• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór o drogę rowerową wzdłuż Dmowskiego we Wrzeszczu

Rafał Borowski
3 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Droga powstanie po lewej stronie ul. Dmowskiego, patrząc w kierunku skrzyżowania z al. Grunwaldzką. Droga powstanie po lewej stronie ul. Dmowskiego, patrząc w kierunku skrzyżowania z al. Grunwaldzką.

Gdy otwarto koperty z ofertami na budowę nowej drogi rowerowej wzdłuż ul. Dmowskiego we Wrzeszczu, wydawało się, że realizacja była niezagrożona, gdyż żadna z nich nie przekroczyła zaplanowanego budżetu. Radni dzielnicy wyrazili jednak wątpliwości dotyczące kształtu inwestycji. - To zbyt ważny trakt pieszy, aby go zawężać kosztem chodnika - argumentują. Urzędnicy odpowiadają, że zwężony zostanie nie tylko chodnik, ale również jezdnia.





Czy drogi rowerowe powinny powstawać kosztem chodników?

Na początku marca informowaliśmy o ogłoszeniu przetargu na budowę nowej drogi rowerowej wzdłuż ul. Dmowskiego. Zgodnie z projektem, będzie ona liczyć ok. 500 m długości i umożliwi bezkolizyjny przejazd pomiędzy dworcem kolejowym we Wrzeszczu a skrzyżowaniem z al. Grunwaldzką.

Będzie przebiegać na lewo od jezdni, patrząc w kierunku wspomnianego skrzyżowania. Tym samym konieczna będzie m.in. przebudowa chodników, a właściwie poświęcenie ich części pod "rowerostradę". Miejsca postojowe dla aut wzdłuż Dmowskiego nie będą likwidowane.

Czytaj więcej: Powstanie ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Dmowskiego we Wrzeszczu

- Oprócz budowy ścieżki w zakresie zadania znalazła się przebudowa chodników i miejsc postojowych. Ponadto zaplanowano budowę nowego oświetlenia i sygnalizacji świetlnej. W ramach zadania posadzone zostaną krzewy i drzewa, a także pojawią się nowe ławki - informuje Aneta Niezgoda z biura prasowego Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która koordynuje realizację inwestycji.

Większość ofert nie przekracza budżetu



We wtorek zostały otwarte koperty z ofertami ośmiu firm, które wzięły udział w postępowaniu przetargowym. Większość ofert nie przekroczyło budżetu 1 mln 965 tys. zł, zabezpieczonego na realizację tego zadania. Ich lista przedstawia się następująco:


  • Drogomost Sp. z o.o. - 1 934 615,57 zł
  • Roka Budownictwo Sp. z o.o. - 1 838 805,95 zł
  • Eurovia Polska S.A. - 1 526 269,23 zł
  • Firma Budowlano-Drogowa MTM S.A. - 1 439 775,50 zł
  • Strabag Sp. z o.o. - 2 029 872,71 zł
  • Aspergo Maciej Dziechciński - 1 575 000,00 zł
  • Kruszywo Sp. z o.o. - 1 409 772,35 zł
  • WPRD Gravel Sp. z o.o. - 1 394 205,00 zł


Czytaj także: Gdańsk. Inwestycje rowerowe na 2020 rok

Wybór najkorzystniejszej oferty zapadnie po ich szczegółowej analizie. Wykonawca będzie miał na realizację zadania ok. 6 miesięcy od daty podpisania umowy. Inwestycja jest jednym z głównych elementów współfinansowanego z kasy unijnej projektu, którego głównym celem jest stworzenie rowerzystom dogodnych warunków dojazdu do głównych węzłów przesiadkowych w Gdańsku oraz przystanków SKM i PKM. W ramach programu są już realizowane m.in. budowy dróg rowerowych wzdłuż ul. Potokowej na Morenie oraz al. Grunwaldzkiej w Oliwie.


"Konfliktowanie pieszych i rowerzystów"



Wydawałoby się, że rozbudowa infrastruktury rowerowej o kolejny odcinek - i to w regularnie uczęszczanym rejonie Gdańska - nie wywoła żadnych kontrowersji. Jednak radni dzielnicy Wrzeszcz Górny mają do niej spore zastrzeżenia, a właściwie do trasy jej przebiegu. Już w połowie marca podjęli nawet w tej sprawie stosowną uchwałę. Ich zdaniem, ta droga rowerowa nie powinna być realizowana kosztem chodnika.

Czytaj więcej: Pełna treść uchwały radnych Wrzeszcza Górnego

- To zbyt ważny trakt pieszy, prowadzący do dworca kolejowego, ze sklepami i lokalami usługowymi w parterach, aby go zawężać i kolejny raz konfliktować ze sobą pieszych i rowerzystów. Infrastruktura rowerowa powinna w takim miejscu stanowić element ruchu drogowego i być wyznaczona w jezdni np. w formie pasa i kontrapasa rowerowego. Umożliwi to także utworzenie szpaleru drzew, a nie jedynie pojedynczych nasadzeń, nietworzących żadnej kompozycji przestrzennej - wyjaśnia Krzysztof Koprowski, przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

Rada dzielnicy może najwyżej zaopiniować



W tym miejscu warto podkreślić, że radni nie mają żadnych narzędzi prawnych, aby zmienić kształt zaplanowanej drogi rowerowej. Podjęta przez nich uchwała ma charakter jedynie opiniujący. Tłumacząc to w bardziej zrozumiały sposób, koordynator inwestycji nie ma obowiązku brania pod uwagę postulatów radnych, choć oczywiście może z nich skorzystać. Nasz rozmówca zwraca jednak uwagę, że w tym przypadku nawet nie mogło być mowy o zastosowaniu drugiej opcji.

- To niestety kolejna inwestycja, przy opracowaniu której pomija się i lekceważy radę dzielnicy. Rady dzielnic miały w założeniu reprezentować głos lokalnej społeczności, a w rzeczywistości nie są informowane o planowanych działaniach inwestycyjnych na terenie swoich jednostek. Dowiadujemy się o nich często przypadkowo, gdy są gotowe już projekty, a DRMG ogłasza przetarg na realizację, czyli w momencie, gdy wszystko zostało ustalone bez naszego najmniejszego udziału. Włodarze miasta przed każdymi wyborami powtarzają, jak ważne są rady dzielnic, ale za tymi hasłami wciąż nie idą żadne czyny - kwituje Koprowski.

Projekt w oparciu o tzw. STeR



Zwróciliśmy się do DRMG o odniesienie się do treści uchwały radnych Wrzeszcza Górnego, w którym skrytykowano kształt omawianej ścieżki. Jej przedstawicielka zapewnia, że projekt powstał w oparciu o dokument - zwany potocznie STeR-em - który był szeroko konsultowany społecznie, a także uzyskał akceptację m.in. pełnomocnika prezydenta Gdańska ds. Komunikacji Rowerowej.

- Dokumentacja projektowa wykonana została w oparciu o wytyczne zarządcy drogi [GZDiZ - dop. red.], którego stanowisko jest decydujące przy realizacji drogowych inwestycji miejskich. Projekt ten uzyskał wszelkie wymagane pozwolenia, w tym również komisji ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz pełnomocnika prezydenta. Projekt został również opracowany na podstawie Strategii realizacji systemu tras rowerowych dla Gdańska [tzw. STeR - dop. red.], opracowaną w 2011 r. przez Biuro Rozwoju Gdańska i w oparciu o rozbudowany proces partycypacji społecznej - odpowiada Agnieszka Zakrzacka z biura prasowego Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Zwężona zostanie również jezdnia



Przedstawicielka koordynującego inwestycję organu potwierdza, że uchwała została podjęta już na etapie, na którym nie było możliwości wprowadzenia istotnych zmian projektowych. Jednocześnie zwraca uwagę na to, że budowa drogi spowoduje zwężenie nie tylko chodnika, ale także jezdni ul. Dmowskiego.

- W odniesieniu do zawartych w uchwale punktów dotyczących realizacji tej inwestycji informujemy, że droga rowerowa została zaprojektowana w obszarze pasa drogowego i przewiduje m.in. korektę jezdni poprzez jej zawężenie, co jest zgodne z postulatem radnych. Nadal w obszarze pasa drogowego zostają zachowane miejsca parkingowe i chodnik. W ramach zadania nie zostanie zlikwidowany wskazany w uchwale kiosk. Realizacja robót przewiduje także uzupełnienie nasadzeń drzew i krzewów - uzupełnia Zakrzacka.

Miejsca

Opinie (351) ponad 20 zablokowanych

  • DRMG niestety bzdury plecie

    Akurat w ciągu ulicy Dmowskiego SR STeR w ramach etapu "0" (!) wskazuje potrzebę realizacji kontrapasów na odcinku od al. Grunwaldzkiej do ul. Ks. Józefa Zator Przytockiego oraz do ul. Wajdeloty, a nie wydzielonej DDR kosztem chodnika. Proszę sobie sprawdzić i nie opowiadać dyrdymałów. (str. 13)https://www.brg.gda.pl/planowanie-przestrzenne/inne-opracowania-urbanistyczne/63-sr-ster-strategia-realizacji-systemu-tras-rowerowych-dla-gdanska

    • 7 3

  • Zróbcie wreszcie generalny remont dla tego terenu dworzec plus dmowskiego (1)

    A nie dziubiecie co chwila jakieś chodniczki, slupeczki, donice, placki asfaltowe, kasa idzie a efektu jak nie było tak nie ma. Poza tym miejsca parkingowe powinny być wzdłuż Dmowskiego zlikwidowane bo włączające się z nich do ruchu auta całkowicie paraliżują ruch w godzinach szczytu maksymalnie zmniejszając przepustowość na i tak krótkim świetle pod Manhatanem

    • 15 1

    • Tego światła na sygnalizatorze pod Manhattanem też się nie da wydłużyć - bo nie da się i tak od 20 prawie lat!

      • 5 0

  • (3)

    Jasne niech zostanie jak jest - byle jak !!! Rowerzyści będą jeździć po chodniku i przeciskać się między samochodami. Piesi będą marudzić i przeklinać. Niech będzie jak jest!! Brawo Koprowski!

    • 5 15

    • A rowerzyśni nie mogą (1)

      Po prostu przeprowadzić rower te 100m po chodniku? To aż takie trudne? Dworzec jest tuż za rogiem ulicy.

      • 1 9

      • rower jest po to żeby nim jeździć, wybij to sobie z głowy bo nikt nie będzie prowadził

        • 8 0

    • Co poradzić .. plaskoziemcy

      Niech będzie wszędzie pełno starych diesli zostawiajacych plamy oleju...jak mieszkańcy tak lubia

      • 6 0

  • Dlaczego tyle postów plujących się z blachoszrotów bo rowerzystów i pieszych posty blokuja (2)

    • 2 13

    • Nie (1)

      Po prostu kierowców jest więcej. Wiem, to przykre, ale trzeba kiedyś dorosnąć.

      • 6 5

      • to dorośnij

        • 2 1

  • To jest objaw przerostu biurwokracji. Oni już sami nie wiedzą jaką głupotę "wymyśleć"

    Co by tu jeszcze zrobić żeby uprzykrzyć życie mieszkańcom! Mam dla was propozycję: brakuje ronda na skrzyżowaniu Dmowskiego i Brzozowej. Warto byłoby takie rondo zrobić, najlepiej takie małe, 2-metrowe. Tak żeby żaden większy samochód nie przejechał. Rower się zmieści. I wasz ograniczony rozum również.

    • 12 3

  • Dzięki oficerze rowerowy za wsparcie dla rowerzystow

    Dzięki mediacjom tego pana uzgodniono kompromis i drogi rowerowe będą dalej się dynamicznie rozwijać!Ale miałem sen,szkoda że tego pana interesuje tylko pensja a nie praca w urzędzie miejskim dla dobra rowerzystow

    • 2 11

  • Przede wszystkim trzeba zlikwidować te wszystkie miejsca postojowe dla blachoszrotów . (2)

    To bardzo proste szroty sa największymi szkodnikami miasta!!A rowery sa jego wybawieniem .Kierunek jest tylko jeden inwestycje rowerowe w miastach w Polsce są na poziomie około 10 % tego co inwestuje sie w rower w krajach zachodnich.

    • 11 12

    • Terapia, terapia, terapia!!! (1)

      I to szybko, bo nienawiść cię zeżre!

      • 0 3

      • projekcja własnych emocji czy co?

        • 0 0

  • Wszystko można pogodzić (5)

    Miasto musi być przyjazne dla pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych. Tylko trzeba to robić z głową. Przypomnę tylko że całkiem niedawno wzdłuż Dmowskiego remontowano chodnik, wiem że trudno to zobaczyć bo jakość wykonania fatalna, były o tym artykuły ale oczywiście żadnego pociągnięci do odpowiedzialności. Teraz okazuje się że chodnik będziemy przerabiać. Miejsce strategiczne bo Wrzeszcz to jeden z głównych węzłów przesiadkowych i trzeba wreszcie podejść do tematu kompleksowo. Może trochę z polotem dzisiejszych czasow. Np schowanie drogi samochodowej Dmowskiego pod ziemię ze skrzyżowaniem Grunwaldzkiej. Zbyt piękne i ważne miejsce aby było zdominowane wyłącznie przez auta...

    • 9 3

    • jestes w błedzie miasto przyjazdne obecnie jest tylko blachoszrotom ,A szkodników sie tepi a nie ułatwia im jazde (2)

      I tak sie własnie robi w krajach zachodnich utrudnia sie jazde autami w miesicie i stopniowo eliminuje.I kolejny błąd niema miejsca dla wszystkich .
      Jest prosta relacja albo zdrowie albo trujące spaliny przez które rocznie w Polsce umiera kilkadziesiąt tysięcy

      • 4 3

      • przed "Puchatkiem" (1)

        od Grunwaldzkiej do dworca PKP i od dworca PKP do Grunwaldzkiej rowerzyści powinni jeździć ulica Klonową, tam powinna być ścieżka rowerowa. Dojazd do Grunwaldzkiej umożliwia dalszą jazdę we wszystkich kierunkach ścieżkami rowerowymi wzdłuż tej ulicy. Na wysokości Klonowej jest nawet przejazd dla rowerzystów przez Grunwaldzką. Proponuję najpierw wykorzystywać istniejącą infrastrukturę a nie tworzyć ścieżki bardzo niebezpieczne dla wszystkich użytkowników. Samochody wyjeżdżające z miejsc postojowych wzdłuż Dmowskiego będą miały do przekroczenia ścieżkę rowerową z rowerzystami w dwóch kierunkach a i tak ciężko tam włączyć się do ruchu przy dużej ilości samochodów jadących od dworca w godzinach szczytu. Myślę, że warto kompleksowo opracować infrastrukturę komunikacyjną zwłaszcza że podobno planowana jest przebudowa placu przed dworcem we Wrzeszczu

        • 3 2

        • Projektanci - dyletanci

          Co najmniej w kilku miejscach to widać na mieście.

          • 1 1

    • Na pewno (1)

      nie powinno być zdominowane przez rowerzystów!

      • 2 2

      • miasta projektowane z poważną myślą o potrzebach rowerzystów są z reguły zdominowane przez pieszych

        Wyzwanie polega na zakwestionowaniu dotychczasowej roli samochodów w mieście. Miasta przyjazne dla rowerów są miastami przyjaznymi dla wszystkich. Najtrudniej tę prawdę ogarniają osoby nieświadomie uzależnione mentalnie od samochodów. To wyraźnie daje się zauważyć w dyskusji na tym portalu.

        • 0 1

  • Już w drugim akapicie, autor nazywa te pseudo ścieżkę "rowerostradą" (2)

    To tak jakby drogę wewnętrzną nazwać autostradą (dla samochodów). Widać w jakim zaścianku żyjemy, że droga rowerowa ktora w części bedzie wspólna z chidnikiem, nazywana jest rowerostradą. Paranoja i oderwanie od rzeczywistości.

    • 10 3

    • (1)

      No właśnie, a ciężko się dosuzkać w jakiej "technologii" będzie ta trasa.
      Obawiam się że jak zwykle to zwykły chodnikowy szajs będzie gdzie będzie się jeździć slalomem maks 5kmh. Taka to "rowerostrada" po gdańsku :D

      • 2 3

      • Na szczęście bedzie z masy bitumicznej, ale z fragmentami "wspolnymi". Ale zeby nie bylo tak dobrze, to wszelkie wygibasy i kręcioły przy wjazdach na tę "trasę" będą.

        • 1 1

  • Nie rozumiem - samochody wyrzucić z chodnika i jeszcze ze 3 dodatkowe metry chodnika powstaną nie licząc ścieżki rowerowej.

    • 10 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum