• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przegląd oświetlenia rowerowego

Przemysław Mudlaff
23 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Bądź widoczny, zadbaj o własne bezpieczeństwo oraz innych uczestników ruchu drogowego


Używanie oświetlenia rowerowego, odblasków i odpowiednio widocznej odzieży jest niezbędne do bezpiecznego poruszania się na rowerze zarówno w dzień, jak i w nocy, ponieważ określając swoją pozycję na drodze, stajemy się zauważalni dla innych uczestników ruchu. "Niewidzialność" rowerzystów zwiększa szansę na ich potrącenie przez np. samochód, dlatego każdy rozsądny cyklista powinien zdawać sobie sprawę z faktu, że bycie widocznym jest tożsame z byciem bezpiecznym na drodze. Oczywiste jest również, że dzięki lampkom podczas jazdy po zmierzchu ominiemy niebezpieczne przeszkody. Jakie zatem oświetlenie dobrać, gdzie umieścić odblaski oraz czy widoczna odzież to wyłącznie ta w jaskrawych kolorach?





Oświetlenie rowerowe - wymogi prawne



Oświetlenie rowerowe to nie tylko bezpieczny i zwiększający komfort gadżet, ale także wymóg prawny. W świetle prawa każdy rower powinien być wyposażony w:
- co najmniej jedną lampkę przednią białą lub żółtą o świetle ciągłym lub migającym,
- co najmniej jedno światło tylne czerwone, odblaskowe,
- co najmniej jedno światło tylne czerwone o świetle ciągłym lub migającym.

Przepisy obowiązujące każdego rowerzystę regulują następujące podstawy prawne:
- Ustawa z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 128),
- Par. 53 i par. 56 rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2016 r. poz. 2022),
- Art. 87 ustawy z 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (Dz.U. z 2015 r. poz. 1094).

Oświetlenie rowerowe - lumen i luks



Na wstępie rozważań dotyczących oświetlenia rowerowego warto zaznajomić się z parametrami, które je określają. Przeglądając lampki poszczególnych producentów rzucą się nam w oczy informacje dotyczące ilości lumenów (lm) lub luksów (lx), którymi charakteryzują się dane źródła światła. Pojęcia te często występują zamiennie jakby oznaczały jedno i to samo. Oczywiście tak nie jest i w związku z brakiem wiedzy w tym aspekcie, można się niemile zaskoczyć. Wraz z wyparciem zwykłych żarówek i zastąpieniem ich nowoczesnymi diodami waty zastąpiono lumenami. Lumen jest więc jednostką miary strumienia świetlnego, czyli określa moc świecenia lampki. Luks jest z kolei jednostką natężenia światła i określa jaki strumień świetlny pada na jeden metr kwadratowy powierzchni.

Jakie światła powinien mieć rower? - jazda dzienna



>>>Oświetlenie dzienne

Zwykle podczas zakupu oświetlenia rowerowego klienci zastanawiają się, jak mocno świeci interesująca ich lampka oraz jaki jest czas pracy baterii, która ją zasila. Kryteria te są jak najbardziej trafne, tyle tylko, że zazwyczaj odnoszą się one do jazdy po zmierzchu. Zanim jednak zajmiemy się pedałowaniem w ciemnościach warto zastanowić się jak zapewnić sobie bezpieczeństwo podczas jazdy dziennej.

Według przepisów rower nie musi posiadać oświetlenia przy normalnej widoczności w ciągu dnia, wystarczą jedynie światła odblaskowe, które określają pozycję. Mimo to producenci lampek oferują nam szeroki wybór źródła światła do jazdy dziennej. Skąd ta nadopiekuńczość związana z koniecznością wydania przez nas kolejnych złotówek? Oferta firm w tym zakresie motywowana jest analogią do stosowanych świateł do jazdy dziennej w samochodach i motocyklach i w związku z tym spadkiem liczby wypadków. Oczywiście każdy rowerzysta ma w tej kwestii prawo sam zadecydować czy wyżej wspomniana statystyka do niego przemawia, ale rozwiązania, które stosują producenci, takie jak: wzmocnienie światła przedniego czy niejednostajne migotanie i różne natężenie światła tylnego są bardzo interesujące i zapewne pomocne. Jeśli podejmiemy decyzję o zastosowaniu oświetlenia rowerowego do jazdy dziennej należy wybrać przede wszystkim jak najjaśniejszą lampkę tylną migoczącą niejednostajnie oraz stosunkowo jasno świecącą lampkę przednią, która też będzie wyposażona w tryb błyskania. Oświetlenie przednie o mocy powyżej 100 lm jest wystarczające do jazdy w ciągu dnia, z tyłu natomiast warto uzbroić się w minimum 20 lm. Warto zwrócić uwagę czy lampki zamontowane są w odpowiednich miejscach i pod odpowiednim kątem, tzn. tak aby świeciły we właściwym kierunku, czyli w stronę zbliżających się samochodów, a także żeby nie oślepiały innych użytkowników drogi.

>>>Odzież fluorescencyjna

Zdecydowanie każdemu cykliście powinno leżeć na sercu by był widoczny na drodze w ciągu dnia, poprzez ubieranie odpowiedniej do tego celu odzieży. W ciągu dnia fluorescencyjne kolory działają najlepiej. Dzieje się tak, ponieważ promienie słoneczne "wchodzą w reakcję" z materiałami fluorescencyjnymi i nadają im efekt blasku. Należy pamiętać, że odzież w tzw. kolorach fluo bez światła słonecznego po prostu nie jest skuteczna. Zdaję sobie sprawę, że nie wszyscy rowerzyści są miłośnikami odzieżowej jaskrawości. Dla miłośników dwóch kółek, którym bliżej do stonowanych kolorów zaleca się używanie akcentów fluorescencyjnych na ruchomych podczas jazdy częściach ciała (nogi) lub barw stroju innych niż czerń. Warto zastosować w tym względzie metodę kontrastu, ponieważ naprawdę każdy kolor, który choć trochę wyróżnia nas na drodze sprawi, że zostaniemy zauważeni.

Odpowiednia lampka rowerowa rozświetli każdą drogę Odpowiednia lampka rowerowa rozświetli każdą drogę


Jakie światła powinien mieć rower? - jazda nocna



>>>Oświetlenie do jazdy po zmierzchu - miasto i szosa

Podczas gdy w ciągu dnia, w warunkach normalnej widoczności prawo nie wymaga od cyklistów montażu lampek przednich i tylnych, to po zmroku zarówno one, jak i przedni i tylny odblask, są wyposażeniem obowiązkowym roweru. Oświetlenie powinno być na tyle mocne żebyśmy byli widoczni dla innych użytkowników ruchu drogowego z przynajmniej 150 metrów.

Wybór źródła światła do pedałowania po zmroku powinien zostać dostosowany do rodzaju jazdy. Jeżeli więc jeździsz głównie po oświetlonym latarniami mieście, to nie potrzebujesz lampek, które posiadają 500 lm mocy. Wystarczy wówczas niedrogie ledowe oświetlenie od wiodących producentów, którego moc jeżeli chodzi o przednią lampkę dochodzi do ok. 150 lm, a z tyłu powyżej 18 lm.
Dla osób, które pasjonują się jazdą szosową, zachód słońca również nie musi oznaczać końca zabawy. Najlepiej zaplanować podróż po trasie, którą zna się doskonale, żeby nie zostać zaskoczonym np. dziurawą jezdnią. Warto również zaopatrzyć się w po dwie lampki zarówno na przód, jak i na tył roweru. Wówczas nie dość, że zapewnimy sobie doskonałą widoczność, to jeszcze zabezpieczymy się w razie awarii lub wyczerpaniu baterii w jednym ze źródeł światła. W przypadku jazdy szosowej powinno wybierać się lampki przednie, które emitują światło skupione. Zarówno w mieście, jak i poza nim przede wszystkim tylne światło powinno migotać aby zwracać uwagę kierowców jeszcze bardziej niż lampka świecąca w trybie ciągłym. Poza tym dobrze jest zakupić oświetlenie w kształcie i gabarycie innym niż okrągły, niewielki punkcik. Z przodu też możemy pozwolić sobie na tryb błyskania, byleby nie był to tryb stroboskopowy, który po prostu często irytuje innych uczestników ruchu. Rozsądnym wyborem będą także odblaski. Oczywiście nie mam tu na myśli tych obowiązkowych: przód i tył, ale dodatkowo np. na kołach. Mimo, że może nie wyglądają profesjonalnie, to zapewniają widoczność kolarza także od boku.

>>>Oświetlenie do jazdy po zmierzchu w terenie

Znasz na pamięć każdy wystający korzeń na swojej ulubionej trasie w lesie i myślisz, że niczym już cię nie zaskoczy? Przejedź się nią po zmroku, a doświadczysz niesamowitej ciszy, wyostrzysz zmysły i znów zaczniesz się nią bawić. Najpierw jednak wybierz odpowiednie oświetlenie. W tym względzie warto wyposażyć się w lekką lampkę montowaną na kierownicy i całkiem pomocne będzie również źródło światła instalowane na kasku. W kwestii oświetlenia na kierownicy powinno się ono charakteryzować mocą minimum 300 lm (optymalnym wydaje się być 500 lm), a także powinno świecić światłem rozproszonym. Istnieją oczywiście źródła światła o dużo większej mocy, jednak w przypadku nocnego przejazdu w grupie, tego typu lampka może przeszkadzać pozostałym, którzy nie są tak wyposażeni. Warto zwrócić uwagę aby mocne oświetlenie miało możliwość zmiany trybu, można wówczas zmniejszyć siłę świecenia lampki do np. 15% pełnej mocy. Podczas wyboru odpowiedniego źródła światła do jazdy w terenie dobrze jest też przyjąć kryterium jego mocowania. Instalacja oświetlenia powinna być pewna i nie może luzować się podczas jazdy po nierównościach.

Dodatkowa lampka na kasku ma za zadanie oświetlać drogę daleko wprzód, z innej perspektywy niż ta zainstalowana na kierownicy. Powinna świecić punktowo i nie być zbyt mocna. Przyda się także, w razie awarii, bo nie trzeba podczas usterki przytrzymywać sobie latarki np. w ustach.

>>>Odzież odblaskowa

W odróżnieniu od odzieży fluorescencyjnej ta refleksyjna działa na zasadzie reakcji na światło sztuczne. W związku z tym im bardziej bezpośrednio działa na odblask światło np. reflektora, tym mocniej będzie je odbijał. Podczas nocnej przejażdżki w mieście lub poza nim na działanie odzieży refleksyjnej mają więc wpływ światła latarni czy pozostałych uczestników ruchu. We właściwie wszystkich ubraniach rowerowych znajdziemy odblaskowe lamówki, którymi obszyte są najczęściej końce rękawów lub nogawek oraz tylna kieszeń. W przypadku gdy poruszamy się rowerem w niespecjalistycznej odzieży, warto kupić opaski refleksyjne, które np. poza świeceniem w ciemności mogą posłużyć zwężeniu nogawki żeby ta nie wkręciła się w korbę. Wielu producentów ubrań rowerowych posiada w swojej ofercie serię artykułów refleksyjnych. Na przykład firma Endura wyprodukowała linię produktów "Luminite", która charakteryzuje się kolorami fluo i dużymi odblaskowymi elementami. W skład tej serii wchodzą: kaski, kurtki, spodnie, plecaki, rękawiczki oraz pokrowce na buty.

Oświetlenie rowerowe - zasilanie



Gdy rzadko jeździsz po zmroku i ciemność podczas przejażdżki spotyka cię znienacka nie trzeba wyposażać się w droższe lampki, które posiadają swoje ładowarki czy akumulatory. Do jazdy po mieście wystarczy oświetlenie na baterie lub prądnica, czyli tzw. dynamo. Kiedy jednak nocna jazda zdarza się często, bardziej opłaca się wydać większe pieniądze na dobry zestaw oświetlenia i akumulatorów, przez co nie będziemy zmuszeni do ciągłego kupowania baterii. Jeżeli jednak zdecydujemy się na ten rodzaj zasilania, należy pamiętać o sprawdzaniu poziom naładowania akumulatora, żeby prądu wystarczało nam na najbliższą wycieczkę. W przypadku współczesnych akumulatorów Ni-Mh niekonieczne jest rozładowywanie ich do końca i doładowywanie do 100%, tak jak miało to miejsce w przypadku starszego typu akumulatorów Ni-Cd.

Propozycje lampek rowerowych dostosowane do różnego terenu jazdy:

  • Bardzo wytrzymała bateria i połączenie minimalizmu z efektywnością to zalety lampki Cateye Volt800.
  • Zestaw Infini Mini Lava. Lekkie, niepozorne, a mimo to dające odpowiednie światło w mieście, po zmroku.
  • Lampki o nieregularnych kształtach bardziej rzucają się w oczy, niż te standardowe, punktowe. Lampka tylna Kryptonite Avenue R-20.
  • Idealna do lasu lampka o mocy 540 lm. Solidne wykonanie, funkcja latarki, możliwość redukowania siły świecenia.
Mactronic Noise XTR 03.
  • Drobna, spełniająca także funkcję latarki lampka Infini Micro Luxo o mocy 200 lm - idealna do miasta.
  • Alternatywa dla markowych, droższych lampek. 1000lm mocy oświetlenia Prox Avior to doskonały wynik w tej cenie.
  • Oryginalny kształt i nowoczesny system soczewkowy zapewnia widoczność światła z ok. 1 km. Lampka tylna Mactronic WALLe.


Podsumowanie

Czy w mieście czy poza nim, oświetlenie rowerowe to obowiązek każdego rowerzysty. Bezsprzecznie każdy cyklista powinien być też widoczny na drodze poprzez noszenie elementów fluorescencyjnych w ciągu dnia i refleksyjnych po zmroku. Dopóki miłośnicy dwóch kółek nie zrozumieją, że bycie widocznym oznacza bycie bezpiecznym, dopóty będą zdarzać się tragiczne wypadki z udziałem rowerów i pojazdów silnikowych. Każdy nieoświetlony rowerzysta - tzw. batman, musi zrozumieć frustrację kierowców, a każdy odpowiednio oświetlony powinien zostać zauważony i prawidłowy ominięty.

Szczegółowo o rodzajach źródła światła na rowerze, a także o sposobach zasilania oświetlenia rowerowego pisaliśmy w artykule pt. Bądź widoczny na drodze!


Oświetlenie na potrzeby realizacji materiału wypożyczył nam Salon Rowerowy Żuchliński

Miejsca

Opinie (158) 3 zablokowane

  • oświetlenie rowerowe

    Gdzie mogę naprawić oświetlenie rowerowe? Czy ktoś może polecić dobry punkt napraw.Mieszkam w Sopocie.

    • 0 0

  • Hahahahahaha... (14)

    Święte krowy chcecie uczyć? Ich przerośnięte ego nie pozwala im pojąć, że robią coś źle. Przecież oni mają włączony tryb nieśmiertelności i pierwszeństwo zawsze, wszędzie i nad każdym innym uczestnikiem ruchu, a wy im chcecie wmówić, że oprócz praw mają także obowiązki? Hahahaha... powodzenia!

    • 23 20

    • Święta krowa napisała

      • 0 0

    • (10)

      o kierowcach piszesz? no fakt. Myślą że jak są za karoserią schowani to im wszystko wolno.

      • 12 5

      • (1)

        o rowerzystach mowa - bo tym powinni mandaty zacząć wlepiać za brak oświetlenia i niedostosowanie ubrania do jazdy - brak odblasków!!!!

        • 0 1

        • Za brak oświetlenia tak. Ale nie ubrania z odblaskami - nie ma nakazu ich

          ubierania.

          • 1 0

      • Hmmmmm... (7)

        W przeciwieństwie do obcisłych gaci, kierowcy są karani mandatami za swoje wybryki. No i nie jeżdżą jak im wygodniej.. DDR-chodnik-ulica-plac zabaw na skróty...

        • 5 10

        • Rowerzyści również są karani mandatami (1)

          Ale skoro nie jeździsz rowerem, to skąd masz o tym wiedzieć?

          • 7 2

          • A guzik. Jestem całoroczną rowerzystką, jeżdżę dużo, codziennie, w różnych warunkach. Niejednokrotnie widziałam rowerzystów np. jadących po chodniku slalomem między pieszymi gdzie tym samych chodnikiem szli panowie policjanci. I co? Nawet rowerzystom uwagi nie zwrócili że ludzi prawie rozjeżdżają. To samo tyczy się braku oświetlenia, przejeżdżania na czerwonym itd. Ja rozumiem że policji nie ma wszędzie, a jeśli już są i widzą wykroczenie to powinni reagować. Ale im się zwyczajnie nie chce.

            • 2 1

        • Nie rozumiem dlaczego obrażasz ludzi? (2)

          Jesteś taki odważny, to powiedz tak do kogoś w realu. Może ktoś ukręci te twoje internetowe jaja. Będziesz chodził w stringach i to damskich.

          • 8 4

          • To dawaj twardzielu (1)

            Nałożę ci te twoje obcisłe pantalony na ten twój pusty łeb.

            • 3 7

            • Jednak te stringi to masz za ciasne.

              • 5 3

        • W przeciwieństwie do kierowców rowerzyści nie zabijają na drogach:((

          A jeżeli nawet, to tylko siebie.
          Nie pisz o mandatach, bo nasze prawo i policja są bardzo pobłażliwe dla piratów drogowych. Wysokość mandatów też śmiesznie niska w porównaniu z sąsiadami.
          problem z kierowcami jest jeden, trudny do wytępienia: oni uważają, że drogi są tylko dla samochodów. Dlatego do dziś przerażenie piesi wyczekują na pasach, aż jakiś łaskawca się zatrzyma. Dopiero z nastaniem rowerzystów, którzy są bardziej świadomi swych praw, coś zaczyna się zmieniać. Inaczej dzicz za kierownicą wybetonowała wszystko co tylko się da, a ostanie skrawki zieleni zamieniła na parkingi.

          • 9 3

        • hahah karani?!

          wyjrzyj przez okno na ulicę. w ciągu 5 minut naliczysz co najmniej 10 kierowców łamiących jakiś przepis.

          • 8 4

    • (1)

      Zaraz, zaraz. Kto tu ma włączony tryb nieśmiertelności? Kierowców ginie rocznie w Polsce ok. 1200, drugie tyle pasażerów, a pieszych jeszcze więcej. A rowerzystów tylko ok. 200.

      • 1 1

      • Trzeba jeszcze dodać, że połowa pieszych i rowerzystów ginie z winy kierowców.

        • 1 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nie jedź jak batman. Używaj oświetlenia, aby poprawić bezpieczeństwo swoje i innych

    ROWERZYŚCI (2)

    Jestem kierowcą i wkur...ją mnie rowerzyści jadący jezdnią w ciągu dnia.Chodzi mi o to ze często mają na sobie stroje ciemne,zlewające się z jezdnią i wcale takiego nie trudno nie zauważyć. Jeżeli jedziecie jezdnia to ubierajcie się jaskrawo,albo zakladajcie kamizelki lub pasy odblaskowe dla wlasnego bezpieczeństwa.

    • 1 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Nie jedź jak batman. Używaj oświetlenia, aby poprawić bezpieczeństwo swoje i innych

      (1)

      proponuję wizytę u okulisty, objawy które opisujesz pasują do wielu poważnych chorób narządu wzroku i nieleczone mogą skończyć się ślepotą

      • 0 1

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Nie jedź jak batman. Używaj oświetlenia, aby poprawić bezpieczeństwo swoje i innych

        A ja tobie proponuję wizyte u psychiatry. Bo tylko debil może nie zgodzić się z moja uwagą mającą na celu głównie bezpieczeństwo ped**arzy.

        • 0 0

  • Niestety zdecydowana większość rowerzystów (25)

    Ma w nosie to czy są w jakikolwiek sposób widoczni. Dla nich liczy się tylko tu i teraz. Oni myślą że jak samochody mają zapalone światła i widać je z daleka to kierowcy takich aut też ich widzą bo przecież palą te swoje światełka.
    Niestety rowerzyści. Tak nie jest. Stańcie się widoczni i jeździjcie z przepisami to nie będzie wypadków a przynajmniej ich ilość spadnie bo niestety i w śród kierowców są debile....

    • 69 22

    • rowerzysto myśl !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

    • Dziwisz się? (7)

      Spora część tzw. rowerzystów (zwłaszcza lansiarzy w obcisłych lycrach i rowerem w cenie samochodu) wychodzi z założenia, że to wszyscy i wszędzie mają ich widzieć, przepuszczać i najlepiej bić pokłony w ich stronę, za to jacy oni fajni. Na drodze ma na nich uważać kierowca, na chodniku pieszy, a na ddr inni rowerzyści. Przecież oni nie mają obowiązków, tylko prawa. Ale cóż się dziwić, skoro na tacy dostają nowe, korzystne dla nich przepisy? Nie pamiętam kiedy ostatnio widziałem, żeby rowerzysta dostał mandat.. zawsze tylko pouczenie. A przepisy są przecież jasne. Sprawny choć jeden hamulec, oświetlenie po zmroku, odblaski w dzień, dzwonek, zakaz przejazdu przez przejście dla pieszych, zakaz jazdy chodnikiem o szerokości mniej niż 2m, nakaz jazdy ddr jeśli prowadzi po stronie w którą jedziemy i wiele, wiele innych. Niestety policja w tym mieście jest ślepa.

      • 4 3

      • A jakie jeszcze przywileje można dać kierowcom samochodów? (2)

        Znieść przeglądy? Wywalić ograniczenia prędkości?

        • 1 2

        • pierwszeństwo nad pieszymi i rowerzystami (1)

          Nie chodzi mi o to by kierowcom było wygodniej tylko by piesi byli bezpieczniejsi. Są słabsi w starciu z samochodami dlatego to im powinno bardziej zależeć. Mówię to jako pieszy i człowiek który jest świadom że w dzisiejszych czasach myśli niepoprawne politycznie będą piętnowane.

          • 1 0

          • pierwszeństwo nad pieszymi już mają w PL
            i ich zabijają

            nie mają pierwszeństwa nad pieszymi w UK, F, D, DK itd
            i tam nie zabijają

            ale nasze mośki capiące etyliną i zużytym pampersem tego nie kminią

            • 1 1

      • Ktoś ci pojedzie bez hamulca koleś, gdyby przepisy na to pozwalały ? Znajdziesz mi (3)

        kogoś takiego, co zjedzie Jaśkową Doliną do Wrzeszcza bez hamulca ? Może ty "nędznikowy" Javercie ? Dla ciebie prawo ponad wszystko ?

        Dobrze, że jednak policja nie jest tak gorliwa jak ty.

        • 0 3

        • Jeżdżę codziennie Jaśkową do wrzeszcza (2)

          I dopóki jakiś głąb nie próbuje wymusić pierwszeństwa, nie dotykam w ogóle hamulca, więc nie widzę problemu

          • 0 0

          • a na dole to nogami zahamujesz co? (1)

            no bez jaj ja jadę przyhamowując w każdym miejscu niebezpiecznym jakim jest wyjazd z posesji czy inne miejsca gdzie można znienacka natknąć się na kogoś lub coś

            • 0 2

            • klocki masz starte juź po tygodniu, nie zadzialają wtedy, kiedy będą potrzebne

              • 0 0

    • Nie powiedziałbym, że zdecydowana większość (4)

      ale mimo wszystko sporo

      • 12 6

      • najlepsze są Dżesiki z Ajfonem w lewej i sluchawkami na uszach ze wzrokiem na przednim kole (3)

        • 8 0

        • a mogą być z tylu tylko odblaskowe? (2)

          • 0 2

          • w dzień tak, w nocy to nielegal (1)

            natomiast

            nie dajmy sobie wmówić że lampa na plecaku, z tyłu kasku, na pasku A NIE NA ROWERZE
            to jest ZŁO (choć durne prawo tak stanowi, a głupi policjanci mogą za to ukarać)

            Lampa ma działać, kropka. Rowerzysta na drodze ma widzieć, być widoczny i jechać czytelne, to wszystko. Dla mnie można mieć białą lampę wetkniętą w buzi a drugą w zadku, byle działały i nie oślepiały.

            • 1 1

            • Nie dajmy sobie wmówić, że czerwone to nie zielone!

              Przepis to przepis, głupi czy nie, przestrzegać trzeba.

              • 0 1

    • (5)

      "Zdecydowana większość" oznacza "przynajmniej połowa", a to nie potwierdza się na ścieżkach. Codziennie rano mijam kilku rowerzystów i oświetlenia nie ma jeden na 4 może jeden na 5, a to nie jest "zdecydowana większość". Tak przynajmniej jest w Gdańsku, bo w Tczewie jest już gorzej.

      • 9 12

      • (1)

        Ja autem jeże dużo po zmierzchu i tu będę się spierał: większość nie ma oświetlenia lub tylko częściowe - z przodu lub z tyłu. Nie widać takiego takiego użytkownika drogi albo widać w ostatniej chwili. Tłumaczenia że jak jadę drogą rowerową to po co mi - ja tam dobrze widzę nie przemawiają do mnie. W niedziele w nocy byłem świadkiem jak "pancia" na rowerku wyjeżdżała z Targu Węglowego na Targ Drzewny. Nie miała pół światła ubrana na ciemno nie ustąpiła pierwszeństwa przejazdu poprawnie jadącemu autu które wjeżdżało w Św. Ducha - zatrzymała się prawie na drzwiach tego auta a może i na nich po czym oddaliła się nie zawracając sobie głowy ewentualnymi uszkodzeniami pojazdu. Policja powinna przestać przymykać oczy na tego typu zachowania - nie masz świateł płacisz mandat a rowerek na wózek i do domu na koszt właściciela. Kolejna sprawa to OC dla rowerzystów. Symboliczne ale powinni płacić. Jak taki rozwali drzwi w nowej mercawce to za co odda?? Właściciel będzie się z nim sądził przez następne 10 lat. Pozdrawiam - kierowca i rowerzysta.

        • 8 1

        • Szkoda, że wtrąciłeś te OC. Stąd minus. Nie wprowadzaj czegoś, czego się nie da.

          Bo Polska się nie wychyli ponad normalne kraje gdzie nie ma obowiązkowego OC.

          Tu - co z pieszymi koleś ? Nie ma przypadków uszkodzenia auta z ich winy - np. skopanie samochodu czy uszkodzenie lusterka przez pieszego, który wszedł na przejście na czerwonym świetle ? Więc też powinni wykupywać OC ?

          W normalnych krajach OC jest dobrowolne, bo ludzie wiedzą tam czemu służy. Aby nie płacić komuś za wyrządzone szkody z własnej kieszeni.

          Co do oświetlenia to O.K,.

          • 1 1

      • Widzisz, bynajmniej nie chodziłó tu przedmówcy o światła (1)

        bo wspomniał o "paleniu tych swoich światełek", a o odpowiednią odzież po zmroku, chociażby jakieś paski fluorescencyjne na ubraniu, a właśnie zdecydowana większość rowerzystów nie ma niczego.

        • 7 5

        • może dlatego że odblaskowa odzież nie jest obowiązkowa? :)

          Ważne że są lampki i odblaski na rowerze.

          • 5 1

      • Nie wiem, jak jest rano, ale wieczorem bardzo często mijam rowerzystów na Al. Hallera. I połowa jest bez oświetlenia. I oczywiście ubrani na ciemno-normalnie Ninja;)

        • 5 0

    • (2)

      jeżdżę rowerem do pracy ok 6.30-6.50 i jakoś nie widze tych jezdzących BEZ lampki.. prawie wszyscy mają (intensywne lub mniej intensywne swiato) oświetlenie stale świecące (rzadko ktoś włącza migające - chyba że z tyłu) Może ci bez oświetlenia są tak niewidoczni że jadąc jeszcze spie i ich nie widze :p

      • 12 5

      • Wybacz ale rano jadą ludzie rozsądni do pracy, często z dziećmi i oni mają pełne oświetlenie, ale gorzej jest późno w nocy lub popołudniu. Jest to czas totalnych amatorów albo fanów ekstremalnych doznań jeżdżących na MTB lub BMX za kilka tysięcy zł w których oświetlenie zepsuło by wygląd a właściciel wyszedłby wśród kumpli na mięczaka. Nie wspomnę już o rodzicach co zabierają swoje pociechy na popołudniowe wycieczki - tato oświetlenie komplet a dziecku odblaski w pedałkach mają wystarczyć!
        Pozdrawiam
        Kierowca i rowerzysta

        • 4 3

      • Ja jadę do pracy autobusem 5:03

        I w drodze na przystanek mijam trzech cichociemnych, codziennie.. w drodze do pracy też się zdarzy minimum jednego wylukać...

        • 6 0

    • No i zaczęła się polemika rowerzystów o większości i mniejszości.

      • 1 2

    • A ja bym dodała: "Niestety zdecydowana większość pieszych"

      Sama jestem "pieszą" i widzę jak inni nie dbają o swoje bezpieczeństwo. Ciemna droga, zakręty, a ludzie w ciemnych ubraniach bez żadnych odblasków... Jedynie psiarze miewają takie "gadżety" lub latarki. A wystarczy odblaskowa opaska na rękę za 1zł/szt!

      • 7 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nie jedź jak batman. Używaj oświetlenia, aby poprawić bezpieczeństwo swoje i innych

    Kierowców wysłałbym na badania wzroku

    Jeśli jakiś kierowca, pomimo potężnych i oślepiających reflektorów ma problem z zauważeniem pieszych (a również rowerzystów) to czym prędzej powinien zacząć leczyć swój wzrok, bo jest to objaw poważnej choroby wzroku, która po pierwsze wymaga natychmiastowego leczenia, a po drugie uniemożliwia z całą pewnością prowadzenie pojazdów po zmroku.

    bo co chwilę widzę że zaczyna się zrzucanie winy na pieszego że niewystarczająco jaskrawe kolory ubrań miał założone i że to ponoć jest winne tego że pędzący w mieście nierzadko 70km/h (a bywa przecież i więcej) go nie zauważył

    • 0 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nie jedź jak batman. Używaj oświetlenia, aby poprawić bezpieczeństwo swoje i innych

    lampeczki i wypad z chodnków, nie macie prawa zganiać pieszych z chodników dzwonieniem

    • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nie jedź jak batman. Używaj oświetlenia, aby poprawić bezpieczeństwo swoje i innych

    kupielem sobie opony zimowki szwedzkie z kolcami na lod. (1)

    Sa gdzies do nabycia moze ogrzewane podkoszulki na dynamo na rower?
    Oraz jakies antyblotne peleryny ?

    bo w zime bede jezdzil do biura.

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nie jedź jak batman. Używaj oświetlenia, aby poprawić bezpieczeństwo swoje i innych

    w punktach: (1)

    1. Światła - obowiązkowo
    2. Moc - w kodeksie, że mają być widoczne chyba ze 100m (albo to zalecenie)..
    3. Ustawienie oswietlenia - na droge a nie oczy nadjezdzajacego. nadchodzacego.
    4. Mryganie - tak ale delikatne by tylko zwrocic uwage a nie zeby rozpraszac - ulica to nie choinka
    5. Nakazy i zakazy - polak potrafi, wszystko ominie.. wystaczy popatrzec na śmieszne listweki ledowe kierowców zamiast swiatel dziennych - smiech na sali
    6. Empatia i myslenie - mocno wskazane (może nie trzeba będzie pisać nowego kodeksu)
    7. a czy ktokolwiek słyszał kiedyś, żeby w szkole lub w tv uczyli ludzi o ustawianiu świateł, po co to robić, o odblaskach? coś tam w tv powiedzą - a to za mało... kultury ruchu drogowego nam trzeba (wszystkim bez wyjątku!)

    • 1 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Nie jedź jak batman. Używaj oświetlenia, aby poprawić bezpieczeństwo swoje i innych

      co do śmiesznych listewek ledowych zamiast swiateł dziennych

      nieatestowane światła dzienne nie przejdą pierwszego przeglądu
      a przegląd jest co roku

      więc nie marudź na te ledy tylko na pociesznych niedouczonych kierowców, ktorzy na dziennych jadą też o zmierzchu i w nocy

      • 0 0

  • Niestety zdecydowana większość (2)

    Zamiast się oświetlić to woli zainwestować w niemęskie obściślaki pewnych częsci ciała

    • 4 8

    • Nie zazdrość. Schudnij :)

      Nadwaga nie dodaje męskości.

      • 0 0

    • Ja jeżdzę w dzinsach

      tak lepiej ?

      • 2 1

  • czemu rowerzysci nie zatrzymują sie przed przejsciem dla pieszych przy przystankach i jadą (16)

    wprost na przechodzacych pieszych?

    • 38 7

    • Bo... (7)

      Nie zatrzymuje się przed przejściami dla pieszych z tego prostego powodu że nie mam oświetlenia które sygnalizowało by że hamuję.. Kiedyś doprowadziło to do sytuacji kiedy prawie została rozjechana pani którą chciałem przepuścić. Ja zahamowałem ale kierowca za mną postanowił jechać dalej. Ta sytuacja oduczyła mnie przepuszczania pieszych.

      • 3 22

      • (6)

        Chodzi o przejścia dla pieszych na ścieżkach rowerowych. Widzę ,ze rowerzysta jeszcze o czymś takim nie słyszał , co potwierdza tylko waszą ignorancję dla wszystkich.

        • 16 2

        • mośki :) (3)

          Nie ma znaku d-6 nie ma obowiązku. Doedukować się proszę:) a ilu kierowców zatrzymuje się zawsze kiedy widzą że ktoś chce przejść przez ulicę pomimo że taki znak jest ? No właśnie.

          • 2 2

          • (2)

            A czyli kierowca samochodu się nie zatrzymał to ja też będę burakiem? I nie oceniają wszystkich pastuchu,bo jeżdżę 21 lat i coraz więcej samochodów zatrzymuje się żeby przepuścić pieszych,w tym ja bo nic mi nie szkodzi zatrzymać się.Jeśli chodzi o rowerzystów to jest głęboki PRL z kulturą jazdy,jak jadę rowerek,zawsze się zatrzymam jeśli pali się dla mnie czerwone,jednak wielu obcisłych ma światła w rzuci jak i pieszych oraz kierowców samochodów.Tak jak ktoś napisał,święte krowy zapatrzone we własny czubek nosa.

            • 3 3

            • Zazdrość Cię zżera przyjacielu :)

              Kup sobie rower i zacznij jeździć to zobaczysz kulturę kierowców samochodów.

              • 1 1

            • mośki :)

              Jesteś burakiem bo wyzywasz innych a piszesz o kulturze :) Sądząc po stylu pisania i wylewania emocji pitolisz gościu i nie zatrzymujesz się bo Ci sie wiecznie śpieszy :) Wyprzedasz też jak mniemam ZAWSZE zachowując przepisowy 1 m przestrzeni między brzegiem mojej kierownicy a Twoim lusterkiem ?

              • 1 1

        • "...waszą ... czyli wy ? Jacy my koleś ? Każdy sam za siebie odpowiada. Naucz się

          tego.

          • 1 0

        • "...waszą ...

          • 0 0

    • Tez jestem pieszym i zgodzę się z tym co piszesz ale powiedz mi bo tez jeżdżę sporadycznie na rowerze - Czemu pieszy przechodząc na przejściu w okolicy przystanków nie rozgląda się na boki tylko włazi jak święta krowa ma pasy i lezie!? Trzeba zawsze rozważyć dwa miejsca w których można się znaleźć. Pozdrawiam :)

      • 1 1

    • (4)

      Nie zdarzyło mi się jeszcze aby rowerzysta na ścieżce zatrzymał się przed przejściem dla pieszych, ale za najechanie kółkiem wózka na ścieżkę żona natychmiast otrzymała reprymendę. Mi zdarzyło się jadąc autem nie ustąpić pierwszeństwa rowerzyście, było ciemno a on jechał bez świateł. Musiał zahamować po czym wymierzył mi natychmiastowa kare waląc pięścią w karoserię i odjechał. Dla mnie większość rowerzystów to święte krowy o mentalności Kalego.

      • 23 13

      • Rowerzysta to stan umysłu.

        W większości ta banda bezczelnych chamów, zwykłe kmioty i bandyci.

        • 5 5

      • (2)

        rozumiem ze na strzałkach zawsze się zatrzymujesz, upewniasz czy wolne i dopiero jedziesz?

        • 12 13

        • No tak... (1)

          Artykuł o lampkach rowerowych, a osioł o strzałce warunkowej.

          • 9 7

          • artykuł o lampkach a kłótnia o pierwszeństwo

            może pora na trochę świeżego powietrza?

            • 6 3

    • Być może ze względu na brak znaku pionowego D-6?

      • 1 1

    • Do zadufanej w sobie co widzi tylko czubek własnego nosa ,wczesniej tacy jak ty twierdziła ze rowerzystów wogle niema

      wiec poco drogi rowerowe.teraz twierdzi ze nim sie nie zatrzymuje .

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum