Startuje VIII Kongres Mobilności Aktywnej
26-27 września, we wtorek i środę, odbędzie się po raz ósmy Kongres Mobilności Aktywnej, organizowany przez Miasto Gdańsk, w szczególności Referat Mobilności Aktywnej, odpowiedzialny w Gdańsku za sprawy rowerowe. VIII KMA to dwa dni wykładów, warsztatów, debat i praktyki mobilności pieszej i rowerowej. W części praktycznej pierwszego dnia odbędzie się rowerowy przejazd studyjny po Gdańsku, a wieczorem wspólny piknik. Prelegenci z Danii, Włoch, Słowenii i Polski przybędą, by opowiedzieć o swoich doświadczeniach budowania miasta przyjaznego pieszym i rowerzystom.
VIII Kongres Mobilności Aktywnej
Kongres od lat jest jednym z ważniejszych środkowoeuropejskich wydarzeń poświęconych mobilności aktywnej. Spotkają się tu przedstawiciele samorządów, biznesu, szkół, instytucji i organizacji pozarządowych oraz mieszkańcy zainteresowani tematyką mobilności. W tym roku organizatorzy spodziewają się około 300 uczestników, a główną tematyką tej edycji Kongresu będą: nowoczesne planowanie mobilności miejskiej i przestrzeni publicznej przyjaznej pieszym oraz rowerzystom, psychologiczne i socjologiczne fundamenty mobilności oraz promocja zmian behawioralnych w tym obszarze mobilności. W Kongresie może uczestniczyć każdy zainteresowany, pod warunkiem dokonania rejestracji.
Międzynarodowa Obsada
Obok prelegentów z Włoch, Słowenii, Turcji oraz Polski, gwiazdą Kongresu będzie w tym roku Mikael-Colville Andersen z Danii. To jeden z wiodących ekspertów z dziedziny projektowania miast przyjaznych komunikacji rowerowej i uznaje on rower za najważniejszy element systemu transportowego. Jako założyciel i dyrektor zarządzający firmy Copenhagenize Design Company, przez ponad dekadę pracował z miastami i rządami na świecie, pomagając im stać się bardziej przyjaznymi komunikacji rowerowej. Zasłynął pionierskim podejściem upraszczającym planistykę oraz komunikację rowerową. Przekonuje, że miasta należy nie tylko budować, ale przede wszystkim planować i rozwijać w ludzkiej skali. Jest sceptyczny wobec wagi, jaką powszechnie przywiązuje się do zarządzania ruchem. Mikael podróżuje po świecie, pokazując, jak kraje i miasta mogłyby stać się lepszymi, jeśli "cofną się do przyszłości", zainspirują rozwiązaniami, które sprawdzały się przez stulecia i zastosują je współcześnie.
Wydarzenia
We wtorek 26 września w godzinach 9-15 odbędzie się część wykładowa i dyskusyjna, o 16:30 rowerowy przejazd studyjny po Gdańsku, a o 19 wspólny piknik w Gdańsku-Jelitkowie. W środę 27 września w godzinach 9-15:15 będzie miała miejsce część wykładowa, dyskusyjna i warsztatowa. Kongres otworzy we wtorek Prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, a w środę jego zastępca, Piotr Grzelak.
Gdzie i jak
Kongres odbędzie się w Europejskim Centrum Solidarności, Plac Solidarności 1, 80-863 Gdańsk
wstęp wolny, obowiązuje rejestracja
Link do wydarzenia: VIII Kongres Mobilności Aktywnej
organizator: Miasto Gdańsk, ul. Nowe Ogrody 8/12, 80-803 Gdańsk,
kongresmobilnosci@gdansk.gda.pl, tel. +48585268088
współorganizator: Europejskie Centrum Solidarności, partner: Polska Unia Mobilności Aktywnej
Program na wtorek, 26 września
8:45-9:30 rejestracja uczestników
9:30-11 Otwarcie i prelekcje, Audytorium
Uroczyste otwarcie Kongresu, Paweł Adamowicz, Prezydent Miasta Gdańska
Miasto rowerem zaprojektowane - odkrywanie planowania transportu na nowo, Mikael-Colville Andersen, Copenhagenize Design Co., Dania
Czego nas uczą doświadczenia Lublany, Blaž Lokar, Zamestopodveh.org, Lublana, Słowenia
Chodzenie pieszo - ukryty skarb miast przyjaznych mieszkańcom, Petra Jens, Mobility Agency Vienna, Austria
11-11:20 Przerwa kawowa
11:20-12:45 Prelekcje, Audytorium
Kolizja transportowych subświatów (w oceanie plemiennych wartości). Jak i czym zakończyć polsko-polską wojnę o rower? prof. dr. hab. Tomasz Szlendak, Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Co wynika z Gdańskich badań ruchu? Remigiusz Kitliński, Urząd Miejski w Gdańsku
Doświadczenia Urzędu m.st. Warszawy z wdrażania roweru publicznego, Marcin Czajkowski, Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie
Jacy są mobilni Polacy? Style życia w erze przyspieszenia, dr Krzysztof Stachura, Uniwersytet Gdański
12:45-13:15 Przerwa kawowa
13:15-14:55 Prelekcje, Audytorium
Praktyczna strona roweru wspomaganego elektrycznie, Grzegorz Krajewski, UM Gdańsk
Rower Metropolitalny OMG-G-S - czego możemy się spodziewać? Krzysztof Perycz-Szczepański, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot
Czy mobilność zautomatyzowana zagrozi miastu? Piotr Smolnicki, Politechnika Gdańska
Przyszłość mobilności w miastach - debata z udziałem publiczności, moderuje dr Piotr Kuropatwiński
15-16:15 Obiad
16:30-19 Rowerowy przejazd studyjny po Gdańsku, prowadzą: Remigiusz Kitliński, Grzegorz Krajewski
19 Piknik wieczorny, restauracja "Nad Potokiem" ul. Morska 4, Gdańsk Jelitkowo
Środa, 27 września
8:45-9:30 Rejestracja
9:30-11:45 Otwarcie i prelekcje, Audytorium
Powitanie uczestników i słowo wstępne, Piotr Grzelak, Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska
Komunikowanie Zmiany - cenne wskazówki na temat promocji roweru w mieście, Mikael-Colville Andersen, Copenhagenize Design Co., Dania
Dostawy "ostatniej mili" jako element zrównoważonej mobilności miejskiej w Vicenzie, Carlo Andriolo, Vicenza, Włochy
Rozwój mobilności w Izmirze, Mert Yaygel, Izmir, Turcja
Odzyskiwanie Przestrzeni publicznych dla ruchu niezmotoryzowanego, Daniel Chojnacki, UM Wrocław
12:15 -11:35 Przerwa kawowa
11:35-13:05 Sesja 1 (równoległa), Audytorium
European Cycling Challenge:
Relacja z edycji 2017, Łukasz Witczak, UM w Gdańsku
Relacja organizacji z Izmiru, Mustafa Karakus, BUGEP, Turcja
Relacja Firmowa: LPP, Sławomir Ronkowski, LPP SA
Dyskusja Panelowa z udziałem publiczności, moderuje Magda Szymańska
11:35-13:05 Sesja 2 (równoległa), Sala warsztatowa III p.
Projektowanie przestrzeni publicznych - warsztaty, część 1, Przykład z Gdańska: Targ Drzewny
Karina Rembiewska, UM Gdańsk
Tomasz Wawrzonek, UM Gdańsk
Daniel Chojnacki, UM Wrocław
13:05-13:20 Przerwa Kawowa
13:20-14:50 Sesja 3 (równoległa), Audytorium
Rowerowy Maj:
Relacja z edycji 2017, Monika Evini, koordynator RM
Relacja szkolna, przedstawiciel szkoły podstawowej
Dyskusja panelowa z udziałem publiczności, moderuje dr Magdalena Szymańska
13:20-14:50 Sesja 4 (równoległa), Sala warsztatowa III p.
Warsztaty: Projektowanie przestrzeni publicznych część 2, Przykład z Wrocławia
Karina Rembiewska, UM Gdańsk
Tomasz Wawrzonek, UM Gdańsk
Daniel Chojnacki, UM Wrocław
14:50-15 Przerwa kawowa
15-15:15 Podsumowanie VIII Kongresu Mobilności Aktywnej, Izabela Biała, Remigiusz Kitliński, Audytorium
15:15 Obiad
Prelegenci
-Mikael Colville-Andersen, Copenhagenize Design Co. (Dania)
-Carlo Andriolo, Miasto Vicenza (Włochy)
-Daniel Chojnacki, UM Wrocław
-Marcin Czajkowski, Członek Zespołu Pełnomocnika Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej, Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie
-Monika Evini, Rowerowy Maj
-Remigiusz Kitliński, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Komunikacji rowerowej, UM Gdańsk
-Grzegorz Krajewski, UM Gdańsk, Referat Mobilności Aktywnej
-Blaž Lokar, zamestopodveh.org / Lublana (Słowenia)
-Piotr Smolnicki, Politechnika Gdańska
-dr Krzysztof Stachura, Uniwersytet Gdański, Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa
-Krzysztof Perycz-Szczepański, Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot
-prof. dr hab. Tomasz Szlendak, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
-Magdalena Szymańska, UM Gdańsk, Referat Mobilności Aktywnej
-Łukasz Witczak, UM Gdańsk
Miejsca
Wydarzenia
Opinie (12) 1 zablokowana
-
2017-09-21 12:52
(6)
Gdzie Kopenhaga a gdzie Gdańsk. Zamożni, spokojnie żyjący, mający dużo czasu Duńczycy a gdzie Trójmiasto, walka o życie na ulicach, wieczny pośpiech i td. Polacy, żeby przesiąść się na rowery muszą się najpierw dorobić mercedesów tak jak Duńczycy i wtedy samochód nie będzie ani marzeniem ani wyznacznikiem statusu ani czymś co ma kłuć w oczy sąsiada bo będzie czymś powszechnym a w dużej aglomeracji będzie jedynie problemem. Do tego trzeba dorosnąć i dojrzeć ekonomicznie :)
- 7 6
-
2017-09-21 13:10
Do niczego nie trzeba dorastać... (3)
...wystarczy że ty sam coś zrozumiesz i zaczniesz działać
Poziom życia w naszym kraju rośnie. Praca i nie tylko praca, ale także czas po pracy, powoli się zmienia. Polacy coraz częściej nie tylko myślą, ale stawiają właśnie na aktywny wypoczynek. Swój tryb życia zmieniają ni tylko zamożni, ale i zwykli ludzie, którzy zrozumieli, że życie nie polega tylko na wiecznym zapierniczaniu.
Takie kongresy, dyskusje i spotkania są bardzo ważne dla całego ogółu społeczeństwa, nie tylko rowerzystów. Bardzo się cieszę, że nasza aglomeracja podejmuje takie tematy.- 4 2
-
2017-09-21 13:13
(2)
Rozumiem Twój punkt widzenia ale wyobraź sobie 4 osobową rodzinę. Rodzice pracujący, jeden berbeć do żłobka a drugi do szkoły ( nie mówiąc o zajęciach dodatkowych, robieniu zakupów, etc.) Także punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia. Są i tacy i tacy :) Rower jest idealnym środkiem transportu przede wszystkim dla singla.
- 4 3
-
2017-09-23 13:00
Miałem rodzinę 5 osobową, teraz dzieci dorosły i wychowują moje wnuki
Jak moje dzieci były małe samodzielnie chodziły do szkoły, a potem dojeżdżały do szkoły autobusem lub tramwajami, niekiedy korzystając z rowerów.
Na kongresie będzie mowa o tym, jak "dchudzanie" miast od samochodów przekształca je w miasta 7-70 to znaczy takie, w którym zarówno dzieci w wieku lat 7 i seniorki/seniorzy w wieku 70+ mogą się czuć bezpiecnie samodzielnie poruszając się w przestrzeni publicznej.
To naprawdę nie jest trudne do wyobrażenia. Pisanie o "singlach" na rowerach to zgrana płyta.- 2 0
-
2017-09-21 14:43
Hmmm...
Akurat mam rodzinę i malucha, który właśnie łapie pierwsze kroki na rowerku biegowym więc nie szukaj wymówek i nie mów mi że rodzina to jakaś przeszkoda.
- 4 2
-
2017-09-23 12:57
Kopenhaga i Gdańsk leżą nad Bałtykiem
zamożni, spokojnie żyjący mieszkańcy Trójmiasta nie wchodzący do samochodu nie muszą walczyć o życie i spieszyć się dzięki temu, że miasto nie wydaje setek milionów złotych na kolejne tunele, drogi pseudoszybkiego ruchu i pseudobezkolizyjne estakady.
Inwestuje w poprawę dostępności do stacji SKM i wymianę taboru, tak, by SKM cyrkulowała w rytmie co najmniej 6 minut w godzinach szczytu lub częściej, a pracownicy Olivia Business Centre i Alchemii nie zajmują swoimi samochodami wszystkich wolnych przestrzeni wokół tych kompleksów biurowców.
Marzenia nie spełniają się od razu, ale uczestnictwo w kongresie może otworzyć wyobraźnię.- 3 0
-
2017-09-21 13:08
Z tym dorastaniem to jest prawda ale w mojej ocenie nie tylko chodzi o dorastanie ekonomiczne ale i mentalne i światopoglądowe... Zmienia się u nas zmienia ale wszystko wymaga czasu.
A z tym mercedesem, że każdego w Dani stać to lekka przesada :)- 4 1
-
2017-09-21 13:00
Ciekawa inicjatywa... (2)
... ale nazwa jakaś taka...
Czy może być mobilność pasywna?- 2 2
-
2017-09-23 12:53
oczywiście że tak
formą mobilności pasywnej jest jazda komunikacją publiczną. Całe szczęście, że chyba nie masz przystanku tej komunikacji w swojej sypialni?
W praktyce masz mobilność łączoną: wprowadź do swojego słownika pojęcie "łańcucha eko-mobilności" - to jest np. dojście piesze lub dojazd rowerem do stacji SKM, przejazd do stacji położonej w pobliżu twojego miejsca pracy lub szkoły i przejście piechotą lub przejazd rowerem/hulajnogą/na rolkach do ostatecznego celu podróży. W praktyce najprościej kupić rower składany i bujać się po mieście na wiele różnych sposobów: pasywnie i aktywnie.
Dla zdrowia minimum 10 tysięcy kroków pieszo dziennie (mogą być obroty korbą pedałową).
Siedzenie w samochodzie w korku z wiezionym niepotrzebnie dzieckiem nie sprzyja zdrowiu emocjonalnemu ani fizycznemu - Amerykanie mają to już za sobą i szukają wyjścia z sytuacji totalnego uzależnienia od samochodu.- 1 0
-
2017-09-21 13:06
ciekawy case
Np. Czy jak jedziesz autem, czyli w zasadziie pojazd Cię wiezie czy to jest mobilność pasywna?
Hmmm... Chyba w piątek przy wódeczce o tym pomyślę...- 4 1
-
2017-09-21 13:47
Kolejna gra pozorów ,urzedasy miasta robia wszystko by zniechecic ludzi do rowerów ikomunikacji miejskiej! (1)
jest tysiąc przykładów przejazdy rowerowe urzedasy wstawiaja wystajace krawężniki mimo interwencji maja cie gdzieś.To powinien byc kongres ale dla urzedasów by obcokrajowcy im opowiedziali jak sie dba o rowerzystów na zachodzie jak sie buduje unich drogi rowerowe i dlaczego unich pieszy jest najwazniejszy i dlaczego to blachosmrody jada tunelami a nie pieszy!
Dlaczego tam dba sie o trawniki id rzewa a nie jak unas likwiduje zieleń drzewa i trawniki by zrobic parkingi dla januszy w 30 letnich złomach!
My edukacji niepotrzebujemy dokladnie wiemy jak jest na zachodzie od kilkudziesięciu lat promowany rower i komunikacja miejska.Edukacji poktrzebuja janusze zatruwajacy smiertelnie spalinami miasto i urzedasy które nadal nie chca nawet dokończyć dróg rowerowych .
Bo w Gdańsku taniej jest jeździc samemu blachozłomem niz płacic za drogie bilety starej komunikacji miejskiej czy niszczyc rowery na krawężnikach !- 4 6
-
2017-09-22 14:54
Szkoda że jesteś takim smutnym i zgryźliwym człowiekiem bo nie da się Ciebie słuchać, nkt Cię nie będzie traktował poważnie jeśli będziesz wszystkich obrażał i lekceważył.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.