• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śródmieście Gdańska przyjazne rowerzystom

Krzysztof Kochanowicz
3 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Ponad 30 km wydzielonych dróg rowerowych zostanie wybudowanych w Gdańsku do 2014 roku. Jednak doświadczenia Gdańska, jak też wielu europejskich miast wskazują, że budowa wydzielonych dróg rowerowych nie jest działaniem wystarczającym, a niekiedy nie jest nawet działaniem koniecznym do osiągnięcia głównego celu polityki rowerowej, czyli wzrostu skali ruchu rowerowego.



W Gdańsku w ciągu ostatnich 10 lat wybudowano 80 km dróg rowerowych, a udział ruchu rowerowego, w tym samym okresie, wzrósł jedynie z 1,3% do 2%! Miasta niemieckie, np. Berlin, czy Rostok, osiągnęły w znacznie krótszym okresie wzrost udziału ruchu rowerowego do ponad 10%. Kluczem do sukcesu jest niemieckie podejście systemowe oparte na wielokierunkowym rozwoju udogodnień dla rowerzystów (uspakajanie ruchu, pasy rowerowe w jezdniach, budowa parkingów rowerowych, systemy wsparcia dla osób i firm korzystających z rowerów) i przede wszystkim skutecznej promocji (kampanie skierowane do pracodawców, kobiet, osób starszych itd.).

Gdy w Gdańsku mówimy "rower", wiemy, że w swej istocie oznacza to poprawę jakości przestrzeni publicznych, poprawę jakości życia mieszkańców oraz generowanie przychodów i nowych miejsc pracy w lokalnej gospodarce. Naszym celem jest rozwój miasta. - podkreśla Paweł Adamowicz, Prezydent Miasta Gdańska.

Gdańsk mobilnej aktywności:
Gdańsk korzysta ze sprawdzonych wzorców zachodnioeuropejskich, czego wyrazem jest prowadzony obecnie audyt polityki rowerowej wg metodologii BYPAD (Bicycle Policy Audit) oraz aplikacja do projektu Central MeetBike, którego głównym atutem jest transfer wiedzy. Na tym jednak nie poprzestajemy. Zamierzamy utrzymać pozycję lidera na arenie krajowej w dziedzinie rozwoju ruchu rowerowego oraz pójść o krok dalej - stawiając kompleksowo na rozwój aktywnej mobilności, czyli nie tylko jeżdżenia rowerem, ale również chodzenia pieszo. Wsparcie aktywnej mobilności jest obecnie największym wyzwaniem dla wielu miast europejskich i w zasadzie wszystkich miast w Polsce. Na przełomie września i października w Gdańsku odbędzie się pierwszy Polski Kongres Aktywnej Mobilności, podczas którego powołane zostanie stowarzyszenie grupujące samorządy wspierające aktywną mobilność w Polsce.

Program BYPAD to kapitalne narzędzie służące budowaniu lokalnej demokracji. Celem polityki rowerowej nie może być budowa ścieżek rowerowych, ale wzrost ruchu rowerowego. W zupełnie nowym świetle przedstawia też rolę aktywnej mobilności. Wspieranie aktywnej mobilności jest wyrazem troski o przyszłe pokolenia mieszkańców Gdańska. - Agnieszka Owczarczak, Radna Miasta Gdańska.

Powiększ Powiększ
Karta brukselska:
Podczas światowego kongresu rowerowego Velo-city 2009 w Brukseli kilkadziesiąt europejskich miast przyjęło tzw. Kartę Brukselską (Charter of Brussels). Gdańsk był jednym z dwóch polskich miast, które zostały sygnatariuszami dokumentu.

Podpisanie Karty Brukselskiej w siedzibie Parlamentu Europejskiego było najważniejszym aspektem udziału Gdańska w światowym kongresie rowerowym. Zapisy Karty zobowiązują jej sygnatariuszy do:
-zwiększenia do 15% udziału komunikacji rowerowej w ruchu miejskim do 2020 r.,
-zmniejszenia o 50% ryzyka wypadków rowerowych do 2020 r.,
-opracowania systemu parkingów rowerowych oraz polityki przeciwko kradzieży rowerów,
-zwiększenia wykorzystanie rowerów w dojazdach do szkoły i do pracy,
-działania na rzecz rozwoju turystyki rowerowej,
-podjęcia współpracy ze środowiskiem rowerowym, biznesem i instytucjami publicznymi w celu upowszechnienia ruchu rowerowego.

Dwa fakty powinny wzbudzić naszą refleksję: aż 44% gospodarstw domowych w Gdańsku nie posiada samochodu, a średnie zapełnienie samochodu poruszającego się po gdańskich ulicach wynosi zaledwie 1,37 osoby. Promocja ruchu pieszego i rowerowego kosztem indywidualnego ruchu zmotoryzowanego jest w tej sytuacji najważniejszym wyzwaniem Gdańska na najbliższe lata. -informuje Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.

