• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot. Inwestycje rowerowe na 2020 rok

Kamila Lulińska
30 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Chciałbyś wiedzieć co nowego planuje Sopot w sektorze inwestycji rowerowych? Zobacz, czego możemy się spodziewać w tym roku. Chciałbyś wiedzieć co nowego planuje Sopot w sektorze inwestycji rowerowych? Zobacz, czego możemy się spodziewać w tym roku.

Koniec pierwszego miesiąca nowego roku już prawie za pasem i choć pogoda za oknem nieco niezimowa, to wciąż do wiosny nam daleko. Odliczamy niecierpliwie do okresu w roku, w którym "oficjalnie" rozpoczynamy sezon rowerowy, dlatego już teraz zapytaliśmy przedstawicieli trójmiejskich władz, jakie inwestycje rowerowe realizowane będą w ramach tegorocznego budżetu. Jako pierwszy z trójmiejskiej aglomeracji przedstawimy Sopot.

Co według Ciebie powinno być priorytetem w inwestycjach rowerowych w Sopocie?


Już teraz możemy powoli planować wiosenne i letnie wycieczki. W tym roku zaplanowanych do realizacji zostało kilka projektów dotyczących infrastruktury rowerowej. Przyjrzymy się czterem największym. Dwa z nich dotyczą modernizacji i budowy dróg rowerowych, a pozostałe - przebudowy kwartału ulic oraz naprawy szlaku rekreacyjnego w TPK.

- Staramy się do komunikacji rowerowej podchodzić kompleksowo, dlatego realizujemy tak różne zadania - mówi Krzysztof Jałoszyński, oficer rowerowy w Sopocie. - Niewątpliwie rowerzystom przypadnie do gustu nowa, gładka, asfaltowa nawierzchnia wyremontowanych dróg rowerowych. Remontowana infrastruktura jest już "pełnoletnia" i nie spełnia nowoczesnych standardów.

Wspólny przejazd rowerowy po Sopocie: wciąż wiele miejsc wymaga poprawy


Inwestycje rowerowe w Sopocie na 2020 rok



  1. Droga rowerowa wzdłuż alei Niepodległości - Modernizacja i budowa drogi rowerowej wzdłuż al. Niepodległości od ul. Wejherowskiej do ul. Armii Krajowej (element dużego projektu przebudowy skrzyżowania) - w ramach prac w okolicy ul. Wejherowskiej zawężona zostanie al. Niepodległości, a z zaoszczędzonego miejsca wykonana zostanie pełnowymiarowa DDR o nawierzchni bitumicznej. Pozwoli to ostatecznie domknąć infrastrukturę rowerową na tym obszarze. Koszt przebudowy skrzyżowania to około 10 mln zł, z czego 9,5 mln zł ze środków UE.
  2. Droga rowerowa wzdłuż Armii Krajowej od 23 Marca do al. Niepodległości (przy pętli trolejbusowej) - modernizacja nawierzchni na bitumiczną, korekta przebiegu w punktach konfliktowych, wyniesienie skrzyżowań. Droga ta jest już wysłużona, więc niezbędna jest zarówno modernizacja nawierzchni, jak i dostosowanie rozwiązań do współczesnych standardów. Koszt 3,2 mln zł, z czego 2,9 mln zł z dofinansowania UE.
  3. Przebudowa kwartału ulic: Parkowa, Kordeckiego, Wojska Polskiego, Kilińskiego. - stworzenie tzw. woonerfu, czyli spokojnej przestrzeni przyjaznej pieszym i rowerzystom. Po przebudowie będzie to prawdopodobnie największy woonerf w Polsce - będzie miał długość 1,2 km. Przebudowa etapami, koszt na rok 2020 - 7 mln zł.
  4. Szlak rekreacyjny przez Trójmiejski Park Krajobrazowy - wyrównanie, oznakowanie i naprawa nawierzchni około 7 km tras leśnych w Sopocie (pod kątem pieszych i rowerzystów). Celem projektu jest z jednej strony wykorzystanie walorów przyrodniczych naszego parku krajobrazowego, z drugiej ochrona bioróżnorodności poprzez kanalizację ruchu turystycznego. Projekt realizowany wspólnie z Gdańskiem i Gdynią, koszt sopockiej części (7 km tras) to około 950 tys. zł.


Wiaty rowerowe przy szkołach



Władze Sopotu nie zapominają również o młodszych rowerzystach. Na ten rok zaplanowano wyposażenie czterech szkół podstawowych w wiaty rowerowe. Przed wakacjami wybudowane zostaną pierwsze dwie wiaty - lokalizacja pierwszej wiaty rowerowej jest już pewna, jednak wciąż trwają ustalenia co do wyboru drugiej placówki. Po wakacjach zaś, władze miasta planują wybudować kolejne dwie wiaty na terenie kolejnych szkół podstawowych.

- W przypadku pierwszej wiaty na pewno będzie to SP 8 przy ul. Golca - mówi Krzysztof Jałoszyński. - W przypadku drugiej ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła. Ostateczna lokalizacja będzie uzależniona od uzgodnień z Miejskim Konserwatorem Zabytków. Docelowo wszystkie placówki edukacyjne chcielibyśmy wyposażyć w tego typu infrastrukturę.

Opinie (54)

  • na Armii Krajowej przydałoby się oddzielenie słupkami od jezdni (8)

    kierowcy często robią sobie z tej drogi parking "na kilka minut do sklepu"

    • 26 0

    • (6)

      Na AK, to akurat rowery we większości powinny jechać jezdnią.
      Ciekawe jak interpretacja kierunku jazdy w przypadku korzystania z odcinka wyznaczonego w jednym kierunku, co jednak nie zmienia zasady, że zgodnie z ustawodawstwem krajowym wyłącznie prawa strona jest w kierunku.
      A Spoconym kierowcom radzę dać na wstrzymanie, bo trąbienie może kosztować ukaranie mandatem.

      • 10 1

      • tam jest dwukierunkowa ścieżka rowerowa a za jazdę ulicą jak jest ścieżka to grozi mandat (5)

        i absolutnie nie radzę nikomu jechać ul A K bo też autobusy tam śmigają (np. linia 122) i to grozi nie tylko trąbieniem ale i potrąceniem przez autobus

        • 6 9

        • nie zmyślaj. legalnie można jechać jezdnią. (1)

          • 4 0

          • Nie zna kodeksu drogowego, a komentuje

            a reszta stada baranów lajkuje. A Kodeks Drogowy mówi jasno:

            Art.33.1. Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się
            porusza lub zamierza skręcić

            • 0 0

        • (1)

          Dwukierunkowa ścieżka poprowadzona niezgodnie z przepisami raz jezdnia raz chodnikiem. d**ilstwo do sześcianu są tam ograniczenia prędkości i to całkiem spore dlatego nie bzdurz o potraceniu przez autobus który porusza się tam 30-40 na godzinę

          • 2 1

          • Kiedyś jakiś cieć z Clio trąbił na mnie 200m,

            bo zjechałem wcześniej na jezdnię, żeby w prawo skręcić w Reja. Cieć spasiony był daleko, ale jak zobaczył, że zjechałem, to dał w rurę żeby mnie dopaść, zaczął na tył najeżdżać na pół metra i trąbić jak d**il.
            Jechałem jakieś 35/h kolarzówką, jednak jak zaczął trąbić, to zwolniłem do 20, bo miałem obawę, że palant może chcieć coś wywinąć. I tak durak jechał i trąbił, aż skręciłem zgodnie z przepisami z resztą.

            • 3 0

        • Powiedz człowieku, czy ty chociaż ogarniasz takie pojęcia jak kierunek jazdy lub zgodność z kierunkiem ruchu?

          Czy wiesz, że te pojęcia powodują, że wszędzie na świecie robi się infrastrukturę rowerową po obu stronach jezdni, bo w innym wypadku można jechać legalnie prawą stroną, a rowerzyście nie ma prawa grozić trąbienie ani potrącenie?
          Czy wiesz również, że można zgodnie z prawem wydzielić dwukierunkową drogę rowerową obok jezdni, ale obejrzyj sobie jak to robią na świecie, by było to zgodne z prawem. Dwukierunkowa DDR jest tak naprawdę pasem jezdni, nie jest na chodniku, a od ruchu samochodowego oddzielona jest barierą. Wtedy rzeczywiście można mówić o możliwości zepchnięcia ruchu rowerowego na taką infrastrukturę.
          W Polsce omija się prawo na poziomie ministerstwa, robiąc pełną szyderę z obywateli, zapisując takie i**otyzmy w rozporządzeniach jak DDR położona obok chodnika, skłócając jednocześnie różne grupy uczestników ruchu i przerzucając na rowerzystów zupełnie bezprawne domniemania obowiązków. Przypominam, że rowerzyści są ponoć tymi słabszymi uczestnikami ruchu!

          • 2 0

    • Zapory betonowe oraz transportery opancerzone ?

      • 1 1

  • Fajnie, ale ceny kosmiczne.

    Kto na tym aż tyle ma zarobić? Wójek?

    • 0 1

  • Fajnie że powstają ścieżki dla kierowców (1)

    pytanie kiedy w 3miescie powstanie pierwsza droga dla rowerów dla rowerzystów

    • 1 1

    • malkontentom udającym dbanie o interesy rowerzystów nasze stanowcze nie!

      • 0 0

  • nic nowego (15)

    zaproponowane drogi juz istnieja i wydawanie takiej ilosci pieniedy to wyrzucanie pieniedzy w bloto. Czemu nie zrobic nowych sciezek?

    • 17 3

    • Istnieją i nie nadają się do jazdy rowerem. (14)

      Cała infrastruktura rowerowa w Sopocie nadaje się do likwidacji tylko.
      Na całe miasto nie ma nawet jednej sensownie zrobionej trasy. Kasa w błoto

      • 4 3

      • wiele fragmentów "widzialnej" infrastruktury rowerowej na Brodwinie jest zupełnie OK (2)

        Podobnie da się lubić wiele elementów wyremontowanej trasy nadmorskiej. Ważne jest także, że znaczna część ulic w Sopocie jest objęta strefą Tempo 30. Szkoda, że w nowych planach nie ma budowy trasy rowerowej pod wiaduktem wzdłuż linii SKM od Alei Niepodległości do mostka nad jarem u początków ulicy Obrońców Westerplatte tak by można bezkolizyjnie dotrzeć z Brodwina do ulicy BMCassino. Przesada w krytykowaniu działań jakichkolwiek podmiotów publicznych to specjalność malkontentów - trolli internetowych, a nie praktykujących rowerzystów.

        • 1 3

        • (1)

          a Ty jesteś ten wierzący i praktykujący oczywiście. Najważniejsze, że jest OK, ale nie jest.

          • 0 1

          • jestem praktykującym rowerzystą od wielu lat

            działania podmiotów publicznych poddaję krytyce, ale nie dyskredytuję w czambuł wszystkich realizowanych działań. Fragmenty widzialnej infrastruktury rowerowej w Sopocie i generalnie w Trójmieście są OK. Problemem jest filozofia ich tworzenia: nadal występuje niedostatek działań na rzecz ograniczenia skali ruchu i parkowania samochodów w naszej metropolii. Fachowo to się nazywa brak działań na rzecz realokacji przestrzeni miejskiej na rzecz pieszych i rowerzystów.

            • 0 0

      • akurat ten fragment do ronda z 23 marca (10)

        nadaje sie do jazdy znacznie bardziej niż cała reszta od uniwereku do wybickiego. To jest prawdziwy dramat.

        O te pomyłce zwanej Łokietka nie wspominając bo to już jest zwykła rzeź niewiniątek.

        • 3 2

        • (9)

          chyba tylko na wycieczki jak w ogóle ci na czasie nie zależy.

          • 4 1

          • A co cię akurat tam spowalnia? (8)

            Nie ma żadnych i**otycznych rozwiązań, leci jedna strona drogi. Nie jest jakoś ekstra bo dość wąsko i ale w porównaniu tym co się dzieje to dalej to chyba nie jest źle?
            Sprawdź jeszcze raz na mapie czy wiesz o jakich fragmentach mowa.

            • 1 3

            • (7)

              jezdnia jest poprowadzona prosto, a śmieszka jest w postaci wąskiego slalomu (z wyjazdem z drogi wewnętrznej bez skrajni) (i o zgrozo jest dwukierunkowa).
              do góry jadąc jeszcze jakoś ujdzie ale zjazd to bardzo jest niebezpieczny.
              Znacznie wygodniej i bezpieczniej byłoby utworzyć pas na jezdni w dół.
              Miejsce jest. Wszystko jest, tylko widać chęci nie ma pomyśleć jak to dobrze i tanio można zrobić.

              • 3 0

              • co wy macie z tymi pasami w jezdni? (6)

                brak separacji ruchu rowerowego i samochodowego nie jest rozwiązaniem które zapewnia komfort mniej wprawnym i mniej doświadczonym rowerzystom.
                Tego sie nie stosuje. Zawsze powinien byc jakaś forma separacji ruchu np podwyższenie albo krawężnik alko jakieś progi małe ect.

                • 1 5

              • (5)

                człowieku tam jest strefa 30!!!!
                co wy macie tą separacją? nigdzie sie nie separuje takiego ruchu przy takich predkosciach.

                jak separacja jest taka super to dlaczego trasy rowerowe nie są odseparowane od chodników? przeciez rower przemieszcza sie spokojnie 6x szybciej niż pieszy. rower od samochodu jest niewiele wolniejszy w strefie 30

                • 4 1

              • Strefa 30? (4)

                Gdzie tam jest strefa 30? Przecież na armii krajowej są ograniczenia do 40.
                A na tym odcinku o którym mowa chyba w ogóle nie ma ograniczenia czyli jest 50.

                Po drugie tak. Separacja ruchu pieszego, rowerowego i samochodowego.

                • 0 1

              • 47% ruchu rowerowego w Niderlandach

                odbywa się w tzw. ruchu mieszanym. Uspokojenie ruchu i działania na rzecz redukcji skali ruchu samochodów to podstawowe działania w dobrze zarządzanym mieście. Kolejne działanie to przebudowa skrzyżowań, by były przyjazne dla rowerzystów i pieszych. Budowa wydzielonych dróg dla rowerów to ostateczność (powinna się odbywać kosztem szerokości jezdni). warto obejrzeć film pt. systematic safety na YouTube

                • 0 0

              • (1)

                jest 40 od niepodległości.

                No właśnie separacja. wymień trasy w 3miescie odseparowane od chodnika? praktycznie nie ma takich

                Nawet na omawianym odcinku ta separacja jest czysto teoretyczna. bo niby chodnik jest po drugiej stronie ale to tylko teoria. trasa rowerowa wygląda jak chodnik więc piesi nie nadkładają drogi przechodząc na drugą stronę.

                • 1 1

              • aha - czyli wiesz ze tam nie ma strefy 30

                a kłamiesz świadomie tylko by wyszło na twoje. Norma niestety.

                • 0 0

              • Te twoja separacje widać doskonale każdego dnia kiedy się gdzieś jedzie na rowerze co przejazd rowerowy to wymuszenie

                • 1 1

  • wprowadzic rower+

    zabieramy patologicznym matkom i dajemy rowerzystkom !

    • 1 2

  • pytanie ? (2)

    czy rowerzysta może korzystać z ulicy pomimo wybudowanej obok ścieżki rowerowej?

    • 1 6

    • Czy jaśnie pan internauta może przyswoić sobie przepisy i doczytać, że może jechać jeśli np. taka droga rowerowa lub pas rowerowy jest po przeciwnej stronie jezdni (zgodność z kier. jazdy) oraz wtedy, gdy ma zamiar pojechać inaczej niż np. droga rowerowa prowadzi. Wtedy może na bezczela jechać obok, a taka droga rowerowa np. prowadzi na drugą stronę jezdni i go to nie rusza, on jedzie prosto, bo np. skręca w prawo lub ma taką ochotę jechać prawą stroną.
      Niemniej Prawo ruchu drogowym wyraźnie definiuje czym jest droga rowerowa lub pas rowerowy i nie dopatruję się, by asfalt obok chodnika był drogą rowerową z ustawy.

      • 2 0

    • może. w żadnych przepisach drogowych nie ma nic na temat żadnych "ścieżek"

      • 6 0

  • Dobrze zarządzane miasto troszczy się nie tylko o budowę wydzielonych dróg dla rowerów (2)

    ale o podniesienie rangi (znaczenia) działań na rzecz poprawy warunków ruchu pieszych i rowerzystów oraz dostępu tych grup mieszkańców do stacji i przystanków transportu publicznego (zwłaszcza SKM). Jakość dostępu rowerzystów i pieszych do stacji SKM Sopot Kamienny Potok jest OK (poprawiła się w roku ubiegłym), ale jakość dostępu do stacji Sopot od ulicy Podjazd kształtuje się poniżej oczekiwań. Podobnie warto wprowadzić ulepszenia dostępu do stacji Sopot Wyścigi. Dalszym krokiem powinno być także zwiększenie częstotliwości połączeń SKM aby w Trójmieście wreszcie zaczął funkcjonować rozsądny układ rower+ kolej. Równolegle do poprawy infrastruktury warto tworzyć zinstytucjonalizowane formy dialogu między mieszkańcami korzystającymi z rowerów (warto ich podkształcić w wielu obszarach) a decydentami miejskimi. Bez podniesienia wiedzy wśród internautów ( i urzędników nie tylko rowerowych) nadal będziemy mieli stale do czynienia z nadmiernym, dyskredytującym działania władz hejtem.

    • 1 4

    • jakich wydzielonych jak to są tylko paski na chodnikach? (1)

      • 4 1

      • Nie wytłumaczysz, ci ludzie żyją w innej rzeczywistości

        stąd nie rozumieją wielu aspektów ruchu rowerowego, nie mówiąc o przepisach itd.

        • 2 0

  • To są wszystko atrapy, nie żadna infrastruktura rowerowa. szkoda tylko kasy na takie pseudo rozwiązania.

    • 4 1

  • I to sie chwali miasto 100 razy mniejsze od Gdańska a tyle samo inwestycji rowerowych,wiec wstyd dla Gdanska (3)

    • 23 10

    • wstyd dla Gdyni jeszcze większy.

      • 5 1

    • to są inwestycje anty rowerowe i anty piesze

      na takich inwestycjach tylko kierowcy korzystają (pozornie).

      • 5 1

    • 100 razy ? Czyli Sopot ma 4 tys mieszkańców ?
      A inwestycji to "trochę" jednak mniej niż w Gdańsku, choć tam też nie jest najlepiej.

      • 10 0

  • A drogowe inwestycje to gdzie? Drogi jak w Gdyni. (1)

    • 3 5

    • inwestycje drogowe w gęsto zabudowanym mieście?

      tylko remonty istniejącej sieci ulicznej mają sens. Warto wdrażać program stopniowego poszerzania zasięgu stref miasta wolnych od jeżdżących i parkujących samochodów. Do tego zwiększenie częstotliwości SKM do 5 minut w szczycie i 10 minut poza szczytem od Pruszcza do Wejherowa.

      • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum