• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Raport: Miasta dla rowerzystów 2022. Uwzględniono Gdańsk i Gdynię

Joanna Karjalainen
31 lipca 2022, godz. 08:00 
Opinie (121)
W raporcie, pośród 20 miast Polski, znalazły się Gdańsk i Gdynia. W raporcie, pośród 20 miast Polski, znalazły się Gdańsk i Gdynia.

CentrumRowerowe.pl przygotowało obszerny raport dotyczący możliwości poruszania się rowerem po największych miastach Polski. Wśród 20 miast znalazły się również Gdańsk i Gdynia. Jak wypadły w porównaniu z innymi dużymi miastami naszego kraju? Przedstawiamy wyniki wraz z komentarzami.



Czy według ciebie z roku na rok infrastruktura rowerowa w Trójmieście poprawia się?

Jak wskazują twórcy rankingu, dane pozwalają rowerzystom patrzeć w przyszłość z nadzieją. Potrzeby rowerzystów coraz rzadziej są zamiatane pod dywan, a coraz częściej brane pod uwagę m.in. w planowaniu budżetu na inwestycje miejskie.

W rankingu posegregowano 20 miast Polski pod względem różnych parametrów, mających odzwierciedlać przystosowanie poszczególnych miast do poruszania się po nich jednośladami. Dane pochodzą z urzędów miast, zarządów dróg, z Głównego Urzędu Statystycznego oraz od przedstawicieli lokalnych społeczności.

Pod lupę wziętych zostało aż 20 miast Polski: Białystok, Bydgoszcz, Częstochowa, Gdańsk, Gdynia, Gliwice, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Poznań, Radom, Rzeszów, Sosnowiec, Szczecin, Toruń, Warszawa i Wrocław. Autorzy przygotowali podsumowanie na temat każdego miasta w formie osobnego artykułu. Można je znaleźć na stronie źródłowej.

Jak wskazano w raporcie, wg danych GUS w 2021 roku aż 60% aktywnych Polaków jeździło na rowerze. 79% gospodarstw domowych miało przynajmniej jeden rower. Czy jednak rowerzyści mają gdzie jeździć w swoich miastach, a jeśli tak, to czy czują się tam bezpiecznie?

Drogi rowerowe w Polsce



W rankingu długości dróg rowerowych spośród przebadanych miast, zdecydowanie wygrał... Rzeszów. Stosunek dróg rowerowych do wszystkich dróg publicznych w granicach administracyjnych miasta jest imponujący - wynosi aż 47%. Drugie miejsce zajmuje Wrocław z wynikiem 40%, a trzecie - Toruń, Białystok i Poznań ex aequo (36%). W Gdańsku ten wynik wynosi 28%. Ostatnie, 20. miejsce w tej kategorii zajmuje... Gdynia. Stosunek długości dróg rowerowych do publicznych wynosi niestety tylko 8%.



Drogi rowerowe i wypadki rowerzystów



W raporcie przyjrzano się również przyrostowi dróg rowerowych. W latach 2018-2021 w Warszawie zbudowano 118.08 km dróg rowerowych, we Wrocławiu - 125.4 km, w Poznaniu - 95.36 km. Jak wypadają na tym tle miasta Trójmiasta? W Gdańsku w tym czasie powstały 52 km dróg rowerowych, a w Gdyni 21.7 km.

Jeśli chodzi o liczbę wypadków z udziałem rowerzystów na 1000 mieszkańców w 2021 roku, w niechlubnym rankingu prowadzi Wrocław z wynikiem 0.77. Kolejne są Warszawa ex aequo z Gdańskiem (0.60). Gdynia zajmuje przedostatnie miejsce, co w tym (nomen omen) wypadku bynajmniej nie oznacza drugiego najgorszego - wynik Gdyni to 0.28.

Kilkudziesięciu gdynian z dotacjami na e-rowery



Rowerowe budżety miast



Kwestią, która zawsze wzbudza emocje, jest ta związana z budżetem rowerowym danego miasta. Nie z całej 20-tki udało się uzbierać dane dotyczące tego zagadnienia, jednak co ciekawe, najwyżej w tym rankingu znajduje się Gdańsk z wynikiem 0.37% budżetu miasta przeznaczonego na infrastrukturę rowerową. Pod lupę wzięto również procent zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego, które dotyczyły rowerów.

  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.
  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.
  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.
  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.
  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.
  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.

Komunikacja miejska i rower publiczny



CentrumRowerowe.pl przyjrzało się również miastom Polski pod kątem możliwości transportu roweru środkami komunikacji zbiorowej oraz istnienia w danym mieście systemu roweru miejskiego. We wszystkich 20 badanych miastach dozwolone jest przewożenie roweru komunikacją miejską. Wszędzie poza Częstochową i Toruniem jest to darmowe.

Jeśli chodzi o rower publiczny, brak systemu roweru miejskiego w Trójmieście nie jest ewenementem w skali Polski. Rowerów publicznych brakuje m.in. w Krakowie, Szczecinie i w Olsztynie. Co ciekawe, rowery miejskie mają m.in. Sosnowiec, Toruń, Gliwice i Łódź, a we Wrocławiu i Lublinie systemy te działają przez cały rok.

Pomorska zyska nową nawierzchnię dla rowerzystów



Raporty dot. Gdańska i Gdyni



Autorzy raportu przygotowali osobne podsumowania dotyczące każdego z badanych miast. W raporcie dot. Gdańska wskazuje się, że sieć dróg rowerowych rozwija się dynamicznie poprzez duże inwestycje, a miasto jest oceniane jako jedno z najbardziej przyjaznych rowerzystom w Polsce. Raport dotyczący Gdyni nie jest niestety równie optymistyczny. Czytamy w nim, że ze względu na niewielką liczbę dróg rowerowych, rowerzyści muszą pokonywać trasy między samochodami lub po chodniku, narażając się na mandat.

W 2021 roku w Gdańsku w budżecie miasta znalazło się aż 15.3 mln złotych przeznaczonych na budowę infrastruktury rowerowej. W Gdyni ta kwota wynosiła 2.9 mln.

  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.
  • W raporcie Centrum Rowerowego znalazło się 20 miast Polski, w tym Gdańsk i Gdynia.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (121)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

zawody / wyścigi, rajd / wędrówka, impreza na orientację

MTB Maraton Gdańsk

zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

zawody / wyścigi, rajd / wędrówka, impreza na orientację

Znajdź trasę rowerową

Ogłoszenia polecane

Forum