Zmiany dla rowerzystów w Śródmieściu Gdańska

Ulice jednokierunkowe:
Wszystkie ulice jednokierunkowe oraz ulice objęte zakazem ruchu zostaną udostępnione rowerzystom w obu kierunkach. Udogodnienia obejmą w pierwszej kolejności Główne i Stare Miasto (termin realizacji: do końca czerwca br.).

W większości przypadków wprowadzenie nowej organizacji ruchu nie będzie wymagało wytyczania specjalnych "kontrapasów". Pojawi się za to odpowiednie oznakowanie wyłączające rowerzystów spod znaków zakazu. Na takich ulicach rowerzyści powinni poruszać się tak, jak ma to miejsce na typowych ulicach dwukierunkowych, czyli przy prawej krawędzi jezdni.

Dopuszczenie jazdy rowerem "pod prąd" jest popularnym i skutecznym rozwiązaniem promującym ruch rowerowy w centrach miast w wielu krajach UE. Co najważniejsze, jest to rozwiązanie bardzo bezpieczne, ponieważ rowerzysta zachowuje kontakt wzrokowy z kierowcą nadjeżdżającego z przeciwka samochodu.
-Belgijski kodeks drogowy przewiduje obligatoryjnie dwukierunkowy ruch rowerowy na wszystkich ulicach.
-Badania prowadzone w Austrii i Niemczech wykazały, że rezygnacja z wymalowywania na takich ulicach kontrapasów rowerowych jeszcze bardziej podnosi bezpieczeństwo rowerzystów.

Strefa Tempo-30:

Równolegle z otwarciem dla rowerzystów ulic jednokierunkowych, maksymalna prędkość pojazdów na obszarze Starego i Głównego Miasta zostanie ograniczona do 30 km/h. Takie ograniczenie znacząco podnosi bezpieczeństwo ruchu, ponieważ zmniejsza różnicę prędkości pomiędzy rowerzystami, a samochodami. Ulice stają się bardziej przyjazne dla niechronionych uczestników ruchu - pieszych i rowerzystów.
Warto zwrócić uwagę, że takie ograniczenie dodatkowo upłynnia jazdę i zwiększa przepustowość skrzyżowań. Średnia prędkość samochodów poruszających się w ruchu miejskim jest niższa od 30 km/h, a jadący z niższą prędkością kierowcy są skłonni do zachowania mniejszych odstępów przy przejeżdżaniu przez skrzyżowania.
- Ograniczenie do 30 km/h jest stosowane na 76% ulic w Berlinie i ponad 90% ulic w austriackim Graz.
- Powszechne wprowadzenie stref tempo-30 skutkuje skokowym zmniejszeniem liczby wypadków oraz skali obrażeń odnoszonych przez ich ofiary.

Strefa Skrzyżowań Równorzędnych:

Kolejnym elementem poprawiającym bezpieczeństwo ruchu w Śródmieściu będzie wprowadzenie strefy skrzyżowań równorzędnych. Na każdym skrzyżowaniu w strefie będzie obowiązywała "zasada prawej ręki". Innowacja ta wiąże się również z demontażem wielu znaków drogowych szpecących krajobraz historycznego centrum Gdańska.
- Całkowitą likwidację znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej wprowadzono w holenderskim mieście Drahten. Od tej pory liczba wypadków zmniejszyła się o 70%, ruch stał się płynny, a kierowcy bardziej życzliwi.

Rowerowa ulica Rajska:

Już w czerwcu na ulicy Rajskiej wytyczone zostaną pierwsze w Gdańsku pasy oraz tzw. "śluzy rowerowe". Tym samym gdańscy rowerzyści będą mogli przetestować w praktyce rozwiązania, które na stałe do naszego prawa próbuje wprowadzić parlamentarna grupa ds. rozwoju komunikacji i turystyki rowerowej.

Pas rowerowy jest pasem ruchu przeznaczonym dla rowerzystów. Śluza rowerowa to część jezdni przed skrzyżowaniem przeznaczona dla rowerzystów, ułatwiająca wykonanie im manewru skrętu w lewo.
- Wydzielone drogi rowerowe w wielu przypadkach dają jedynie pozorne poczucie bezpieczeństwa. Do wypadków z udziałem rowerzystów dochodzi najczęściej na wydzielonych przejazdach rowerowych. Integracja ruchu rowerowego i samochodowego w ulicach o ograniczonej prędkości jest rozwiązaniem bezpieczniejszym, co potwierdzają również polskie statystyki wypadków.

W Śródmieściu zmieniamy filozofię komunikacyjną dając pierwszeństwo pieszym i rowerzystom. Stosując szereg innowacyjnych rozwiązań pragniemy stopniowo doprowadzić do sytuacji, w której ulice będą przestrzenią dla pieszych i rowerzystów, a samochody będą tam gościem. - Tomasz Wawrzonek, kierownik działu Inżynierii Ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Źródło: Urząd Miasta Gdańska


opracował:

Opinie (62) 2 zablokowane

  • budujcie parkingi rowerowe (6)

    ścieżki to sprawa drugorzędna !

    • 15 5

    • ścieżki to nie wszystko... (5)

      Czy oprócz budowania ścieżek będzie ktoś myślał o innych ważnych rzeczach?

      1. Dlaczego rowerzyści jeżdżą bez oświetlenia?

      2. trasa Brzeżno - Multikino

      - wyjście z kościoła na Hallera wprost pod nadjeżdzające rowery, które pędzą bo obok jest ulica i właśnie mają jeszcze przez 3 sekundy zielone światło więc chcą zdążyć. Niedawno postawiono tam mały płotek, który jest na ścieżce i chroniąc pieszych zagraża rowerzystom. Po kilku dniach namalowano na nim żółte kwadraty żeby było lepiej widać. Całośc po ciemku i tak jest nie widoczna.

      -ścieżka wzdłuz Biedronki na Hallera - Nie mozna wejśc do sklepu nie przecinając ścieżki i nie narażając sie na zderzenie. Nie można przejechać ścieżką bo piesi niczym święte krowy kroczą z siatami ścieżką niby nadmorskim deptakiem

      - itd
      - itp

      Przykłady można mnożyć - wszystkie mają wspólny mianownik brak oznaczeń na ścieżkach. Wystarczy toche farby i namalowanie na ścieżkach przejśc dla pieszych, oznaczeń że to ścieżka, lub napisów ZWOLNIJ lub PIESI

      • 5 2

      • (2)

        Coraz mniej ludzi łazi na katospędy, tylko mohery i gówniarzeria łykająca pierwszego katoczipsa. Pierwszy problem z listy rozwiąże się z czasem.

        • 2 7

        • zrobienie ścieżek porozrzucanych nic nie da powinny byc ze sobą połączone, czy oni w tym ratuszu są nienormalni? (1)

          • 1 1

          • łaśnie chodzi o to, by były połączone nie tylko ścieżkami, ale jezdniami ulic o uspokojonym ruchu

            czytaj ze zrozumieniem, nie obrażaj innych, nawet jeśli uważasz, że "ci z ratusza" to jacyś inni

            • 4 0

      • marudy (1)

        To sobie weżcie trochę farby i malujcie.Tylko marudzicie, że wam się wszystko należy! Do roboty.

        • 1 5

        • Wziąć trochę farby i pomalować to sobie możesz w swoim prywatnym domu , posesji. W miejscu publicznym jak cie złapie straż miejska , policja itp to słono zapłacisz.

          • 1 1

  • Najwięcej kasy poszło na stadion...

    ... to teraz trzeba będzie poczekać,
    Ale ja jestem cierpliwy. I tak w naszym mieście bardzo dużo się dzieje. A malkontenci? Jak zwykle, nigdy im się nie dogodzi: dać palec, będą chcieli rękę! I nie ma co z nimi dyskutować, bo to jak walka z wiatrakami. Z resztą wiatrakami są, bo tylko wiecznie narzekają, a sami nic nie wnoszą, podobnie z resztą jak Gdańska Kampania Rowerowa: mydlić oczy ludziom to potrafią !

    • 8 2

  • Śródmieście Gdańska przyjazne rowerzystom (2)

    gdańscy jumacy zaopiekują się twoim rowerem kiedy się od niego oddalisz :/

    • 1 6

    • Bo Polska to jeszcze nie Skandynawia... (1)

      ...zanim mentalność ludzi się nie zmieni i nie wzrośnie poziom życia, rower będzie zawsze dobrym kąskiem. Tymczasem w Skandynawi każdy przynajmniej jeden rower, a nieraz nawet trzy!

      Jak pracowałem w Norwegii, każdego dnia do pracy dojeżdżałem na rowerze, nie był to jakiś złom, a całkiem porządny rower miejski z przerzutkami w piastach i hydraulicznymi hamulcami. Zostawiałem go codziennie przed firmą na cały dzień. Wieczorem wracałem nim do domu i tak jak przez 2 lata. Nikt go mi nie "dmuchnął". By tak było i u nas, standard życia musi wzrosnąć, ale na to trzeba lat!

      • 5 1

      • ja jeżdżę rowerem do jednej pracy trzy razy w tygodniu od trzech lat

        z Suchanina do centrum Kartuską

        rower zostawiam przypięty U-lockiem do stójki płota i nie miałem jak dotąd problemu.

        po co się nerwujesz lider?
        Tak jak jest w Skandynawii w wielu miejscach u nas już jest - nie potrzeba lat tylko wyobraźni i spokojnej dyskusji

        • 3 0

  • Na Oruni Bulwar Sw Heleny wzdluz Kanalu Raduni czeka na chodnik i sciezke rowerowa (3)

    Wladze Gdanska juz dawno obiecaly chodnik i sciezke rowerowa na Bulwaze Sw Heleny na Oruni wzdluz Kanalu Raduni od Urzedu Wojewodzkiego do Sw Wojciecha i do Pruszcza Gdanskiego.
    Sciezka rowerowa i chodnik na Bulwaze Sw Heleny latem by rozwiazaly troche korki na Trakcie Sw Wojciecha od Pruszcza Gdanskiego do Gdanska ale Wladze Gdanska nie kochaja Oruni i tu nic nie robia poza zwozenien wszelkiego rodzaju balaganu i kloszardow z calego Trojmiasta

    • 12 2

    • a do czego na tym bulwarze scieżka ,tam sie świetnie jedzie po tym co jest

      • 2 1

    • To sie nazywa bulwar ?? (1)

      ta sciezka gdzie ludzie z okolicznych domow wyprowadzaja psy a panowie racza sie winem Irena?

      • 0 1

      • no różne są bulwary ...

        • 1 0

  • kolejna kielbasa wyborcza i omamianie (5)

    Koniecznie na starym miescie potrzebne nam sa sciezki rowerowe, caly Gdansk Poludnie to pustynia komunikacyjna a tu SRODMIESCE, brawo

    • 12 10

    • Sam jesteś kiełbasa, albo nawet i parówka... (2)

      ...siedząca w chacie przed kompem i marudząca!
      Wyjdź lepiej na powietrze i dotleń mózg, bo od tego komptera komórki Ci sie popaliły! Taka ładna pogoda, wykorzystaj to póki znowu nie zacznie padać !

      • 1 5

      • przyganiał pedał oponie (1)

        ...
        a co ty tu robisz?

        • 3 1

        • Ja opalam się na tarasie zlapkiem przy boku ;)

          • 1 1

    • popieram.

      • 1 0

    • zwykla najtansza kielbacha wyborcza

      poszukajcie w necie zdjec parkingów rowerowych wezla przesiadkowego na pl grunwaldzkim we wroclawiu i porownajcie to z petla na chelmie

      • 1 3

  • (1)

    No to teraz suszarki będą no rowerówkach

    • 2 3

    • i dobrze, przynajmniej mniej takich będzie po kilku głębszych

      • 1 0

  • Ja to wolę hulajnogę !

    • 2 3

  • Zmiany, zmiany, zmiany (1)

    W końcu na lepsze. Byleby kierowcy przestrzegali przepisów.

    • 18 0

    • Tu trzeba tolerancji z obojga stron...

      Do pracy dochodzę pieszo, dojeżdżam zaś autem, nieraz podczas imprez w centrum rowerem i mam dość szeroki obraz tego co się dzieje z każdego ze śdorowisk. Każdy ma "za uszami" i nie ma tu ludzi idealnych. Ale kultura osobista, to coś co nie powinno boleć!

      • 9 0

  • sposób porpowadzenia ścieżek rowerowych (3)

    w rejonie przesiadkowym tj przed dworcem głównym w Gdańsku jest dowodem na kompletne dyletanctwo i nie zrozumienie istoty przepływów pasażerskich w mieście. Podpieranie się autorytetem(!?!?) Parlamentu Europejskiego czy jakims swiatowym zlotem amatorów nic tu nie pomoże

    • 3 5

    • Tak, najlepiej byłoby wybudować tynel pod całym centrum... ;))) (2)

      Widziałeś żeby w innych mastach europejskich tak było?
      Tam po prostu ludzie mają większą tolerancję i wyrozumiałość względem siebie. Tu nie było jak poprowadzić ścieżki rowrerowej, gdyż miejsca po prostu brak! Ale fakt jakieś barierki by się przydały. Jednak z drugiej strony barierki są niebezpieczne!

      • 5 0

      • (1)

        Wyburzyć kościoły, miejsca w pip będzie. Za dużo tego jest w odniesieniu do liczby mieszkańców. Ale czarnym ciągle mało.

        • 2 8

        • Co za gamoń !

          • 7 0

  • niech się tylko kierowcy nauczą, że jak jedzie szeroką drogą, to nie zawsze ma pierwszeństwo!

    na skrzyżowaniu równorzędnym ma przepuścić tego z prawej!
    A tylu ćwoków tego nie rozumie i nie dość, że wymuszają pierwszeństwo, to jeszcze trąbią, gdy ktoś im prawidłowo z prawej wyjedzie.

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk

zawody / wyścigi

Cross Duathlon Gdańsk

89 zł
bieg, zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum