• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Produkcja rowerów Mevo ma zakończyć się do końca września

Arnold Szymczewski
3 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Mevo wciąż źle lokalizuje parkowanie
Produkcja rowerów ma ruszyć na dobre dzięki dokapitalizowaniu firmy. Produkcja rowerów ma ruszyć na dobre dzięki dokapitalizowaniu firmy.

- Po 10 września z taśmy produkcyjnej w Niemczech dziennie zjeżdżać będzie 150 rowerów Mevo. Produkcja zakończy się jeszcze we wrześniu i stopniowo będziemy dostarczać jednoślady do Polski - zapewnia Paweł Orłowski, prezes Nextbike Polska. Problemy związane z opóźnieniem II etapu miały wynikać z trudności we współpracy z partnerem Nextbike GmbH.



Mevo - zerwana umowa. System zawieszony

II etap roweru metropolitalnego Mevo zakładający dostarczenie 2856 jednośladów miał zostać odebrany 1 marca. Tak jednak się nie stało. W późniejszym terminie operator Nextbike Polska zapewniał, że rowery dojadą do metropolii w połowie sierpnia. Dziś wiemy już, że do Gdańska dojechało zaledwie nieco ponad 700 sztuk.

Nowe rowery Mevo nie dojadą do Trójmiasta w terminie



Czy dostarczenie całej floty rowerów spowoduje duży wzrost ich dostępności?

- W tej chwili mamy wyprodukowane 624 nowe rowery, 224 dojechały już do Gdańska, a wcześniej dostarczyliśmy ich jeszcze 500. 10 września ruszy produkcja i pod koniec miesiąca chcemy zakończyć budowę wszystkich rowerów. Jednoślady będą następnie przyjeżdżać tirami do Gdańska, a na miejscu zostaną przetestowane przez Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot - mówił Paweł Orłowski, prezes Nextbike Polska podczas ostatniej sesji Rady Miasta Gdańska.
Szef Nextbike'a opowiadał także o problemach związanych z niemiecką spółką Nextbike GmbH. Problemy z płynnością miały spowodować opóźnienia w dostarczeniu drugiego etapu roweru Mevo.

Hossa na rynku rowerowym i problemy z niemieckim Nextbike GmbH powodem opóźnień Mevo



- Nextbike Polska w zeszłym roku wygrało 29 przetargów i rozbudowało system do ponad 40 miast. Nie ukrywamy, że liczba zamówień i hossa na rynku rowerowym spowodowała, że nasz niemiecki partner nie wyrabiał się z produkcją i nie nadążał z realizacją naszych zadań. W związku z tym Nextbike GmbH miało problemy z płynnością. Te problemy rozwiązali akcjonariusze w lipcu tego roku. Mianowicie chodzi mi o fundusz, który jest właścicielem Nextbike GMBH. Dofinansował on firmę, zabezpieczając ją, jeżeli chodzi o środki na dalszy rozwój i dokończenie naszej produkcji - mówił Paweł Orłowski.

Łącznie 1,8 mln zł za opóźnienie obu etapów rowerów Mevo



Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot za opóźnienie w realizacji pierwszego etapu wprowadzania systemu nałożył już na operatora 900 tys. zł kary. Według umowy, opóźnienie drugiego etapu, który miał wystartować 1 marca kosztować będzie Nextbike 300 tys. zł za każdy miesiąc zwłoki (maksymalna kara to 900 tys. zł).

- Wszelkie niedociągnięcia, odstępstwa od umowy są na bieżąco katalogowane i analizowane. Kary zostaną wyegzekwowane. Nie odstąpimy od naliczania kar, jednak w tym momencie skupiamy się na zrealizowaniu programu - mówi Alicja Mongird z OMGGS.
Zgodnie z umową obszar nalicza jeszcze kary m.in. za:

  • dostępność rowerów w godzinach 3:00-5:00 (50-90 proc. - 10 tys.; 90-95 proc.- 5 tys.; 95-98 proc. - 3 tys.),
  • za każdy rower niesprawny dłużej niż 12 godzin, w przypadku Usterek Istotnych (wspomaganie, koła itp.) 50 zł za każdą godzinę,
  • za każdy rower niesprawny dłużej niż 48 godzin, w przypadku Usterek Nieistotnych (np. koszyk) 50 zł za każdą godzinę,
  • dostępność poniżej 50 proc. - za każdy dzień 100 tys. zł

Obecnie z roweru metropolitalnego Mevo korzysta 142 tys. użytkowników, a aż 130 tys. z nich ma wykupiony abonament. Rower wypożyczono już 1,5 mln razy.

Opinie (237) ponad 10 zablokowanych

  • 100 tysięcy (4)

    Jeśli dobrze rozumiem Operator dostał już dwie możliwie najwyższe kary, po 900 tysięcy złotych za opóźnienia I i II etapu. Oprócz tego naliczane jest mu kara 100 tysięcy złotych dziennie za mniej niż 50% dostępności rowerów. Razem to kilka milionów złotych. Jeśli nie umorzą tych kar, to Operator jest bankrutem.

    • 9 0

    • Już jest bankrutem

      Dlatego nie ściągają nowych rowerów, bo utrzymanie każdego kosztuje - trzeba zwiększyć zatrudnienie na infolinii i w serwisie a kwota dotacji jest stała. Im szybciej więc dostarczą zamówione 4 tys. rowerów, tym szybciej splajtują - czyż to nie wspaniały paradoks?

      • 3 0

    • Jak się nie mylę, to maksymalna łączna kara wynosi 1.8 mln. (2)

      Tak jest skonstruowana umowa. Więc teraz GOM może sobie naliczać dodatkowe kary za dostępność, ale tylko na użytek publiki. Nextbike już teraz nic nie musi.

      • 1 1

      • 1.8mln jest za nie wdrożenie etapów na czas (1)

        dochodzą do tego jeszcze kary za obsługę które niskie też nie są.

        • 1 0

        • Jesteś pewien, że nie ma w umowie ujętej górnej granicy kary?

          • 0 0

  • Jak to jest mozliwe ze niemiecka firma ma praktycznie monopol w Polsce mimo ze jest najbardziej nieudolna ,nie rzetelna (1)

    niewiarygodna i jak udowadniają jej wszystkie działania nie wywiązuje sie nigdzie z umowy obecnie maja juz opóźnienie 2 letnie.Gdyby mieli placic wszystkie kary przestało by im sie oplacac ale widac ze trafił swój na swego. Niedolne rządy w Gdańsku traktują ich wyjątkowo ulgowo.
    Ale co sie dziwić projektem od początku zarządzają ludzie niekompetentni na zasadzie jak wszystko w tym mieście znajomy znajomego kolesie dla kolesiów obsadzają stanowiska!! A oni z tych niby kar tylko sie smieją. Sam Gdańsk potrzebuje minimum 3tys rowerów

    • 8 3

    • Ponieważ

      Bo rządzi dulkiewicz, która tęskni za niemieckim Wolnym Miastem Gdańskiem. Więc wszystko niemieckie lepsze. Po co dać polskiemu przemysłowi zarobić? Ta pani ma inną wizję. Co za niewypał

      • 3 5

  • Czy kary za niedostępność naliczane są również za rowery niedostarczone i nie włączone do systemu zgodnie z harmonogramem? Bo jeżeli nie to czy możliwy jest poniżej opisany "model biznesowy" firmy Nextbike pl. : Firma dostarcza w I etapie jeden rower i płaci za opóźnienie 900 tys. kary. W II etapie również jeden rower i płaci drugie 900 tys. kary. W efekcie kary w systemie jeżdżą dwa rowery a bilans firmy to 42 mln minus 1,8 mln, czyli ok. 40 mln czystego zysku. Czy umowa zawarta z Nextbike umożliwia takie działania a jeżeli tak to kto ją podpisał.

    • 3 3

  • Panie Prezesie niech Pan nie mydli oczu!

    Niech Pan informuje, co Pan zrobił. Projekcje przyszłości nie spełniają się od samego początku istnienia MEVO

    • 7 1

  • Jak jest

    My podatnicy płacimy kasę Nextbike. Przelewy na konta idą. Kary nie są odliczane od płatności. Kary są naliczane 1,8 miliona za opóźnienia dwóch etapów i po 100 tysięcy dziennie za mniej niż 50% dostępności rowerów. Co do drugiej kary (100 tysięcy) nie mamy pewności. Nextbike wystąpi do Sądu i po latach procesu może zapłaci karę. Biznes po Trójmiejsku.

    • 7 2

  • Produkcja w Niemczech im sie opłaca? Przeciez to bajki są!Inne firmy w przetargu pokazały realne koszty,a ta oszukała.

    Wygrała firma którą zaniżyła wszystkie koszty i teraz sie nie wywiązuje z Umowy.Taki cyrk tylko w Polsce! Czyli złoze oferte w przetargu najnizszą ze wszystkich a rowery beda mi produkowac przez 3 lata w mozambiku transpoort bedzie szedł barka przerzucany jak dodatek gdzie taniej oczekujac na wolne miejsce w kontenerowcu . A i tak nikt nie bedzie miał pretensji .A uczciwe firmy odrzucone w przetargu bo nie kłamały o kosztach i były gotowe do realizacji w terminie czy nawet przed!
    Czyli w gdańsku trzeba oszukiwac i włape dawac

    • 10 1

  • Dlaczego szef Nextbike'a tłumaczył się na sesji rady miasta gdańska a nie Sopotu albo Gdyni ?

    • 3 0

  • Jednym z obowiązkowych kryteriów przetargu był termin dostarczenia (uruchomienia) systemu (1)

    Firma NB wygrała przetarg mimo że jak widać nie spełniła podstawowego kryterium. Czy inne firmy startujące w przetargu nie mogłyby pozwać miasta? Zaproponowały uczciwe oferty, ale wygrała ta zaniżona od NB. Za 2 mln kary "kupili" sobie wygraną w przetargu.

    • 9 0

    • dokladnie tak formy podaja realne koszty i zaobaiazuja sie do wykonania realizacji ,a ta co oszukała wygrała

      • 1 0

  • No i git. Mevo działa coraz lepiej!

    • 3 4

  • Rower ma być mechaniczny a nie byle jaki elektryczny sh*t (1)

    Bateria w rowerze to kuriozum kręcić nogami nieroby leniwe

    • 3 3

    • Mhm a lokomotywy rozumiem tylko parowe i zamiast samochodów bryczki na ulicach. To, że ktoś jeździ elektrykiem to nie znaczy że jest "nierobem leniwym", więc zacznij używać szarych komórek kobiecino zanim coś palniesz.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum