• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerowe projekty w budżetach obywatelskich w Trójmieście

Kamil Gołębiowski
18 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wizualizacja jednego z wariantów przejścia z Dworca Gdańsk Główny pod Krewetkę - ułatwienie i skrócenie dojścia do dworca oraz na przystanki, poszerzenie peronów przystanków, wybudowanie bezpiecznego, dwukierunkowego przejazdu rowerowego. Przejście nie wpłynie na ruch samochodowy - będzie działać "w cieniu" sygnalizacji budowanego tuż obok nowego skrzyżowania z ul. Nowe Podwale Grodzkie. Tunel podziemny do Dworca oczywiście pozostaje. Wizualizacja jednego z wariantów przejścia z Dworca Gdańsk Główny pod Krewetkę - ułatwienie i skrócenie dojścia do dworca oraz na przystanki, poszerzenie peronów przystanków, wybudowanie bezpiecznego, dwukierunkowego przejazdu rowerowego. Przejście nie wpłynie na ruch samochodowy - będzie działać "w cieniu" sygnalizacji budowanego tuż obok nowego skrzyżowania z ul. Nowe Podwale Grodzkie. Tunel podziemny do Dworca oczywiście pozostaje.

Co czwarty ogólnomiejski projekt wśród propozycji do tegorocznych budżetów obywatelskich dotyczy spraw rowerowych. Do tego dochodzi 14 projektów dzielnicowych. Ponieważ do skompletowania rowerowej ramy komunikacyjnej Gdańska brakuje dziesiątków kilometrów dróg rowerowych, sporo projektów dotyczy budowy nowych dróg dla rowerów.



Problemy autorów

Czasami dobry pomysł to za mało. O dopuszczenie ogólnomiejskiego projektu nr 10 Razem poprawmy drogi piesze i rowerowe w Gdańsku - część 2 do głosowania, przez długi czas toczyła się prawdziwa batalia. Oponowały DRMG i ZDiZ, których głównym zarzutem było przekroczenie kosztów. Z kolei autor, Roger Jackowski, twierdził, że przedstawiane przez urzędy wyceny komponentów projektu, miejscami nawet pięciokrotnie przekraczały wyceny porównywalnych prac.

Przyglądając się negocjacjom można było mieć wrażenie, że jednak brakowało dobrej woli ze strony urzędników. Autor projektu trzykrotnie na spotkaniach Komisji Weryfikacyjnej musiał osobiście bronić swoich pomysłów, obszernie argumentując, by odeprzeć zarzuty. Na szczęście dysponował nie tylko sporą wiedzą fachową, ale też wytrwałością i ostatecznie mu się to udało. Praktycznie na ostatnią chwilę osiągnięty został kompromis i Komisja Weryfikacyjna postanowiła dopuścić projekt do głosowania.

Jak widać nie wystarczyło złożyć projekt, ale trzeba było być też przygotowanym, by o niego walczyć jeszcze przed rozpoczęciem głosowania.

Obrazu całości dopełnia fakt, że i realizacja poprzedniej części wspomnianego projektu nie obyła się bez kontrowersji, polegających na dokonywaniu niekonsultowanych z autorami zmian w projekcie oraz opóźnień, co opisywaliśmy w artykule Gdańsk: ustawiają podpórki dla rowerzystów

Problemy głosujących

W opisie projektów określenia takie jak: trasa, ścieżka, droga dla rowerów, droga rowerowa, ciąg pieszo-rowerowy, ciąg pieszy, chodnik, pas, są używane zamiennie. Te określenia często zasadniczo różnią się znaczeniem, a zdarza się, że są przez autorów projektów stosowane nieprawidłowo, co utrudnia zrozumienie projektu. Zabrakło wystarczającej pomocy ze strony specjalistów w urzędzie, aby doprecyzować nazewnictwo i by głosujący mogli zrozumieć, jak w danym miejscu ma faktycznie zmienić się sytuacja pieszych i rowerzystów. Ma bowiem fundamentalne znaczenie, czy rowerzyści będą poruszać się wspólnie z pieszymi, czy też szybciej i bezpieczniej dla wszystkich, po wydzielonych przestrzeniach.

Kolejną kwestią jest to, że niektóre z prezentowanych projektów, chociaż są ponaddzielnicowe, to nie są rzeczywiście ogólnomiejskie, a tylko takie dwie kategorie istnieją w BO. Sporej części projektów brakuje też wizualizacji, która pomogłaby rozeznać, gdzie i jak ma być wykonany projekt. Prosty punkt na mapie nie zawsze wyjaśnia którędy ma biec planowana trasa. Tutaj autorzy projektów mają sporo do nadrobienia. Są także wyjątki, które w postaci zdjęć poglądowych lub krótkiej prezentacji wizualnie ukazują szczegóły i ułatwiają tym samym wybór.

Wizualizacja jednego z wariantów formy trasy rowerowej łączącej Gdańsk Południe ze Śródmieściem i siecią gdańskich tras rowerowych. Wygodny, bezpośredni przebieg o niewielkim nachyleniu podjazdu na Chełm. Bezpieczeństwo - trasa w pełni odseparowana od jezdni. Brak wpływu na ruch samochodowy (trasa wykorzysta rezerwy przepustowości Armii Krajowej uzyskane po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska i zastąpieniu na tej ulicy ruchu autobusów tramwajami)

Wizualizacja jednego z wariantów formy trasy rowerowej łączącej Gdańsk Południe ze Śródmieściem i siecią gdańskich tras rowerowych. Wygodny, bezpośredni przebieg o niewielkim nachyleniu podjazdu na Chełm. Bezpieczeństwo - trasa w pełni odseparowana od jezdni. Brak wpływu na ruch samochodowy (trasa wykorzysta rezerwy przepustowości Armii Krajowej uzyskane po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska i zastąpieniu na tej ulicy ruchu autobusów tramwajami)
Projekty rowerowe w całym Trójmieście

By ułatwić nawigację w gąszczu tegorocznych 296 projektów, wyszukaliśmy dla was te rowerowe i rowerowo-piesze:

GDYNIA

W głosowaniu będą mogły wziąć udział wszystkie osoby mieszkające w Gdyni - każdy, kto jest zameldowany w Gdyni, albo ujęty w rejestrze wyborców. Kto nie spełnia tych wymogów, a mieszka w Gdyni, może złożyć w Laboratorium Innowacji Społecznych oświadczenie, które pozwoli im również zagłosować. W celu głosowania wybierasz jedną dzielnicę Gdyni i w niej max. pięć projektów (możesz wybrać mniej albo tylko jeden), a następnie uszeregujesz wybrane przez siebie projekty od najbardziej do najmniej pożądanego. Jeżeli wybierzesz tylko dwa projekty i np. projekt "X" uznasz za najważniejszy to wpiszesz obok jego nazwy cyfrę 1, a przy projekcie "Y", który uznasz za mniej ważny, wpiszesz cyfrę 2. Głosowanie będzie skoordynowane z wyborem projektów w ramach konkursu "Przyjazna dzielnica".

Budżet Obywatelski Gdynia - Często zadawane pytania

W Gdyni doszukaliśmy się dwóch projektów o charakterze rowerowym:

- Chwarzno-Wiczlino, ID 242, Miejsce na liście: 2, "Sokółka dla Ludzi/Miasto Wspólne - nowy ciąg pieszo rowerowy skracający drogę na przystanek Sokoła przy ul. Chwarznieńskiej od ronda przy ul. Staniszewskiego".

- Witomino-Radiostacja, ID 212, Miejsce na liście 6, "Budowa rekreacyjnych ścieżek rowerowych w lesie w dzielnicy Witomino-Radiostacja"

Wizualizacja wybudowania przejazdów dla rowerzystów i dwukrotnego poszerzenia przejść dla pieszych przez al. Grunwaldzką przy ul. Dmowskiego (przy "Manhattanie"). Projekt zawiera: ułatwienie dojścia do przystanków tramwajowych, przesunięcie słupów trakcyjnych poza trasę pieszych, dobudowanie dwukierunkowego przejazdu rowerowego. Również ta część projektu nie wpłynie na ruch samochodowy. Wizualizacja wybudowania przejazdów dla rowerzystów i dwukrotnego poszerzenia przejść dla pieszych przez al. Grunwaldzką przy ul. Dmowskiego (przy "Manhattanie"). Projekt zawiera: ułatwienie dojścia do przystanków tramwajowych, przesunięcie słupów trakcyjnych poza trasę pieszych, dobudowanie dwukierunkowego przejazdu rowerowego. Również ta część projektu nie wpłynie na ruch samochodowy.
GDAŃSK - Projekty Ogólnomiejskie

Nr 5 Velodrom Gdańsk - etap I; Rowerzyści, wrotkarze, wózkarze u zbiegu ulic Jana Pawła II, Czarny Dwór i Hallera.

Velodrom to grupa obiektów kolarskich, wrotkarskich, wózkarskich, która ma być zlokalizowana między ulicami Hallera, Jana Pawła II i  Czarny Dwór. W pierwszym etapie ma być wykonana część wyczynowa, czyli krótki tor wrotkarski i długi tor uniwersalny, boisko, parkingi oraz ścieżka rekreacyjna. Velodrom ma być dostępny również zimą dla narciarzy, łyżwiarzy i saneczkarzy. Planowany koszt - 2 mln 800 tys. zł.

Nr 10 Razem poprawmy drogi piesze i rowerowe w Gdańsku - część 2

Druga część zwycięskiego, ogólnomiejskiego projektu BO z roku 2016 może i w tym roku okazać się strzałem w dziesiątkę i obejmuje: 1. Poszerzenie przejścia dla pieszych (PDP) pod wrzeszczańskim "Manhattanem"; 2. Utworzenie PDP od dworca PKP Gdańsk Główny do ul.Karmelickiej, 3. Poszerzenie chodników oraz przebudowę tras rowerowych po wschodniej stronie ul. Podwale Grodzkie i Wały Jagiellońskie - od ul. Rajskiej do ul. Hucisko; 4. Wyznaczenie trasy rowerowej wzdłuż al. Armii Krajowej: od ul. 3 Maja do al. Sikorskiego. Brak PDP pod PKP Gdańsk Główny to dziś przeżytek minionej epoki, a brak trasy rowerowej wzdłuż al. AK przy jednocześnie 6 pasach dla aut jest niezrozumiały. Projekt chce te właśnie luki na mapie mobilności wypełnić i dotyczy najbardziej uczęszczanych przez pieszych i rowerzystów punktów Trójmiasta. Kwotę dostępna na projekt ogólnomiejski jest tu w pełni wykorzystana. Planowany koszt - 2 mln 800 tys. zł.

Nr 14 Zagospodarowanie terenów przy zbiornikach retencyjnych w Gdańsku

Ścieżki dla biegaczy, rolkarzy i rowerzystów, ale też oświetlenie, ławki i kosze na śmieci. Takie udogodnienia mają stanąć przy 7 zbiornikach retencyjnych w różnych dzielnicach: "Świętokrzyska I" i "Jabłoniowa" Jasień; "Świętokrzyska II" i "Łabędzka" Ujeścisko-Łostowice; "Augustowska" Chełm; "Kiełpinek" Kokoszki/Matarnia oraz "Staw Młyński" Przymorze Małe. Ciekawostką są oznaczenia dystansu, ułatwiające pomiar przebytej odległości. Z opisu projektu nie wynika, jaki charakter mają mieć "ścieżki" dla rowerzystów. Ścieżka kojarzy się bardziej z lasem i ubitą ziemią, niż kładzioną maszynowo nawierzchnią asfaltową. Planowany koszt - 2 mln zł.

Nr 17 Ścieżka rowerowa i chodnik wzdłuż Chłopskiej i Rzeczypospolitej

Infrastruktura pieszo-rowerowa po południowej stronie ul. Chłopskiej i al. Rzeczypospolitej to eldorado dla badaczy prehistorii rowerowej infrastruktury Gdańska. Pofałdowana nawierzchnia, połamane płytki, nieczytelne oznakowanie poziome, brak oświetlenia, ławek i koszy. Trasa rowerowa na długości 2,7 km ma być wytyczona w formie ciągu pieszo-rowerowego (CPR), a projekt uzupełniają 93 latarnie. Modernizacja znacznie poprawiłaby stan obecny, tylko czy CPR, na którym pierwszeństwo mają piesi, jest idealnym rozwiązaniem wzdłuż szybkiej ulicy, łączącej kilka dzielnic Gdańska? Tu pełna separacja miałaby zalety, które już teraz widać po północnej stronie tego samego odcinka. Z treści projektu nie wynika, czy modernizowane mają być przejazdy rowerowe na tej trasie. Planowany koszt - 2 mln 100 tys. zł.

Nr 19 Remont chodnika i 3 drogi rowerowe do połączenia z Parkiem Reagana, 5 stojaków na rowery w "Krainie Zabawy"

Rekreacyjna Droga Dla Rowerów wzdłuż gdańskiej plaży jest najpopularniejszą trasą rowerową Trójmiasta i ogromnym sukcesem. Niestety jej połączenia z miastem są do dziś, bez mała 10 lat od jej zbudowania niedokończone. Brak ciągłości DDR na ul. Obrońców Wybrzeża, całkowity brak DDR na ul. Jagiellońskiej, brak DDR z ul. Kołobrzeskiej, to tylko niektóre z najbardziej rażących "dziur" na rowerowej mapie Przymorza, jak i Gdańska. Mają być one załatane w tym projekcie. Planowany koszt - 621 tys. zł.

Nr 20 Kanał Raduni przyjazny dla pieszych i rowerzystów

Droga rowerowa wzdłuż kanału Raduni sprawdza się wyśmienicie. Dodanie schodów, ławek, koszy na śmieci i oświetlenia ma tą przestrzeń doinwestować i podnieść jej atrakcyjność. Mała architektura ma być dodana na odcinku od Al. Armii Krajowej aż do granicy z Pruszczem Gdańskim, a oświetlenie od ul. Zaroślak do Parku Oruńskiego. Tutaj przynajmniej jest jednoznaczna mowa o drodze dla rowerów, jako konkretnej formie trasy. Planowany koszt - 1 mln 280 tys. zł.

Tak zrobiona wizualizacja łatwo pozwala rozpoznać, którego miejsca dotyczy projekt i nie jest trudna do wykonania.
Zaspa-Rozstaje, projekt nr. 1 Odnowienie ciągu spacerowego na trasie Olsztyńska - Meissnera - Jana Pawła II > Jelitkowski Dwór. Tak zrobiona wizualizacja łatwo pozwala rozpoznać, którego miejsca dotyczy projekt i nie jest trudna do wykonania.
Zaspa-Rozstaje, projekt nr. 1 Odnowienie ciągu spacerowego na trasie Olsztyńska - Meissnera - Jana Pawła II > Jelitkowski Dwór.

GDAŃSK - Projekty dzielnicowe

- Chełm, Nr 16 II etap ścieżki pieszo-rowerowej Łostowice Świętokrzyska do Parku Oruńskiego

1000 m ścieżki pieszo-rowerowej z pętli tramwajowej do Parku Oruńskiego, wykonanie utwardzenia, ustawienie ławek i koszy na śmieci. Z treści projektu nie wynika, jaką formę ma przyjąć ta "ścieżka pieszo-rowerowa". Koszt 500 tys. zł.

- Górki Zachodnie, Nr 2 Pusty Staw Krakowiec Górki Zachodnie; sport, rekreacja, wypoczynek.

Tu wykonany ma być skatepark - tor przeszkód dla dzieci i młodzieży, do jazdy na deskorolce, hulajnodze, rowerze i  rolkach. Koszt 133 tys. zł.

- Młyniska, Nr 1 Montaż stacji naprawy rowerów przy skrzyżowaniu ul. Mikołaja Reja - ul. Marynarki Polskiej. Koszt 11 tys. zł.

- Nowy Port, Nr 2 Nowy Nowy Port - etap II Uzupełnienie prac z 2016: CPR pomiędzy budynkiem 17 i 19 po skosie, CPR między placem z wiatą śmietnikową i pojemnikami do zbiórki, a narożnikami budynków nr 19 i 20, parking z płyt ażurowych na wysokości ściany szczytowej budynku nr 20, nowe nasadzenia między budynkami ul. Wyzwolenia 17, 19 i 21. Koszt 156 tys. zł.

- Orunia - Św. Wojciech - Lipce, Nr 1 Kładka pieszo -rowerowa nad zabytkowym Kanałem Raduni na wysokości Dworu Ferberów i Parku-Leśnego.
Oprócz wykonania kładki mają zostać wykonane połączenia z istniejącymi ciągami pieszo-rowerowymi (CPR). Koszt 180 tys. zł.

Nr 17 Etap II: Zagospodarowanie przestrzeni wokół toru rowerowego wraz z budową małej infrastruktury i rozbudową samego PunpTracka Koszt 65 tys. 271 zł.

Osowa, Nr 9 Rowerowy Plac Manewrowy i Rowerowe Miasteczko Ruchu Drogowego Koszt od 100 tys. zł. do 150 tys. zł.

Przymorze Wielkie, Nr 4 Dokończenie modernizacji istniejącego ciągu pieszego - bulwar, na ciąg pieszo-rowerowy. II-gi etap Projektu Obyw. nr 5/13-2015 Działka 4/20 obręb 17. Koszt 561 tys. zł.

Ujeścisko- Łostowice, Nr 2 Trasa do nauki jazdy na rowerze wraz z terenem rekreacyjnym nad zbiornikiem retencyjnym Świetokrzyska 2. Koszt 528 tys. zł.

Ogólnomiejski projekt nr 5. Velodrom Gdańsk - etap I; Rowerzyści, wrotkarze, wózkarze u zbiegu ulic Jana Pawła II, Czarny Dwór i Hallera. Oprócz boiska i torów rekreacyjno-wyczynowych sfinansowanych ma zostać rownież aż 270 miejsc postojowych dla samochodów Ogólnomiejski projekt nr 5. Velodrom Gdańsk - etap I; Rowerzyści, wrotkarze, wózkarze u zbiegu ulic Jana Pawła II, Czarny Dwór i Hallera. Oprócz boiska i torów rekreacyjno-wyczynowych sfinansowanych ma zostać rownież aż 270 miejsc postojowych dla samochodów
Wrzeszcz Dolny, Nr 10 Bezpieczeństwo w drodze - samoobsługowa stacja naprawy rowerów. Koszt 6500 zł.

Wzgórze Mickiewicza, Nr 6 Montaż samoobsługowej stacji dla rowerów, wózków dziecięcych i inwalidzkich Koszt 6000 zł.

Zaspa-Rozstaje, Nr 1 Odnowienie ciągu spacerowego na trasie Olsztyńska > Meissnera > Jana Pawła II > Jelitkowski Dwór. Koszt 332 tys. zł.

Nr 3 Budowa przejścia naziemnego i połączenia ścieżek rowerowych wraz z dojściem do przystanków tramwajowych na skrzyżowaniu ulic Hynka i Rzeczypospolitej. Koszt 125 tys. zł.

Żabianka, Nr 2 Trzy koła dla seniora - wypożyczalnia rowerów trójkołowych. Koszt 28 024 zł.

Zasady głosowania w Gdańsku

Każdy głosujący dysponować będzie 5 pkt. do głosowania na projekty dzielnicowe i 1 pkt. na projekt ogólnomiejski. Punktami na projekty dzielnicowe można dysponować swobodnie, tzn. można przyznać wszystkie punkty na jeden projekt, albo przyznawać od 1 do 5 punktów różnym projektom. Można głosować na dowolne projekty w całym mieście, czyli również na projekty z nie swojej dzielnicy. Wybrane zostaną projekty, które uzyskały największą liczbę punktów, aż do wyczerpania funduszy na realizację projektów w dzielnicy lub ogólnomiejskich. Jeśli propozycje, które otrzymały największą liczbę punktów nie wyczerpują całości dostępnego budżetu, lista projektów do realizacji zostanie uzupełniona o te, które otrzymały kolejno najwięcej punktów i mieszczą się w zaplanowanym budżecie. Dotyczy to zarówno projektów wybieranych w dzielnicach, jak i projektów ogólnomiejskich. Kwoty niewykorzystane w dzielnicach, przechodzą do puli środków projektów ogólnomiejskich.


Sopot

W Sopocie znaleźliśmy w tym roku dwa rowerowe projekty:

Nr 3 Lepsze oznakowanie dróg rowerowych - drogowskazy.

Nr 8 Rewitalizacja ulicy Łokietka

Zasady głosowania znajdziecie na stronie- sopockiego Budżetu Obywatelskiego

Jak zagłosować?

W całym Trójmieście głosować można od 18 września do 2 października. Do czterech dni po ostatecznej dacie głosowania, czyli najpóźniej 6 października zostaną ogłoszone rezultaty.

Można głosować w punktach konsultacyjnych lub poprzez stronę internetową
Punkty konsultacyjne w formie żółtego namiotu Budżetu Obywatelskiego pojawią się w każdej dzielnicy Gdańska i kilku gdańskich centrach handlowych, zgodnie z harmonogramem

Opinie (182) 3 zablokowane

  • Do wszystkich krytykujących projekty rowerowe (16)

    Proszę, miejcie na uwadze, że im mniej będzie rowerów na ulicach w tym większych korkach będziecie stać. W sezonie przez Wrzeszcz przejezdza ponad 2500 rowerzystów, zastanówcie się ile byście stali, jakby było 2500 aut więcej na drodze. Wygodniej jest wam uwazac pare sekund nawet na złe jadącego rowerzystę, niż stać 10 min dłużej w korku.

    Więcej rowerzystów to korzyść ekologiczna, finansowa i czasowa. I nie bójcie się, nikt was do używania roweru nie zmusi

    • 45 20

    • jestem przeciwnikiem tych pomysłów (7)

      jestem kierowcą, jeżdżę też kolarzówką i jakieś chore klimaty ze ścieżkami mnie dobijają. Ja mam na rowerze jeździć jeszcze dłużej, żeby ktoś mógł jechać szybciej autem. Jasne!

      • 3 13

      • Możesz sprecyzować bo chyba się zgubiłem ? (5)

        • 7 2

        • (4)

          to bardzo proste tzw ścieżki rowerowe są budowane tak ch..wo że jazda na rowerze wychodzi dużo wolniej niż taka sama droga pokonana rowerem po jezdni, powstaje masa bardzo niebezpiecznych miejsc styku rowerów z pieszymi i samochodami tworzą się wąskie gardła w okolicach dużych przystanków czy mocno uczęszczanych przejść do stacji SKMki czy galerii w wielu miejscach te całe ścieżki przynoszą więcej złego niż dobrego

          • 8 5

          • Wszyscy chcemy przez to miasto się bezpiecznie przedostac (1)

            Rowerzysta tez musi zwalniać i puszczac pieszych, robię tak zawsze i czasu mnie to wiele nie koszytuje. Tak samo jak wielu kierowców już przed przejściami puszcza pieszych.

            • 4 3

            • ped**arzowi nie wytłumaczysz.

              To polityczna dobrze zorganizowana sekta.

              • 3 12

          • a co konkretnie proponujesz? (1)

            wystarczy, żebyś zauważył, że można znieść obowiązek korzystania ze ścieżek rowerowych przez tak doświadczonych kolarzy jak ty - inaczej mówiąc, pozostawić ci prawo do jazdy rowerem po jezdni.

            Mam wrażenie, że wielu kierowców wymijałoby cię na gazetę wtedy, gdy natężenie ruchu drogowego na dwu-trzypasmowej ulicy byłoby duże.

            A może byś się włączył w akcję uspokajania ruchu na jezdniach ulic miejskich?

            Smucić potrafisz, być może tylko podszywasz się pod doświadczonego cyklistę, a faktycznie piszesz teksty bez większego zastanowienia się.

            • 4 0

            • pasy rowerowe w jezdni. proste, skuteczne rozwiazanie.

              drogi rowerowe są dobre dla tras rekreacyjnych, a nie do komunikacyjnego poruszania sie po miescie

              • 1 0

      • Wybacz

        ale oprócz Twojej szosy istnieją jeszcze inni rowerzyści, którzy nie muszą jeździć ze średnią 30 km/h po mieście. Zresztą jak chcesz na szosę to jedź na Kaszuby, 3 rzeki czekają... Drogi dla rowerów w mieście mają służyć wszystkim, głównie do dojazdów do szkół, pracy itp.

        • 2 0

    • (4)

      Na Obwodnicy też są czasem korki wobec tego proponuje dobudować tam kolejny pas dla rowerzystów

      • 7 2

      • dałbym plusa, ale ironia szyta zbyt grubymi nićmi. Logika porażająca. Gratuluję. (1)

        powiedziałbym nawet więcej, ale się powstrzymam

        • 3 3

        • tak porażająca że zastanawiam się jak rowerzyści poruszają się po za terenem zabudowanym? auta pędzą niewiele wolniej niż na obwodnicy

          • 0 1

      • (1)

        Czy nie rozróżniasz ruchu miejskiego od wsiowego?

        • 0 0

        • obwodnica przecina parę dzielnic a dwa rowerzyści chyba mogą jeździć po za terenem zabudowanym?

          • 0 0

    • Niestety niektórzy nie myślą i traktują to jako kolejny rozdział wojny ideologicznej: "my" kontra "oni". A rzeczywiście taka jest prawda, że im więcej tych rowerowych inwestycji -> tym więcej zachęconych do poruszania się rowerem -> tym mniej samochodów -> tym mniejsze korki.

      • 6 2

    • niby tak

      tylko że to zwykle są ludzie któych nie stać na samochód, więc tak czy siak jechaliby autobusem

      • 1 5

    • tak ale to maja byc projekty rowerowe a nie udajace projekty rowerowe

      remont chodnika pod nazwą drogi rowerowej nie jest projektem drogi rowerowej!

      • 1 1

  • To połączenie na Armii Krajowej byłoby super.

    • 16 8

  • Na karwinach (9)

    Jest torowisko PKM ki a nie ma tam nigdzie przejazdu dla rowerów? Zamiast tego postawiliście znak NO Tresspasing jakbyśmy byli w Anglii a ludziska i tak rowery przeprowadzają.Zrobicie coś pewnie jak będzie nieszczęście a gdzie jest rada dzielnicy karwiny?

    • 5 1

    • W tamtym roku (7)

      Kładziono tam nowe torowisko ale o jakimś przejeżdzie dla rowerów nikt nie pomyślał ale postawić znak zakazu którego i tak nikt nie respektuje to tak.Typowo polskie zachowanie.

      • 1 1

      • (4)

        Typowo nie wiadomo co....
        Są inne wydatki niż kładki w środku lasu nad torowiskiem z pociągami jadącymi z częstotliwością (dzisiaj 1-1,5h) w przyszłości (10-30 min).
        PKP nie jest od sponsorowania widzimi się mieszkańców karwin.

        • 0 4

        • to nie jest widzimisię, to jest przejaw konkretnej potrzeby mieszkańców

          • 3 0

        • Widiałem tam już

          Kilka zabitych dzików a więc nie tak co 1.5 godziny i nie tak bezpiecznie.

          • 0 0

        • Jasne

          Pewnie postawić kilka ławeczek pod blokami aby strudzeni żule sobie mogli spokojnie pić wódę

          • 0 0

        • To nie mieszkańcom Karwin

          ona jest najbardziej potrzebna, a mieszkańcom Małego Kacka. Popatrz gdzie jest sypialnia a gdzie usługi.

          • 0 1

      • (1)

        Przejazd jest od początku istnienia linii kolejowej, ale to trzeba więcej popedałować.

        • 0 3

        • Przejazd

          górą po górkach,dołach ,kamieniach i pagórkach z którego korzystają tylko hardkorowcy.

          • 0 0

    • Przejazd w tym miejscu

      jest bardzo potrzebny. Nie tylko rowerzystom ale i pieszym. Skomunikowanie osiedli Apartementy na Polanie, Aloria 1 i 2, Hovnanian i itd. ze szkołą i sklepami na Karwinach nie za pośrednictwem ulicy Wielkopolskiej, ale właśnie takiej skracającej drogę kładki jest świetnym pomysłem. Zmniejszy ruch samochodowy, skróci czas dostania się do szkoły/lekarza/sklepu na piechotę itp. Ale koszt z uwagi na uwarunkowania przestrzenno-krajobrazowe w tym miejscu ogromny, stąd będzie jak jest...

      • 2 0

  • Pewnie skończy się na 500m DDR za 2 bańki...

    • 5 3

  • Rowery..

    i muzea to jakaś mania bez maniery. Muzealnika i kolekcjonera.

    • 7 11

  • (5)

    ja bym wprowadził podatek rowerowy i OC dla rowerzystów jeżdżących po drogach
    ale pieniądze by z tego nasze miasto miało

    • 18 18

    • miasto ma pieniądze z mojego PITu

      • 8 2

    • Jeszce od pieszych

      • 4 1

    • Wprowadź jeszcze, nasz ambasadorze finansów, rekinie budżetu, podatek od niepełnosprawnych - wiesz, zajmują więcej chodnika wózkami i kulami robią dziury w jezdni :)))

      • 6 0

    • najpierw nieh kierowcy zaczną płacic podatki na rzecz miasta. W koncu doją z budzetu miejskiego 100x wiecej niż rowerzysci.

      • 2 0

    • a ja bym wprowadził podatek od takiej głupoty jak twoja :)

      • 2 0

  • fajnie że trójmiasto.pl wypromowało w zasadzie jeden projekt (1)

    może napiszcie też o innych projektach coś więcej

    • 9 6

    • ale to trzeba miec znajomosci inaczej tego nie zrobią

      • 1 0

  • Przejście przez ulice góra ??? (2)

    Porypało kogoś !!!! Za mało korków Wam??!!??

    • 19 17

    • NIe. Za dużo samochodów.

      Za dużo infrastruktury trudnej do pokonania przez pieszych.

      Słaby komfort poruszania sie na małe odległości.

      Samochód nie jest odpowiednim środkiem do poruszania sie w pobliżu centrum miasta lub węzłów przesiadkowych komunikacji publicznej.

      Samochody na obwodnice i autostrady, piesi i rowerzyści do miasta!

      • 10 1

    • to blachosmrody maja jechac tunelami nie pieszy!!

      • 2 1

  • (5)

    A jak dojechac rowerem z Dlugich Ogrodow na Ogarna? Stagiewna zamienili w deptak pelem ogrodkow restauracji i jechac nie da rady.

    • 4 10

    • Na razie jedyna odpowiedz to :"powolutku" :)

      • 1 0

    • (1)

      Bo to jest centrum miasta, tam nie ma miejsca żeby jeździć samochodem. Zostawiasz samochód na obrzeżach, przesiadasz się do zbiorkomu lub na rower i tak się załatwia transport w dobrze funkcjonującym mieście - niestety jeszcze nie u nas.

      • 2 2

      • no rowerem tez specjalnie przejazdu nie ma. w tym rzecz.

        • 0 0

    • (1)

      Jak się nie mieścisz rowerem na tak szerokim deptaku, to jedź Spichrzową albo Ciesielską.

      • 0 0

      • deptak jest do deptania nie do rozpychania sie na nim rowerem

        • 0 1

  • Jedna wielka bzdura zabrać pas na drogę rowerową (2)

    • 20 16

    • Niestety patrząc na kampanię to ten projekt wygra... Co którzy nie chcą stać w większych krokach powinni zagłosować na jakikolwiek inny projekt...

      • 4 10

    • Korki genrują skrzyżowania a nie odcinki proste.

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum