• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot do roweru nie zachęca

Kamil Gołębiowski
7 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Al. Niepodległości - cztery pasy dla samochodów i zakaz jazdy rowerem zarówno ulicą, jak i chodnikiem. Al. Niepodległości - cztery pasy dla samochodów i zakaz jazdy rowerem zarówno ulicą, jak i chodnikiem.

Przestrzennie zwarty Sopot będąc miastem niedużych odległości powinien być rajem dla rowerzystów. Ale nie jest, bo sopockie rowerowe grzechy główne są liczne. Czy słaba lampka na szarym końcu trójmiejskiego peletonu w końcu się rozjaśni?



Sopot jest nie tylko niezwykle urokliwym, ale też ważnym komunikacyjnie obszarem Trójmiasta. Zanim opiszemy gotowe niedługo i ważne rowerowo odcinki ul. Haffnera i al. Mamuszki - pora pokusić się o analizę dotychczasowego stanu dokonań rowerowych miasta.

Wzdłuż Sopotu brak nawet jednej dobrej trasy dla rowerów

Jaka jest sopocka infrastruktura rowerowa?

  • Armii Krajowej - droga dla rowerów wije się niewygodnym i niebezpiecznym slalomem, omijającym zaparkowane samochody i standardy dobrej infrastruktury.
  • Al. Niepodległości - zakaz ruchu na najlepszej trasie Gdańsk-Sopot-Gdynia ruchu.
  • Kościuszki - Obr. Westerplatte - Al. Niepodległości (Młyńska/Haffnera?) - niewykorzystany potencjał stworzenia ciekawej i pięknej trasy rowerowej.
  • Łokietka - bubel pod każdym względem. Brak dobrej nawierzchni, ciągłości infrastruktury po którejkolwiek stronie, brak zachowania niwelety oznacza kuriozum w formie hopek, nieprzepisowe oznakowanie wąskiego chodnika z fazowanej kostki, jako drogi dla rowerów. To jedna z największych zmarnowanych szans inwestycyjnych.
  • Bitwy pod Płowcami - brak dającej poczucie bezpieczeństwa separowanej infrastruktury dla chętnych jeździć rowerem.
  • Trasa Nadmorska - przepiękne walory turystyczno-krajobrazowe, ale w wielu miejscach jest za wąska, nawierzchnia z fazowanej kostki, brak kontynuacji trasy nadmorskiej do Gdyni do al. Witolda Kukowskiego. Schody rowerowe są raczej mało praktyczną krajobrazową ciekawostką o charakterze przeszkody, niż rozwiązaniem komunikacyjnym.

Identyczny problem z arteriami pomiędzy górnym i dolnym Sopotem

  • al. Zwycięstwa - brak przejść dla pieszych, przejazdów rowerowych i tunele skutecznie blokują rowerową komunikację
  • 3 Maja - brak rozwiązań rowerowych.
  • Jana z Kolna - brak separowanej infrastruktury rowerowej, wiadukt na Wyścigach szczególnie niekomfortowy dla rowerzystów.
  • Podjazd - intensywny ruch samochodowy, brak separowanej infrastruktury.
  • Goyki - brak kontraruchu / kontrapasa, brak skrzyżowania i przejazdu przez al. Niepodległości
  • Haffnera - w trakcie wykonania.


Brak kontraruchu

Ulice Dolnego Sopotu mają naturalne predyspozycje dla dopuszczenia ruchu rowerowego "pod prąd". Wiele jednokierunkowych uliczek jest wystarczająco szerokich, żeby bez wahania dopuścić na nich kontraruch rowerów. W Gdańsku to rozwiązanie zdało egzamin nie tylko w Śródmieściu, ale też w dzielnicach i po bez mała dekadzie doświadczeń wiemy, że kontraruch ułatwia jazdę rowerem i jest bezpieczny. 

To co dla Gdańska od lat oczywiste, w Sopocie jest wciąż barierą nie do przejścia, a ściślej nie do przejechania. Kontraruchu jak nie było, tak nie ma. To co dla Gdańska od lat oczywiste, w Sopocie jest wciąż barierą nie do przejścia, a ściślej nie do przejechania. Kontraruchu jak nie było, tak nie ma.
Bruk utrudnia jazdę

Nawierzchnia wielu ulic pozostawia do życzenia. Wyboisty bruk skutecznie eliminuje z ruchu rowery, rolki i hulajnogi jako środki komunikacji. Zachowanie bruku często jest wymogiem konserwatora zabytków, jednak żeby nawierzchnia była nie tylko urokliwa, ale też przydatna, musi nadawać się do jazdy nie tylko dla samochodów, ale i dla mniejszych, twardszych kółek. Rozwiązaniem kompromisowym jest bruk szlifowany. Kamień musi być jak największy, położony równo, na dobrej podbudowie, a fugi muszą być zminimalizowane i dobrze wypełnione. Dobry przykład jest w Gdańsku na pasach rowerowych na ul. Ogarnej między ulicami Garbary i Podgarbary. Taka nawierzchnia to i tak spory kompromis, bo dla rolkarzy i hulajnóg o małych kółkach dalej nie będzie się nadawać.

Kostka zamiast asfaltu

Na drogach rowerowych Sopotu lub tym co takie jest tylko z nazwy wciąż króluje kostka betonowa. To rozwiązanie od lat krytykowane przez rowerzystów i chociażby w wyżej rowerowo rozwiniętym Gdańsku - praktycznie nie stosowane.

- W Sopocie stosujemy się do standardów technicznych infrastruktury rowerowej spójnych dla całego obszaru Trójmiasta. Dopuszczają one stosowanie zarówno asfaltu, jak i niefazowanej kostki betonowej. Zgodnie z tymi rekomendacjami przyjęliśmy zasadę, że generalnie na nowych drogach rowerowych wszędzie stosujemy asfalt, za wyjątkiem obszarów parkowych i strefy uzdrowiskowej, w której nawierzchnie wykonywane są z kostki - mówi Magdalena Jachim, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Sopot
Dokument, na który powołuje się UM Sopot powstał 10 lat temu i można w nim wyczytać:

Bardzo uciążliwa dla rowerzystów jest nawierzchnia z kostki kamiennej, stosowana w obszarach zabytkowych. Niewygodna i niebezpieczna dla rowerzystów jest nawierzchnia typu "kocie łby". Stawia ona ogromne opory toczenia, powoduje wstrząsy i wibracje, a w niektórych warunkach pogodowych jest niebezpiecznie śliska. (...) Ze względów konserwatorskich można stosować innego rodzaju niż bitumiczne nawierzchnie w ulicach zabytkowych, ale wymaga to pisemnych i wiążących ustaleń: służb konserwatorskich, władz miasta, społecznych organizacji rowerowych.

Dotychczasowe zastosowania kostki optymizmem nie napawają. Położona kilka lat temu w Parku Północnym już od 2-3 sezonów głośno "klawiszuje" podczas jazdy.

Poraża skala urzędniczej niekompetencji. Samochody prosto, piesi naokoło, zieleniec poległ. Brakuje jeszcze tylko zakazu chodzenia, albo barierek zmuszających mieszkańców do nadrabiania drogi. Wykonane kilka miesięcy temu. Sopot, ul. Władysława IV / Skarpowa. Poraża skala urzędniczej niekompetencji. Samochody prosto, piesi naokoło, zieleniec poległ. Brakuje jeszcze tylko zakazu chodzenia, albo barierek zmuszających mieszkańców do nadrabiania drogi. Wykonane kilka miesięcy temu. Sopot, ul. Władysława IV / Skarpowa.
Al. Niepodległości - zakaz ruchu dla rowerów

Najwygodniejsza droga do i przez Sopot dla rowerów jest zabroniona, co od lat jest kością niezgody pomiędzy Sopotem i używającymi roweru mieszkańcami Trójmiasta. Świeżo wykonywana rewitalizacja tylko cementuje obecny, wadliwy stan rzeczy. Mieszkańcy często lekceważą zakaz i jadą po chodniku. Zamiast ich obwiniać o łamanie przepisów może najpierw trzeba dać im możliwość przejazdu? Rozwiązanie doraźne: zlikwidować zakaz jazdy po al. Niepodległości, a na chodniku dopuścić ruch rowerowy dla jadących wolniej krótsze dystanse. Docelowo należy sprawiedliwie przydzielić przekrój tej ulicy, aby mieszkańcy na rowerach też mieli na niej przestrzeń. Niesławny objazd ul. Rzemieślniczą to dyskryminująca rowerzystów i fatalna jakościowo proteza realnych rozwiązań.

pl. Zdrojowy i Boh. Monte Cassino

Na dolnym odcinku deptaka obowiązuje zakaz jazdy rowerem od 1 maja do 30 września.

- Ja sam czasem zapominam, że obowiązuje ten zakaz. Czy w taki dzień, kiedy jest niezbyt wiele ludzi a pogoda świetna, nie warto jednak znieść tego zakazu, a może wprowadzić ograniczenie prędkości, tak by wszyscy jeździli z prędkością pieszego - tłumaczył 16 maja sam prezydent Sopotu Jacek Karnowski w opublikowanym na swoim profilu facebookowym wideo, po tym jak został sfotografowany na jeździe w tym miejscu rowerem.
Pomysł zlikwidowania zakazu popieramy, życząc mieszkańcom i Panu Prezydentowi przyjemnej jazdy / spacerów. Warto oczywiście na rowerze zachować tam szczególną ostrożność ze względu na dużą ilość ludzi. Każdy rowerzysta jest też pieszym i przy odrobinie życzliwości oraz troski o pozostałych mieszkańcy dadzą sobie radę na wspólnym terenie. Przykład ulicy Długiej i Długiego Targu z Gdańska od lat pokazuje, że nawet w silnie uczęszczanym centrum turystyki, domieszka ruchu rowerowego nie jest problemem ani sensacją.


10 km/h na trasie nadmorskiej

Typowe raczej dla Sopotu niż Trójmiasta ograniczenie prędkości oraz nawierzchnia z kostki, częściowo nowej, częściowo starej, fazowanej, nie ułatwiają poruszania się ani na rowerach, ani na rolkach, ani tak popularnych wśród młodszych hulajnogach.

Ograniczenie prędkości dla rowerzystów to typowo sopocki smaczek. Na tym odcinku należy natomiast faktycznie jechać ostrożnie i uważać, to nie ulega wątpliwości. Ograniczenie prędkości dla rowerzystów to typowo sopocki smaczek. Na tym odcinku należy natomiast faktycznie jechać ostrożnie i uważać, to nie ulega wątpliwości.
Nie stworzono alternatywy do trasy Nadmorskiej

Trasa Nadmorska jest w sezonie przeciążona, jednocześnie nie została zorganizowana realna alternatywa dla niej. Nie ma ciągłości przejazdu na ul. Parkowej ze względu na brak dopuszczenia kontraruchu, również ul. Grunwaldzka jest tylko częściową alternatywą - tu powinien powstać na przykład kontrapas dla rowerów, aby umożliwić jazdę w obu kierunkach.

Brak miejsc postojowych dla rowerów

Dotyczy on zarówno centrum turystycznego, jak i obszarów dla mieszkańców. Standard miejsc postojowych w wielu miejscach również pozostawia wiele do życzenia. Bezpieczne i wygodne stojaki rowerowe pod sopockimi szkołami pojawiły się w Sopocie cztery lata temu, dopiero po naszym artykule, który pokazał druzgocącą jakościowo sytuację.

Zardzewiała Szprycha

Zainspirowani wieloletnimi "dokonaniami" rowerowymi Sopotu, aktywiści Rowerowej Metropolii postanowili w 2013 roku na Wielkim Przejeździe Rowerowym zainaugurować rowerową antynagrodę przyznając ją prezydentowi Sopotu Jackowi Karnowskiemu za "fatalną realizację inwestycji - pseudo-dróg rowerowych, między innymi ul. Rzemieślniczej i Łokietka, brak remontów i należytego utrzymania istniejącej infrastruktury, brak działań w celu dopuszczenia dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach jednokierunkowych, brak działań w celu eliminacji administracyjnych barier dla ruchu rowerowego, realizację infrastruktury rowerowej i oznakowania niezgodnego z podstawowymi zasadami ruchu drogowego obowiązującymi w Polsce, wprowadzenie ograniczenia prędkości do 10 km/h na nadmorskiej drodze rowerowej."

Już pobieżna analiza wskazuje, że ich zastrzeżenia są niestety wciąż aktualne.

Są też pozytywne sygnały

Na plus warto odnotować zrobioną kilka lat temu drogę dla rowerów na ul. 23 Marca. Trasa ta nie ma jednak znaczenia dla całości systemu i oprócz robienia statystyk nie rozwiązuje żadnego istotnego problemu komunikacyjnego Sopotu. Jaskółką wiosny jest też krótki kawałek separowanej drogi dla rowerów na krótkim fragmencie ul. Armii Krajowej. Pozytywnym krokiem było również powołanie Oficera Rowerowego, którym został Krzysztof Jałoszyński. Jako pierwszy wypełniał tą rolę Rafał Ejsmont, ale nie została mu przedłużona umowa, w rezultacie czego od kilku lat pracuje... dla Gdańska, w Referacie Mobilności Aktywnej.

Wyniesione przejścia dla pieszych i wyniesione tarcze skrzyżowań są jedną z niewielu skutecznych metod ograniczenia prędkości samochodów. Tu Sopot punktuje, niestety z barierozy lat 90-tych wciąż się nie wyleczył.  Wyniesione przejścia dla pieszych i wyniesione tarcze skrzyżowań są jedną z niewielu skutecznych metod ograniczenia prędkości samochodów. Tu Sopot punktuje, niestety z barierozy lat 90-tych wciąż się nie wyleczył.
Na ukończeniu są al. Mamuszki wraz z fragmentem drogi rowerowej i chodnika na wysokości Grand Hotelu oraz ul. Haffnera. To krytycznie istotne odcinki i już wkrótce mamy nadzieję o nich napisać. Dobrym sygnałem jest też udział i zaangażowanie Sopotu w Mevo, którego prawdopodobne 100 proc. rowerów elektrycznych ma szanse stać się magnesem przyciągającym na rower starzejącą i kurczącą się populację miasta.

Podsumowanie

Rowerowe wyrwikółka królują w Sopocie nawet pod Urzędem Miasta. Kilka lat temu pojawiły się stojaki sponsorowane i od tamtej pory praktycznie nic się nie zmieniło. Rowerowe wyrwikółka królują w Sopocie nawet pod Urzędem Miasta. Kilka lat temu pojawiły się stojaki sponsorowane i od tamtej pory praktycznie nic się nie zmieniło.
Problemy
  1. Brak wykończenia choć jednej trasy w dobrym standardzie
  2. Ograniczenia prędkości zamiast rozwiązań
  3. Brak kontraruchu
  4. Al. Niepodległości - zakaz ruchu
  5. Brak miejsc postojowych
  6. Brak realnego dialogu na temat przyjaznej środowisku i zdrowiu mobilności


Sopot nie jest rowerowo połączony z Gdynią i Gdańskiem, wewnętrznie jest również niespójny. Brak realnego planu rozwoju nowoczesnej mobilności. Plebiscyt popularności zamiast klarownej wizji i przywództwa nie jest jednak domeną wyłącznie sopocką. W Gdańsku i w Gdyni systemowe zmiany często dokonują się pod presją, a nawet swego rodzaju politycznym przymusem. Niewiele w ciągu ostatnich 10 lat się zadziało, a Zardzewiała Szprycha wciąż pozostaje aktualna. Po kilku kadencjach trzeba intencje i skuteczność prezydenta Karnowskiego w zakresie mobilności aktywnej ocenić nie po obietnicach, a po dokonaniach, a te są niestety mizerne.

  • Ograniczenie prędkości dla rowerzystów to typowo sopocki smaczek. Na tym odcinku należy natomiast faktycznie jechać ostrożnie i uważać, to nie ulega wątpliwości.
  • W Sopocie jest znikoma ilość stojaków rowerowych, stąd takie obrazki są na porządku dziennym.
  • Al. Niepodległości - cztery pasy dla samochodów i zakaz jazdy rowerem zarówno ulicą, jak i chodnikiem.
  • Rowerowe wyrwikółka królują w Sopocie nawet pod Urzędem Miasta. Kilka lat temu pojawiły się stojaki sponsorowane i od tamtej pory praktycznie nic się nie zmieniło.
  • Słynny pumptrack na ul. Łokietka jest w miarę współczesną inwestycją, na której zmarnowano na lata szansę na choć jeden porządny użytkowy wjazd rowerowy do miasta od strony Gdańska.
  • Poraża skala urzędniczej niekompetencji. Samochody prosto, piesi naokoło, zieleniec poległ. Brakuje jeszcze tylko zakazu chodzenia, albo barierek zmuszających mieszkańców do nadrabiania drogi. Wykonane kilka miesięcy temu. Sopot, ul. Władysława IV / Skarpowa.
  • To co dla Gdańska od lat oczywiste, w Sopocie jest wciąż barierą nie do przejścia, a ściślej nie do przejechania. Kontraruchu jak nie było, tak nie ma.
  • Wyniesione przejścia dla pieszych i wyniesione tarcze skrzyżowań są jedną z niewielu skutecznych metod ograniczenia prędkości samochodów. Tu Sopot punktuje, niestety z barierozy lat 90-tych wciąż się nie wyleczył.

W szczególności po braku nawet tanich i dość oczywistych zmian, jak choćby dopuszczenie kontraruchu widać, że za istotne rozstrzygnięcia odpowiada osobiście długoletni prezydent Sopotu, a nie jego urzędnicy.

Z zachęcaniem do jeżdżenia rowerem po Sopocie jest trochę tak, jak z zapraszaniem do wejścia przez zamknięte drzwi, które mówią więcej niż słowa gospodarza.

Opinie (100) 2 zablokowane

  • Sopot to rowerowy syf. (1)

    Oprócz pętli Reja.

    • 4 4

    • dodaj jeszcze drogę dla rowerów wzdłuż ulicy 23 marca

      • 0 0

  • Ścieżka pod Grandem i na Obr. Westerplatte - uwagi do artykulu

    Jak dotychczas fatalnym odcinkiem był odcinek w okolicach Teatru Atelier i "Smakow Morza", gdzie ścieżka spacerowa i rowerowa krzyżowały się kolizyjnie i bez sensu biegly pod Grand Hotelem - piesi szli pod płotem i aby wejść na plażę szukali przerw między śmigajacymi wzdłuż plaży rowerami.
    Wystarczyloby zlikwidować skrzyżowanie ścieżek, rowery puścic pod płotem, a pieszym dać ścieżkę przy plazy ze swobodnym dostępem do piasku.
    Obecnie prowadzone tam są duże prace, poszerzanie ścieżek - b. dobrze, ale jeśli nie zmienią organizacji ruchu - to porażka.

    Inna sprawa - ul. Obr. Westeplatte przed ok. 10 laty została pokryta brukiem ( rozpadającym się , źle i nierówno ułozonym) z wysokimi krawężnikami. Ulica jest tak zastawiona samochodami, ze trudno nią się poruszać - wydzielenie dodatkowej ścieżki rowerowej uniemożliwiłoby jazdę samochodom (mieszkancy mają problemy już teraz z wjazdem do domów). Rozsądne byloby połączenie chodników z jezdnią na jednym poziomie ( z ewentualnym zaznaczenie kolorem ich przebiegu)i stworzenie woonerf'u, gdzie tak jak dotychczas z całej szerokości ulicy korzystaliby jednocześnie piesi, rowerzyści i samochody zachowując oczywiście rozsądną prędkość -

    • 9 0

  • Po pierwsze to trzeba polikwidować pseudu " drogi dla rowerów" które nie spełniają elementarnych standardów (1)

    • 5 3

    • trzeba ich jakość podnieść do dobrych standardów

      • 1 0

  • Brak słów (7)

    A po co ścieżki rowerowe jak rowerzyści i tak jeżdżą po ulicach utrudniajac ruch i nieprzestrzegajac jakich kolwiek zasad ruche drogowego .

    • 7 10

    • (3)

      w artykule masz napisane dlaczego każdy woli jezdnią. wystarczy przeczytać.

      • 7 0

      • Przepisy (2)

        Nie ma wg przepisów kto co woli, bo ja bym wolał żeby na rowerze jeździły tylko blondynki w krótkich spodenkach. Jest DDR to tym masz jechać a nie co wolisz.

        • 0 7

        • wg przepisów są też ograniczenia prędkości, parkowanie na chodnikach też jest opisane, pierwszeństwo na przejazdach rowerowych, wyprzedzanie z odstępem ........ wszystko jest w przepisach...... w teorii..

          chodnik ze znakiem ddr to dla mnie dalej jest chodnik i nic tego nie zmieni.
          albo się buduje zgodnie z jakimiś standardami albo wcale.

          Jak ci na drodze gminnej ustawią znak "autostrada" też będziesz się upierał że to autostrada? Tak w chu*a jak rowerzystów to chyba nikogo nie robią.... no może czasem piesi tylko mają gorzej jak na 1.5 metrowym chodniczku ustawia urzędnik sobie znak " ciąg pieszo-rowerowy". Najważniejsze że kierowcy mają komfortowy szybki przejazd. Reszta niech się męczy

          • 5 0

        • przepisy wyraźnie mówią jakie warunki ma spełniać droga dla rowerów krzywe i wąskie chodniki kto tak oznakowuje?Tylko debil który sam łamie przepisy a śmie wymagać od innych by się narażali za jego głupotę

          • 1 0

    • Traktujcie ddr jak ulicę

      Tam jeżdżą pojazdy, tam piesi nie stoją, ani spacerują, dozwolona prędkość w mieście to 50 km/h. Jak pieszy przechodzi przez przejście to rower ma ustąpić - oczywiste, ale też oczywiste, że matka z wózkiem nie idzie po ulicy, to niech nie idzie po ddr. Jak nie ma chodnika, to pieszemu wolno po ddr, ale musi ustępować. ddr to taka ulicatyle że węższa i pojazdy jexośladowe.
      Ścieżka nadmorska zaś mimo że formalnie ddr, to jest trasa spacerowa coś na kształt strefy ruchu, dla wczasowiczów i ich pociech, nikt normalny tam się w sezonie nie zapuszcza w celach komunikacyjnych. Zaś tym, o nie są w stanie jechać kawałek 10 km/h, zgodnie ze znakiem, mówię, że są cieniasami. Powiedzmy, że stójka to trudna sztuka, ale już 4-5 km/h wymaga podstawowych umiejętności. Jazda samochodem 20km/h też jest denerwująca, ale czasem trzeba i się tak jedzie.

      • 2 0

    • zauważ, że drogi dla rowerów nie powinny być budowane po to, by zakazać rowerzystom (1)

      a zwłaszcza kolarzom możliwości korzystania z jezdni ulic biegnących obok.

      W dobrze zarządzanych miastach ciągi pieszo-rowerowe i drogi dla rowerów nie są obowiązkowe dla kolarzy.

      Ulice są dla ludzi, a nie tylko dla pojazdów dwuśladowych napędzanych silnikami spalinowymi.

      • 2 0

      • urzędniczy beton wie lepiej dla nich kolarz i dziecko które ledwo kręci to rowerzysta

        • 0 0

  • Zapraszamy do Gdyni. Sporo materiałów na artykuł :)

    • 3 0

  • Czas zacząć publikować mordy rowerzystów nie stosujących się do zakazów!!! (1)

    np. Molo, Monte casino, tunele

    • 0 7

    • warto rozważyć publikowanie twarzy kierowców nie stosujących się do zakazów parkowania

      limitów prędkości i wjeżdżających w strefy piesze bez zwracania uwagi na pieszych, rolkarzy i rowerzystów.

      • 3 0

  • Sopot ma oficera rowerowego na etacie!!!

    Ojtam, ojtam w Sopocie mamy swojego na stanowisku, załatwić załatwił że możemy pozasezonem śmigać no nie, i w innych sprawach pomoże by śmigało się bez mandatów.

    • 0 1

  • Pierwszą rzeczą, której brakuje w Sopocie to porządnej mapy rowerowej (1)

    pokazującej zasięg ulic objętych strefą Tempo 30, drogi dla rowerów, ciągi pieszo rowerowe i małą mapkę pokazującą natężenie ruchu rowerów wzdłuż głównych osi komunikacyjnych (na przykład również ruch rowerów na chodniku między skrzyżowaniem Alei Niepodległości z ul. Reja a granicą Sopotu i Gdańska (koło "kunia").

    Taka mapa powinna pokazywać również nachylenie ulic i jakość nawierzchni - na niektórych nawet wyasfaltowanych ulicach Sopotu jazda rowerem wiąże się z ryzykiem wpadnięcia w szparę wzdłużną między łatami asfaltu.

    • 2 0

    • trzeciorzędna potrzeba
      w porównaniu z innymi

      każdy sopociak zna swój mŁy grajdołek
      a obcy i tak są tu za krótko, by potrzebować aż takiej ilości danych

      co ci po nachyleniach na Armii Krajowej, jak za kazdym zasłoniętym zakrętem czycha śmierć, bo jakiś wał zaparkował " na chwileczkę"?

      • 1 1

  • Prosze o wyjasnienie, dlaczego nie wolno rowerzystom korzystac z chodnika na Al. Niepodleglosci,skoro jest zakaz korzystania z jezdni

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum