• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerowe inwestycje Gdańska w 2019 r.

Krzysztof Koprowski
27 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Trasy rowerowe zaplanowane do realizacji w przyszłym roku. Trasy rowerowe zaplanowane do realizacji w przyszłym roku.

Władze Gdańska przedstawiły zamierzenia inwestycyjne w zakresie transportu rowerowego na 2019 r. Na jego rozwój planuje się przeznaczyć kwotę ponad 68,6 mln zł, dzięki czemu przybędzie ok. 25 km nowej infrastruktury. Dodatkowo powstaną nowe odcinki dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych w ramach rozbudowy układu drogowego i tramwajowego.



Międzynarodowe trasy rowerowe



W przyszłym roku największe inwestycje będą realizowane w ramach programu Pomorskich Tras Rowerowych o znaczeniu międzynarodowym - na łączną kwotę ok. 26,2 mln zł:
  • budowa drogi rowerowej na Wyspie Sobieszewskiej wzdłuż ul. Turystycznej i Boguckiego zobacz na mapie Gdańska odc. Przegalińska - Pohoreckiego (ok. 4,3 km) - o planach tej trasy pisaliśmy w czerwcu 2017 r.
  • budowa drogi rowerowej po wschodniej stronie al. Hallera zobacz na mapie Gdańska odc. Gdańska / Chrobrego - Wczasy oraz brakującego odcinka przy "Balladynie" (ok. 1 km),
  • budowa drogi rowerowej na koronie wałów wiślanych zobacz na mapie Gdańska od granicy z gminą Cedry Wielkie do Świbna wraz z łącznikiem do przystani w Błotniku i miejscem odpoczynku (ok. 6,6 km).


Po wschodniej stronie al. Legionów powstanie w przyszłym roku chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerów (odcinek widoczny na zdjęciu) oraz wydzielona droga dla rowerów (od SP49 do ul. Kościuszki). Po wschodniej stronie al. Legionów powstanie w przyszłym roku chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerów (odcinek widoczny na zdjęciu) oraz wydzielona droga dla rowerów (od SP49 do ul. Kościuszki).

Poprawa dostępności węzłów integracyjnych



W ramach programu poprawy dostępności do węzłów integracyjnych Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz Szybkiej Kolei Miejskiej za kwotę ok. 25,9 mln zł przewidziano realizację dróg rowerowych, pasów lub/i ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż:


Czytaj też: Kubaturowe parkingi rowerowe przy dworcach w Gdańsku

Szlak turystyczny przez Trójmiejski Park Krajobrazowy



W przyszłym roku przewidziano również wykonanie szlaku pieszego i rowerowego przez Trójmiejski Park Krajobrazowy na odcinku od granicy z gminą Kolbudy aż do granicy z Sopotem (wraz z łącznikami). Nawierzchnia trasy będzie szutrowa oraz częściowo asfaltowa. Na tę inwestycje zaplanowano przeznaczyć ok. 5,2 mln zł.

Czytaj też:
-Dotacja na modernizację szlaków w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym
-Szlaki turystyczne w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym

W ramach BO m.in. dokończona zostanie modernizacja tzw. Bulwaru Przymorze. W ramach BO m.in. dokończona zostanie modernizacja tzw. Bulwaru Przymorze.

Inwestycje w ramach Budżetu Obywatelskiego



W przyszłym roku realizowane będą także inwestycje wybrane przez mieszkańców w ramach Budżetu Obywatelskiego za łączną kwotę ok. 2,1 mln zł:


Inwestycja w ramach Rozwoju Komunikacji Rowerowej



W ramach projektu Rozwój Komunikacji Rowerowej przewidziano realizację jednego, niewielkiego projektu - budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska na odcinku Piecewska - Rakoczego (ok. 0,1 km). Planowany koszt to ok. 1,1 mln zł.

Rower metropolitalny Mevo



Montaż 360 stacji, dostawa 2226 rowerów, przygotowanie aplikacji i systemu do obsługi wypożyczeń będzie kosztowało Gdańsk prawie 8 mln zł. Data startu systemu wciąż pozostaje nieznana. Pierwotnie Mevo miało funkcjonować od 18 listopada, później termin uruchomienia przełożono na 9 grudnia br.

Czytaj też: Testowaliśmy rower metropolitalny Mevo



Drogi rowerowe w ramach innych inwestycji transportowych



Do kwoty 68,6 mln zł można doliczyć jeszcze kilka milionów złotych na inwestycje rowerowe, które są ujęte w ramach większych zadań infrastruktury transportowej m.in.:


Udział ruchu rowerowego w podziale zadań przewozowych w latach 2009-2016 wzrósł z 2 do 6 proc. Udział ruchu rowerowego w podziale zadań przewozowych w latach 2009-2016 wzrósł z 2 do 6 proc.

51,3 tys. podróży rowerem każdego dnia



Obecnie istniejąca infrastruktura rowerowa w Gdańsku składa się z:
  • 123,5 km wydzielonych dróg rowerowych,
  • 18 km ciągów pieszo-rowerowych,
  • 10 km pasów rowerowych w jezdni.

Dodatkowo ponad 517 km ulic objętych jest strefą uspokojonego ruchu tempo 30, zaś na 221 ulicach jednokierunkowych o łącznej długości ok. 51,8 km dopuszczony jest ruch rowerem "pod prąd".

Ze statystyk prowadzonych przez miasto wynika, że średnio każdego dnia na terenie Gdańska wykonywanych jest ok. 51,3 tys. podróży rowerem, udział ruchu rowerowego w latach 2009 - 2016 wzrósł z 2 do 6 proc.

Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście?

Jak informują urzędnicy, przyszłoroczne wydatki na rozwój transportu rowerowego będą rekordowe w historii Gdańska.

- Inwestujemy w rozbudowę tras rowerowych, organizujemy ogólnopolskie kampanie promujące jazdę na rowerze wśród dzieci i dorosłych, by jak najwięcej osób zachęcić do korzystania z tego ekologicznego środka transportu. Mam nadzieję, że rozbudowa tras i wprowadzenie roweru metropolitalnego jeszcze bardziej zwiększy jego udział w mobilności miejskiej, nie tylko w naszym mieście, ale również w całej Metropolii - dodaje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Czytaj też:
-W Gdańsku rowerzystów przybywa powoli
-Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

Opinie (209) 6 zablokowanych

  • Gdzie jest DR pozwalająca objechać centrum/starówkę Gdańska ?? (5)

    Przykładowo trasa z pod Zieleniaka do Elbląskiej - przejechać ten kawałek w lato, zwłaszcza w okolicach jarmarku, to masakra. Miliony turystów i pieszych, powywalane na chodniki stoliki z knajp.
    Przejechać można, ale kosztem 10 świateł po drodze i potężnej straty czasu.

    • 18 4

    • Jedyna opcja to po chodniku / brukowanym deptaku.

      taka to stolica rowerowa

      • 7 3

    • (1)

      nie ma i nie będzie. A rzeczywiście jest to problem. Obecnie najlepiej kładką, ale w sezonie się przez nią ciężko przebić nawet pieszo.

      • 2 2

      • kładką? i dalej co ? po tym bruku rowerem? słaba opcja

        • 1 0

    • Od Zieleniaka do Elblaskiej zaden problem (1)

      Mijasz Zieleniak i jedziesz w strone Madisona.Przed Madisonem skrecasz w prawo i jedziesz w kierunku Walowej. Potem kieruj sie na Muzeum II Wojny Swiatowej.Tam juz wystarczy dojechac do kladki przedostac sie na druga strone Motlawy. Na drugiej stronie kladki mozesz sobie wybrac trase ktora chcesz sie dostac do Elblaskiej bo jest ich kilka.

      • 3 1

      • po drugiej stronie kładki jest wszedzie bruk to raz. dwa pół dnia kładka jest niedostępna wiec trzeba sie "wstrzelic". trzy jak dojechac do samej kładki? też nie dojedziesz. chyba ze po deptaku albo po schodach.... słaba opcja.

        • 1 2

  • Brawo Gdańsk! (1)

    Piszę z gminy Żukowo. Takie tam, wiochy. Ale to co najgorsze to kompletny brak inwestycji a gminą rządzą buraki ze zrzeszenia kaszubskiego. Wieśniak wieśniaka cepem pogania. Średniowiecze, brak przyszłości, brak planów, nowych dcróg, rezerwacji terenów, brak pieniędzy na cokolwiek. Sami kolesie, klany rodzinne, pijaństwo, itd.

    Błagam. Dajcie nam waszego prezydenta do Żukowa. Niech wypędzi to towarzystwo i niech tutaj też zacznie się coś dziać.

    • 6 4

    • Zapomnij, nie oddamy :)

      • 3 2

  • Fajnie.

    ja jeszcze jedną rzecz, w temacie.

    Kierowcy! wyp...alać z centrów miast. Przecież nie da się pogodzić ruchu samochodowego z tak intensywnym ruchem pieszo-rowerowym. Domy nie są z gumy a samochody: kopcą, trują, hałasują, wprowadzają zagrożenie. Zamknąć centra miast dla samochodów. Nie bać się. Wyrzucić ich gdzieś na przedmieścia. Dośc hegemonii lobby samochodowego.

    • 17 11

  • Myślałem że nie dożyję Kołobrzeskiej, a mam tylko 35 lat

    • 11 2

  • (2)

    1 mln zł za 100 m ścieżki (Jaskowa Dolina) - grubo

    • 10 3

    • drogi, a nie ścieżki

      • 2 0

    • Jeden przejazd rowerowy Kolonia Zręby/Kartuska - budżet 180 tys. zł, najtańsza oferta 576 tys. zł. Przetarg unieważniono.

      • 2 1

  • Szlag człowieka trafia (4)

    Kalesoniarzom sposnorować dróżki a samochodem jechać masakra, lewackie miasto

    • 5 31

    • Jakby tu można było wklejac obrazki, to bym wrzucił taki znany z napisem "patrz synu, jaki k*rwa d*bil"
      Idealnie by pasował do twojej wypowiedzi.

      • 12 3

    • To wyp...J do Pcimia. Tam jest dobrozmian i jest super....

      • 3 0

    • Bo ci uszczelka pod głowicą walnie ze złości. (1)

      • 4 0

      • O,o,o...i tego możemy mu życzyć :D

        • 2 0

  • Inne ulice (3)

    Ul.Arkońska jednokierunkowa ,bruk,z pasem parkingowym,dojazd do szkoły podstawowej nr 46.Wizytówka inżynierów i oficerów rowerowych. Farbą namalowana kontra ruchu ścieżka rowerowa.Namalowana z 10 lat temu. Fragmenty farby zostały. Oficerowie generałowie i jak tam jeszcze się nadajecie, ludzie bez honoru.

    • 5 5

    • (2)

      kontraruchy mają to do siebie ze nie potrzebują "wymalowania" wiec nie wiem o co ci chodzi w tym miejscu. są znaki pionowe bywam tam i problemu nie widze. takze szukasz dziury w calym

      • 4 0

      • Odpowiedź (1)

        Nie kłam. Nie byłeś tam. Kostka brukowa z powojny (rozjeżdżona) ulica tak ukształtowana że tą niby ścieżką w czasie deszczu płynie strumyk (przypominam że jest to też droga rowerowa dzieci do szkoły (akcja rowerowy maj ).Oraz przez parkujące po jednej strony auta pozostaje niewiele miejsca na auto i (przypominam ) ścieżka dla dzieci które (szkoła podstawowa) nie jeżdżą na rowerze jak dorośli tj.równo jak po sznurku.I ta kostka.

        • 2 3

        • No nawierzchnia słaba ale co ma do tego kontraruch?
          jak by nie było kontraruchu to nawierzchnia byłaby lepsza?
          bez sensu piszesz

          • 1 0

  • A kiedy powstanie droga rowerowa wzdluz Malomiejskiej w kierunku petli Swietokrzyska? (3)

    • 8 0

    • Popieram.

      • 1 0

    • No właśnie! Pilnie potrzebna!

      • 1 0

    • olika

      Czekamy czekamy,! często uczęszczana trasa przez rowerzystów

      • 0 0

  • (1)

    Kreski na mapie zawsze ładnie wyglądają, a wykonanie w 99% to masakra. Czy projektować drogi rowerowe muszą ludzie nie jeżdżący na rowerach? Kolizyjne wyjazdy z posesji, beznadziejnie rozwiązane skrzyżowania, za ciasne łuki, DDR kończące się nagle po złej stronie drogi, kostka zamiast asfaltu, zmiana strony co skrzyżowanie. No i słynne chodniki rowerowe nabijające statystyki.

    • 13 2

    • połowa tych kresek to zwykłe chodniki dla pieszych po których co najwyżej można rowerem jeździć, nie są to żadne trasy rowerowe. chwalenie się takimi rozwiązaniami uważam za słabe ;)

      no ale wiadomo ze tu chodzi o statystyki. mapa tez ładniej wygląda ;)

      • 4 1

  • Brawo (12)

    Rower przyszłością, szczególnie że teraz mamy opcje wspomagania elektrycznego. Mam nadzieję że wkrótce pojawią się strefy czystego transportu i jazda rowerem po mieście przestanie kojarzyć się z wdychaniem spalin. Auta spalinowe powinny pozostac pod miastem na parkingach PKM. W mieście jedynie hybrydy i gaz a w przyszłości elektryki.

    • 15 6

    • (11)

      Chcesz aby centra miast wymarły?
      A elektryki to ślepa uliczka, a w Polsce dodatkowo to auta na węgiel brunatny.

      • 3 12

      • Wymierają przez nadmiar samochodów (3)

        Hałas, smród i toksyczne spaliny wypychaja ludzi na obrzeża i wtedy pojawiają się problemy z korkami. Błędne koło.
        Wschodnie myślenie gloryfikuje auta bo przez dziesiątki lat były one dla biedoty wschodu synonimem luksusu. Dziś dobry rower jest droższy od przeciętnego auta w Polsce ale wschodnie myślenie pozostało.

        • 10 3

        • (2)

          Jak wywalisz auta to już nie zobaczysz sklepów, firm usługowych. Ale będziesz miał centrum wolne miejscowo od spalin aut.

          • 2 7

          • tja, wszystkie Fusgangerzony Rajchu to wymarłe, pozbawione sklepów pustynie,
            tak jak Monte Cassino w Sopocie. zero sklepów, zero kawiarń, nic,
            jak u Kononowicza

            • 6 2

          • dziwne bo jakos w cywilizowanych miastach to działa. aut nie ma, a wszystko kwitnie. mało tego kombinują jak strefe bez aut poszerzyc

            • 7 0

      • (6)

        A tymczasem takie Oslo w 2019 całkowicie zamyka całe centrum miasta przed wjazdem samochodami.
        I nie martw się, jakoś nie wymrze.

        • 9 2

        • (4)

          Nie mówiąc już o tym, że aktualnie 45% sprzedawanych nowych samochodów w Norwegii to elektryki (dane za październik 2018)
          Tak więc oczywiście - ślepa uliczka i wymarłe miasta :D

          • 6 1

          • Gdzie tu z Nowergią do Polski. Tamten kraj ma 10x mniej ludzi niż my. Ich PKB i zarobki są w kosmosie w porównaniu do naszych. U nich prąd robi się ze źródeł odnawialnych, a nie z węgla brunatnego.

            • 2 3

          • (2)

            a z czego w Norwegii robi się prąd?
            Jaka jest mediana zarobków w Norwegii?
            Ile wypłat Noweg wyda na takiego elektryka?
            Jak wygląda centrum Oslo? Tam tez przebiega główny ciąg komunikacyjny miasta przez samo centrum?

            • 3 1

            • (1)

              tylko co mają zarobki do stref bez samochodow? bo nie rozumiem ;)

              • 3 2

              • Bo wyzej mamy wywod ze u nich polowa aut to elektryki

                • 0 0

        • po co korzystać z przykładu Oslo w dyskusji prowadzonej w Trójmieście?

          Wystarczy zbadać zmiany liczby klientów w lokalach i sklepach ulicy Stągiewnej po jej przekształceniu w strefę wolną od parkujących i jeżdżących samochodów.

          Przykłady takich ulic w Polsce są dziesiątki jeśli nie setki.

          W Łodzi warto sprawdzić przykłady ulic przekształcanych w strefy zamieszkania (woonerfy) - liczba klientów w lokalach i sklepach położonych przy nich znacząco wzrosła.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum