• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór o drogę rowerową na ul. Wielkopolskiej

Patryk Szczerba
10 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.

Droga rowerowa między ul. ŁowickąMapkaal. ZwycięstwaMapka w Orłowie będzie prowadziła po stronie, gdzie znajduje się m.in. targowisko na pl. GórnośląskimMapka oraz sklepy. Wszystko po to, by rowerzyści jadący z Karwin nie musieli przejeżdżać na drugą stronę jezdni. Przeciwni temu rozwiązaniu są radni i społecznicy z dzielnicy, którzy twierdzą, że rowerzyści powinni jechać po przeciwległej stronie, gdzie jest więcej miejsca i mniej pieszych.



Którędy powinna przebiegać droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej?

Droga będzie miała kilometr, ale jest ważna, bo wzdłuż ul. Wielkopolskiej jeździ wielu rowerzystów. Na wysokości ul. Łowickiej droga jednak urywa się. Praktycznie wszyscy jadący w kierunku al. Zwycięstwa kontynuują podróż chodnikiem. Mało jest śmiałków zjeżdżających na dwupasmową, ruchliwą ulicę.

Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę. Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej. Kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, ten lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.

Przebieg drogi nie podoba się społecznikom z Orłowa



O konieczności zmian mówiło się od dawna. W maju tego roku Gdynia podpisała umowę na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej przebudowy ulicy Wielkopolskiej na odcinku od ul. Łowickiej do al. Zwycięstwa. Droga rowerowa w zdecydowanej większości zostanie poprowadzona po tej samej stronie, po której znajduje się trasa biegnąca od Karwin i Wielkiego Kacka, przez Mały Kack - czyli po stronie północnej. Z kolei ostatni odcinek od ul. Kościelnej do al. Zwycięstwa - po południowej.

Problem w tym, że taki przebieg nie podoba się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie obok osiedla Sadyba Orłowska. Informują, że w lipcu 2019 r. radni z Orłowa wysłali do Marka Łucyka, wiceprezydenta Gdyni, pismo z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji, które miały doprowadzić do uzgodnień w sprawie.

Jak relacjonują, spotkanie odbyło się. Pojawiła się na nim informacja, że do końca sierpnia projektant przygotuje I etap dokumentacji projektowej z różnymi koncepcjami.

  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
- Zapowiedź była obiecująca, ale obiecanej dokumentacji pierwszego etapu projektu rada nie otrzymała i nie miała możliwości przedstawienia swojej opinii i stanowiska w tej sprawie. Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów będzie błędem - twierdzą przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.

Społecznicy: będzie paraliż ul. Wielkopolskiej



Wskazują, że nie otrzymali odpowiedzi na wysyłane pisma i dokumenty. Dopiero wniosek o  udzielenie informacji publicznej z września 2020 r. pozwolił im zobaczyć projektowany przebieg drogi, który jest dla nich nie do zaakceptowania. Twierdzą, że komplikuje on układ drogowy i paraliżuje ul. Wielkopolską.

- Dodanie tam dodatkowo pasa drogi rowerowej sparaliżuje wjazd na plac Górnośląski i przyległe parkingi. Jednocześnie pogłębi się zjawisko korkowania ul. Wielkopolskiej w obu kierunkach. To stanowi dodatkowe zagrożenie dla licznych pieszych udających się na zakupy (skręcające na parking auta będą musiały dodatkowo ustępować rowerzystom na drodze rowerowej) - podkreślają społecznicy z Orłowa, dodając, że obniży się także bezpieczeństwo pieszych.

Urzędnicy: były konsultacje w tej sprawie



Urzędnicy odpowiadają, że decyzja o przebiegu drogi po stronie północnej była szeroko konsultowana. Pod uwagę były brane - oprócz opinii społeczników z Orłowa - własne badania ruchu projektanta, mapy ruchu rowerowego oraz głosy radnych z Karwin, Wielkiego Kacka, Redłowa. Radą służyło także stowarzyszenie Rowerowa Gdynia. W bezpośrednich spotkaniach brali udział wiceprezydent Marek Łucyk, przedstawiciele projektanta i naczelnik Wydziału Inwestycji.

Przedstawiciele ZDiZ w Gdyni twierdzą, że dzięki ustalonemu przebiegowi drogi zostanie zminimalizowany czas przejazdu, ograniczona zostanie liczba przekraczania stron jezdni oraz skomunikowany zostanie jeden z ważniejszych celów podróży - plac Górnośląski.

Przebieg drogi dla wygody i oszczędności czasu rowerzystów



- Pomocne okazały się doświadczenia z innych gmin oraz analizy tzw. map ciepła, czyli tras naturalnie wybieranych przez rowerzystów. Konieczność kilkukrotnego przekraczania strony drogi na danym dystansie skutkuje dużymi stratami czasowymi, co z kolei powoduje, że rowerzyści chcąc zaoszczędzić czas, wolą jechać trasą bardziej bezpośrednią, nawet jeśli nie posiada ona infrastruktury rowerowej, czyli np. chodnikiem. Chcemy uniknąć tego błędu. Zadaniem projektanta jest zadbanie o komfort wszystkich uczestników ruchu, w tym przede wszystkim pieszych i osób z niepełnosprawnościami, oraz ochrona drzewostanu z jednoczesnym zadbaniem o najlepsze praktyki projektowania infrastruktury rowerowej - tłumaczy Jakub Furkal z ZDiZ, będący jednocześnie pełnomocnikiem prezydenta ds. komunikacji rowerowej.
Na niektórych fragmentach, zamiast wydzielonej drogi rowerowej, powstaną ciągi pieszo-rowerowe lub jednokierunkowe drogi rowerowe. Zostaną skrócone przejścia dla pieszych w rejonie placu Górnośląskiego, a dla dostawców wyznaczone będą specjalne miejsca do zatrzymania i wyładowania towaru.

Przy wiadukcie zmiana strony



Wiadomo, że na drugą stronę rowerzyści będą musieli się przenieść na wysokości ul. KościelnejMapka.

  • Zmiana stron jazdy z północnej na południowej nastąpi na wysokości ul. Kościelnej
  • Oś jezdni w tunelu pod wiaduktem będzie zwężona, by obok zmieścili się piesi i rowerzyści.
  • Chodniki po obu stronach ulicy Wielkopolskiej 7.12.2020 Gdynia Mały Kack
- Lokalizacja odcinka między ul. Kościelną a Al. Zwycięstwa po stronie południowej pozwoli na ominięcie skrzyżowania al. Zwycięstwa z ul. Wielkopolską, na którym czas oczekiwania na przejazd jest znacznie dłuższy. Z kolei osoby jadące w kierunku centrum Gdyni będą mogły skorzystać z łącznika wzdłuż Drogi Gdyńskiej (między ul. Wielkopolską a ul. SieradzkąMapka) lub też ze skrótu wzdłuż ul. Kościelnej. Oś jezdni pod wiaduktem kolejowym zostanie przesunięta, aby zyskać więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów - wyjaśnia Furkal.
Przyznaje jednocześnie, że na tym etapie nie ma już możliwości zmiany strony przebiegu drogi rowerowej. Prace projektowe mają zakończyć się do połowy przyszłego roku.

Miejsca

Opinie (211) 8 zablokowanych

  • dyktat (4)

    Od pewnego czasu jest bardzo duży dyktat rowerzystów. Czy oni są najważniejsi? Z pasów ruchu korzystają jeszcze samochody i piesi.

    • 14 5

    • od początku PRL mamy do czynienia z dyktatem samochodowców

      to członkowie nomenklatury komunistycznej mieli samochody i kształtowali infrastrukturę miejską zgodnie ze swoimi wąsko pojmowanymi interesami.

      • 2 2

    • I zarowno piesi i samochody maja wyznaczone dla siebie pasy ruchu. (1)

      Rowerzysci tez chca, bo wspolne korzystanie z czegokolwiek jest w Polsce niemozliwe.

      • 3 1

      • tutaj akurat się z tobą nie zgadzam

        wspólne korzystanie z przestrzeni deptaków przez pieszych i rowerzystów jest możliwe i faktycznie ma miejsce w wielu miastach Polski bez problemów. (vide ul. Długa w Gdańsku). Problemem jest wspólne korzystanie z miejsc, które nie zostały uwolnione od parkujących samochodów.

        • 1 1

    • taaaa

      8 szerokich prostych pasów dla kierowców oraz
      slalom na wąskim chodniku współdzielonym z pieszymi dla rowerzystów.
      Jeszcze raz.
      dyktat kogo?

      • 2 2

  • Ci co głosowali na społeczników, chyba nie przeczytali artykułu

    nawet do połowy.
    Poza tym najlepiej by było dopuścić ruch rowerowy po obu stronach.

    • 5 6

  • Tu się nie ma co pieścić. To sie musi zmieścić. Proponuję ruch jednostronny dla pieszych i rowerow. Na jednym chodniku w jedną stronę. Na drugim w przeciwną I po kłopocie. Piesi i rowerzyści zmieszcza sie na jednym chodniku obok siebie , jak na fotografii. To można rozszerzyć na cala Gdynie. Nie chce zaplaty za pomysł

    • 1 1

  • ankieta do bani (1)

    społecznicy są podzieleni. Mówimy o naszym orłowie czy rowerowej Gdyni/ radnych dzielnicowych??

    • 1 2

    • dzialcz z rowerowej gdyni siedzi w urzedzie miasta

      wiec to juz urzednicy a nie spolecznicy i mieszkancy Orlowa

      • 3 1

  • Chore jest to, że wszystko się robi pod cyklistów w tym kraju (1)

    Korzystając z bocznych ulic w historycznym Małym Kacku (jakie tam Orłowo, Orłowo jest za torami w najlepszym razie) można swobodnie pojechać w dowolną relację przy małym ruchu i bez zbędnych inwestycji

    • 10 5

    • jak by robiono pod cyklistów

      to byśmy mieli piękne pasy na jezdni i piękne odseparowane drogi dla rowerów, a nie jakieś slalomy na chodniku które mają jedynie na celu pozbyć się rowerzystów z jezdni.
      bo jak wiadomo paniskom w samochodach rowerzyści przeszkadzają w rozwijaniu dużych prędkości.

      • 4 2

  • Idealny przykład jak na przymorzu w gdańsku ale tutaj urzedasy miasta i twierdza ze niema miejsca wcale na drogę rowerzystów . (1)

    Ale za to zlikwidowali całkiem trawniki zabetonowali zrobili parkingi dla blachoszrotów a rowerzystów wcisnęli na chodnik stawiając znak pozwolenia jazdy rowerem!
    Wiec głupoty i niekompetencji urzędasów w Gdańsku nic nie przebije.

    • 6 2

    • Jeżeli chodzi ci o jagiellońską to uważam że bardzo dobrze zrobili

      normalny rowerzysta pojedzie sobie jezdnią.
      reszta ma do wyboru chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego wzdłuż jezdni,
      15m dalej równolegle bulwar pieszo rowerowy (zielony bulwar )
      serwisówke przed falowcem
      deptak rowerowy za falowcem.

      drogi rowerowe w standardzie polskim to tandeta i co gorsza z nakazem jazdy po tej tandecie.

      • 0 1

  • Nie rozumiem uporu urzędników! Drogi rowerowe są w większości malowane czerwoną farbą, więc przejazd na drugą stronę będzie widoczny i to chyba nie jest jakiś wielki problem dla rowerzystów. Za to przy dużym ruchu pieszych zmierzających na placyk i duży ruch samochodowy owszem. Może jednak urzędnicy pójdą po rozum do głowy?

    • 6 3

  • Pół roku będą myśleć...

    ...gdzie namalować czerwoną farbą ścieżkę rowerową?

    • 2 1

  • Chore

    Ten co to wymyślił nie wie co robi . Projekt zrobił żeby wyrwać kasę nie bacząc na logikę .

    • 2 2

  • W takim razie (2)

    Czekam aż ktoś wyjeżdżając ze swojej posesji potrąci rowerzystę

    • 3 5

    • jak potrąci to za to odpowie karnie (1)

      • 3 2

      • Nie nie prawda

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum