Raport: Miasta dla rowerzystów 2022. Uwzględniono Gdańsk i Gdynię
CentrumRowerowe.pl przygotowało obszerny raport dotyczący możliwości poruszania się rowerem po największych miastach Polski. Wśród 20 miast znalazły się również Gdańsk i Gdynia. Jak wypadły w porównaniu z innymi dużymi miastami naszego kraju? Przedstawiamy wyniki wraz z komentarzami.
W rankingu posegregowano 20 miast Polski pod względem różnych parametrów, mających odzwierciedlać przystosowanie poszczególnych miast do poruszania się po nich jednośladami. Dane pochodzą z urzędów miast, zarządów dróg, z Głównego Urzędu Statystycznego oraz od przedstawicieli lokalnych społeczności.
Pod lupę wziętych zostało aż 20 miast Polski: Białystok, Bydgoszcz, Częstochowa, Gdańsk, Gdynia, Gliwice, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Poznań, Radom, Rzeszów, Sosnowiec, Szczecin, Toruń, Warszawa i Wrocław. Autorzy przygotowali podsumowanie na temat każdego miasta w formie osobnego artykułu. Można je znaleźć na stronie źródłowej.
Jak wskazano w raporcie, wg danych GUS w 2021 roku aż 60% aktywnych Polaków jeździło na rowerze. 79% gospodarstw domowych miało przynajmniej jeden rower. Czy jednak rowerzyści mają gdzie jeździć w swoich miastach, a jeśli tak, to czy czują się tam bezpiecznie?
Drogi rowerowe w Polsce
W rankingu długości dróg rowerowych spośród przebadanych miast, zdecydowanie wygrał... Rzeszów. Stosunek dróg rowerowych do wszystkich dróg publicznych w granicach administracyjnych miasta jest imponujący - wynosi aż 47%. Drugie miejsce zajmuje Wrocław z wynikiem 40%, a trzecie - Toruń, Białystok i Poznań ex aequo (36%). W Gdańsku ten wynik wynosi 28%. Ostatnie, 20. miejsce w tej kategorii zajmuje... Gdynia. Stosunek długości dróg rowerowych do publicznych wynosi niestety tylko 8%.
Drogi rowerowe i wypadki rowerzystów
W raporcie przyjrzano się również przyrostowi dróg rowerowych. W latach 2018-2021 w Warszawie zbudowano 118.08 km dróg rowerowych, we Wrocławiu - 125.4 km, w Poznaniu - 95.36 km. Jak wypadają na tym tle miasta Trójmiasta? W Gdańsku w tym czasie powstały 52 km dróg rowerowych, a w Gdyni 21.7 km.
Jeśli chodzi o liczbę wypadków z udziałem rowerzystów na 1000 mieszkańców w 2021 roku, w niechlubnym rankingu prowadzi Wrocław z wynikiem 0.77. Kolejne są Warszawa ex aequo z Gdańskiem (0.60). Gdynia zajmuje przedostatnie miejsce, co w tym (nomen omen) wypadku bynajmniej nie oznacza drugiego najgorszego - wynik Gdyni to 0.28.
Kilkudziesięciu gdynian z dotacjami na e-rowery
Rowerowe budżety miast
Kwestią, która zawsze wzbudza emocje, jest ta związana z budżetem rowerowym danego miasta. Nie z całej 20-tki udało się uzbierać dane dotyczące tego zagadnienia, jednak co ciekawe, najwyżej w tym rankingu znajduje się Gdańsk z wynikiem 0.37% budżetu miasta przeznaczonego na infrastrukturę rowerową. Pod lupę wzięto również procent zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego, które dotyczyły rowerów.
Komunikacja miejska i rower publiczny
CentrumRowerowe.pl przyjrzało się również miastom Polski pod kątem możliwości transportu roweru środkami komunikacji zbiorowej oraz istnienia w danym mieście systemu roweru miejskiego. We wszystkich 20 badanych miastach dozwolone jest przewożenie roweru komunikacją miejską. Wszędzie poza Częstochową i Toruniem jest to darmowe.
Jeśli chodzi o rower publiczny, brak systemu roweru miejskiego w Trójmieście nie jest ewenementem w skali Polski. Rowerów publicznych brakuje m.in. w Krakowie, Szczecinie i w Olsztynie. Co ciekawe, rowery miejskie mają m.in. Sosnowiec, Toruń, Gliwice i Łódź, a we Wrocławiu i Lublinie systemy te działają przez cały rok.
Pomorska zyska nową nawierzchnię dla rowerzystów
Raporty dot. Gdańska i Gdyni
Autorzy raportu przygotowali osobne podsumowania dotyczące każdego z badanych miast. W raporcie dot. Gdańska wskazuje się, że sieć dróg rowerowych rozwija się dynamicznie poprzez duże inwestycje, a miasto jest oceniane jako jedno z najbardziej przyjaznych rowerzystom w Polsce. Raport dotyczący Gdyni nie jest niestety równie optymistyczny. Czytamy w nim, że ze względu na niewielką liczbę dróg rowerowych, rowerzyści muszą pokonywać trasy między samochodami lub po chodniku, narażając się na mandat.
W 2021 roku w Gdańsku w budżecie miasta znalazło się aż 15.3 mln złotych przeznaczonych na budowę infrastruktury rowerowej. W Gdyni ta kwota wynosiła 2.9 mln.
Opinie (121) 1 zablokowana
-
2022-07-31 10:27
Ludzie troche powagi (4)
Różowy pasek na wąskim chodniku nie jest żadną droga rowerową. W Polsce praktycznie dróg dla rowerów nie ma!
To są wszystko chodniki dla pieszych z nakazem jazdy po nich rowerem! i Co gorsza większość nie jest przystosowanych do tego by mógł się po nich poruszać pojazd nawet typu rower.- 48 23
-
2022-07-31 14:32
A tam gdzie jest odpowiedni fragment to szybko się kończy i teleportuj się
- 14 4
-
2022-07-31 16:46
Ciekawe jak oni to powyzej liczyli. (2)
Co w ich mniemaniu oznaczalo droge rowerowa, a co to jest ciag pieszo rowerowy. Zgodnie z prawem sa tymczasem drogi dla rowerow i drogi dla pieszych i rowerow. Na pewno te przez nich uzyte pojecia nie sa tozsame z tymi prawnymi, bo wlasnie jest kompletnie odwrocona proporcja, jak slusznie zauwazyles.
- 4 0
-
2022-07-31 18:55
Nie lyczyli tylko wkleili to co im urzędnik podał
w gdańsku mamy 230km dróg rowerowych? no bez jaj. jest maks 20km reszta to pudrowane chodniki
- 2 3
-
2022-07-31 23:43
policzyli wszystko co różowe zapewne b..rwy uwielbiają się chwalić nawet jak nie ma czym
- 0 0
-
2022-07-31 11:04
sćieżka rowerowa 3-go maja Gdańsk (2)
nadaje się na politechnike jako wzór czego nie należy robić ingerując w pas drogowy. Oczywiście żenującyh realizacji drogowych przeznaczonych dla rowerzystów jest więcej w Gdańsku.
- 21 22
-
2022-07-31 11:15
No ta z windą na środku trasy to tak
ale pasy w jezdni są super. szkoda tylko że brakuje ich na trakcie i z drugiej strony do końca 3 maja.
- 12 1
-
2022-07-31 17:50
No to chyba nie byłeś w Gdyni jeszcze...
Zapraszamy, przejedź się ścieżką na Władka IV w stronę 10 lutego, Starowiejską i tak można wyliczać... Najśmieszniejsze jest to, że zwężają pas ruchu i malują kontrapasy kosztem ulicy. Tak sobie wymarzyli :włodarze: tego miasta.
- 0 6
-
2022-07-31 11:11
To nawet szkoda czasu na pisanie o anty rowerowej Gdyni i Gdańsku w którym 10razy remontuja ta sama droge rowerową! (2)
A potem sie chwala ze kolejna zbudowali malujac pasek na chodniku farbą!
Jaki raport moze robic sklep skoro go niema w Gdańsku.
Jak moze byc dobrze w miastach w których najwiekszymi szkodnikami sa oficerowie rowerowi. Poco taka Gdynia i Sopot ma takich urzedników skoro są miastami anty rowerowymi ! Poto by zachowac pozory .Jak marnowanie kasy na dotacje na rowerki elektryczne dla kiku wybranych osób co bedą nimi jeżdzic od święta i zrobic reklame urzednikom jak to oni niby promuja ruch rowerowy w miescie.
W Gdańsku niema roweru miejskiego nie dlatego jak w Krakowie czy innych ze go poprostu niechca tylko dlatego ze szkodliwe urzedniki marnuja miliony z kasy mieszkanców nieudolnie udaja ze ma on byc dla mjieszkanców.Klapa rowerów miejskiego to głownie zasługa urzedników z Gdanska !!I jak w Gdańsku ci oficerowie rowerowi sa tylko dla pozoru kompletnie nic nierobia sa wrecz szkodnikami jak ten w Gdańsku.
Unas wrecz blokuje sie rozwuj komunikacji rowerowej .wiec został opanowany przez prywatne wypozyczalnie hulajnogi i jak widać radzą sobie doskonale bez dotacji z miasta !- 3 7
-
2022-07-31 14:46
(1)
Jaką drogę dla rowerów stworzoną za pomocą farby oddano w Gdańsku w ciągu ostatnich 10 lat? A chyba nawet dłużej.
- 2 4
-
2022-07-31 17:04
skoro nie masz pojecia to poco pytasz teraz szkoda im nawet na farbe stawiaja znak dopuszczony do ruchu rowerów!!
Wiec ulica Jagiellońska w Gdańsku deptak równoległy do Jagiellońskiej,na Chłopskiej ,Rzeczpospolitej .okopowej i wielu innych. Ty niemasz pojecia o ostatnich latach a co chcesz sie jeszce dalej pytac
- 0 3
-
2022-07-31 11:15
Białystok, Toruń, sto razy lepsza infrastruktura rowerowa niż w Trójmieście (1)
I mają rower miejski ....
- 4 2
-
2022-07-31 18:56
no jest lepsza bo jej nie ma... i można się poruszać wygodnie jezdnią jak człowiek
- 2 0
-
2022-07-31 11:23
A czy ktoś wymyślił, co mają robić... (2)
... Rowerzyści od października do kwietnia? Bo infrastruktura rowerowa przez ten czas służy garstce (mimo to jest od niedawna odśnieżana - dzielne miasto spycha śnieg nawet na chodniki, byleby tych kilku cyklistów zadowolić).
- 4 13
-
2022-07-31 12:39
co za bełkot
- 10 1
-
2022-07-31 18:28
Śnieg zalega na drogach rowerowych tylko w styczniu i lutym. Więc przez 10 miesięcy w roku droga służy wszytkim.
W grudniu nawet jeśli trochę spadnie to cienka warstwa która nie przeszkadza w jeździe i szybko się topi tak że piesi nie zdążą udeptać go na lód.
W listopadzie i na początku grudnia nie ma problemu.
W marcu też da się bez problemu przejechać choć jest trochę bałagan po zimie - bo zimą spychają błoto na drogi rowerowe i potem jest na nich piach i ziemia, która po opadach deszczu ponownie zamienia się w błoto - sprzątają to dopiero przy okazji koszenia trawy w kwietniu/maju.- 3 1
-
2022-07-31 13:47
Oby tylko rowerzyści i jadący na hulajnogach wykorzystywali istniejącą infrastrukturę i stosowali się do obowiązujących (5)
Obie grupy są roszczeniowe i nagminnie łamią przepisy: przejazd na czerwonym świetle, przejazd po przejściu dla pieszych (gdy nie ma przejazdu), szybka i niebezpieczna jazda po chodniku (piesi muszą ustępować chodnika szybkim i wściekłym), oraz oczywiście jazda po spożyciu alkoholu, a na hulajnogach często jadą 2 lub 3 osoby zamiast jednej!
- 8 11
-
2022-07-31 14:49
Kierowcy samochodów nagminnie łamią przepisy o parkowaniu na chodnikach i przechodzą przez ulicę do swoich samochodów na wprost nawet jeśli przejście jest o 10 metrów dalej. Czyli nie są lepsi. Co zresztą nie jest specjalnie dziwne bo większość rowerzystów to także kierowcy.
- 7 2
-
2022-07-31 15:11
dokładnie lobby rowerowe jak widać po wpisach, jest niespełna rozumu
- 2 9
-
2022-07-31 17:07
kolejne zale pirata drogowego z blachosmroda
- 4 2
-
2022-07-31 18:59
3tys osób rocznie w polsce nie zabijają rowerzyści.
mało tego od kilku lat rowerzyści nie zabili nawet jednej postronnej osoby czy to na chodniku czy poza nim
a kierowcy? rocznie zabijają 16-17 pieszych na.... chodnikach właśnie. jak to możliwe?- 8 1
-
2022-07-31 23:09
Wiesz ? Jestem szybki i wściekły na rowerze, bo mam taki, że dzięki temu że ma specjalne przerzutki i specjalny układ
łańcuchów pozwala mi bez wspomagania elektrycznego jechać 200 km/h !!!! A, nie czekaj, dzięki temu że ma mini reaktor atomowy mogę na nim jechać tyle, ile napisałem wyżej, czyli 200 km/h.
- 1 0
-
2022-07-31 14:30
Gdynia nie dla rowerzystów (2)
Dużo niebezpiecznych miejsc bez ścieżki. Najgorsze miejsce to wyjazd Morską w górę przy pizzeri. Nie dosyć że trzeba pokonać wszystkie labirynty podziemne to potem trzeba się włączyć do ruchu w miejscu gdzie nie ma zmiłuj i łatwo zostać wprasowanym w bok.
Drugie miejsce, bezpieczne ale bez sensu zaniedbane to trasa szutrową drogą wzdłuż torów SKM między Gdynia Główna a Wzgórze. To fantastyczny zadrzewiony odcinek ale się sypie. Do tego schody i brak podjazdów. Rowerzysta jeszcze zawlecze rower ale hulajnogi ludzie tam porzucają.- 7 2
-
2022-07-31 18:01
Długo na Morskiej w Gdyni nie byłeś. (1)
- 1 0
-
2022-07-31 23:49
tak?Ten pseudo przejazd przy uniwersytecie morskim juz uciąglili czy nadal są dwa miejsca z brukiem że plomby wypadają a łańcuch wstaje z zębatek?
- 0 1
-
2022-07-31 15:06
A gdzie miasto dla pieszych? (4)
Nigdy nie sądziłem, że dożyję takiego i**otyzmu, iż rowerzyści będą szaleć po chodnikach przeznaczonych wyłącznie dla pieszych. Siniaków i popchnięć ze strony rowerzystów nie zliczę.
- 7 13
-
2022-07-31 15:42
Ciężko liczyć do zera
To nie Warszawa, u nas pieszego nikt celowo nie potrąci
- 6 0
-
2022-07-31 16:40
to chyba masz wyjątkowego pecha
dużo chodzę po chodnikach i jeszcze żaden mnie nie potrącił. Poza tym gdyby były wydzielone ścieżki to nie trzeba by jeździć po chodnikach
- 7 1
-
2022-07-31 17:09
Brednie wyssane z palca przez buraczka z blachosmroda jak zawsze powielasz je od dawna powiela typu kopiuj wklej ten sam tekst
- 4 2
-
2022-07-31 17:50
typowy tekst człowieka cierpiącego na samochodozę
Największym osiągnięciem lobby samochodowego jest upowszechnienie przekonania, że bezproblemowe współistnienie pieszych i rowerzystów na współdzielonych fragmentach przestrzeni miejskiej nie jest możliwe (a jest). Aby miasto było coraz bardziej przyjazne dla ludzi warto opracować i konsekwentnie wdrażać program stopniowego uwalniania kolejnych chodników, ulic i placów od jeżdżących i parkujących samochodów. Piesi i rowerzyści na wielu chodnikach, ulicach i placach Gdańska korzystają z tego typu rozwiązań z korzyścią dla wszystkich.
- 5 0
-
2022-07-31 15:09
To jest koszmar, (1)
Koszmar i jeszcze raz koszmar ci rowerzyści na chodnikach.
- 6 13
-
2022-07-31 17:10
w szcegulnosci ze zniego korzystasz tylko wtedy gdy na nim parkujesz swojego blachosmroda
- 5 2
-
2022-07-31 16:23
Idąc Jaśkową Doliną w dół w kierunku Grunwaldzkiej czuję oddech rowerzystów szczególnie przy przejazdach przy przystankach (3)
- 6 4
-
2022-07-31 17:11
proponuje wizyte u psychologa skoro masz takie fobie (1)
- 5 1
-
2022-07-31 18:03
Jemu to i psycholog nie pomoże, bo też jeździ na rowerze.
- 0 1
-
2022-07-31 19:00
No właśnie z tym należy skończyć.
rower jest pojazdem więc czemu nakazuje mu się jeździć po chodniku?
bo tak wygodnie jest kierowcom?- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.