla Gdańska, której trzy poprzednie edycje zakończyły się wygraną Gdańska. Nasze miasto pokonało m.in. Rzym, Barcelonę, Dublin, Pragę, Budapeszt, Bolonię, Warszawę oraz Wrocław, zdobywając jednocześnie tytuł Najbardziej Rowerowego Miasta. Sukces gdańskiej drużyny, w której w ubiegłorocznej edycji ponad 4200 osób pokonało łącznie 830 tys. km, to także zaangażowanie ponad 130 firm oraz kilkunastu gdańskich uczelni.

Odbierz materiały promocyjne i zachęć do udziału w rywalizacji

Celem ułatwienia promocji kampanii wśród pracowników firmy i uczelni można otrzymać materiały promocyjne w formie plakatów, ulotek informacyjnych oraz odblaskowych opasek rowerowych. Można je odebrać po 23 sierpnia br. w siedzibie Referatu Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku na ul. 3 Maja 9 (budynek Gdańskiego Urzędu Pracy), pokój 033B, poziom -1, w godzinach: poniedziałek, wtorek, czwartek 07:30-16:30; środa 07:30-17:00 oraz piątek 07:30-15:00.

Dodatkowe informacje są dostępne na stronach www.GraRowerowa.pl oraz www.RowerowyGdansk.pl, e-mail: OGR@gdansk.gda.pl, tel.: 58 526 80 84/89.

Ponadto w tym roku platformą wymiany informacji, dobrych praktyk oraz miejscem częstowania się pozytywnymi emocjami, wzajemnego dopingu i przede wszystkim dobrej zabawy jest grupa facebookowa Kręć kilometry dla Gdańska, dostępna pod adresem https://www.facebook.com/groups/KrecKilometryDlaGdanska/.

Sopot, Gdynia i Tczew również na pokładzie

W Sopocie kampania odbędzie się pod hasłem "Wkręć się w Sopot". Koordynator miejski: Krzysztof Jałoszyński, email: rower@sopot.pl, tel.: (58)52-13-662. Sopot dla najlepszych firm przewidział w nagrodę stojaki rowerowe, a dla najlepszych użytkowników ulotki i drobne upominki. W Gdyni Ogólnopolska Gra Rowerowa odbywa się pod hasłem "Jedź z Gdynią", a Tczew postanowił zaakcentować symbiozę roweru i komunikacji publicznej wybierając hasło "Kolej na rower w Tczewie"

Opinie (203) 2 zablokowane

  • jestem wąsatym januszem (2)

    nie jezdze do pracy na roweruw bo wąsy moga mi sie wkrecic w łańcuch a to niebezpieczne no i jak bym potem wygladal

    • 33 35

    • wasy

      Pewnie tak samo jak teraz .. jak pitola

      • 1 0

    • a nie boisz się Janużu przycięcia nocholoka drzwiami autobusu?

      • 3 0

  • Doceniam... (14)

    ....ale wolałbym drogę rowerową osowa-oliwa zamiast kolejnej akcji promocyjnej.

    • 98 5

    • (3)

      "Dotychczasowe kampanie promocyjne okazały się same w sobie bardzo udane, ale jednocześnie nawet po pięciu latach nie miały praktycznie żadnego zauważalnego wpływu na odsetek mieszkańców wybierających rower"
      Czyli wywala nie kasy. Mnie bez drogi rowerowej na Kartuskiej od Jasienia do Łostowickiej, żadna kampania mnie nie przekona. Ci którym pasuje już jeżdżą.

      • 24 1

      • Skoro nie miały wpływu, to na jakiej podstawie uznali

        że akcje były bardzo udane? Na takiej, że kto miał zarobić, ten zarobił?
        Przecież celem głównym i jedynym akcji promocyjnej jest wypromowanie czegoś, skoro wprost piszą, że to promowanie nie działa, to ja trzeba być bezczelnym, by napisać (w tym samym zdaniu!) że akcje były bardzo udane?

        Zbudowali Misia na miarę swoich możliwości?

        • 10 1

      • Nie przejdzie ta akcja .Zbyt wielu jest letnich Januszy,ale akurat mnie to cieszy,bo jeżdżę na rowerze cały rok,więc będzie mnie wariatów na ścieżkach rowerowych

        • 7 1

      • teza przytoczona przez autora nie jest prawdziwa

        znam kampanię, która doprowadziła do zwiększenia liczby rowerzystek o kilkanaście procent w ciągu trzech tygodni trwania.

        Miasto z dobrą infrastrukturą rowerową i stabilną liczbą osób korzystających z rowerów powinno podejmować dobrze przygotowane i przemyślane kampanie promocji korzystania z rowerów.

        • 0 0

    • Jest droga z Oliwy do Osowy przez Owczarnię (9)

      • 6 18

      • (3)

        dukt leśny to nie jest droga.

        • 17 3

        • W lesie jak to w lesie powinny być dukty leśnie a nie drogi rowerowe :) (2)

          Pisze to jako osoba regularnie korzystająca z obecnego wcielenia "Ścieżki Śmierdziuszki"

          • 1 3

          • dukty leśne o odpowiednio utwardzonej nawierzchni (1)

            co najmniej szutrowej.

            Asfalt lepszy.

            • 0 0

            • Ile można

              asfaltować lasy???? TPK i tak już został za mocno zaasfaltowany. Ten dukt, który idzie równolegle do Spacerowej jest optymalny. Chociaż gdyby się udało też poprowadzić ścieżkę przylegającą do Spacerowej, to nikt by się nie obraził. ;) Ale zalewanie asfaltem tej ścieżki wewnątrz lasu to byłoby barbarzyństwo

              • 0 0

      • Ewentualnie z Oliwy do Owczarni

        Z Owczarni do Osowej nie ma żadnej, bezpiecznej dla rowerów drogi

        • 14 1

      • Owszem, jest droga... (3)

        Pojeździj sobie nią rowerem od listopada do marca i wtedy zobaczymy, co powiesz.

        • 12 0

        • Istnieje duża groźba przyrostu banana na twarzy (2)

          Ale ja jestem dziwny, jeżdżę do pracy frirajdówką :D

          • 2 1

          • w garniturze (1)

            • 1 1

            • Nie jestem przedstawicielem handlowym, żeby chodzić do pracy w garniturze :D

              • 1 1

  • Mam pomysł na równie dobrą zabawę (4)

    Może władze miasta to podchwycą. Zamiast jeździć rowerami może zaproponujcie mieszkańcom dojazdy do pracy komunikacją miejską: Autobusy i Tramwaje. Piszę z dużej litery bo rzadko można je spotkać. No i wyzwanie dla ludzi, komu uda się więcej kilometrów przejechać takim np tramwajem. Albo kto dłużej będzie czekał na przystanku na swój autobus i takie tam. Więcej osób brało by udział, nie każdy ma przecież rower!

    • 79 16

    • Kampanię organizuje się tylko dlatego, (1)

      aby jej organizatorzy mogli przyssać się do publicznej kasy. Nikomu z nich nie zależy na realnych zmianach, bo wtedy nie można by tworzyć następnej kampanii. W sumie słusznie, bo to moja prywatna sprawa, czym będę dojeżdżał do pracy.

      • 5 5

      • Prywatna sprawa

        dopóki nasi najjaśniejsi panowie nie dowalą nam dodatkowych opłat za jazdę po mieście.

        Auta urzędników, także prywatne, będą oczywiście zwolnione z podatku.

        • 3 2

    • kto najwięcej razy trafi na...

      zepsuty tramwaj
      wygrywa auto !!

      • 4 1

    • nie pisz głupot i nie prowokuj głupot

      badania wykazują, że dużo więcej osób jest skłonnych przesiadać się z samochodu na rower niż na komunikację miejską (autobusy lub tramwaje).

      Jedynym rodzajem transportu publicznego, który może zostać uznany za konkurencyjny dla przejazdu samochodem to szybka kolej miejska o odpowiednio gęstym takcie.

      Rower (rower publiczny, rower wspomagany elektrycznie) może być ważnym sposobem zasilania stacji SKM w Trójmieście. ( w Holandii 32% pasażerów kolei dociera do stacji kolejowych rowerem)

      • 0 0

  • Link nie działa (1)

    Proszę poprawić link do formularza rejestracyjnego.

    • 8 4

    • Chyba poprawili, bo o godz. 10:08 działa

      • 2 0

  • Czyli znow propaganda?

    a srodmiescia jak nie dalo sie przejechac / objechac rowerem tak sie nie da.

    Dojazd do centrum takze mozliwy jedynie po chodniku dla pieszych.

    o to obraz stolicy rowerowej

    • 68 4

  • moge jezdzic rowerem do pracy, ale co z tunelem pod Wisla? (1)

    Obecnie trzeba i tak wysiasc i czekac na autobus. Hmmm..

    Wychodzi szybciej autem.

    • 52 6

    • mi nawet udaje się szybciej pojechać naokoło do Portu niż czekać na autobus i płacić..

      • 2 0

  • też doceniam

    ale UM nie potrafi nawet załatwić odmalowania "sierżantów" na Hucisku, a to tak blisko Urządu - czyli nawet kłopot z farbą jest

    • 24 3

  • Są pieniądze do perzpultania i urzędnicy od rowerów z chcecią to zrobią - na kampanię, na apki, na nagrody (1)

    To tylko pokazuje bezsens tzw roweru metropolitalnego z pieniedzy podatników - niewspółmierne koszty wobec liczby potencjalnych użytkowników.
    Tymczasem okolice Gdańska Główny a wieć newralgiczny obszar tranzytowy i docelowy dla wielu potencjalnych rowerzystów dalej jest nieprzejezdny. Tzn źle, jest przejezdny ale raczej dla wytrwałych bo w codziennej komunikacji rowerem przeszkadzaja rozległe rozgrzebane remonty (Żaroślak), niedokończone lub urwane i fragmentaryczne ścieżki (koło Forum Budynium, koło dworca) i znakomicie zestrojona sygnalizacja świetlna sprawiajaca, że rowerzyści spędzaja większosć czasu w oczekiwaniu na światła lub przejeżdząją Armii Krajowej na 2-3 cyklach (skrzyżowanie z Okopową i nowy wynalazek w postaci przystanków autobusowych na środku jezdni)
    W UM na pobliskich Nowych Ogrodach świetnie sie siedzi na ciepłych stołkach i pewnie tego nie widać, tym bardziej, że UM zaklepał sobie dodatkowe miejsca parkingowe w Forum Budynium zapewne nie wierząc jakoś bardzo w dojazdy rowerami swoich urzędasów.

    Wielokrotnie statystyki pokazywały że te kampanie to są psu na budę i marnowaniem pieniędzy bo poza okresowym wzrostem (na czas kampanii i rozdawania nagród) nie mają żadnego wpływu na wzrost dojazdów rowerami.

    • 46 8

    • nie masz zielonego pojęcia o skuteczności kampanii promocyjnych

      Autor tekstu przy komentowaniu kampanii też posługuje się stereotypami.

      W mieście o dobrej infrastrukturze rowerowej kampanie promocyjne mają bardzo duże znaczenie.

      • 1 0

  • (6)

    Jak na złość pojadę autem!

    • 33 11

    • (3)

      po DDR i chodniku! a co!

      • 5 2

      • (2)

        I na wstecznym!

        • 3 0

        • (1)

          Dieslem!

          • 1 0

          • na złość mamie bez czapki i bez majtek

            • 4 0

    • A jedź, dołączysz do grona przypałów z głupim wyrazem twarzy w niekończącym się korkiem.

      • 1 1

    • a kogo to obchodzi

      chyba masz jakiś problem, ale jak wielu podobnych nie chcesz się nawet do niego przyznać.

      • 0 0

  • w Gdyni jest akcja rowerem do pracy i wyszła żenująco, może o tym napisać. rowerowa Gdynia:) (1)

    za 6 przejazdów powinno otrzymać się tw rowerowe śniadanie. funkcjonowało to do 2 lipca(!), początek sezonu letniego, potem przyszedł mail, że skończyły się fundusze na śniadania. kto to planował??? żenujący wizerunkowy strzał w kolano.

    • 39 6

    • Śniadania były przecież od początku kwietnia... rower nie zna pojęcia "sezon letni"..

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum