Rowerowe inwestycje Gdańska w 2019 r.
Władze Gdańska przedstawiły zamierzenia inwestycyjne w zakresie transportu rowerowego na 2019 r. Na jego rozwój planuje się przeznaczyć kwotę ponad 68,6 mln zł, dzięki czemu przybędzie ok. 25 km nowej infrastruktury. Dodatkowo powstaną nowe odcinki dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych w ramach rozbudowy układu drogowego i tramwajowego.
Międzynarodowe trasy rowerowe
W przyszłym roku największe inwestycje będą realizowane w ramach programu Pomorskich Tras Rowerowych o znaczeniu międzynarodowym - na łączną kwotę ok. 26,2 mln zł:
- budowa drogi rowerowej na Wyspie Sobieszewskiej wzdłuż ul. Turystycznej i Boguckiego odc. Przegalińska - Pohoreckiego (ok. 4,3 km) - o planach tej trasy pisaliśmy w czerwcu 2017 r.
- budowa drogi rowerowej po wschodniej stronie al. Hallera odc. Gdańska / Chrobrego - Wczasy oraz brakującego odcinka przy "Balladynie" (ok. 1 km),
- budowa drogi rowerowej na koronie wałów wiślanych od granicy z gminą Cedry Wielkie do Świbna wraz z łącznikiem do przystani w Błotniku i miejscem odpoczynku (ok. 6,6 km).
Poprawa dostępności węzłów integracyjnych
W ramach programu poprawy dostępności do węzłów integracyjnych Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz Szybkiej Kolei Miejskiej za kwotę ok. 25,9 mln zł przewidziano realizację dróg rowerowych, pasów lub/i ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż:
- wschodniego fragmentu al. Legionów na odcinku Kościuszki - plac Komorowskiego (ok. 0,8 km) - więcej na ten temat pisaliśmy w sierpniu,
- Podwala Przedmiejskiego na wysokości Dolnego Miasta (ok. 0,4 km),
- ul. Potokowej odc. PKM - Słowackiego - remont istniejącej drogi rowerowej (ok. 1,2 km), przeczytaj również naszą recenzję trasy Wrzeszcz - Morena,
- wschodniego fragmentu al. Grunwaldzkiej odc. Braci Lewoniewskich - Kołobrzeska (ok. 1,5 km), przeczytaj również naszą recenzję trasy al. Grunwaldzką między Wrzeszczem a Sopotem
- ul. Kołobrzeskiej odc. Grunwaldzka - Chłopska (ok. 1,1 km) - w przyszłym roku rozpoczęcie realizacji,
- ul. Budowlanych odc. Sąsiedzka - Nowatorów (ok. 1,4 km) - rozpoczęcie realizacji, o rozbudowie ul. Budowlanych pisaliśmy w listopadzie,
- ul. Nowatorów odc. Budowlanych - Kartuska (ok. 1,1 km) - rozpoczęcie realizacji.
Czytaj też: Kubaturowe parkingi rowerowe przy dworcach w Gdańsku
Szlak turystyczny przez Trójmiejski Park Krajobrazowy
W przyszłym roku przewidziano również wykonanie szlaku pieszego i rowerowego przez Trójmiejski Park Krajobrazowy na odcinku od granicy z gminą Kolbudy aż do granicy z Sopotem (wraz z łącznikami). Nawierzchnia trasy będzie szutrowa oraz częściowo asfaltowa. Na tę inwestycje zaplanowano przeznaczyć ok. 5,2 mln zł.
Czytaj też:
-Dotacja na modernizację szlaków w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym
-Szlaki turystyczne w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym
Inwestycje w ramach Budżetu Obywatelskiego
W przyszłym roku realizowane będą także inwestycje wybrane przez mieszkańców w ramach Budżetu Obywatelskiego za łączną kwotę ok. 2,1 mln zł:
- II etap ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Potoku Oruńskiego od parku Oruńskiego do zbiornika Augustowska (ok. 0,4 km),
- drogi rowerowe wzdłuż Jagiellońskiej , Obrońców Wybrzeża (fragment) i łącznik Kołobrzeska - Czarny Dwór (razem ok. 1,4 km),
- dokończenie ciągu pieszo-rowerowego w ramach tzw. Bulwaru Przymorze (ok. 0,4 km),
- ciąg pieszo-rowerowy w rejonie ul. Powstańców Warszawskich (0,2 km).
Inwestycja w ramach Rozwoju Komunikacji Rowerowej
W ramach projektu Rozwój Komunikacji Rowerowej przewidziano realizację jednego, niewielkiego projektu - budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina na odcinku Piecewska - Rakoczego (ok. 0,1 km). Planowany koszt to ok. 1,1 mln zł.
Rower metropolitalny Mevo
Montaż 360 stacji, dostawa 2226 rowerów, przygotowanie aplikacji i systemu do obsługi wypożyczeń będzie kosztowało Gdańsk prawie 8 mln zł. Data startu systemu wciąż pozostaje nieznana. Pierwotnie Mevo miało funkcjonować od 18 listopada, później termin uruchomienia przełożono na 9 grudnia br.
Czytaj też: Testowaliśmy rower metropolitalny Mevo
Drogi rowerowe w ramach innych inwestycji transportowych
Do kwoty 68,6 mln zł można doliczyć jeszcze kilka milionów złotych na inwestycje rowerowe, które są ujęte w ramach większych zadań infrastruktury transportowej m.in.:
- budowa ul. Nowej Bulońskiej (infrastruktura rowerowa o długości ok. 5 km), czytaj też: Rozwiązania rowerowe Nowej Bulońskiej,
- przebudowy wiaduktu Biskupia Górka (ok. 1,5 km),
- modernizacji trasy tramwajowej na Stogi (ok. 3,4 km),
- planowanej budowy trasy tramwajowej w rezerwie ul. Nowej Warszawskiej (ok. 1,8 km) - rozpoczęcie realizacji w przyszłym roku,
- rozbudowy ul. Kartuskiej odc. Nowatorów - Jaśminowy Stok (ok. 2 km) - rozpoczęcie realizacji.
51,3 tys. podróży rowerem każdego dnia
Obecnie istniejąca infrastruktura rowerowa w Gdańsku składa się z:
- 123,5 km wydzielonych dróg rowerowych,
- 18 km ciągów pieszo-rowerowych,
- 10 km pasów rowerowych w jezdni.
Dodatkowo ponad 517 km ulic objętych jest strefą uspokojonego ruchu tempo 30, zaś na 221 ulicach jednokierunkowych o łącznej długości ok. 51,8 km dopuszczony jest ruch rowerem "pod prąd".
Ze statystyk prowadzonych przez miasto wynika, że średnio każdego dnia na terenie Gdańska wykonywanych jest ok. 51,3 tys. podróży rowerem, udział ruchu rowerowego w latach 2009 - 2016 wzrósł z 2 do 6 proc.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście?
Jak informują urzędnicy, przyszłoroczne wydatki na rozwój transportu rowerowego będą rekordowe w historii Gdańska.
- Inwestujemy w rozbudowę tras rowerowych, organizujemy ogólnopolskie kampanie promujące jazdę na rowerze wśród dzieci i dorosłych, by jak najwięcej osób zachęcić do korzystania z tego ekologicznego środka transportu. Mam nadzieję, że rozbudowa tras i wprowadzenie roweru metropolitalnego jeszcze bardziej zwiększy jego udział w mobilności miejskiej, nie tylko w naszym mieście, ale również w całej Metropolii - dodaje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Czytaj też:
-W Gdańsku rowerzystów przybywa powoli
-Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją
Opinie (209) 6 zablokowanych
-
2018-12-27 14:12
#awGdyni? (1)
Za to #wGdyni przybyło etatów do zespołu rowerowego ZDiZ.
- 7 2
-
2018-12-28 11:24
i bardzo dobrze. Niedługo jakość infrastruktury rowerowej w Gdyni poprawi się na tyle
że wielu trollom antyrowerowym oko zbieleje
- 0 0
-
2018-12-27 13:43
Hopel (1)
Najlepsze są stalowe pułapki na ulicy rozstawiane w Gdańsku np. ul. Piwna. Jakim trzeba być kretynem aby takie stalowe bzdety na ulicy stawiać, gdzie jest normalny ruch samochodowy.
- 5 14
-
2018-12-28 11:23
jakie jest kryterium "normalności" ruchu samochodowego które stosujesz ?
dla mnie tam ruch jest uspokojony i zredukowany choć w niewystarczającym stopniu.
Wstawienie słupków wpłynie korzystnie na dalszą redukcję i uspokojenie ruchu w tym rejonie.
To jest dobry kierunek - proponowany i wdrażany zgodnie z zapisami strategii rozwoju miasta Gdańska 2030+- 1 0
-
2018-12-28 10:00
A na południu dalej nic.
- 0 1
-
2018-12-27 17:34
Inne ulice (3)
Ul.Arkońska jednokierunkowa ,bruk,z pasem parkingowym,dojazd do szkoły podstawowej nr 46.Wizytówka inżynierów i oficerów rowerowych. Farbą namalowana kontra ruchu ścieżka rowerowa.Namalowana z 10 lat temu. Fragmenty farby zostały. Oficerowie generałowie i jak tam jeszcze się nadajecie, ludzie bez honoru.
- 5 5
-
2018-12-27 18:41
(2)
kontraruchy mają to do siebie ze nie potrzebują "wymalowania" wiec nie wiem o co ci chodzi w tym miejscu. są znaki pionowe bywam tam i problemu nie widze. takze szukasz dziury w calym
- 4 0
-
2018-12-27 19:56
Odpowiedź (1)
Nie kłam. Nie byłeś tam. Kostka brukowa z powojny (rozjeżdżona) ulica tak ukształtowana że tą niby ścieżką w czasie deszczu płynie strumyk (przypominam że jest to też droga rowerowa dzieci do szkoły (akcja rowerowy maj ).Oraz przez parkujące po jednej strony auta pozostaje niewiele miejsca na auto i (przypominam ) ścieżka dla dzieci które (szkoła podstawowa) nie jeżdżą na rowerze jak dorośli tj.równo jak po sznurku.I ta kostka.
- 2 3
-
2018-12-28 10:00
No nawierzchnia słaba ale co ma do tego kontraruch?
jak by nie było kontraruchu to nawierzchnia byłaby lepsza?
bez sensu piszesz- 1 0
-
2018-12-28 09:47
Ta mapa to jedno wielkie nadużycie
pozaznaczali zwykłe chodniki i wychodzone dukty leśne. I to są niby trasy rowerowe? hahah dobre
- 5 1
-
2018-12-28 06:28
A Spacerowa
A kiedy zrobią coś z końcówką Spacerowej?
Kończy się przed Auchan i koniec- 9 1
-
2018-12-27 20:52
1e (2)
Będzie Super , Kołobrzeska - Matko Boska dożyłem, cud ,BUDYŃ szacun !
Największy system roweru elektrycznego na świecie powstaje na Pomorzu i to jak widać rusza z pełną parą. MEVO System Roweru Metropolitalnego.Wielki krok w kierunku Urządzeń transportu osobistego,hmmm a co z samochodami biurowców i mieszkańców parkujących na całej długości ulicy ??? oj będzie się działo.- 3 1
-
2018-12-28 00:07
MEVO - najdroższe stojaki rowerowe na świecie :D
- 1 2
-
2018-12-27 23:45
koło największego to mevo nawet nie leży w pobliżu
zobaczcie sobie fotki z większych miast w Chinach
mają po kilka różnych rywalizujących systemów jednocześnie- 2 2
-
2018-12-27 23:51
A co z
Ulicą Gdańską i Krasickiego?
Co z ul. Czarny Dwór?- 3 1
-
2018-12-27 17:24
(2)
1 mln zł za 100 m ścieżki (Jaskowa Dolina) - grubo
- 10 3
-
2018-12-27 23:42
Jeden przejazd rowerowy Kolonia Zręby/Kartuska - budżet 180 tys. zł, najtańsza oferta 576 tys. zł. Przetarg unieważniono.
- 2 1
-
2018-12-27 22:03
drogi, a nie ścieżki
- 2 0
-
2018-12-27 18:08
"tak trzymać i nie popuszczać" (3)
Wszyscy na rowery. Policja, Straż Pożarna, Pogotowie też na rowerach. Zlikwidować jezdnie i rozlać budyń. Samochody zlikwidować całkowicie. Powietrze będzie czyste, hałas zniknie, wypadków nie będzie. w sumie jak w raju albo jak u Budynia. Już likwidują stacje benzynowe i budują biurowce.
- 6 12
-
2018-12-27 18:11
(2)
A poza tym wszyscy zdrowi? Syndrom oblężonej twierdzy nie wszedł za mocno?
- 3 1
-
2018-12-27 19:52
Może on się za dużo napił w swieta (1)
- 1 0
-
2018-12-27 23:17
ale popieram jego postulat "więcej policji na rowerach"
Bo po co im zawsze ciepłe furki? Przez nie ślepną na nawet
drastyczne wykroczenia parkingowe,
czepiają się chodnikowców, a nie czepiają się batmanów.
Ale przyznaję, że czasem wykazują się rozsądkiem.
Moje Serdeczne Życzenia Świąteczne tym policjantom,
którzy mnie shaltowali za "standardowy komplet"
wykroczeń* na Pomorskiej k.Subisława, dali opr
i nie urwali łba, choć mogli wlepić nawet 500+.
To skandal, że miasto toleruje ten syf, nawet policja
już tam nie karze mandatami. To miejsce jest równie
d e b ilne drogowo jak AK w Sopocie...
* czerwone na przejściu i przejeździe, jezdnia przy B9 i unikanie DDR- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.