rowery

Rowerowy Maj dobiegł końca. Podsumowanie akcji

Wręczenie nagród odbyło się w zwycięskiej szkole, tj. SP 92 w Gdańsku.
Wręczenie nagród odbyło się w zwycięskiej szkole, tj. SP 92 w Gdańsku. fot. mat. prasowe

Siódma edycja wiosennej kampanii Rowerowy Maj dobiegła końca. Przedszkolaki i uczniowie szkół podstawowych znów mogli wsiąść na rower, rolki, hulajnogę czy deskorolkę i przyłączyć się do ogólnopolskiej zabawy. W akcji wzięło udział ponad 31 tys. osób.



Tylko w samym Gdańsku o tytuł najlepszej szkoły, klasy i przedszkola walczyło aż 31 498 uczestników ze 177 placówek, a frekwencja rowerowa wyniosła 50 proc. Połowa dzieci z gdańskich szkół podstawowych oraz przedszkoli docierała w maju na lekcje w sposób aktywny. Uczniowie i nauczyciele odbyli ponad 662 406 podróży do szkół i przedszkoli.

W tym roku zabawa wyjątkowo trwała krócej, bo tylko trzy tygodnie, od 4 do 24 maja. Zasady kampanii były bardzo proste: każdy uczestnik, który w maju dotarł na lekcje na rowerze, hulajnodze, rolkach czy deskorolce, otrzymywał naklejki do rowerowego dzienniczka i na wspólny plakat klasowy. Dla najbardziej aktywnych uczestników klas i placówek czekały atrakcyjne nagrody.

Wygrała szkoła nr 92 na Zaspie



Gdańskich laureatów kampanii poznaliśmy w środę, 2 czerwca, na uroczystym podsumowaniu zabawy, które odbyło się z udziałem prezydent Aleksandry Dulkiewicz w zwycięskiej szkole podstawowej nr 92 na gdańskiej Zaspie. Zwycięskie przedszkola i szkoły, oprócz nagród rzeczowych, otrzymały czeki pieniężne ufundowane przez prezydenta miasta Gdańska.

- Po ubiegłorocznej przerwie bardzo chcieliśmy, żeby Rowerowy Maj się odbył, choć zorganizowany został w trochę okrojonej formie - mówiła podczas spotkania Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Mimo to bardzo się cieszę, że tak licznie, uczennice i uczniowie, nauczyciele i rodzice, wzięliście udział w naszej zabawie. Frekwencja wyniosła niemal 50 proc. Cieszę się, że ta formuła się rozszerzyła i w wyzwaniu liczył się nie tylko rower, ale także hulajnoga i deskorolka.
- Warto pamiętać, że codzienne podróże do szkoły i pracy można odbywać inaczej niż tylko samochodem czy autobusem. Bardzo bym chciała, żeby zamiłowanie do jazdy na rowerach i hulajnogach trwało nie tylko w maju, kiedy zbiera się punkty, ale także przez kolejne miesiące. Taka forma ruchu sprzyja zdrowiu. Nie można zapominać także o przestrzeganiu zasad bezpiecznego poruszania się po drogach - dodała prezydent Dulkiewicz.

Rowerowy Maj już po raz siódmy



Pierwsza edycja skierowanej do szkół kampanii Rowerowy Maj odbyła się w 2014 roku w Gdańsku. Od tego momentu z roku na rok bierze w niej udział coraz więcej miast, placówek i dzieci. Chętnych przyciąga forma zabawy połączonej z elementami rywalizacji, która popularyzuje nie tylko rower, lecz także hulajnogę, rolki czy deskorolkę jako środki transportu i uczy zdrowych nawyków, które utrzymują się również po zakończeniu kampanii.


Wyniki kampanii

Kategoria szkół małych
I miejsce: Szkoła Podstawowa nr 72, z frekwencją 86 proc.
II miejsce: Akademia Dobrej Edukacji, z frekwencją 83,9 proc.
III miejsce: Szkoła Podstawowa nr 62, z frekwencją 81,7 proc.

Kategoria szkół średnich
I miejsce: Szkoła Podstawowa nr 84, z frekwencją 77 proc.
II miejsce: Szkoła Podstawowa nr 89, z frekwencją 65 proc.
III miejsce: Szkoła Podstawowa nr 45, z frekwencją 61,4 proc.

Kategoria szkół dużych
I miejsce: Szkoła Podstawowa nr 92, z frekwencją 89,7 proc.
II miejsce: Szkoła Podstawowa nr 80, z frekwencją 84,4 proc.
III miejsce: Szkoła Podstawowa nr 12, z frekwencją 66,9 proc.

Kategoria przedszkoli
I miejsce: Niepubliczne Przedszkole MegaMocni Jasień, z frekwencją 91,6 proc.
II miejsce: Przedszkole nr 8, z frekwencją 90 proc.
III miejsce: Przedszkole nr 62, z frekwencją 82 proc.

Klasy ze 100 proc. frekwencją:
SP nr 92 - klasa IIb,
SP nr 80 - klasa VIIIb,
SP nr 75 - klasa IVm,
SP nr 75 - klasa IIIb,
SP nr 62 - klasa VIIb,
SP nr 33 - klasa IVa,
SP nr 2 - klasa IVe.



W tegorocznej kampanii udział wzięło 511 placówek edukacyjnych z 33 polskich miast i gmin. 78 317 uczestników odbyło ponad 1,5 mln przejazdów.

Statystyki wszystkich miast biorących udział w tegorocznej edycji akcji dostępne są na stronie internetowej kampanii.

Patronami medialnymi Rowerowego Maja są Onet.pl, Gdansk.pl, Trojmiasto.pl i Radio Eska.
Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Opinie (47)

  • (2)

    za dlugopis czy breloczek koleżanka mojej córki z klasy wybila sobie zęby, niestety podczas rowerowego maja na krzywym chodniku- nie piszę czyja to wina, że płyty chodnikowe są krzywo położone. Żal dziecka

    • 2 1

    • propaganda (1)

      jaki rowerowy maj ,jak dzieci kl 6 stych w szkole nr 50 poszły do szkoły pierwszy raz 24 maja . potem były 3 dni przerwy w związku z egzaminem 8 klas.
      dla kogo ten cyrk

      • 1 1

      • dla wielu osób: zwłaszcza dzieci szkolnych

        • 0 0

  • Ufff (17)

    Rowerowy maj to najbardziej niebezpieczny okres na trasach rowerowych. Niektóre dzieci zupełnie nie stosują się do zasad ruchu oraz zachowują się nieprzewidywalnie.
    Przy okazji wychodzi "polska nieuczciwość". Dziecko podwożone samochódem, z którego wyciąga hulajnogę i cyk, dojazd zaliczony.

    • 25 6

    • Wypadki (7)

      I na sorach też więcej dzieci w maju po wypadkach rowerowych. Mało się w tej akcji mówi o bezpieczeństwie. Chociażby kasku na głowę.

      • 0 3

      • kask zapobiega skutkom niektórych wypadków (6)

        ale nie zapobiega wypadkom, które w lwiej części wynikają z nieodpowiedzialnej jazdy kierowców. Ryzyko wiążące się z jazdą rowerem lub hulajnogą jest mniejsze niż wiążące się z wykonywaniem rutynowych prac domowych takich jak np. wieszanie firanek czy wiercenie otworów do mocowania szafek na ścianie. Promocja noszenia kasków przez osoby korzystające z roweru to typowe zajęcie ludzi przyspawanych mentalnie do fotela samochodu.

        • 1 0

        • Kask (5)

          Ja akurat nie mam samochodu. A do kasku przywiązuje wagę odkąd moje dziecko się nie wywaliło na głowę na rowerze. Wiem, że przed złamaniem ręki czy zdarciem kolana to jej nie uchroni, ale przynajmniej mniejsza szansa na poważny uraz głowy.

          • 0 0

          • dzieci często doznają urazów głowy w czasie zabawy na świeżym powietrzu (4)

            promowanie noszenia kasków przez osoby dorosłe jest formą stygmatyzowania osób jeżdżących rowerami w celu dojazdu z punktu A do punktu B bez kasków. Rower to dla większości osób po prostu środek transportu a nie sport - w normalnych warunkach miejskich kask dla osoby dorosłej i jeżdżącej odpowiedzialnie nie jest potrzebny.

            • 0 1

            • (1)

              i jeszcze to : "jeżdżącej odpowiedzialnie" haha, no tak, bo wypadki się biorą z tego, że celowo wjeżdżasz w inny pojazd

              • 0 1

              • wypadki bywają spowodowane przez wiele przyczyn.

                Ważna jest znajomość zasad tzw. systemowego bezpieczeństwa ruchu drogowego, które zakładają takie kształtowanie infrastruktury miejskiej, że komfort i bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów jest zapewnione w większym stopniu niż dbanie o przepustowości korytarzy ruchu dla "mistrzów kierownicy" jeżdżących "szybko ale bezpiecznie" i powodujących wypadki z najbardziej dotkliwymi skutkami dla nich i dla innych użytkowników dróg.

                • 0 0

            • what? (1)

              Czyli jak jeździsz od punktu A do B bez kasku to jak Cie samochód walnie to nic ci nie będzie, ale jak jedziesz w weekend na wycieczkę - na sportowo to wtedy zakładaj kask, bo jest potrzebny? A jak jeździsz autem do pracy to nie zapinasz pasów i jedziesz autem bez przeglądu? Po co dbać o bezpieczeństwo to tylko środek transportu!

              • 0 1

              • statystyki mówią, że urazy głowy częściej dotyczą osób jadących samochodem niż rowerem

                Dlaczego sam nie zakładasz kasku, gdy wsiadasz do samochodu? Dlaczego nie włączasz się w kampanię promocji bezpieczeństwa użytkowników samochodów w ten sposób?

                • 0 0

    • dzieci i młodzież zachowujące się w sposób nie do końca przewidywalny na drogach

      skłaniają innych użytkowników dróg do ostrożniejszej jazdy. Z tego korzystają wszyscy. Badania wykazują, że nastoletnie dzieci w większości przypadków bardziej rygorystycznie traktują przepisy bezpieczeństwa ruchu niż dorośli nagminnie lekceważący limity prędkości. Tak więc powyższy wpis jest tylko wyrazem emocji człowieka, który ma kłopoty z zachowaniem równowagi emocjonalnej. Pierwsze zdanie tekstu przedpiścy jest po prostu nieprawdziwe.

      • 0 0

    • (1)

      Również byłem świadkiem takiego zachowania. Podjeżdża matka na parking pod marketem, wyciąga z bagażnika hulajnogę i 100 metrów do szkoły obok młody dzielnie pokonuje na tej hulajnodze️ Żenujące trochę.

      • 7 3

      • A my mieszkamy 100m od szkoły. Mamy dwa dość duże przejścia dla pieszych. I trzeba było dzień w dzień jechać. A właściwie przechodzić z rowerem

        • 3 0

    • Tak (3)

      A jak mieszkam 3km od szkoly i nie mam chodbikz to mam z dzieckiem lewitowac do szkoly? Bezpieczniej podjechac autem.

      • 3 1

      • 2.7 km córka na hulajnodze codziennie jechala. Raz mocno padało, to wysadziliśmy 400m przed szkołą. Ale wróciła już sama. 2klasa sp

        • 3 1

      • Nie (1)

        Czyli jak się nie da, to można oszukiwać?

        • 0 1

        • Oszukiwac?

          Jeden ma czas i mozliwosci to jedzie calosc. Niektirzy nie wiec propaguja sport choc tak. Zapewniam ze nie dla czekow panny dulskiej

          • 2 2

    • Znam lepszy przypadek: w zeszłym roku w klasie mojego syna wygral chlopiec... (1)

      ... któremu hulajnoge pod szkołę zazwyczaj dostarczała mama która go odprowadzała bo on "nie lubi jeździć na hulajnodze". Może to nagroda dla mamy? albo dostał wyróżnienie na zachętę, że kłamstwo popłaca, kto wie może kiedyś zostanie premierem?

      • 4 1

      • Tym z Sopotu?

        Oby nie. Brzydki ryzy.

        • 1 4

  • Brawo ADE Gdańsk!

    • 2 0

  • Panna i Najwyzszy Pelnomocnik zadowoleni a Kolobrzeska czeka od 10 lat

    • 0 1

  • Gdańsk jest rowerowym zaściankiem nie tylko europy ale i Polski.A te psdeudoakcje są tylko poto by sobie urzednicy nagrody (3)

    W Niemczech juz 30 lat temu rano do szkoły drogi rowerowe były zakorkowane przez młopdzież jadacą do szkoły rowerami ale oni juz w tedy mieli więcej dróg rowerowych niz w Gdańsku obecnie!Tam nie organizują takich szopek gdzie wiadomo ze rodzice przyjadą blachosmrodami pod szkołe i wyciagaja hulajnogi z auta przed szkołą.Brałem udział w kilku akcjach i urzednicy zakazdym razem promowali oszustwa widoczne gołym okiem .Mimo protestow uczciwych mieli wszystko gdzies.Nadal są szkodnikami miasta a ci pseudo oficerowi rowerowi sa tylko wazeliniarzami władz.DLa tego nic sie w tym miescie nie zmienia.

    • 5 6

    • tak może pisać tylko malkontent udający aktywistę rowerowego (2)

      osoby regularnie korzystające z roweru mają bardziej pozytywny stosunek do życia i nie piszą takich dyrdymałów.

      • 0 1

      • Tak (1)

        Mze napisac tylko beneficjent premii z urzedu miasta. Hello, wyjdz na miasto. Zobacz jak wyglada infrastruktura.

        • 1 1

        • człowiek zdolny do dojrzałej refleksji dba o to, by nie popełniać w swoim wpisie prostych błędów literowych

          nie będę się licytował w udowadnianiu że nie jestem wielbłądem - z urzędu miasta nie otrzymałem jakiejkolwiek premii - przeciwnie - w wielu przypadkach doświadczałem braku zrozumienia i wprowadzenia pomysłów opartych o sprawdzone przykłady.

          • 0 0

  • Super rowerowy maj rodzice wysadzana dzieci przed furtka do przedszkola i każą jechać do przedszkola xD

    • 1 1

  • W tym roku ta akcja to fikcja

    Zdalne, hybrydowe

    • 2 1

  • Czy teraz nagrodami również były śmieciowe gadżety reklamowe o wartości 2.99PLN? (2)

    • 4 1

    • Dla urzednikow

      I dyrekcji szkol calkiem przyzwoite

      • 1 2

    • nie

      • 0 0

  • Klamstwo (1)

    Czeki ufundowali podatnicy. Poza tym ile kosztowala obsluga tej szopki? Moze niech autorka dokona starań a nie pisze propagandiwe dyrdymały.

    • 16 12

    • nagrody ufundowało miasto - osoby upoważnione do podejmowania takich decyzji

      korzyści z promowania aktywnego trybu życia - w tym dojazdów na rowerze lub na hulajnodze znacznie przewyższają nakłady ponoszone na promocję korzystania z nich. Wiele osób przyspawanych mentalnie do samochodu nie potrafi zrozumieć, że każdy kilometr przejechany samochodem generuje koszty ponoszone przez innych podatników, każdy kilometr przejechany rowerem generuje korzyści dla innych podatników (w postaci m.in. oszczędności nakładów na ochronę zdrowia, budowę i utrzymanie infrastruktury etc. etc.).

      • 0 4

  • Sopot i Gdynia (1)

    Dlaczego wyniki tylko z Gdańska? Sopot i Gdynia gdzie?

    • 1 2

    • w internecie kochanieńki, w internecie

      • 0 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »