• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerowe projekty w gdańskim Budżecie Obywatelskim

Joanna Skutkiewicz
17 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W Budżecie Obywatelskim można głosować w dniach 16-30 listopada. W Budżecie Obywatelskim można głosować w dniach 16-30 listopada.

W dniach 16-30 listopada odbywa się głosowanie na projekty Budżetu Obywatelskiego, które mają szansę zostać zrealizowane w przyszłym roku kalendarzowym. Pośród 357 zatwierdzonych projektów znajduje się po kilka lokalnych i ogólnomiejskich, które są związane z rowerami, zwłaszcza z infrastrukturą dla rowerzystów.

Czy oddasz głos na projekt związany z rowerami w gdańskim Budżecie Obywatelskim?



Głosowanie odbywa się przez internet na stronie www.gdansk.pl i może wziąć w nim udział każdy mieszkaniec Gdańska - również taki, który nie jest zameldowany na pobyt stały. Głosować mogą także dzieci i młodzież.

Każdy głosujący ma do dyspozycji osiem punktów: pięć punktów na projekty dzielnicowe Budżetu Obywatelskiego i jeden punkt na projekt ogólnomiejski Budżetu Obywatelskiego oraz jeden punkt na projekt dzielnicowy Zielonego Budżetu Obywatelskiego i jeden punkt na projekt ogólnomiejski Zielonego Budżetu Obywatelskiego. Punkty można przydzielać na projekty w dowolnej dzielnicy, nie tylko tej, którą sami zamieszkujemy. Zwycięskie projekty zostaną ogłoszone 7 grudnia.

Na liście projektów, na które można oddać głos, są także takie, które mają związek z rowerami, zwłaszcza z budowaniem i usprawnianiem infrastruktury rowerowej w Gdańsku. Są to zarówno projekty ogólnomiejskie, jak i lokalne.

Nowe liczniki rowerowe w Gdańsku. Milion rowerzystów w pasie nadmorskim



Projekty lokalne



W dzielnicy Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia (nr 2 na liście) głosować można na projekt "Pumptrack - tor jazdy dla każdego na świeżym powietrzu, w każdym przedziale wiekowym dla: rowerzystów, rolkarzy, deskorolkarzy, jeżdżących na bmx-ach, hulajnogach oraz do nauki trików". Projekt zakłada budowę toru lub zespołu torów w postaci pętli do uprawiania różnych dyscyplin sportowych. Z bardziej szczegółowym opisem proponowanej inwestycji można zapoznać się tutaj.

Podobny projekt, ale z przeznaczeniem dla młodzieży, został oddany do głosowania na Stogach (nr 6 na liście). Tam znajduje się pod nazwą: "Tor sportowo-rekreacyjny Pump Track - dla dzieci i młodzieży dzielnicy Stogi (specjalnie przygotowany tor do jazdy jednośladem: rowerem, hulajnogą, na rolkach oraz plac odpoczynku). Propozycja została przygotowana przez Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły Podstawowej nr 72 im. Obrońców Westerplatte w Gdańsku. Celem jest propagowanie sportu, promowanie zdrowego i aktywnego trybu życia, właściwe zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży, krzewienie sportowej rywalizacji. Szczegóły opisane są tutaj.

Lokalny projekt rowerowy ma szansę zostać zrealizowany także na Przymorzu Wielkim (nr 5 na liście). Jego nazwa to: "Lepsza komunikacja dla Kołobrzeskiej, Jelitkowskiego i Czarnego Dworu - pieszo i rowerem nad morze i na zakupy". Celem proponowanej inwestycji byłaby przebudowa starego chodnika o długości ok. 130 m i stworzenie tam nowej drogi dla pieszych i rowerzystów. Szczegóły tutaj.


Nr 3 na liście dla Piecek-Migowa zajmuje projekt "EKO-ścieżka pieszo-rowerowa do SP 85 i Przedszkola 82, czyli dogodne przejście miedzy dzielnicami Piecki-Migowo i Jasień". Chodzi o budowę ścieżki pieszo-rowerowej wraz z oświetleniem, a celem przedsięwzięcia ma być ułatwienie mieszkańcom wyboru przemieszczania się rowerem zamiast samochodem po okolicy. Ze szczegółami można zapoznać się na tej stronie.

Hucisko: chodniki także dla rowerzystów



  • Pośród projektów dopuszczonych do głosowania znajduje się kilka projektów lokalnych i ogólnomiejskich związanych z rowerami.
  • Pośród projektów dopuszczonych do głosowania znajduje się kilka projektów lokalnych i ogólnomiejskich związanych z rowerami.

Projekty ogólnomiejskie



Na liście projektów ogólnomiejskich pozycje nr 3, 7, 18, 21 i 23 zajmują propozycje związane z rowerami.

Nr 3 to "korpostrada rowerowa w Oliwie". To pomysł na uzupełnienie brakującego fragmentu drogi rowerowej wzdłuż al. Grunwaldzkiej pomiędzy ul. Kołobrzeską a Derdowskiego. Jako że okolice Olivia Business Centre są miejscem licznie uczęszczanym przez rowerzystów, zwłaszcza tych dojeżdżających do pracy, uzupełnienie drogi prawdopodobnie wpłynęłoby na jeszcze liczniejszy wybór roweru jako codziennego środka transportu. Szczegóły tutaj.

Projekt ogólnomiejski nr 7 to "Przedłużenie istniejącego nadwiślańskiego bulwaru pieszo-rowerowego w kierunku rezerwatu Ptasi Raj do połączenia z ul. Nadwiślańską". Propozycja zakłada zagospodarowanie nabrzeża Martwej Wisły od ul. Nadwiślańskiej 43 jako przedłużenie bulwarów zaczynających się na ul. Kolonijnej. Tutaj szczegółowy opis projektu.

Nr 18 zajmuje "Szybciej do celu". Jak pisze twórca projektu w opisie na stronie: "Odnalezienie się w ponad 700-kilometrowej sieci tras rowerowych może być wyzwaniem nie tylko dla turystów. Kto z nas nie ryzykował życia na jezdni lub nie czuł się jak narciarz w slalomie między pieszymi, nie wiedząc, że do celu mógł dotrzeć wygodną trasą rowerową? A wystarczyło skręcić jedną przecznicę wcześniej! "Szybciej do celu" to projekt oznakowania tras rowerowych w Gdańsku, który ma umożliwić rowerzystom łatwiejsze i bezpieczniejsze poruszanie się po mieście bez konieczności wyciągania smartfona. Elementy oznakowania systemu staną na skrzyżowaniach dróg rowerowych oraz w miejscach, gdzie ścieżki rowerowe urywają się. System nie tylko wskaże nam drogę, informując, do jakiej dzielnicy prowadzi ścieżka - będzie również promował wybór bezpiecznej i nieprzerwanej trasy do naszego celu".


Projekt ogólnomiejski nr 21 nosi nazwę "Kontynuacja zagospodarowania terenów wokół sześciu zbiorników retencyjnych w dzielnicach: Chełm, Ujeścisko-Łostowice, Jasień, Kokoszki i Matarnia". Zakłada budowę ścieżek dla biegaczy, rolkarzy i rowerzystów, ustawienie oświetlenia i małej infrastruktury miejskiej oraz oznaczenie odległości umożliwiające użytkownikom pomiar pokonanego dystansu. Ma powstać w okolicach zbiorników retencyjnych na terenie Gdańska: Świętokrzyska I, Świętokrzyska II, Augustowska, Łabędzia, Jabłoniowa, Kiełpinek. Szczegóły tutaj.

Nr 23 zajmuje "ścieżka rowerowa Bolesława Chrobrego etap I". Ideą projektu jest połączenie ścieżek rowerowych na placu ks. Komorowskiego z ciągiem rowerowym wzdłuż ul. Kościuszki. Ze szczegółami propozycji można zapoznać się
tutaj.

Opinie (92) 7 zablokowanych

  • W skrócie mają powstać same chodniki?! To jakie to projekty rowerowe? (4)

    • 22 10

    • niech ci pseudo rowerzyści zaczną (2)

      używać światełek z przodu i z tyłu!!! Jeździcie po ulicy i w ogóle was nie widać.
      Później płacz i szukanie winnych.

      • 7 19

      • W smsy jadąc wysyłasz, to nie widać

        • 7 4

      • niech ci pseudo mistrzowie kierownicy przestaną lekceważyć limity prędkości

        zwłaszcza gdy jest ciemno i pada.

        • 1 0

    • to są wartościowe strefy pieszo rowerowe

      cyklistom wydzielone drogi nie są w wielu miejscach potrzebne. Wystarczy, że pieszych na drogach rowerowych traktować z większą lub taką samą atencją, z jaką chcą być traktowani poruszając się po jezdni, nawet jeśli obok taki ciąg pieszo jezdny miasto im zbuduje.

      • 0 0

  • Czyli to co powinien realizować ratusz z bieżącego budzetu (2)

    Realizuje się z pieniędzy, które można pchnąć w innowacyjne pomysły i rozwiązania dedykowane lokalnym społecznościom...

    • 25 5

    • (1)

      W VII Dworze 3 lata z rzędu wygrywał projekt remontu tej samej ulicy. Ostatni etap nawet nie zaczął być jeszcze realizowany.

      • 9 1

      • UM Gdańsk znalazł sobie "świetny" sposób na działania, które powinien realizować ze swoich środków, a nie z BO... Zresztą w tym roku zastosowano taki sam myk i zgłoszono do BO remont ulicy Rodakowskiego... Żenada

        • 2 2

  • Piesi (6)

    Mam nadzieję, że powstanie analogiczny artykuł piesze projekty w gdańskim BO? Z mieszkańców procentowo chyba jest więcej pieszych niż rowerzystów?

    • 30 15

    • Zgadzam się (3)

      Tym bardziej, że akurat piesi w tym mieście nie mają swojego miejsca. Na ulicy niebezpiecznie, a na chodnikach pełno rowerzystów, rolkarzy i użytkowników hulajnóg (nawet jeżeli obok biegnie droga przeznaczona dla rowerów)

      • 8 8

      • Sandro, hulajnogarze i rolkarze to formalnie piesi, ich miejsce jest na chodniku, a na ddr (taka prawdziwa) maja zakaz wjazdu. (1)

        • 7 2

        • No tak, zapomnialem, ze prawo juz nic nie znaczy, kazdy d**il moze miec odmienne zdanie :)

          • 1 4

      • dlaczego kłamiesz, Sandra?

        dlaczego nie piszesz o chodnikach zastawionych przedmiotami z gumy i metalu? (chodzi o samochody).

        • 1 0

    • to złóż takie projekty

      • 4 0

    • Jak się popatrzy na projekty tegorocznego BO, to można odnieść wrażenie, że w Gdańsku to najwięcej jest kotów ...

      • 3 0

  • 700 km sciezek rowerowych (7)

    a ile jest km buspasow?

    kiedy miasto zacznie myslec o pasazerach komunikacji miejskiej?
    komunikacja zbiorowa powinna miec priorytet

    • 27 11

    • Jedno nie wyklucza drugiego

      Tym bardziej, że do utworzenia buspasa wystarczy farba

      • 11 2

    • za to mamy (2)

      19 350 km dróg dla samochodów ...

      • 5 4

      • To o połowę (1)

        Za mało

        • 6 4

        • to o 30% za dużo

          niedługo nie będzie funduszy na utrzymanie obecnej, przewymiarowanej infrastruktury parkingowej i jezdnej.

          • 0 0

    • Dobrze napisane - ścieżek rowerowych. Bo dróg rowerowych z prawdziwego zdarzenia mamy jak na lekarstwo...

      • 6 3

    • Czego 700km?

      z czego dróg dla rowerów jest 15km, a pasów ruchu 5km..... reszta to zwykłe jezdnie lub zwykłe chodniki po których jazde na rowerze sie dopuszcza.... jednym słowek... pic na wodę fotomontaż

      • 4 2

    • priorytetowo należy w mieście traktować komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych

      dopiero wtedy komunikacja zbiorowa będzie miała szanse znaleźć sobie odpowiednie miejsce

      • 0 0

  • Rowery na tory! (3)

    takie moje zdanie

    • 24 23

    • Chcieliśmy ale nas z PKM-ki wyrzucili :(

      • 7 0

    • Już dawno to jest realizowane rozbiera się linie kolejowe i buduje drogi dla rowerów

      • 2 1

    • dizel na tory

      • 1 3

  • Rowery to tylko kilka procent ruchu (11)

    Kto dziś (listopad) jeździ na rowerze. Garstka ludzi.

    Zagłosujmy na inne ważne projekty, które nie mają tak silnego lobby jak rowerzyści

    • 23 38

    • (1)

      Ja jeżdżę na rowerze. Ale nie zagłosuję na rowerowe przedsięwzięcia z uwagi na roszczeniowość środowiska i właśnie ten świętokrowizm.

      • 9 18

      • ty to raczej jeździłeś na bobo, a teraz twój rower łapie pająki w piwnicy
        boś jest piecuch

        roszczeniowy towarzysz

        • 2 0

    • (6)

      Ta garstka, to np. półtora tysiąca zliczeń w poniedziałek na Zwycięstwa koło Opery Bałtyckiej.
      Dzisiaj nie padało, to będzie więcej.

      • 14 5

      • prawdę mówi, ze to garstka (2)

        Miało być 15% udziału w rozkładach różnych typów mobilności, na skutek zaniechania polityki prorowerowej jest nieco powyżej 5%

        • 3 4

        • (1)

          W sezonie ta garstka robi korki na niektórych skrzyżowaniach ;)
          Poza tym nie mieszaj ogólnych szacunków udziału ruchu rowerowego, do kontekstu listopada.

          Ruch rowerowy rośnie, także przy złej pogodzie. Kiedyś po śniegu jeździłem po własnych śladach. Obecnie nie jadąc w szczycie jest już nieco rozjeżdżone.
          Teraz wieczorem, rzadko kiedy jestem sam na ddr.
          Widzę też po stojakach w pracy. Kiedyś tylko mój rower stał, teraz tylko przy najgorszej pogodzie mam cały dla siebie, a tak przeważnie przynajmniej kilka innych osób też dojedzie na rowerze (firma około 60 osób, obecnie około połowy bo na zdalnej pracy).

          To że nie rośnie tak szybko jak miało, to się zgodzę, że to są solidne zaniedbania ze strony miasta (np. odkładana w nieskończoność Kołobrzeska, braki na południu, fiasko roweru miejskiego).
          Tylko jakbyśmy mieli faktycznie 15%, to korki na głównych trasach rowerowych byłyby regularne ;)

          • 4 2

          • wieelki wpis, gratuluję :-)

            Nie tylko Kołobrzeska i spektakularny, choć raczej nie do końca niespodziewany zdech Mevo hamuje rower-power. Widać duźo więcej objawów obskurantyzmu. Tragikomiczne jaja z "rezerwacją" w PKM. Przerobienie pasa rowerowegona Wita na parking płatny. Tolerowanie fochow wąsaczy za kierownicami autobusów. Dezintegracja drogowa pan-trój-miejskich dróg rowerowych. Aktywna reklama fury jako jedynego leku na całe chińskie zło z Wuhan.

            Ale fakt, masz racje. Postęp powoli następuje. Dawny wredny furman w Żuku z furgoczącą plandeką, bereciku z antenką, celowo straszący nas na drodze został dziś zastąpiony prżez domytego, choć ciut utytego dresa w bolidzie młodzieźy wielkomiejskiej... i śniegu dawno juz nie było.

            • 2 0

      • (1)

        Podziel to na dwa: jak ktoś pojechał to wróci. Wychodzi już 750. A być może jedną osoba zrobiła kilka kursów i znów się kurczy i już jest powiedzmy 550.....

        • 2 6

        • Niekoniecznie, sam Zwycięstwa przeważnie tylko w jedną stronę robię.
          Moje codzienne trasy do i z pracy są trochę różne. Jeden licznik przeważnie nabijam w obie strony (dzisiaj wypadnie raz), drugi nie zawsze (zależy jak się światła ułożą), 3 kolejne tylko raz.

          Tak samo jak przyjmujesz, że jedna osoba dany licznik nabiła kilka razy, to trzeba przyjąć, że inna go ominęła. Np. na Zaspie obok ETC jadący po zachodniej stronie nie są zliczani. Tak samo jak osoby "omijające" czerwone przez drogę przy CH.
          Inne miejsce gdzie zliczenia są zaniżane, to Jaśkowa Dolina, bo ludzie zamiast czekać na zielone, to jadą kawałek dalej i przy następnym skrzyżowaniu bez świateł zmieniają stronę.

          • 3 3

      • Od kilku lat jeżdżę praktycznie czały czas

        Wstrzymuję się jedynie, jeśli jest mróz i lód na ścieżkach, czyli max. 10 dni w roku. Akurat rejony Opery Bałtyckiej, to zupełnie nie moja trasa, natomiast co raz więcej rowerzystów widzi się na DDR. Nawet teraz, w listopadzie, bardzo rzadko zdarza się tak, żebym np. sama ruszała ze świateł.

        • 4 0

    • jak ba tak beznadziejną infrastrukturę to i tak sporo

      • 2 2

    • Np. na koty.... Buhahahahaha....

      • 0 1

  • A projekt Velodrom, też dotyczy rowerów, czemu go tu nie ma?

    • 2 2

  • Te drogi dla samochodów powinny być w ogóle polikfidowane po co to komu (1)

    • 21 4

    • wystarczy wdrożyć program stopniowego poszerzania stref wolnych od parkujących i jeżdżących samochodów

      w centrach dzielnic oraz w pobliżu stacji SKM i PKM

      • 2 5

  • Super pomysł (5)

    Drogi rowerowe na miarę europejskiego miasta..... Brawo !

    • 9 12

    • Zgadzam, sie fajnie by bylo miec takie drogi dla rowerow. (4)

      Ale mamy niemal same chodniki z dopuszcona jazda rowerem, na ktorych rower musi ustepowac pieszym, nawet tym niefrasobliwym, ktorzy poruszaja sie zgodnie z ru***ami Browna. Ot, tak jak na zdjeciu powyzej.

      • 3 3

      • (3)

        to może petycja o pozwolenie przejazdu rowerem Obwodnicą Trójmiasta? Wtedy nie trzeba się zatrzymywać i przy okazji pobić niejeden rekord życiowy w jeździe na czas

        • 3 6

        • To lepiej (1)

          zamieńmy wszystkie chodniki na ulice dla samochodów...

          ... a nie zaraz czekaj, i tak wszystkie chodniki są parkingami więc to już się wydarzyło

          • 4 2

          • Jaka jest różnica między jadącym rowerzystą chodnikiem a stojącym samochodem musisz już sam sobie odpowiedzieć. Drzewo albo latarnia też czasem stoją na chodniku

            • 2 3

        • Trzeba miec neizle w glowie nasr*ne, zeby te dwie kwestie polaczyc :)

          • 2 2

  • Jeśli mają powstać kolejne ścieżki rowerowe (4)

    to należy zabronić ich przewożenia w pojazdach komunikacji miejskiej.

    • 14 27

    • dlaczego? wózek z dziećmi zabiera więcej miejsca niż sporadycznie przewożony rower

      rowery mogą być też przewożone przy pomocy składanych bagażników umieszczanych na masce autobusów: miejskich tak jak w ponad 2000 miast USA i Kanady. Nie kolidują z rozkładami jazdy ani z komfortem pasażerów.

      • 4 5

    • Tyle lat jeżdże komunikacją publiczną

      i może ze dwa razy widziałem rower w autobusie. problem z sufitu

      • 7 4

    • zgadzam się z tym... biednym człowiekiem

      też jestem za tym, by stanowczo zabronić przewożenia ścieźek rowerowych pojazdami komunikacji publicznej

      (nie chciał nosić teczki to teraz nosi woreczki, a język jego sztywny jak pal Azjii i nie potrafi wyrazić tego co z trudem pomyśli jego nieduża głowa)

      • 2 0

    • Przewożenia ścieżek

      Mają zabronić? To wynika z twojego wpisu. PoPiSałeś się inteligencją.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk

zawody / wyścigi

Cross Duathlon Gdańsk

89 zł
bieg, zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum