• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem po parku - tak, ale pod pewnymi warunkami

MKo
8 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Trzy drogi rowerowe wzdłuż jednej ulicy

W ostatnich tygodniach znacznie wzrosło obłożenie dróg rowerowych w Gdańsku. Więcej rowerzystów każdego dnia pojawia się też w pasie nadmorskim i w parkach. I właśnie poruszanie się po parkach jednośladem zastanowiło jednego z naszych czytelników, gdy podczas spaceru po Parku OruńskimMapka rowerzyści jeździli między spacerowiczami mijając ich niczym slalomowe tyczki. - Kto ma tam pierwszeństwo? Czy rowerzyści mogą jeździć po parkowych alejkach? - dopytuje nasz czytelnik. O opinię zapytaliśmy policję, straż miejską i GZDiZ, zarządzający parkami w mieście.



Często jeździsz rowerem po trójmiejskich parkach?

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zarządza 24 parkami miejskimi. Wśród nich jest m.in. Park Oruński, w którym nasz czytelnik natknął się ostatnio na wyjątkowo dużą liczbę rowerzystów.

- Sam jeżdżę rowerem, korzystam z hulajnogi elektrycznej, często poruszam się też pieszo. I właśnie z perspektywy pieszego zastanowiła mnie kwestia rowerzystów jeżdżących między spacerowiczami na alejkach w parku. Taka ścieżka to przecież nie chodnik, a tym bardziej nie droga rowerowa. Z drugiej strony trudno sobie wyobrazić, by straż miejska albo policja zaczajała się w krzakach i wlepiała mandaty za jazdę rowerem po parku. Zresztą zadzwoniłem w tej kwestii na SM i nie uzyskałem jednoznacznej odpowiedzi w tej sprawie - mówi pan Wojciech, nasz czytelnik.
Postanowiliśmy więc wyjaśnić tę kwestię.

Trójmiejski Park Krajobrazowy i Park Reagana to dwa najpopularniejsze parki, z których korzystają rowerzyści. W przypadku pozostałych - mniejszych parków - jest już różnie. Trójmiejski Park Krajobrazowy i Park Reagana to dwa najpopularniejsze parki, z których korzystają rowerzyści. W przypadku pozostałych - mniejszych parków - jest już różnie.

Najpierw drogą, potem poboczem i jezdnią



Jak zastrzega Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku, chodnik czy droga dla pieszych, nie są przeznaczone do poruszania się rowerem.

Rowerzysta ma obowiązek jechać drogą dla rowerów lub pasem ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić.

Gdy nie ma takiej drogi lub pasa, ma jechać poboczem drogi. Jeśli nie ma pobocza lub jazda nim jest niemożliwa, korzystać musi wtedy z jezdni (możliwie blisko prawej krawędzi). Przepisy zabraniają ruchu rowerów po drogach ekspresowych i autostradach.

- Są jednak sytuacje, kiedy jazda rowerem po chodniku lub po drodze dla pieszych jest dozwolona - mówi Magdalena Ciska. - Prawo dopuszcza poruszanie się rowerem po chodniku razem z dzieckiem, które kieruje rowerem (do 10 lat). Jako opiekun, mamy prawo poruszać się poza jezdnią dla bezpieczeństwa dziecka. Podobnie w przypadku niesprzyjających warunków pogodowych (m.in. śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła). Jazda po chodniku jest dopuszczalna również wtedy, gdy nie ma wyznaczonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów przy drodze o dopuszczalnej prędkości powyżej 50 km/h, a sam chodnik ma szerokość co najmniej 2 metry (każdy z warunków musi być spełniony jednocześnie). Jeżeli już jednak rowerzysta korzysta z chodnika lub drogi dla pieszych, musi jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Sieć tras rowerowych w Gdańsku liczy łącznie 744,6 km. W skład tras rowerowych wchodzą:

  • wydzielone drogi rowerowe 131,2 km
  • ciągi pieszo-rowerowe z pierwszeństwem pieszych 18,5 km
  • chodniki z dopuszczonym ruchem rowerów (od ciągu pieszo-rowerowego różni się tym, że rowerzysta nie jest zobowiązany z niego korzystać) 35,9 km
  • pasy rowerowe w jezdni 10,7 km
  • pasy autobusowo-rowerowe 2,0 km
  • ciągi pieszo-jezdne (drogi bez chodnika i pobocza, z ograniczonym ruchem pojazdów mechanicznych) 13,7 km
  • ulice z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h
  • odsetek całkowitej długości dróg publicznych 532,6 km (64,6 proc.)
  • ulice jednokierunkowe z dopuszczonym ruchem rowerów "pod prąd" 54,5 km (221 ulic)

Zakaz ruchu tylko w Parku Oliwskim



Aby rozstrzygnąć ewentualne wątpliwości, o zdanie zapytaliśmy też straż miejską i Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

- Rowerzyści są pełnoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego i muszą przestrzegać obowiązujących przepisów, stosować się do znaków i sygnałów drogowych. W Gdańsku GZDiZ zarządza 24 parkami miejskimi, realizuje też zadania związane z organizacją ruchu w mieście. Jeśli znaki na to pozwalają, to można poruszać się w parku rowerem - precyzuje Robert Kacprzak, inspektor ds. komunikacji społecznej Straży Miejskiej w Gdańsku.

Mapa dróg rowerowych w Trójmieście



Strażnicy Miejscy zachęcają rowerzystów do korzystania z aktualizowanej elektronicznej mapy rowerowej, z której jednoznacznie wynika, że część ścieżek rowerowych czy ciągów pieszo-rowerowych biegnie między innymi przez gdańskie parki. Pomocne mają być też akcje edukacyjne skierowane do rowerzystów. Ostatnia taka akcja odbyła się jesienią ubiegłego roku.

Park Oliwski jest jedynym parkiem w Gdańsku, gdzie obowiązuje zakaz jazdy rowerem. Park Oliwski jest jedynym parkiem w Gdańsku, gdzie obowiązuje zakaz jazdy rowerem.
- Chcieliśmy w ten sposób promować bezpieczną i kulturalną jazdę na jednośladzie. Warto pamiętać, że po chodniku można jechać rowerem tylko, gdy mamy pod opieką dziecko do lat 10, które jedzie obok na własnym rowerze. Pamiętajmy też, że dziecko do lat 10 może jechać rowerem tylko po chodniku.
Jeśli sytuacja epidemiczna na to pozwoli, podobna akcja ma zostać powtórzona we wrześniu i październiku.

I na koniec głos oddajmy Magdalenie Kiljan, rzecznikowi prasowemu Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Parki znajdują się poza pasem drogowym drogi publicznej, w związku z czym przepisy Ustawy Prawo o ruchu drogowym parków nie dotyczą. Co za tym idzie - rowerzyści mogą swobodnie poruszać się po ciągach komunikacyjnych w parkach, z zastrzeżeniem, że nie mają pierwszeństwa przed pieszymi i powinni zwrócić szczególną ostrożność i ustąpić im miejsca. Inna sytuacja jest w Parku OliwskimMapka, który jako jedyny posiada swój regulamin. Zakazuje on jazdy na rowerze. Na terenie parku stoją znaki zakazu ruchu rowerów. Egzekwowanie tego zakazu znajduje się w gestii policji i straży miejskiej.
MKo

Opinie (238) ponad 10 zablokowanych

  • obserwator (1)

    Wszedzie tylko rowery hulajnogi nawet w parku nie można czuc sie bezpiecznie wystarczy zrobić krok i juz można byc potraconym przez rowerzystów W parku biegaja też dzieci i o wypadek nie trudno .Lepiej aby parki zostały dla pieszych dość na pomorzu ścieżek rowerowych do jazdy

    • 6 4

    • Niby dlaczego jestes przekonany, ze parki sa dla pieszych? Za dzieci odpowiedzialnosc ponosza rodzice, nie rowerzysci.

      • 0 2

  • przeciez park oliwski ma bramy wystarczy wielki znak zakaz rowerow i innych pojazdow itp, przekaz czytelny

    • 2 1

  • Dramatem to jest fakt, że ludzie nie potrafią już ze sobą współżyć...

    Rowerzyści, którzy w każdym rozwiniętym kraju są traktowani priorytetowo (ekologia, zdrowie itd.) u nas przeszkadzają wszystkim i na chodniku i na ulicy i... na ścieżce rowerowej, bo dziś na niej jest więcej turystów, hulajnóg, wózków itp.
    Ludzie ogarnijcie się, bo jesteście kompletnie aspołeczni. Tak jak rowerzysta powinien szanować pieszych i kierowców, tak oni powinni szanować rowerzystę.
    Nauczcie się wzajemnego szacunku i kultury, zamiast szukać przepisów, byle tylko "mieć rację" i komuś "mandat wlepić".

    • 3 1

  • Bezpieczna jazda jednośladem.

    Każda droga dla jednośladów a szczególnie drogi rowerowe jest dopuszczalnym miejscem poruszania się po niej jednośladem wszak pod jednym warunkiem a mianowicie ta jazda ma być bezpieczna z zachowaniem szczególnej ostrożności właśnie z uwagi na pieszych.Wydaje mnie się , że tak naprawdę problemu nie ma ponieważ wielokrotnie bywa , że po drogach rowerowych poruszają się piesi nawet z wózkiem i małymi dziećmi i to nam rowerzystom w większości przypadków nie przeszkadza krótko , ma się to dobywać przy zachowaniach bezpiecznego poruszania się obu stron (pieszych i rowerzystów) i wszystko , podobnie wydaje się być rozwiązaniem problemu poruszania się po drogach wewnętrznych parków , chodników i drogach wewnętrznych dzielnic , nie róbmy problemów tam gdzie ich nie ma. Rozsądek i odpowiedzialność jest wystarczającym powodem dla zamknięcia wreszcie raz na zawsze problemu.Oczywiście dla niektórych nie jest to jasne nie z powodu obiektywnej oceny sytuacji a na potrzeby własnej bliżej nieokreślonej nie ambicji a chęci laryngologicznego pobudzenia własnych emocji z różnych powodów i okoliczności czy też wydumanej abstrakcyjnej ambicji a nie chęci współżycia społecznego.

    • 2 0

  • Buty

    Jak tak to niech wprowadzą nakaz chodzenie w odpowiednim obuwiu takim za 2000 zł za parę butów i tylko w wyznaczonych miejscach jeżeli takiego obuwia nie masz mandat 5000 zł bo widzę że ludziom już wszystko przeszkadza i w d***** się poprzewracało ...

    • 1 2

  • Donosicielstwo (1)

    Od jakiegoś czasu szerzy się w Polsce donosicielstwo, jak za czasów komuny. To uprzejmie donoszą że ktoś maseczki nie nosi, rowerem jeździ po parku itp. Wstydzcie się, wychodzą z was same gluty.

    • 3 3

    • Ordnung muss sein / porządek musi być / .

      • 0 2

  • szanujmy się nawzajem!!!!

    Jestem emerytowanym kierowcą autobusu,a teraz jeżdżę tylko rowerem/ECO/ i nic i nikt mi nie przeszkadza.Ani rowerzyści,ani piesi.Ja wszystkich szanuję na drogach rowerowych i chodnikach.
    Kiedyś wszystkie dzieci robiły Karty Rowerowe i one obowiązywały w czasie jazdy rowerem na drogach,a dziś jest inaczej!Dlaczego?Rowerzyści i kierowcy jeżdżą pojazdami ze wzrokiem wlepionym w smartfony i ,,bez trzymanki,, i to jest straszne.Myślę,że jeśli nawzajem się poszanujemy to nie będzie konfliktów.Więcej empatii i będzie OK.I jeszcze ważna sprawa-W Polsce obowiązuje ruch prawostronny....na ścieżkach rowerowych także!!!!!

    • 3 0

  • Piesi precz!

    Bo ja jadę!

    • 1 1

  • Rower stanowi zagrożenie w Parku Oruńskim?! A samochody , których coraz więcej jeździ na działki nie stanowi zagrożenia, spaliny i tumany pisaku po przejeżdzającym samochodzie nie są dla spacerujących ani służb problemem? Jak zwykle na gadaniu kończy się sprawa.

    • 1 1

  • Oczywiście że rowerzyści powinni uważać na pieszych, tu nie ma dyskusji.

    Ale przy coraz większej popularności rowerów, hulajnóg i innych urządzeń osobistego transportu może przydałaby się jakaś akcja informacyjna i wprowadzenie zasad dla pieszych - im samym będzie łatwiej:
    można by ustalić ruch prawostronny - na wszelkich deptakach np na Długiej samym pieszym będzie łatwiej jeśli będą szli jedną stroną, powiedzmy prawą, lewą zostawiając dla idących w przeciwnym kierunku. Wtedy też ktoś idący szybciej może spokojnie wyprzedzić osoby idące wolniej. Jeśli razem idzie 5-6 osób dorosłych fajnie by było gdyby nie zajmowali całej szerokości chodnika czy deptaka..
    Tak samo na przejściach dla pieszych: byłoby łatwiej gdyby szli jedną stroną, a nie rozbijali się o siebie na środku jezdni.
    Dodatkowo byłoby dobrze gdyby piesi idąc nie patrzyli w telefon, bo zdarza się że idą środkiem chodnika; i kiedy rowerzysta podjeżdża zaczynają skręcać i iść zygzakiem.. i ciężej ich bezpiecznie wyprzedzić bez używania dzwonka. Zresztą jak idę na pieszo też nie lubię jak ktoś przede mną zaczyna meandrować..

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum