Raport: Miasta dla rowerzystów 2022. Uwzględniono Gdańsk i Gdynię
CentrumRowerowe.pl przygotowało obszerny raport dotyczący możliwości poruszania się rowerem po największych miastach Polski. Wśród 20 miast znalazły się również Gdańsk i Gdynia. Jak wypadły w porównaniu z innymi dużymi miastami naszego kraju? Przedstawiamy wyniki wraz z komentarzami.
W rankingu posegregowano 20 miast Polski pod względem różnych parametrów, mających odzwierciedlać przystosowanie poszczególnych miast do poruszania się po nich jednośladami. Dane pochodzą z urzędów miast, zarządów dróg, z Głównego Urzędu Statystycznego oraz od przedstawicieli lokalnych społeczności.
Pod lupę wziętych zostało aż 20 miast Polski: Białystok, Bydgoszcz, Częstochowa, Gdańsk, Gdynia, Gliwice, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Poznań, Radom, Rzeszów, Sosnowiec, Szczecin, Toruń, Warszawa i Wrocław. Autorzy przygotowali podsumowanie na temat każdego miasta w formie osobnego artykułu. Można je znaleźć na stronie źródłowej.
Jak wskazano w raporcie, wg danych GUS w 2021 roku aż 60% aktywnych Polaków jeździło na rowerze. 79% gospodarstw domowych miało przynajmniej jeden rower. Czy jednak rowerzyści mają gdzie jeździć w swoich miastach, a jeśli tak, to czy czują się tam bezpiecznie?
Drogi rowerowe w Polsce
W rankingu długości dróg rowerowych spośród przebadanych miast, zdecydowanie wygrał... Rzeszów. Stosunek dróg rowerowych do wszystkich dróg publicznych w granicach administracyjnych miasta jest imponujący - wynosi aż 47%. Drugie miejsce zajmuje Wrocław z wynikiem 40%, a trzecie - Toruń, Białystok i Poznań ex aequo (36%). W Gdańsku ten wynik wynosi 28%. Ostatnie, 20. miejsce w tej kategorii zajmuje... Gdynia. Stosunek długości dróg rowerowych do publicznych wynosi niestety tylko 8%.
Drogi rowerowe i wypadki rowerzystów
W raporcie przyjrzano się również przyrostowi dróg rowerowych. W latach 2018-2021 w Warszawie zbudowano 118.08 km dróg rowerowych, we Wrocławiu - 125.4 km, w Poznaniu - 95.36 km. Jak wypadają na tym tle miasta Trójmiasta? W Gdańsku w tym czasie powstały 52 km dróg rowerowych, a w Gdyni 21.7 km.
Jeśli chodzi o liczbę wypadków z udziałem rowerzystów na 1000 mieszkańców w 2021 roku, w niechlubnym rankingu prowadzi Wrocław z wynikiem 0.77. Kolejne są Warszawa ex aequo z Gdańskiem (0.60). Gdynia zajmuje przedostatnie miejsce, co w tym (nomen omen) wypadku bynajmniej nie oznacza drugiego najgorszego - wynik Gdyni to 0.28.
Kilkudziesięciu gdynian z dotacjami na e-rowery
Rowerowe budżety miast
Kwestią, która zawsze wzbudza emocje, jest ta związana z budżetem rowerowym danego miasta. Nie z całej 20-tki udało się uzbierać dane dotyczące tego zagadnienia, jednak co ciekawe, najwyżej w tym rankingu znajduje się Gdańsk z wynikiem 0.37% budżetu miasta przeznaczonego na infrastrukturę rowerową. Pod lupę wzięto również procent zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego, które dotyczyły rowerów.
Komunikacja miejska i rower publiczny
CentrumRowerowe.pl przyjrzało się również miastom Polski pod kątem możliwości transportu roweru środkami komunikacji zbiorowej oraz istnienia w danym mieście systemu roweru miejskiego. We wszystkich 20 badanych miastach dozwolone jest przewożenie roweru komunikacją miejską. Wszędzie poza Częstochową i Toruniem jest to darmowe.
Jeśli chodzi o rower publiczny, brak systemu roweru miejskiego w Trójmieście nie jest ewenementem w skali Polski. Rowerów publicznych brakuje m.in. w Krakowie, Szczecinie i w Olsztynie. Co ciekawe, rowery miejskie mają m.in. Sosnowiec, Toruń, Gliwice i Łódź, a we Wrocławiu i Lublinie systemy te działają przez cały rok.
Pomorska zyska nową nawierzchnię dla rowerzystów
Raporty dot. Gdańska i Gdyni
Autorzy raportu przygotowali osobne podsumowania dotyczące każdego z badanych miast. W raporcie dot. Gdańska wskazuje się, że sieć dróg rowerowych rozwija się dynamicznie poprzez duże inwestycje, a miasto jest oceniane jako jedno z najbardziej przyjaznych rowerzystom w Polsce. Raport dotyczący Gdyni nie jest niestety równie optymistyczny. Czytamy w nim, że ze względu na niewielką liczbę dróg rowerowych, rowerzyści muszą pokonywać trasy między samochodami lub po chodniku, narażając się na mandat.
W 2021 roku w Gdańsku w budżecie miasta znalazło się aż 15.3 mln złotych przeznaczonych na budowę infrastruktury rowerowej. W Gdyni ta kwota wynosiła 2.9 mln.
Opinie (121) 1 zablokowana
-
2022-07-31 08:31
Opinia wyróżniona
Może nie jest super, ale w sumie to zależy od struktury dróg czy ulic. (12)
Dla przykładu jeśli miasto jest rozciągnięte, jak Gdynia, a wiele ulic nie jest zatkanych samochodami, jak w przypadku skoncentrowanych miast typu Wrocław, to nie jest konieczne wyznaczanie osobnej drogi dla roweru, bo rowerzyści nie będą mieli kłopotów z poruszaniem się na wielu z nich.
Wszystkie badania trzeba zawsze brać z naukowym niedowierzaniem, bo niestety od metodologii czy przygotowania badania wiele zależy.- 14 30
-
2022-07-31 16:54
to przejedź się ul. Wielkopolską obok pl. Górnośląskiego
jeśli życie lub zdrowie ci niemiłe....
- 4 1
-
2022-07-31 16:52
Słabizna w Gdyni
nadal wszystko robione jest pod samochodozę, niestety.
- 4 2
-
2022-07-31 09:11
Proponuję zwalidowanie tej tezy w praktyce (6)
załadowanie 4 liter na rower i przejechanie się jezdnią Morskiej czy Wiśniewskiego. Kłopotu, owszem, nie będzie, bo się nie przeżyje.
- 17 2
-
2022-07-31 09:17
na Morskiej jest ścieżka rowerowa, miejscami po obydwu stronach (5)
zamiast pisać bzdury, wsiądź na ten rower i sprawdź jakie są fakty
- 3 11
-
2022-07-31 23:39
jest beznadziejna w wielu miejscach np Grabówek z jednej strony w sumie chodnik z wymalowaną kreską " scieżką" i labiryntem słupków z drugiej nieciągły ni to chodnik ni to bauma co ciekawe odcinek od skody do kauflandu zostawili z kostki pomimo że jezdnię remontowali przy okazji budowy bus pasów przejazdy rowerowe przez parking przy uniwersytecie
jest beznadziejna w wielu miejscach np Grabówek z jednej strony w sumie chodnik z wymalowaną kreską " scieżką" i labiryntem słupków z drugiej nieciągły ni to chodnik ni to bauma co ciekawe odcinek od skody do kauflandu zostawili z kostki pomimo że jezdnię remontowali przy okazji budowy bus pasów przejazdy rowerowe przez parking przy uniwersytecie morskim jakiś czub zostawił tam stary bruk przykryty strzępami asfaltu serio to jest dobra infrastruktura?Za estakadą zaraz dwukierunkowy odcinek 100 m o szerokości jednokierunkowej ścieżki (kto to odebrał)Kostka bauma mająca ponad 20 lat potem jedziemy dalej od Chylońskiej do Kartuskiej jest zwykły chodnik pełen wyrw i korzeni wspólny z pieszymi zatem to nie jest żadna infrastruktura rowerowa za Kartuską do Obwodnicy dalej bauma nieciągłość w postaci kawałka chodnika i jako tako odseparowana ścieżka do wysokości pętli w Cisowej potem zwykły chodnik z pierwszeństwem pieszego aż do samej Rumi gdzie ty tam masz przyzwoitą infrastrukturę chłopie to nie wiem taki sa fakty a bzdury piszesz ty
- 1 1
-
2022-07-31 13:55
Napisałeś, że przecież niepotrzebna (2)
- 3 3
-
2022-07-31 15:10
ale po co udowadniasz, ze jesteś niepełnosprawny umysłowo? (1)
- 1 5
-
2022-07-31 19:48
Nie mierz wszystkich swoją miarą
Jak się ma problemy z przelewaniem myśli na słowo pisane, to można się po prostu nie udzielać w przestrzeni publicznej i zaoszczędzić samozaorania. Zacytuję:
" to nie jest konieczne wyznaczanie osobnej drogi dla roweru, bo rowerzyści nie będą mieli kłopotów z poruszaniem się na wielu z nich."
Skoro nie jest konieczne, toJak się ma problemy z przelewaniem myśli na słowo pisane, to można się po prostu nie udzielać w przestrzeni publicznej i zaoszczędzić samozaorania. Zacytuję:
" to nie jest konieczne wyznaczanie osobnej drogi dla roweru, bo rowerzyści nie będą mieli kłopotów z poruszaniem się na wielu z nich."
Skoro nie jest konieczne, to ponawiam wyzwanie - przejedź się jedną z wymienionych powyżej (albo śmignij do Sopotu) po jezdni, to może zrozumiesz, jaką bzdurę napisałeś. Przy okazji, w miastach niekoncentrycznych rowerem poruszać się trudniej - większe odległości.- 1 0
-
2022-07-31 09:31
Minusuj dalej pacanie że w dzień jest jasno a w nocy ciemno.
- 5 2
-
2022-07-31 08:43
Gdańsk też jest podłużny a drogi rowerowe ma (2)
W ogóle dlaczego wg ciebie w podłużnym mieście nie trzeba wyznaczać ddr?
- 18 2
-
2022-07-31 11:12
chodnik dla pieszych z nakazem jazdy po nim rowerem to nie jest ddr
- 6 3
-
2022-07-31 09:03
czytaj ze zrozumieniem a nie ideologicznie
chyba że mam do czynienia z gimbusem
- 2 16
Wszystkie opinie
-
2022-08-02 02:52
Agresywni kierowcy stają się agresywnymi rowerzystami (1)
Po zmianie pojazdu. To jest problem w mózgu i tylko w mózgu. Przy okazji, jestem kierowcą, bywałem rowerzystą (już mi się znudziło), ale najwięcej po mieście (każdym) jeżdżę komunikacją miejską. Najwięcej można zobaczyć, jak nudno to poczytać lub pozwolić mózgowi na lekki relaks czyli chwilowe niemyślenie o niczym.
- 3 1
-
2022-08-06 08:51
hehe
prosze bardzo skoro tak duwo kierowcow to niech w koncu wszyscy placa obowiazkowe OC , maja widoczne cechy identyfikacyjne i niech maja dokument poswiadczajacy znajomosc przepisow prawa drogowego, koniec z bezkarnymi ped**arzami , koniec z anonimowoscia i bezkarnoscia...
- 0 0
-
2022-08-02 00:48
Najpierw karta rowerowa (2)
Później ubezpieczenie OC i nr rej. A dopiero wjazd na ulicę miasta. Oprócz tego, badania psychologiczne i mandaty w/g "prawa o ruchu drogowym" czyli " na równych prawach"! Stop terrorystom na rowerach!
- 0 2
-
2022-08-02 08:20
80% rowerzystów w Trójmieście to posiadacze prawa jazdy (1)
mający dostęp do samochodu w swoim gospodarstwie domowym. Lepiej zajmij się przekonywaniem kierofczyków, że nie należy lekceważyć limitów prędkości, zwłaszcza w czasie jazdy po mieście.
- 0 0
-
2022-08-02 14:06
po czym poznac trolla?
Ctrl + C, Ctrl + V
- 0 0
-
2022-08-02 12:20
niech poprawiaja zycie rowerzystom
oby tylko nie w tonie "nalezy nam sie" bo chwilami mam wrazenie ze to taka strasznie wymagajaca grupa.
- 0 0
-
2022-08-02 10:28
Kto uwzględnił ? Wszystko dla Gdanska ? Czy bardziej wiarygodne towarzystwo ?
Widac nawet w tytulach takich bzdetow szczucie na transport prywatny. Agenda 2030 i pieski,ktore wykonuja polecenia swoich panow... Czyli co, miasto bez aut, tylko rowery, starzy na rowerach, dzieci na rowerach, slabi, chorzy, niesprawni, w deszcz, zima, w upały.... Na rowery ! Zakaz aut, bo zarzad Gdanska ma "misję".
- 0 0
-
2022-08-02 05:03
rowery w Gdańsku, powodują,ze jest bardzo dużo wypadków. (1)
- 0 2
-
2022-08-02 08:21
wypadków w strefie Tempo 30 w historycznym centrum Gdańska jest pięć razy mniej niż przedtem
swoją rolę odgrywają także skrzyżowania równorzędne. Najlepszym spowalniaczem samochodu jest inny samochód kierowany przez kierowcę nie lekceważącego limitów prędkości.
- 0 0
-
2022-08-02 07:50
Zderzenie PRowego bełkotu z twardymi danymi
Ten raport pięknie kontrastuje się z niedzielnym artykułem na oko.press, w którym to Łucyk próbuje PRowym bełkotem zaginać rzeczywistość, jednak prawda jest ciut inna. "Stosunek długości dróg rowerowych do publicznych wynosi niestety tylko 8%".
https://oko.press/czy-w-europie-samochody-wjezdzaja-na-plaze-gdynia-chce-walczyc-z-kierowcami-ale/- 0 1
-
2022-08-02 05:05
Biznes rowerowy się kręci
- 0 1
-
2022-08-01 14:49
Super (1)
Głównie wąski chodnik na Kołobrzeskiej od Chłopskiej do kolejki i pedzace rowery oraz rajdowcy na ulicy przekraczający prędkość i chałas swoimi starymi kratami
- 1 1
-
2022-08-01 19:20
No właśnie, a problem łatwo rozwiązać
wystarczy jezdnie przystosować dla rowerzystów (ograniczyć prędkość kierowcom światłami, zwężeniem i progami)
wilk syty i owca cała.- 2 0
-
2022-08-01 12:05
Nie rozumiem jednego (1)
Dlaczego miasto buduje i utrzymuje tysiące miejsc parkingowych dla samochodów - w każdej dzielnicy, co kilka - kilkadziesiąt metrów, ale nie stawia kilkusetkrotnie tańszych i zajmujących wielokrotnie mniej przestrzeni miejsc do parkowania rowerów? Są dzielnice gdzie rower możesz co najwyżej przypiąć do znaku drogowego lub drzewa, żeby nie szukać daleko - przy Grunwaldzkiej we Wrzeszczu, w pasie drogowym zarządzanym przez miasto, jest o wiele więcej miejsc do parkowania aut niż rowerów. Czy to jest właśnie zrównoważony rozwój?
- 1 0
-
2022-08-01 13:17
zostawiasz rower pod chmurką?
w życiu bym nie zostawił. Nawet w piwnicy nie trzymam. W tym dzikim kraju strach.
- 1 1
-
2022-08-01 09:36
W Gdyni praktycznie nie ma bezpiecznych sciezek
A dojazd z poszczególnych dzielnic niemożliwy. Proste przykłady : Wielkopolska brak ścieżki do końca , Malokacką,Chwarznienska (przez Witomino) ,Kielecka ,Witominską - na niektórych brak na innych pozwolono rowerzystom poruszać się po chodniku (wg przepisów powinni poruszać się z prędkosciaą pieszego a to powoduje ze po znakiem zapytania jest sens poruszania się rowerem) , Obluze, Oksywie -znów chodnik sens jak powyżej, Morska -przejeżdżanie z jednego strony na drugą a przy Dworcu zrobienie przejścia skomplikowało sytuacje, brak ścieżki na Warszawskiej, brak możliwości przejechania z jednej strony torów na drugą . Modernizowano okolice dworca w Chyloni dlaczego nie pomyślano o możliwości stworzenia przejazdu dla rowerów na drugą stronę? Itd.
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.