• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem "pod prąd" po Dolnym Sopocie

Krzysztof Koprowski
2 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wkrótce takich znaków i organizacji ruchu z możliwością jazdy rowerem "pod prąd", jak na ul. Andersa, będzie więcej w Sopocie. Wkrótce takich znaków i organizacji ruchu z możliwością jazdy rowerem "pod prąd", jak na ul. Andersa, będzie więcej w Sopocie.

Na 33 odcinkach ulic Dolnego Sopotu będzie można wkrótce jeździć rowerem "pod prąd". Urzędnicy są zadowoleni z efektów wprowadzenia kontraruchu w górnej części miasta, dlatego rozszerzają go o kolejne ulice. Więcej ulic będzie też objętych strefą Tempo 30, choć nie będzie to miało większego wpływu na ruch rowerowy.



Czy w Trójmieście potrzebnych jest więcej ulic z kontraruchem?

Prace nad wykonaniem oznakowania dopuszczającego ruch rowerów w obu kierunkach na ulicach jednokierunkowych rozpoczną się wiosną. Pełną listę ulic objętych zmianami publikujemy pod treścią artykułu.

Oprócz ulic o niewielkim znaczeniu w układzie komunikacyjnym, jak Architektów zobacz na mapie Sopotu czy Okrzei zobacz na mapie Sopotu, w obu kierunkach będzie można jeździć m.in. niektórymi ulicami bocznymi od Haffnera zobacz na mapie Sopotu czy Kazimierza Wielkiego zobacz na mapie Sopotu - Karlikowską zobacz na mapie Sopotu.

Pewnym ułatwieniem może być też wprowadzenie kontraruchu na ul. Sępiej zobacz na mapie Sopotu, dzięki czemu wygodniejszy będzie dojazd i powrót z aquaparku oraz ul. Władysława IV zobacz na mapie Sopotu - Dębowej zobacz na mapie Sopotu, które mogą być alternatywą dla ruchliwej ul. Kościuszki zobacz na mapie Sopotu.


W ramach zmiany organizacji ruchu nie planuje się niestety tworzenia asfaltowych "dywaników" na ulicach z kostką brukową, więc z nowego rozwiązania w wielu miejscach skorzystają jedynie ci rowerzyści, którzy mają odpowiednie rowery oraz lubią jazdę po nierównościach.

Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście?

Tempo 30 zostanie wprowadzone m.in. na ul. Łokietka. Rowerzyści nadal będą musieli jednak korzystać z wydzielonej drogi rowerowej, której standard wykonania pozostawia wiele do życzenia. Tempo 30 zostanie wprowadzone m.in. na ul. Łokietka. Rowerzyści nadal będą musieli jednak korzystać z wydzielonej drogi rowerowej, której standard wykonania pozostawia wiele do życzenia.

Nowe ulice w strefie Tempo 30



Ponadto wkrótce rozszerzona zostanie strefa ograniczenia prędkości do 30 km/h o kolejne ulice kurortu: Wejherowską zobacz na mapie Sopotu, Obodrzyców zobacz na mapie Sopotu, Łokietka zobacz na mapie Sopotu (odc. Droga Zielona - Polna) oraz Polną zobacz na mapie Sopotu (odc. Łokietka - Bitwy Pod Płowcami).

Z punktu widzenia ruchu rowerowego zmiany te nie będą miały jednak większego znaczenia, ponieważ równolegle istnieją wydzielone drogi rowerowe, a to oznacza, że należy korzystać z infrastruktury dla dwóch kółek niezależnie od jej standardu wykonania.

Czytaj też: Sopot do roweru nie zachęca

Sopot deklaruje również w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego do 2020 r. modernizację oświetlenia na kolejnych ulicach wraz z doświetleniem przejść dla pieszych.

- Dążymy do jeszcze większej poprawy bezpieczeństwa w kurorcie, jednocześnie realizując politykę zrównoważonego transportu, m.in. zachęcając mieszkańców do częstego korzystania z rowerów. Sopot to miasto małych odległości, mamy tu najwyższy w Polsce wskaźnik dróg rowerowych do pozostałych ulic, aż 30 proc. Rowerem w Sopocie dojedziemy wszędzie i szybko. Nie bez znaczenia pozostaje też fakt, że rower jest przyjazny dla środowiska. Uspokojenie ruchu samochodowego i kontrapasy znacznie ułatwią życie i rowerzystom i pieszym - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.


Planowana lista ulic z kontraruchem w Dolnym Sopocie:

Architektów, Bałtycka, Ceynowy, Chmielewskiego, Dąbrowskiego, Dębowa, Fiszera, Głowackiego, Helska, Jana Kazimierza (fragment), Karlikowska, Kazimierza Wielkiego, Klenczona, Książąt Pomorskich, Langiewicza, Lipowa, Majkowskiego (odc. Winieckiego-Haffnera), Mierosławskiego, Mokwy, Okrzei, Pogodna, Racławicka, Sępia, Skłodowskiej-Curie, Syrokomli, Winieckiego (fragment od ul. Goyki), Władysława IV (odc. Kościuszki-Skłodowskiej-Curie).

Mapa Dolnego Sopotu z planowanymi ulicami z nową organizacją ruchu (pdf)

Opinie (317) ponad 10 zablokowanych

  • Forum jest o rowerach w Sopocie. Ja mam samochód i rower.

    Samochód używam jak muszę. Ale jak tylko mogę to przesiadam się na rower.
    Rowerem dojeżdżam do pracy, jeżdżę rekreacyjnie.

    • 6 8

  • tutaj Andersa jest dobrym pzykładem (5)

    Wąska ulica, kto ma pierwszeństwo, samochód jadący pod górkę czy rower jadący z górki ??

    • 8 5

    • (4)

      wszystko masz w przepisach

      • 4 0

      • (3)

        Roszczeniowe i rozpędzone gacie

        • 4 4

        • piszesz o kierowcach? (2)

          • 3 1

          • (1)

            Nie, on pisał o was rowerzyści. Spokojnie już niedługo załatwimy wam OC, kartę aktywnego rowerzysty za którą będziecie musieli płacić i będziecie zobowiązani do oddawania waszych rowerów na przeglądy (w cenie karty), do tego wymóg oznakowania tak by można było was rozpoznać na drodze no i światełka. Kierowcy muszą mieć w dzień włączone i wy też będziecie musieli. No a jak się nie podoba to zawsze można się przesiąść na tramwaj czy autobus a nie tylko smieszkujecie jacy to wy nie jesteście ekstra bo wszyscy stoją w korku a wy już dawno w domku. Spoko spoko wyrównamy wasze prawa tak jak sobie od dawna życzycie.

            • 2 3

            • dopisz jedynie tylko kiedy odstawiłeś tabletki

              • 0 0

  • (1)

    Kiedyś w Niemczech zanim planiści u nas śnili o kontrapasach jechałem pod prąd legalnie rowerem, wyjeżdżał pan z parkingu podziemnego, jak mnie piznol to dwa metry poleciałem a obaj ledwo żeśmy się toczyli, siła była duza bo zderzenie czołowe. Nie miałem pretensji puściłem kierowcę wolno chodź obaj mieliśmy uszkodzenia. Pamiętając

    • 5 5

    • Ty pojedź do Niemiec chłopaku nim się wypowiesz xD

      • 0 1

  • (2)

    Kto ma pierwszeństwo, jak będzie za wąsko by się wyminąć?

    • 7 3

    • (1)

      masz w przepisach

      • 3 2

      • pędzące gacie

        • 2 2

  • Żenada (10)

    Co to da? Ulice wąskie, w znacznym stopniu ruch będą utrudniać zaparkowane pojazdy, zarówno rowerzystom jadącym pod prąd jak i kierowcom jadącym normalnie. Będzie nerwowo. Kolejny "sukces" blok ekipy i "najlepszego rezydenta miasta". Niedowiarkom proponuję przejazd kontrpasem w dolnej części ul. 23 marca od urzędu skarbowego, a także ul. Grottgera. Tam parkują przeważnie mieszkańcy (bo zresztą też, nie ma dla nich innych alternatyw). W lecie życzę sukcesów jak do pojazdów parkujących mieszkańców dołączą turyści. Parafrazujac mistrza Bareję, to jest ścieżka rowerowa na miarę naszych możliwości i potrzeb, a tą ścieżką zamykamy usta wszystkim niedowiarkom i łubu dubu niech żyje nasz prezydent...

    • 10 9

    • (8)

      nie histeryzuj. to czas najwyższy zrobić porządek z samowolą parkingową. Jest straż miejska, to niech się weźmie do roboty.

      • 6 4

      • (7)

        Proszę wskazać zatem, gdzie mieszkając w Sopocie mam zaparkować pojazd zgodnie z przepisami? Nie sztuka zrobić wszędzie kontrpasy, nie sztuka wszędzie nawalić słupki uniemożlwiające podjazd pod posesje mieszkalne, nie sztuka wszędzie ustalić strefy płatnego parkowania. Poza tym kłania się podstawowe pojęcie inżynierii ruchu czyli rozdzielanie ruchu pieszego, rowerowego i pojazdów samochodowych. Czekam jeszcze na patrole policji, które w dolnym Sopocie zaczną pomiar prędkości rowerzystom, bo jak strefa 30 km to żaden uczestnik ruchu nie ma prawo jej przekraczać (sławna sprawa rowerzysty z Kościerzyny i fotoradaru), a już widzę jak zjeżdżając rowerem ul.Chopina wszyscy będą jechać tylko z tą prędkością, podobnie jak ma to miejsce na alejkach w parku. To jest po prostu PR władz miasta i nic poza tym. Nie przyczyni się to do poprawy bezpieczeństwa, kłania się przykład ścieżki rowerowej na Łokietka, kto to wymyślił i za co wziął pieniądze?

        • 5 3

        • (3)

          Swój pojazd należy parkować na swoim terenie. proste.
          Ruchu rowerowego nie ma potrzeby rozdzielać od ruchu samochodowego do prędkości 50kmh, a zwłaszcza do 30kmh.
          Z tym przekraczaniem prędkości przez rowerzystów to popłynąłeś i ten przykład z przed 10lat i do tego z poza trójmiasta :D

          Pytanie dlaczego jadąc 40kmh po strefie 30kmh praktycznie wszyscy kierowcy mnie wyprzedzają?

          • 5 4

          • (1)

            Wlasnie! To jest problem, nie przestrzeganie przepisow! Jak zjezdzam Chopina w dol 30km/h, albo jade Gospody w Gdansku 30km/h to mamusie w Suvach albo idioci w BMW siedza mi 0,5m za mna na zderzaku i czekaja tlyko zeby mnie wyprzedzic. Z tym jest problem ;)

            • 4 0

            • to że tzw kierowcy są chorzy umysłowo i muszą wyprzedzić nawet rowerzystę który jedzie 60 km/h na ograniczeniu do 50 nie musisz mi mówić znane i sprawdzone wiele razy po prostu nie umieją ci ludzie jechać za innym pojazdem niż samochód

              • 1 0

          • To wypierdzielaj z rowerem.

            • 3 2

        • (1)

          Sopociaku drogi ty nie rozumiesz z kim rozmawiasz. Według rowerzystów ty nie powinieneś mieć w ogóle samochodu. Co to w ogóle za burżuazja, a skąd miałeś na auto? Pewnie kradniesz inaczej nie było by cie stać. Jeszcze powiedz że masz nowe z salonu to już w ogóle będzie trzeba Ci bok przerysować gwoździem byś pasował do reszty społeczeństwa a nie się tu próbujesz afiszować swoim bogactwem. I nie mów też że masz dzieci i musisz je wozić autem, co nóg nie mają? Lepiej kup im rower przynajmniej będą zdrowe. I nie mów proszę że śnieg czy deszcz czy coś jeszcze bo już dawno wynaleziono parasol. A spróbuj powiedzieć że masz diesla... morderco ty jeden :) Rozumiesz już z jakimi intelektualnym miernotami my kierowcy, zwykli ludzie którzy muszą się jakoś po mieście poruszać mamy do czynienia? Nie martw się jednak Sopociaku, zewrzemy poślady i dowalimy im tyle różnych obowiązków że się im odechce wożenia ich 4 literek na siodełku. W końcu maja komunikację miejską to niech zasuwają na SKM czy autobus a nie myślą jak tu przemknąć ze swoimi 4 literami nie zważając na jakieś tam zasady ruchu drogowego. Oni mają dwie zasady: nie wjedz w nikogo ani nie pozwól by ktoś wjechał w ciebie bo sobie rower popsujesz. Pozdro Sopociaku, głowa do góry!

          • 2 1

          • Do Gdańszczanina

            Zaiste:D Pozdrawiam, a co najlepsze, też dla zdrowia jeżdżę rowerem, jednakże radosne działanie włodarzy sopockich mnie osłabia. Wydadzą z naszych pieniędzy na znaki poziome i pionowe, a efekt będzie jak na Łokietka, 23 Marca, Księżycowej, czy na Andersa, nie tędy droga, ale co ja się znam i piszę. Mając 25 lat doświadczeń zawodowych związanych z bezpieczeństwem i inżynierią ruchu drogowego :D. To nie rozwiąże cudownie problemu ciasnych ulic, sporego natężenia ruchu w sezonie i braku miejsc parkingowych. Rowerzysta jest takim samym uczestnikiem ruchu, prowadząc pojazd napędzany siłą mięśni ma obowiązek stosować się do PRD, nie bez przyczyny napisałem o przestrzeganiu prędkości, to co ma miejsce na ścieżce rowerowej w Parku przechodzi ludzkie pojęcie. Tam w sezonie przydałoby się paru funkcjonariuszy w ramach działań patrolowych i prewencyjnych. Jazda po alkoholu, jazda obok siebie we trzech i bluzganie na innych wolniej jadących, pędzące jak szalone dzieci na wypożyczonych spod plaży czterokołowcach, rykszaże zajmujący całą szerokość, gnający na elektrycznych hulajnogach i innych dziwadłach itp. itd. Może jak posypały by się grzywny w formie mandatów, to część januszów turystyki rowerowej by oprzytomniała, że świat to nie tylko bajk :D

            • 0 1

        • sprawa rowerzysty z Kościerzyny to raczej przypadek jak psychicznie chory dureń ze straży miejskiej naraża państwo na śmieszność i wydatek 5 czy 10 tysięcy zł by ściągnąć od młodego chłopaka 50 zł.Za coś takiego w normalnym państwie tego palanta obciążonoby kosztami i wywalono na zbity ryj z roboty.Angażować dwie instancje sądu w sytuacji gdy procesy w ważnych sprawach ciągną się przez dekady może tylko szkodnik i małostkowy pacan. Tyle w temacie Kościerzyny i straży wiejskiej tamtejszej

          • 1 0

    • Co beda utrudniac, skoro i tak bedzie tam strefa 30, czyli powinienes bezpiecznie jechac ok 20km/h, w ekstremalnie dobrych warunkach 30km/h! Przy tych predkosciach uwazam nie ma zadnego problemu z mijankami ;)

      • 3 0

  • totalna bzdura te ograniczenia do 30 (17)

    jakie jest uzasadnienie wprowadzania takich ograniczeń ? czy są jakieś analizy i badania? czy se po prostu ktoś stwierdza, że wprowadzamy i tyle?

    • 5 16

    • ograniczenie do 30 wywołuje szereg korzystnych zmian zachowań kierowców (16)

      podnosi poziom bezpieczeństwa wszystkich, kierowców, rowerzystów i pieszych; zmniejsza hałas a także zwiększa przepustowość pasa drogowego: samochody mogą zachować między sobą mniejszy odstęp a ruch odbywa się bardziej płynnie, na ulicach jest mniej przyspieszeń i hamowań, spada emisja spalin, nawierzchnia ulicy zużywa się w mniejszym stopniu. Miasto staje się przyjaźniejsze dla wszystkich mieszkańców. Sprawdzone w praktyce.

      • 7 2

      • (1)

        to dlaczego nie wprowadzić tego w całym mieście? W Sopocie na Niepodległości, w Gdyni na Zwycięstwa...

        • 3 1

        • Poniewaz strefy 30 sa dedykowane glownie pieszym, rowerzystom, przebiegaja czesto przez osiedla mieszkaniowe etc i faworyzuja pieszych. Wiec nie kumam tej wypowiedzi. Po co tam wprowadzac jak to sa arterie samochodowe?

          • 0 1

      • stek stereotypowych, powtarzanych, nic nie wartych sformułowań (12)

        przy 50 też jest bezpiecznie gdy tak samo jak przy 30 wszyscy zachowują się uważnie, rozważnie i przestrzegają przepisów. hałas jest zbliżony, przepustowość w żaden sposób się nie zwiększa - 500 metrów przejedzie więcej samochodów jeśli pojadą szybciej gdyż odstępy bez mała będą takie same. to samo ze światłami. przyspieszeń i hamowań ? umiejętności kierowców są tak niskie że przy każdej prędkości jest tyle samo. dłuższy czas pokonywania danego odcinka to więcej spalin. i sam sobie zaprzeczasz bo większe zagęszczenie wolno jadących samochodów to więcej spalin. Nawierzchnia przy takich prędkościach? no bez jaj. spowolnienie ruch to coraz większe problemy kierujących. problem jest w tym, że jeśli ktoś ma przejechać raz czy dwa dziennie 2,3 czy 4 kilometry to nie powinien jechać samochodem a komunikacją miejską której powiedzmy - nie ma. najprościej ograniczyć prędkość argumentując Twoimi hasłami. Ograniczenie na Łokietka? NIE

        • 1 8

        • czyli szybko i bezpiecznie ;)

          • 4 0

        • jak widać, poparcie twoich argumentów jest dość nikłe (6)

          Moje argumenty są poparte badaniami, twoje są oparte na emocjach. Warto byś jednak sprawdził literaturę i zauważył, że moje argumenty nie są często powtarzane w naszym kraju: są za to często podejmowane próby ich wyśmiewania przez takich jak ty. Warto, byś zauważył, że rzeczywistość nie jest zero-jedynkowa, limit prędkości 30 km/h daje wyraźnie mniej dotkliwe skutki ewentualnych kolizji niż limit prędkości 50 km/h, bardzo często lekceważony w naszych miastach.

          • 3 0

          • (3)

            Dokladnie. U nas powinno byc 20. W ilosci wyprzedzen na przejsciach dla pieszych i bezpieczenstwie pieszego w ruchu drogowym dalej jestesmy 100 lat za murzynami. Ciagle potracenia pieszych, wyprzedzanie na przejsciach dla pieszych w miescie (np przy galerii przymorze lub na slowackiego-notorycznie!!) a typ pisze tutaj ze 50 bedzie bezpieczne! Pewnie! Kuzwa u nas 30 i tak nikt nie przestrzega to co by bylo przy 50....

            • 3 0

            • czy potrącenia wynikają tam z prędkości cze czegoś innego? (2)

              ciągle czepiacie się prędkości a przyczyny to zła organizacja ruch i złe zachowania użytkowników dróg, pieszych i kierowców

              • 1 3

              • (1)

                Tak, dlatego dodatkowe ograniczenia przynjamiej wyeleminuja CZESC problemu.

                • 3 1

              • Moze jeszcze człowieka z czerwoną chorągiewką puścić przed samochodem? Zacząć należy od edukowania pieszych i rowerzystów. Niech uczą się dla własnego bezpieczeństwa.

                • 0 1

          • poparcie argumentów na portalu? (1)

            najprościej zwalić wszelkie zło na prędkość. Nie jest filozofią i nie potrzeba badań by stwierdzić, że przy 50 będą gorsze skutki niż 30. Pytanie dlaczego dochodzi do sytuacji, że są skutki?

            • 1 2

            • Co ty piszesz?

              Na Niepodległości jest 50 i ilu kierowców się dostosowuje do tego? Tam nawet na zielonym świetle pieszy się musi wycofywać z przejścia. Kierowcy najeżdżający na pieszych to norma.

              • 3 0

        • (3)

          ograniczenie na łokietka tak! Po co samochody maja jezdzic wiecej niz 20 na uliczkach osiedlowych, dojazdowych? Przeciez szybciej mozesz sobie pojechac niepodleglosci i grunwaldzka. Szkoda ze nie mozna eliminowac takich osob z ruchu i identyfikowac po komentarzu na trojmiasto.pl jak Ty..

          • 2 1

          • a dlaczego mają nie móc jeździć więcej niż 20? (2)

            łokietka nie jest uliczką osiedlową
            eliminować kogoś kto podejmuje dyskusję?

            • 1 2

            • (1)

              Łokietka jest uliczka idelna na ograniczenie 30km/h -wokół domy, wiele osiedli, ściezki rowerowe. Tak, eliminować, bo jak można twierdzić, że przy 50 w polsce będzie lepiej. Tak można by o tym rozmawiać w jakiś innych krajach np skandynawskich, gdzie ruch ma jakiekolwiek oznaki cywilizacji, a nie w kraju, gdzie to co się dzieje na drogach to istny Mumbai. Nikt nie przestrzega 30km/h w strefach tempo30, barany siedzą na ogonie, nie zachowując odstępu, liczniki prędkości przy ulicach spowodowały że ludzie testują na nich możliwości swoich aut. Co sprawi 50km/h? To że ludzie będą jechać w tych strefach 70-80km/h. Bo na gospody w strefie tempo 30 ludzie średnio jadą 50km/h, a jak jedziesz 30 to siedzą Ci na zderzaku i szaleją. Mam nadzieje, że dożyje czasów, że będzie w takiej strefie stał jeszcze fotoradar i za jazde z podwójną dozwoloną predkością (60km/h) będzie automatycznie cofnięcie uprawnien.

              • 2 0

              • nie przestrzegają 30 bo 30 km/h to bzdura !

                • 1 6

      • co ty brednie wypisujesz!!!

        tak samo jak tobie podobni d**ilni urzednicy w Wejherowie zrobili waskie drogi zeby zwiększyc bezpieczeństwo. Efekt jest taki ze wszystko stoi zakorkowane. Testujcie d**ile u siebie w domach takie bajery a nie na naszych ulicach

        • 1 3

  • Komu to potrzebne i po co?

    aby było b. niebezpiecznie? Powinniśmy ustawicznie myśleć o polepszeniu bezpieczeństwa na drogach a nie pogorszeniu! Ps. droga dla rowerów na Łokietka jest aż za dobra!

    • 4 6

  • Zły pomysł!

    • 8 5

  • rowerem pod prąd brzmi słabo (1)

    proponuję jeszcze do góry kołami

    • 13 7

    • do góry kołami to często próbują jechać kierowcy po dachowaniu na obwodnicy lub drogach dojazdowych do niej

      • 1 3

  • czyli jak wjedzie rowerzysta to kierowca musi wycofać auto? (3)

    kto ma pierwszeństwo samochód czy rowerzysta? Jeśli to będzie np ciężarowy powyżej 3,5 tony to musi się zatrzymać i wycofać by spokojnie rowerzysta przejechał?

    • 6 6

    • Zdałbyś uczciwie prawojazdy, a nie kupił to byś wiedział (1)

      • 5 4

      • a gdzie masz przepis mówiący o tym kto ma pierwszeństwo? Jest tabliczka "nie dotyczy rowerów" tym samym znak zakaz wjazdu ich nie obowiązuje. Co ma zrobić kierowca gdy nie ma szans ominąć rowerzysty? Po za tym przepisy swoje a rzeczywistość swoje - rowerzyści podobno nie mogą jeździć po chodniku ale stawia się tak znaki aby mogli(tabliczki typu "nie dotyczy, albo dopuszcza)

        • 3 3

    • jadący pod górę ma pierwszeństwo

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum