• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rower metropolitalny ruszy z opóźnieniem

Maciej Korolczuk
7 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wszystkie rowery w systemie będą miały wspomaganie elektryczne. Wszystkie rowery w systemie będą miały wspomaganie elektryczne.

System Roweru Metropolitalnego Mevo miał się pojawić w Trójmieście i na Pomorzu najpóźniej do niedzieli 18 listopada. Ale się nie pojawi. Jak wyjaśnia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (dawniej Gdański Obszar Metropolitalny) opóźnienie wyniesie nawet 3 tygodnie.



Czy zamierzasz korzystać z roweru metropolitalnego?

Umowa z firmą Nextbike, która miała dostarczyć 14 pomorskim gminom ponad 4 tys. rowerów elektrycznych została podpisana w drugiej połowie czerwca. Zakładała ona, że 30 proc. z nich (ponad 1,2 tys. rowerów) pojawi się na ulicach Trójmiasta i pozostałych gmin najpóźniej w ciągu pięciu miesięcy.

I choć od kilku tygodni na ulicach zaczęły pojawiać się charakterystyczne stojaki będące elementem całego systemu, to terminu wyznaczonego na 18 listopada nie uda się dotrzymać.

O tym, jak duże wyzwanie czeka dostawcę jednośladów słyszeliśmy już w dniu podpisania umowy.

Stojaki roweru metropolitalnego pojawiły się w Trójmieście kilka tygodni temu. Stojaki roweru metropolitalnego pojawiły się w Trójmieście kilka tygodni temu.
- Nie boimy się wyzwania budowy tak dużego systemu, mamy już doświadczenie w sporych systemach roweru publicznego i roweru elektrycznego, chociaż na pewno połączenie jednego z drugim będzie dla nas wyzwaniem. To największy system od czasu podpisania umowy na warszawskie Veturilo w 2016 roku - mówił przed wakacjami Marek Pogorzelski z firmy Nextbike.
Obawy, że system ruszy z opóźnieniem niestety się potwierdziły. Jak wyjaśnia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (dawniej GOM) przyczyną opóźnień są m.in. problemy z budową stacji postojowych.

- Samo przekazanie dokumentów prawnych wraz z pozytywną opinią środowiskową dotyczącą możliwości montażu stacji wymagało znaczących prac administracyjnych i formalno-prawnych. Drobne opóźnienia spowodowane były też koniecznością utwardzania gruntów pod stacje rowerowe, do czego konieczne było wynajęcie wykonawców robót budowlanych na terenie 14 gmin. Tymczasem rynek wykonawców jest bardzo trudny, ze względu na realizację setek inwestycji finansowanych, w ramach projektów europejskich i braku wolnych rąk do pracy - mówi Michał Glaser, Dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
O systemie roweru metropolitalnego MEVO

Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

System roweru metropolitalnego będzie bazował na rowerach czwartej generacji, wyposażonych w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Stawki za wypożyczenie roweru:

  • jednorazowe wypożyczenie będzie kosztowało nie więcej niż 10 gr za minutę
  • abonament miesięczny będzie wynosił maksymalnie 10 zł
  • abonament roczny będzie w cenie nie wyższej niż 100 zł
  • oba rodzaje abonamentu będą zawierały 90 minut bezpłatnego wypożyczenia roweru każdego dnia jego trwania, a każda kolejna minuta będzie kosztowała nie więcej niż 5 gr.


Rower będzie można wypożyczyć za pomocą aplikacji w smartfonie lub przez jego zbliżenie do terminala w rowerze, przy pomocy Karty Mieszkańca, karty bankomatowej, kredytowej oraz innych nowoczesnych kart z funkcją zbliżeniową. Takim identyfikatorem może być również bilet miejski lub karta biblioteczna. Dla identyfikacji konieczna będzie rejestracja przez internet. Wypożyczyć rower będzie można przytykając do niego na przykład kartę, a na końcu podróży zamykając tylko blokadę.

Projekt "Budowa Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17 mln zł.

Opinie (399) 10 zablokowanych

  • nie (5)

    nie uzywajcie tych rowerow. to jest rower niemiecki, pieniadze za uzywanie trafia do niemiec

    • 11 21

    • (2)

      te 100zł za rok używania przeboleje ;)

      • 7 4

      • nie i nie (1)

        za ogrzewanie mieszkan tez placimy niemcom. tez przebolejesz. media sa niemieckie, tez placisz niemcom. tez przebolejesz. i tak ogromne sumy wyplywaja z Polski, miedzy innymi z twojej kieszeni, ale widocznie lubisz miec dziurawe kieszenie

        • 4 9

        • łohoho widzę, że trafił się wyborca Kacperka ze Srebrzyska.

          • 2 2

    • (1)

      Wolę płacić Niemcom za jeżdżenie rowerem niż ruskom za jeżdżenie samochodem.

      • 16 6

      • No własnie. chyba niewielu zdaje sobie sprawę skąd mamy ropę.

        • 10 0

  • Rower Metropolitalny to super pomysł

    Może ruszyć nawet w grudniu po południu. Byle ruszył.

    • 15 3

  • To będzie elektryczny niewypał (10)

    Może mam złe przeczucia, ale uwazam, że 100% elektryków to strzał w stopę. Kolejnym strzałem tym razem w kolano jest brak ładowania na stacjach postojowych. Baterie mają być wymieniane przez serwis, no fajnie ale ile taki rower będzie miał zasięgu w ruchu miejskim przy średniej prędkości około 15-20km/h (czyli przy działającym wspomaganiu) - jak to będzie 60km to będzie dobrze - przy takim założeniu bateria starczy na 3-4h, to pewnie krócej niż będzie trwało ładowanie. Przy dużym zainteresowaniu, potrzebna będzie wymiana baterii kilka razy na dobę, ale w praktyce jezeli bateria ma byc wymieniana przy 20% naładowania, czyli jeszcze częściej, zorganizowanie sprawnej wymiany tych baterii będzie bardzo trudne... a jazda ~35kg rowerem bez wspomagania nie będzie chyba zbyt przyjemnym doświadczeniem. Chyba szkoda, ze nie będzie rowerów bez wspomagania

    • 29 10

    • Spokojnie (7)

      Wiesz co? Nie jestem już młódką a jak do tej pory to zrobienie 40 km (i więcej) bez wspomagania jest dla mnie super frajdą. Wspomaganie elektryczne powinno być tylko pod górkę. Więc powinno starczyć mocy.

      • 3 9

      • Niestety (4)

        Jazda rowerem to przyjemnosc, ale bie 30 kilogramowym.

        • 10 1

        • Naprawdę? (3)

          A tyle ma ważyć? :)

          • 1 6

          • (2)

            W specyfikacji zamówienia miał chyba 36 kg...

            • 2 0

            • da radę (1)

              rowery publiczne zwykłe ważą około 22-23 kg i jazda nimi to nikła przyjemność; ale jeśli dodamy wspomaganie (które samo w sobie waży około 7kg), to zupełnie nie odczuwa się dużej wagi roweru. A przenosic po schodach chyba nikt tego nie zamierza.

              • 1 1

              • Ten wątek dotyczy jazdy z rozładowana baterią.

                • 2 0

      • Męczyć się tym 30kg klocem nawet po płaskim to masakra bez wspomagania.

        • 11 1

      • Wspomaganie ma być do 25km/h... ale jak to rozwiążą programowo, w sensie jaka moc przy jakiej prędkości to nie wiem. Jeżeli po płaskim będzie ciężej jak rowerem bez wspomagania to bez sensu to wspomaganie

        • 1 0

    • “elektryki” ... trzeba parkować w specjalnych stacjach dokujących (1)

      "W gdańskiej flocie roweru miejskiego 10 proc. pojazdów stanowić będą “elektryki”, które będzie trzeba parkować w specjalnych stacjach dokujących, umożliwiających ładowanie akumulatorów."

      • 0 2

      • Co to za bzdury? Chyba jakieś plany sprzed kilku lat. Aktualnie realizowany jest projekt w 100% elektryków, bez stacji dokujących, z wymianą baterii przez serwis

        • 1 0

  • Rower Metropolitan fajny projekt (3)

    Ale niezrozumiałe dla mnie jest to czemu jest wdrarzany w okresie zimowym. Na wiosnę wszystko będzie zardzewiałe

    • 15 9

    • ty byś wolał wdrażać system w szczycie sezonu?
      ja tam bym też wdrażał na zimę, na spokojnie.

      • 7 1

    • (1)

      podejrzewasz, że rowery będą wykonane ze stali i w żaden sposób niezabezpieczone?

      • 2 1

      • Zobaczymy po zimie

        • 3 1

  • XDDDD

    • 1 2

  • (3)

    I musisz siedzieć potem pracy obok smierdzacego, spoconego aktywisty rowerowego bo mu sie nie chcialo na tramwaj czy autobus chwile poczekać.

    • 11 20

    • Przykre

      I tu przyznaję Ci rację. Nie zawsze rowerzyści o tym myślą.

      • 4 4

    • często bardziej śmierdzą ci co biegli na tramwaj albo pocili się stojąc w korku

      • 14 3

    • ja muszę siedzieć koło śmierdzącego kierowcy.... więc higiena nie ma tu nic do pojazdu którym się przemieszczasz.

      • 5 3

  • Jakby styropianowcy odbudowywali kraj po II Wojnie Światowej, to jutro byłoby otwarcie Trasy W-Z w Warszawie.

    • 3 1

  • (4)

    Czy rower miejski będzie można wozić za darmo komunikacją miejską?

    • 10 8

    • A niby po co jak przy przystankach będzie ich pełno i można sobie zarezerwować wcześniej (1)

      • 4 2

      • Ale ja chcę wozić Frajera autobusami i PKMką! W końcu po to go wypożyczam!!!

        • 2 2

    • Właśnie na tym polega przewaga roweru metropolitalnego nad rowerami prywatnymi, że nie trzeba go ze sobą wozić w komunikacji miejskiej

      Czyli np ja mam zamiar sobie jeździć ok 1,5km do stacji SKM we Wrzeszczu, , dalej SKM do Gdańsk Śródmieście, a następnie 1200 m pod samą pracę

      Do sklepu, na pocztę, do banku czy coś załatwić w promieniu 2-3 km też idealny środek transportu.

      To wszystko za 10 zł miesięcznie bo nie mam zamiaru jeździć więcej niż 1,5 h dziennie

      • 9 3

    • Pewnie nie

      i tak żeby po obu stronach tunelu pod kanałem dało się wypozyczyć ten rower to nie... tylko przy stadionie, dalej rower w autobus i tunelem na Stogi....

      • 0 0

  • Myśle, że system będzie się cieszył ogromną popularnością (1)

    Po roku trzeba będzie dokupić minimum drugie tyle sprzętu

    • 14 6

    • i poszerzyć infrastrukturę

      jeden pas z obwodnicy to raczej na rowery

      • 10 0

  • A kiedy premiera roweru ? (3)

    Tak naprawdę nie mają jeszcze rowerów a nie stacji. Jeśli byłyby rowery to już w trakcie kampanii wyborczej każdy prezydent/burmistrz chwaliłby się fotką z MEVO.

    • 10 2

    • Instagram Pawła Adamowicza

      Tam zobaczysz jak będzie wyglądał rower.

      • 4 0

    • Zapewne

      • 2 0

    • stacje sa. ślepy jestes?

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum