• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór o drogę rowerową na ul. Wielkopolskiej

Patryk Szczerba
10 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.
  • Urzędnicy wybrali przebieg drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej po stronie północnej, sąsiadującej z pl. Górnośląskim.

Droga rowerowa między ul. ŁowickąMapkaal. ZwycięstwaMapka w Orłowie będzie prowadziła po stronie, gdzie znajduje się m.in. targowisko na pl. GórnośląskimMapka oraz sklepy. Wszystko po to, by rowerzyści jadący z Karwin nie musieli przejeżdżać na drugą stronę jezdni. Przeciwni temu rozwiązaniu są radni i społecznicy z dzielnicy, którzy twierdzą, że rowerzyści powinni jechać po przeciwległej stronie, gdzie jest więcej miejsca i mniej pieszych.



Którędy powinna przebiegać droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej?

Droga będzie miała kilometr, ale jest ważna, bo wzdłuż ul. Wielkopolskiej jeździ wielu rowerzystów. Na wysokości ul. Łowickiej droga jednak urywa się. Praktycznie wszyscy jadący w kierunku al. Zwycięstwa kontynuują podróż chodnikiem. Mało jest śmiałków zjeżdżających na dwupasmową, ruchliwą ulicę.

Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę. Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej. Kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, ten lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.

Przebieg drogi nie podoba się społecznikom z Orłowa



O konieczności zmian mówiło się od dawna. W maju tego roku Gdynia podpisała umowę na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej przebudowy ulicy Wielkopolskiej na odcinku od ul. Łowickiej do al. Zwycięstwa. Droga rowerowa w zdecydowanej większości zostanie poprowadzona po tej samej stronie, po której znajduje się trasa biegnąca od Karwin i Wielkiego Kacka, przez Mały Kack - czyli po stronie północnej. Z kolei ostatni odcinek od ul. Kościelnej do al. Zwycięstwa - po południowej.

Problem w tym, że taki przebieg nie podoba się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie obok osiedla Sadyba Orłowska. Informują, że w lipcu 2019 r. radni z Orłowa wysłali do Marka Łucyka, wiceprezydenta Gdyni, pismo z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji, które miały doprowadzić do uzgodnień w sprawie.

Jak relacjonują, spotkanie odbyło się. Pojawiła się na nim informacja, że do końca sierpnia projektant przygotuje I etap dokumentacji projektowej z różnymi koncepcjami.

  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
  • Społecznicy z Orłowa tłumaczą, że rowerzyści powinni jechać drugą stroną, gdzie jest więcej miejsca.
- Zapowiedź była obiecująca, ale obiecanej dokumentacji pierwszego etapu projektu rada nie otrzymała i nie miała możliwości przedstawienia swojej opinii i stanowiska w tej sprawie. Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów będzie błędem - twierdzą przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.

Społecznicy: będzie paraliż ul. Wielkopolskiej



Wskazują, że nie otrzymali odpowiedzi na wysyłane pisma i dokumenty. Dopiero wniosek o  udzielenie informacji publicznej z września 2020 r. pozwolił im zobaczyć projektowany przebieg drogi, który jest dla nich nie do zaakceptowania. Twierdzą, że komplikuje on układ drogowy i paraliżuje ul. Wielkopolską.

- Dodanie tam dodatkowo pasa drogi rowerowej sparaliżuje wjazd na plac Górnośląski i przyległe parkingi. Jednocześnie pogłębi się zjawisko korkowania ul. Wielkopolskiej w obu kierunkach. To stanowi dodatkowe zagrożenie dla licznych pieszych udających się na zakupy (skręcające na parking auta będą musiały dodatkowo ustępować rowerzystom na drodze rowerowej) - podkreślają społecznicy z Orłowa, dodając, że obniży się także bezpieczeństwo pieszych.

Urzędnicy: były konsultacje w tej sprawie



Urzędnicy odpowiadają, że decyzja o przebiegu drogi po stronie północnej była szeroko konsultowana. Pod uwagę były brane - oprócz opinii społeczników z Orłowa - własne badania ruchu projektanta, mapy ruchu rowerowego oraz głosy radnych z Karwin, Wielkiego Kacka, Redłowa. Radą służyło także stowarzyszenie Rowerowa Gdynia. W bezpośrednich spotkaniach brali udział wiceprezydent Marek Łucyk, przedstawiciele projektanta i naczelnik Wydziału Inwestycji.

Przedstawiciele ZDiZ w Gdyni twierdzą, że dzięki ustalonemu przebiegowi drogi zostanie zminimalizowany czas przejazdu, ograniczona zostanie liczba przekraczania stron jezdni oraz skomunikowany zostanie jeden z ważniejszych celów podróży - plac Górnośląski.

Przebieg drogi dla wygody i oszczędności czasu rowerzystów



- Pomocne okazały się doświadczenia z innych gmin oraz analizy tzw. map ciepła, czyli tras naturalnie wybieranych przez rowerzystów. Konieczność kilkukrotnego przekraczania strony drogi na danym dystansie skutkuje dużymi stratami czasowymi, co z kolei powoduje, że rowerzyści chcąc zaoszczędzić czas, wolą jechać trasą bardziej bezpośrednią, nawet jeśli nie posiada ona infrastruktury rowerowej, czyli np. chodnikiem. Chcemy uniknąć tego błędu. Zadaniem projektanta jest zadbanie o komfort wszystkich uczestników ruchu, w tym przede wszystkim pieszych i osób z niepełnosprawnościami, oraz ochrona drzewostanu z jednoczesnym zadbaniem o najlepsze praktyki projektowania infrastruktury rowerowej - tłumaczy Jakub Furkal z ZDiZ, będący jednocześnie pełnomocnikiem prezydenta ds. komunikacji rowerowej.
Na niektórych fragmentach, zamiast wydzielonej drogi rowerowej, powstaną ciągi pieszo-rowerowe lub jednokierunkowe drogi rowerowe. Zostaną skrócone przejścia dla pieszych w rejonie placu Górnośląskiego, a dla dostawców wyznaczone będą specjalne miejsca do zatrzymania i wyładowania towaru.

Przy wiadukcie zmiana strony



Wiadomo, że na drugą stronę rowerzyści będą musieli się przenieść na wysokości ul. KościelnejMapka.

  • Zmiana stron jazdy z północnej na południowej nastąpi na wysokości ul. Kościelnej
  • Oś jezdni w tunelu pod wiaduktem będzie zwężona, by obok zmieścili się piesi i rowerzyści.
  • Chodniki po obu stronach ulicy Wielkopolskiej 7.12.2020 Gdynia Mały Kack
- Lokalizacja odcinka między ul. Kościelną a Al. Zwycięstwa po stronie południowej pozwoli na ominięcie skrzyżowania al. Zwycięstwa z ul. Wielkopolską, na którym czas oczekiwania na przejazd jest znacznie dłuższy. Z kolei osoby jadące w kierunku centrum Gdyni będą mogły skorzystać z łącznika wzdłuż Drogi Gdyńskiej (między ul. Wielkopolską a ul. SieradzkąMapka) lub też ze skrótu wzdłuż ul. Kościelnej. Oś jezdni pod wiaduktem kolejowym zostanie przesunięta, aby zyskać więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów - wyjaśnia Furkal.
Przyznaje jednocześnie, że na tym etapie nie ma już możliwości zmiany strony przebiegu drogi rowerowej. Prace projektowe mają zakończyć się do połowy przyszłego roku.

Miejsca

Opinie (211) 8 zablokowanych

  • Nikt niebędzie zmieniał stron jadąc rowerem. (2)

    To dziwne rozwiązanie jest już w orłowie przy al. Zwycięstwa. W sezonie 80% Rowerzystów jedzie pod prąd lub chodnikiem.

    • 34 1

    • O o to właśnie chodzi żeby była ciągłość jak pisze komentujący. Sklepikarze czego nie rozumiecie? (1)

      • 7 1

      • Nie sklepikarze tylko społeczniacy oderwani od rzeczywistości

        • 4 1

  • Oj, Pan Jakub nie wie, jak jeżdżą rowerzyści...

    Ci, którzy jadą w kierunku Gdyni, skręcają w Łowicką i tam liczą, że nie zostaną rozjechani przez kierowców, którzy w poważaniu mają zaparkowane po swojej stronie samochody i idą na czołówkę z rowerzystami.

    • 15 3

  • Zlikwidować ścieżki rowerowe (1)

    Garstka ludzi jeździ nimi tylko w okresie letnim. Nie dość że kierowcy na ulicach to jeszcze kolejna grupa wariatów na chodnikach. Nie znają przepisów, są agresywni, przeklinają, plują na pieszych.

    • 21 30

    • Jestem za. Oddajcie rowerzystom jezdnie !!!!!!

      Oddajcie chodniki pieszym !!!!

      • 4 4

  • a jaki standard tego bedzie?

    -pasy ruchu dla rowerów w jezdni?
    -prawdziwa droga dla rowerów?
    -slalom z przeszkodami na wąskim chodniku czyli tzw. ścieżka?
    -zwykły chodnik dla pieszych z dostawionym znakiem nakazu jazdy po nim rowerem?

    to moim zdaniem ważniejsze niż to po jakiej stronie bedzie. Bo rozumiem że na trasy z obu stron jak w każdym normalnym mieście liczyć nie można? takie inwestycje dopiero w 22wieku?

    • 9 1

  • To nie społecznicy ale kupcy z placu górnośląskiego

    Samo zdjęcie pokazuje ze im wygodniej zaparkować na trawie i chodniku. Ile razu z wózkiem się nie da tam przejść bo pan wielkim Ducato białym stoi przy spożywczym na samym środku chodnika. Kierunek ścieżki jest ok, jest naturalnym wyborem żeby ścieżka miała ciągłość do łowickiej skąd dalej na karwiny. Każda inna opcja to znowu przechodzenie przez światła tak jak na drodze z Gdyni do Gdańska ciagle trzeba zmieniać stronę jazdy. Zróbmy w końcu coś raz dobrze tak jak trzeba. Codziennie do pracy jeździ tam setki rowerzystów. Jak będzie infrastruktura będą jeździć tysiące o czego nie rozumieją sklepikarze, ze im się tam odkorkuje.

    • 20 4

  • Jako rowerzysta nie lubię co chwilę zmieniać stron i przecinać ulicę. Tutaj i tak to trzeba zrobić w projekcie który zrobili urzędnicy ale to nie ma sensu bo tak jak w artykule jest napisane, że od strony północnej jest sporo ludzi a po południowej to na wysokości przystanku tylko gdzie jest dużo miejsca i najgorszy odcinek to na skrzyżowaniu przy szkole a później w górę sama swoboda jazdy.

    • 12 3

  • Tak. Najlepiej przerzucić DDR-kę na drugą stronę... (1)

    ... a potem się dziwić, że wszyscy jednak chodnikiem jadą. Może mniej społeczników?

    • 11 8

    • zdecydowanie, ci ze stowarsyszenia z rowerowej gdyni oderwani kompletnie

      popieram mieszkancow orlowa. sam robie tam czasem zakupy i nie wyobrazam sobie dodatkowo sciazki rowerowej na wąskim chodniku koło piekarni

      • 3 2

  • Ale czy tej ścieżki rowerowej nie robią... (1)

    ... po to, by można było dojechać do tych sklepów i rynku? No to robienie ścieżki po drugiej stronie nie ma sensu. Będzie jak na alei Zwycięstwa, gdzie po bezsensownych jednokierunkowych ścieżkach wszyscy jadą pod prąd. Tym niech się społecznicy zajmą, jak tacy społeczni :)

    • 11 8

    • Tam można bez problemu dojechać

      Małopolską

      • 2 1

  • Zabawne że społecznikom nie przeszkadzają samochody parkujące na trawniku albo na zakazach.

    • 9 7

  • (3)

    Z policyjnego raportu wynika, że w 2019 roku rowerzyści uczestniczyli w 4426 wypadkach drogowych, w których zginęło 257 rowerzystów i 1 pasażer roweru, a rany odniosło 3999 osób (3979 kierujących rowerami i 20 pasażerów). Sami rowerzyści byli sprawcami 1626 wypadków, w których zginęły - uwaga - 132 osoby, a 1555 osób doznało obrażeń ciała. Oznacza to, że wypadek spowodowany przez cyklistę pochłania średnio blisko dwa razy więcej ofiar, niż wypadek z udziałem rowerzysty spowodowany przez kierowcę auta osobowego!
    Najczęstszymi przyczynami wypadków powodowanych przez rowerzystów były: nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (584 wypadki), nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu (159 wypadków) oraz - uwaga - niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (139 wypadków)!
    zrodło: Interia.pl

    • 12 7

    • rowerzyści uczestniczyli w 4426 wypadkach minus 1626 ( sprawcy rowerzyści )

      czyli pozostałe prawie 3tys spowodowali nasi wspaniale wyszkoleni kierowcy od siedmiu boleści ?!

      P.S
      Warto też dodać że jeżeli chodzi o rowerzystów sprawców to prawie 30% wypadków spowodowały dzieci.

      • 7 0

    • Większej bzdury dawno nie czytałem

      Szanowny przedpiśca nie wziął pod uwagę liczby pieszych i kierujących pojazdami, którzy ulegli ciężkim obrażeniom lub zginęli w wypadkach drogowych spowodowanych przez kierujących samochodami. Infrastruktura miejska tworzona przy uwzględnieniu priorytetu dla pieszych i rowerzystów jest infrastrukturą, która zapewnia najwyższe standardy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dlatego w Holandii mamy najlepsze wskaźniki bezpieczeństwa ruchu drogowego na świecie.

      • 1 1

    • I dlatego urzędnicy muszą budować drogi rowerowe z wyobraźnią, żeby piesi i rowerzyści nie musieli kluczyć na połączonych

      wąskich trasach.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum