W Gdańsku ponad 48 tys. dzieci, a w Sopocie niemal 3 tys. uczniów weźmie udział w Rowerowym Maju, który startuje 4 maja i potrwa do końca miesiąca. Nagrody będą dla wszystkich aktywnych, a najbardziej zaangażowane klasy mogą liczyć na grupowe wyjścia na imprezy sportowe czy kulturalne.
- Ten pomysł narodził się w 2014 roku w Gdańsku i przez pierwsze dwa lata w zabawie brały udział tylko gdańskie jednostki oświatowe - mówi Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska. - Teraz jest to akcja ogólnopolska. Ekologiczna kampania została skierowana głównie do najmłodszych dzieci z przedszkoli i szkół podstawowych. Liczymy, że rekordy z poprzedniego sezonu zostaną pobite. Mam nadzieje, że przekroczymy magiczną barierę 1 mln przejechanych kilometrów - podkreśla Piotr Kryszewski.

Jak zdobywać punkty w Rowerowym Maju
Za każdy przejazd dzieci dostawać będą naklejki, które na koniec wymieniane są na nagrody indywidualne i zbiorowe. Najbardziej aktywne klasy skorzystają z ciekawych wyjść sportowych i kulturalnych. Jak co roku przewidziane są też nagrody indywidualne, np.: zestaw oświetlenia rowerowego wysokiej klasy, sakwy czy skarpety z motywem rowerowym i nazwą kampanii.
- Szkoły tradycyjnie otrzymają nagrody finansowe ufundowane przez miasto Gdańsk i GIWK, w trzech kategoriach: szkoły małe, średnie i duże. W każdej kategorii nagrodzone zostaną trzy najlepsze placówki, dla przedszkoli przewidziano jedną kategorię - mówi Anna Klinkosz, koordynatorka akcji z Referatu Aktywności Mobilnej gdańskiego magistratu.
Rekordowy Rowerowy Maj w Sopocie
Także w Sopocie do akcji zgłosiła się rekordowa liczba dzieci. To prawie 3 tys. uczniów i przedszkolaków z 7 szkół podstawowych i 9 przedszkoli. W zeszłym roku było ich 2,1 tys.
- Rowerowy Maj to świetna akcja, która promuje zdrowy tryb życia i uczy, że z roweru czy hulajnogi można korzystać codziennie, a nie tylko okazjonalnie - mówi wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski. - Sopot idealnie nadaje się do tego typu aktywności. Prawie całe miasto objęte jest strefą tempo 30. Mamy dobrze rozbudowaną sieć tras rowerowych. Na 65 kilometrów dróg przypadają ponad 23 kilometry tras rowerowych. To jeden z najwyższych wskaźników w Polsce. Projektując inwestycje drogowe, bierzemy pod uwagę przede wszystkim bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów - podkreśla Marcin Skwierawski.
Rowerowy Maj, wymyślony w Gdańsku, przyjął się w całej Polsce i od 2016 roku kampanię realizuje coraz więcej gmin - od małych ośrodków wiejskich do dużych miast. Tegoroczna edycja akcji odbędzie się w 41 gminach. Lista sopockich placówek biorących udział w projekcie dostępna jest na stronie internetowej Rowerowy Maj.
Akcja rowerowy maj (13 opinii)
Opinie wybrane
-
2023-05-03 17:41
Bez uprawnień, na byle czym, bez kasków, po chodnikach, bo szkoła musi nagrodę zgarnąć. (6)
Tu nie powinno chodzić o bicie rekordu w jednym miesiącu, tylko o utrwalanie takich nawyków przez cały rok. Nagrody powinny być indywidualne dla dzieci, które jak najdłużej dają radę tak dojeżdżać. A tu w skrajnych przypadkach rodzic podjeżdża pod szkołę, otwiera bagażnik i wyciąga hulajnogę na 10 metrowy finisz.
- 36 19
-
2023-05-04 10:18
Ale jak dziecko mieszka przysłowiowe 10m od szkoły to już jest ok...
- 3 3
-
2023-05-04 15:47
Może nie wymagajmy żeby dzieci jeździły przez cały rok. Jazda jak najdłużej też jest szkodliwa bo prowadzi właśnie do jazdy przez cały rok. Jeśli dorosły chce jeździć w zimie to jego sprawa ale dzieci tego robić nie powinny.
- 1 15
-
2023-05-04 19:20
no właściwie to myślę, że moje dziecko może śmiało śmigać Armii Krajowej, na pohybel kierowczykom (1)
- 3 2
-
2023-05-05 15:26
może jechać ścieżkami rowerowymi wzdłuż Armi Krajowej
twoje dziecko jako rowerzysta nie może jechać Armi krajowej ,ale jadąc z Kokoszek do centrum warto użyć ścieżki która zaczyna się na KArczemkach za ekranami , prowadzi przez kładkę nad obwodnicą, wzdłuz Auchan i obok Decathlona a następnie koło ogródków działkowych na Jasieniu ( tych po lewej stronie, więc nie trzeba przejeżdząc pod Armi Krajowej) , przez rondo koło poczty i Kartuską do centrum
- 1 0
-
2023-05-04 19:28
Ile km ścieżek rowerowych wybudowano do szkól w Gd w 2022? 0km? (1)
- 4 2
-
2023-05-04 21:47
osoby korzystające z rowerów nie jeżdżą wyłącznie po "ścieżkach" rowerowych
tak jak kierowcy nie jeżdżą wyłącznie po autostradach lub drogach szybkiego ruchu. 47% przejazdów rowerem w Holandii odbywa się na jezdniach zwykłych ulic miejskich, w tzw, ruchu mieszanym. Dlatego to pytanie można traktować wyłącznie jako przejaw dążenia do ograniczenia skali ruchu rowerowego lub wyznawania fałszywej filozofii, że rower na ulicy
tak jak kierowcy nie jeżdżą wyłącznie po autostradach lub drogach szybkiego ruchu. 47% przejazdów rowerem w Holandii odbywa się na jezdniach zwykłych ulic miejskich, w tzw, ruchu mieszanym. Dlatego to pytanie można traktować wyłącznie jako przejaw dążenia do ograniczenia skali ruchu rowerowego lub wyznawania fałszywej filozofii, że rower na ulicy "tamuje ruch" a na chodniku "stwarza istotne zagrożenie dla bezpieczeństwa pieszych". W okolicach szkół warto tworzyć strefy wolne od jeżdżących i parkujących samochodów; budowa specjalnych "ścieżek rowerowych" nie będzie w ich bezpośredniej bliskości wpływać na warunki korzystania z rowerów przez młodzież szkolną.
- 7 0
-
2023-05-03 15:15
Czas pomyśleć o szerszych działaniach (3)
Kiedy w końcu w Gdańsku będzie wyznaczona strefa czystego transportu ?
- 24 29
-
2023-05-04 19:25
nigdy
póki co są strefy pyłu węglowego, smrodu śmietnikowego, hałd azbestowych i beczek iperytowych
- 2 2
-
2023-05-04 19:29
Przecież już jest. Na parkingu UM
- 1 1
-
2023-05-04 21:50
wprowadzenie tej strefy powinno być poprzedzone odpowiednio skonfigurowaną kampanią wyjaśniającą sens jej wprowadzenia
Jeśli miasto dba o jakość środowiska naturalnego i społecznego powinno zadbać o opracowanie i wdrożenie planu stopniowego uwalniania kolejnych ulic i placów miasta od (nadmiaru) jeżdżących i parkujących samochodów. Takie działania znakomicie ożywiają te rejony miasta (por. np. ulica Stągiewna w Gdańsku i jej okolice: Długi Targ, Długa etc. )
- 2 1
-
2023-05-03 15:09
"Ufundowane przez miasto Gdańsk i GIWK" czyli przez podatników (10)
Jako podatnik nie chcę żeby moje pieniądze szły na jakieś nagrody za to, że ktoś dojeżdża rowerem do szkoły. Zamiast tego te pieniądze powinny pójść na komunikację miejską (obniżając ceny biletów) albo obniżyć opłaty za wodę.
- 39 36
-
2023-05-03 15:13
spuść powietrze sobie (2)
do dróg samochodowych dołożyliśmy już tyle że nawet jak przez 1000 lat byśmy finansowali te nagrody to nawet promila tych inwestycji by nie wyniosło. Samochodziarze do 3,5T nie płacą podatku drogowego . to zwykła socjalna patologia!
- 7 16
-
2023-05-04 22:40
(1)
Podatek jest w paliwie ale fajnie jest nakłamać że samochodziarze nie płacą.
- 0 5
-
2023-05-04 22:54
na drogi krajowe nie miejskie
- 2 0
-
2023-05-03 19:52
A jak dla mnie to dobra akcja, dzieci nie musza czekać do końca wakacji żeby tatuś rower napompował. Dzięki tej akcji sezon dla dzieciaków się zaczyna, a każda akcja odklejające tyłki od krzeseł jest dobra
- 14 3
-
2023-05-03 22:38
(3)
Jako podatnik nie życzę sobie żadnych dopłat do komunikacji miejskiej, której nie używam. Utrzymuje samochód za swoje a nie cudze ! Woda natomiast powinna być droższa, bo jest jej coraz mniej. Żadnych dopłat do rzeczy, na które można zarobić ciężką, uczciwą pracą.
- 6 4
-
2023-05-04 12:23
ale prawo do darmowego parkowania samochodu na chodniku lub na innym fragmencie przestrzeni miejskiej (1)
uważasz za zgodne z zasadami sprawiedliwości i zdrowego rozsądku? Przypuszczalnie nie zdajesz sobie sprawy, jakie koszty twoje zachowanie komunikacyjne generuje dla całego otoczenia społecznego? Opłaty za parkowanie pokrywają tylko ułamek kosztów budowy i utrzymania miejsc do parkowania samochodów w mieście.
- 3 0
-
2023-05-04 19:23
parkuję w strefach płatnych bo wiem, że taki janusz jak ty nigdy tam nie zaparkuje, bo ledwo co na paliwo ma
dzięki tym marnym groszom zawsze mam pewne miejsce. właściwie to mogą podwyższyć opłaty za parkowanie i o 1000%. dzięki temu odsiew biedaków samochodziarzy będzie jeszcze większy
- 1 2
-
2023-05-04 21:53
to, że nie używasz z komunikacji miejskiej nie oznacza, że z jej funkcjonowania nie odnosisz korzyści
Gdyby obecni pasażerowie komunikacji miejskiej przesiedli się do samochodów, uciążliwość poruszania się samochodem po mieście i trudność znalezienia wolnego miejsca do parkowania byłaby dużo większa. Przypuszczalnie warto, byś poznał pojęcie "korzyści zewnętrznych" - o tym uczą na podstawowych kursach normalnej ekonomii (niemarksistowskiej).
- 3 0
-
2023-05-04 19:21
a ja nie korzystam z komunikacji miejskiej więc nie chcę zeby moje pieniadze szły na jakieś autobusy i tramwaje.
wolę żeby je wydawać na muzea i teatry
- 0 1
-
2023-05-09 06:55
A ja chciałbym
żebyś przestał patrzeć tylko na swój czubek nosa i spojrzał przyszłościowo. Dzieci które zaznają ruchu teraz będą zdrowsze, co będzie prowadziło do mniejszych nakładów na służbę zdrowia itd. itp
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.