Raport: Miasta dla rowerzystów 2022. Uwzględniono Gdańsk i Gdynię
CentrumRowerowe.pl przygotowało obszerny raport dotyczący możliwości poruszania się rowerem po największych miastach Polski. Wśród 20 miast znalazły się również Gdańsk i Gdynia. Jak wypadły w porównaniu z innymi dużymi miastami naszego kraju? Przedstawiamy wyniki wraz z komentarzami.
W rankingu posegregowano 20 miast Polski pod względem różnych parametrów, mających odzwierciedlać przystosowanie poszczególnych miast do poruszania się po nich jednośladami. Dane pochodzą z urzędów miast, zarządów dróg, z Głównego Urzędu Statystycznego oraz od przedstawicieli lokalnych społeczności.
Pod lupę wziętych zostało aż 20 miast Polski: Białystok, Bydgoszcz, Częstochowa, Gdańsk, Gdynia, Gliwice, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Poznań, Radom, Rzeszów, Sosnowiec, Szczecin, Toruń, Warszawa i Wrocław. Autorzy przygotowali podsumowanie na temat każdego miasta w formie osobnego artykułu. Można je znaleźć na stronie źródłowej.
Jak wskazano w raporcie, wg danych GUS w 2021 roku aż 60% aktywnych Polaków jeździło na rowerze. 79% gospodarstw domowych miało przynajmniej jeden rower. Czy jednak rowerzyści mają gdzie jeździć w swoich miastach, a jeśli tak, to czy czują się tam bezpiecznie?
Drogi rowerowe w Polsce
W rankingu długości dróg rowerowych spośród przebadanych miast, zdecydowanie wygrał... Rzeszów. Stosunek dróg rowerowych do wszystkich dróg publicznych w granicach administracyjnych miasta jest imponujący - wynosi aż 47%. Drugie miejsce zajmuje Wrocław z wynikiem 40%, a trzecie - Toruń, Białystok i Poznań ex aequo (36%). W Gdańsku ten wynik wynosi 28%. Ostatnie, 20. miejsce w tej kategorii zajmuje... Gdynia. Stosunek długości dróg rowerowych do publicznych wynosi niestety tylko 8%.
Drogi rowerowe i wypadki rowerzystów
W raporcie przyjrzano się również przyrostowi dróg rowerowych. W latach 2018-2021 w Warszawie zbudowano 118.08 km dróg rowerowych, we Wrocławiu - 125.4 km, w Poznaniu - 95.36 km. Jak wypadają na tym tle miasta Trójmiasta? W Gdańsku w tym czasie powstały 52 km dróg rowerowych, a w Gdyni 21.7 km.
Jeśli chodzi o liczbę wypadków z udziałem rowerzystów na 1000 mieszkańców w 2021 roku, w niechlubnym rankingu prowadzi Wrocław z wynikiem 0.77. Kolejne są Warszawa ex aequo z Gdańskiem (0.60). Gdynia zajmuje przedostatnie miejsce, co w tym (nomen omen) wypadku bynajmniej nie oznacza drugiego najgorszego - wynik Gdyni to 0.28.
Kilkudziesięciu gdynian z dotacjami na e-rowery
Rowerowe budżety miast
Kwestią, która zawsze wzbudza emocje, jest ta związana z budżetem rowerowym danego miasta. Nie z całej 20-tki udało się uzbierać dane dotyczące tego zagadnienia, jednak co ciekawe, najwyżej w tym rankingu znajduje się Gdańsk z wynikiem 0.37% budżetu miasta przeznaczonego na infrastrukturę rowerową. Pod lupę wzięto również procent zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego, które dotyczyły rowerów.
Komunikacja miejska i rower publiczny
CentrumRowerowe.pl przyjrzało się również miastom Polski pod kątem możliwości transportu roweru środkami komunikacji zbiorowej oraz istnienia w danym mieście systemu roweru miejskiego. We wszystkich 20 badanych miastach dozwolone jest przewożenie roweru komunikacją miejską. Wszędzie poza Częstochową i Toruniem jest to darmowe.
Jeśli chodzi o rower publiczny, brak systemu roweru miejskiego w Trójmieście nie jest ewenementem w skali Polski. Rowerów publicznych brakuje m.in. w Krakowie, Szczecinie i w Olsztynie. Co ciekawe, rowery miejskie mają m.in. Sosnowiec, Toruń, Gliwice i Łódź, a we Wrocławiu i Lublinie systemy te działają przez cały rok.
Pomorska zyska nową nawierzchnię dla rowerzystów
Raporty dot. Gdańska i Gdyni
Autorzy raportu przygotowali osobne podsumowania dotyczące każdego z badanych miast. W raporcie dot. Gdańska wskazuje się, że sieć dróg rowerowych rozwija się dynamicznie poprzez duże inwestycje, a miasto jest oceniane jako jedno z najbardziej przyjaznych rowerzystom w Polsce. Raport dotyczący Gdyni nie jest niestety równie optymistyczny. Czytamy w nim, że ze względu na niewielką liczbę dróg rowerowych, rowerzyści muszą pokonywać trasy między samochodami lub po chodniku, narażając się na mandat.
W 2021 roku w Gdańsku w budżecie miasta znalazło się aż 15.3 mln złotych przeznaczonych na budowę infrastruktury rowerowej. W Gdyni ta kwota wynosiła 2.9 mln.
Opinie (121) 1 zablokowana
-
2022-08-01 14:49
Super (1)
Głównie wąski chodnik na Kołobrzeskiej od Chłopskiej do kolejki i pedzace rowery oraz rajdowcy na ulicy przekraczający prędkość i chałas swoimi starymi kratami
- 1 1
-
2022-08-01 19:20
No właśnie, a problem łatwo rozwiązać
wystarczy jezdnie przystosować dla rowerzystów (ograniczyć prędkość kierowcom światłami, zwężeniem i progami)
wilk syty i owca cała.- 2 0
-
2022-08-02 00:48
Najpierw karta rowerowa (2)
Później ubezpieczenie OC i nr rej. A dopiero wjazd na ulicę miasta. Oprócz tego, badania psychologiczne i mandaty w/g "prawa o ruchu drogowym" czyli " na równych prawach"! Stop terrorystom na rowerach!
- 0 2
-
2022-08-02 08:20
80% rowerzystów w Trójmieście to posiadacze prawa jazdy (1)
mający dostęp do samochodu w swoim gospodarstwie domowym. Lepiej zajmij się przekonywaniem kierofczyków, że nie należy lekceważyć limitów prędkości, zwłaszcza w czasie jazdy po mieście.
- 0 0
-
2022-08-02 14:06
po czym poznac trolla?
Ctrl + C, Ctrl + V
- 0 0
-
2022-08-02 02:52
Agresywni kierowcy stają się agresywnymi rowerzystami (1)
Po zmianie pojazdu. To jest problem w mózgu i tylko w mózgu. Przy okazji, jestem kierowcą, bywałem rowerzystą (już mi się znudziło), ale najwięcej po mieście (każdym) jeżdżę komunikacją miejską. Najwięcej można zobaczyć, jak nudno to poczytać lub pozwolić mózgowi na lekki relaks czyli chwilowe niemyślenie o niczym.
- 3 1
-
2022-08-06 08:51
hehe
prosze bardzo skoro tak duwo kierowcow to niech w koncu wszyscy placa obowiazkowe OC , maja widoczne cechy identyfikacyjne i niech maja dokument poswiadczajacy znajomosc przepisow prawa drogowego, koniec z bezkarnymi ped**arzami , koniec z anonimowoscia i bezkarnoscia...
- 0 0
-
2022-08-02 05:03
rowery w Gdańsku, powodują,ze jest bardzo dużo wypadków. (1)
- 0 2
-
2022-08-02 08:21
wypadków w strefie Tempo 30 w historycznym centrum Gdańska jest pięć razy mniej niż przedtem
swoją rolę odgrywają także skrzyżowania równorzędne. Najlepszym spowalniaczem samochodu jest inny samochód kierowany przez kierowcę nie lekceważącego limitów prędkości.
- 0 0
-
2022-08-02 05:05
Biznes rowerowy się kręci
- 0 1
-
2022-08-02 07:50
Zderzenie PRowego bełkotu z twardymi danymi
Ten raport pięknie kontrastuje się z niedzielnym artykułem na oko.press, w którym to Łucyk próbuje PRowym bełkotem zaginać rzeczywistość, jednak prawda jest ciut inna. "Stosunek długości dróg rowerowych do publicznych wynosi niestety tylko 8%".
https://oko.press/czy-w-europie-samochody-wjezdzaja-na-plaze-gdynia-chce-walczyc-z-kierowcami-ale/- 0 1
-
2022-08-02 10:28
Kto uwzględnił ? Wszystko dla Gdanska ? Czy bardziej wiarygodne towarzystwo ?
Widac nawet w tytulach takich bzdetow szczucie na transport prywatny. Agenda 2030 i pieski,ktore wykonuja polecenia swoich panow... Czyli co, miasto bez aut, tylko rowery, starzy na rowerach, dzieci na rowerach, slabi, chorzy, niesprawni, w deszcz, zima, w upały.... Na rowery ! Zakaz aut, bo zarzad Gdanska ma "misję".
- 0 0
-
2022-08-02 12:20
niech poprawiaja zycie rowerzystom
oby tylko nie w tonie "nalezy nam sie" bo chwilami mam wrazenie ze to taka strasznie wymagajaca grupa.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.