• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie droga rowerowa wzdłuż Wielkopolskiej w Gdyni

Krzysztof Koprowski
20 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Planowany przebieg nowej drogi dla rowerów
  • Planowany przebieg nowej drogi dla rowerów
  • Planowany przebieg nowej drogi dla rowerów
  • Planowany przebieg nowej drogi dla rowerów
  • Planowany przebieg nowej drogi dla rowerów

Za dwa-trzy lata zniknie rowerowa "dziura" wzdłuż ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Urzędnicy szukają wykonawcy, który przygotuje projekt budowy drogi dla rowerów na odcinku od ul. Łowickiej do al. Zwycięstwa. W ramach inwestycji planuje się również wykonać tunel w nasypie kolejowym.



Budowa drogi rowerowej na dolnym odcinku ul. Wielkopolskiej przewidziana jest na lata 2020 - 2021. Aby jednak możliwe było przeprowadzenie robót, niezbędne jest przygotowanie pełnej dokumentacji projektowo-kosztorysowej. I to właśnie wykonawcy dla tego zadania poszukuje gdyński Zarząd Dróg i Zieleni.

Wykonawca będzie musiał przedstawić trzy warianty prowadzenia infrastruktury rowerowej:
  1. za drzewami względem jezdni z zajęciem działek prywatnych,
  2. przed drzewami względem jezdni z "przesunięciem" całej jezdni ul. Wielkopolskiej,
  3. droga rowerowa zamiast drzew, czyli z ich wycinką lub inny wariant autorstwa wykonawcy.

Który wariant prowadzenia drogi rowerowej wydaje się najlepszy?

Dopuszczalne jest stosowanie różnych wariantów na poszczególnych fragmentach nowej drogi. O ostatecznym wyborze wariantu (wariantów) do dalszych prac projektowych zdecydują urzędnicy.

Ponadto od zwycięzcy przetargu oczekuje się przyjęcia rozwiązań, które będą zapewniały bezpieczeństwo ruchu pieszego oraz minimalizowały liczbę miejsc kolizyjnych z różnymi uczestnikami ruchu.

Tunel pod torami kolejowymi



Zdecydowanie najtrudniejszym elementem inwestycji będzie wydrążenie w nasypie kolejowym tunelu pieszo-rowerowego o szerokości co najmniej 5,5 m po północnej stronie obecnego wiaduktu.

Roboty budowlane, zgodnie z zaleceniami kolejarzy, będą musiały być prowadzone bez wstrzymania ruchu pociągów oraz ingerencji w infrastrukturę PKP.

Na odcinku od ul. Łowickiej do torów kolejowych droga rowerowa będzie poprowadzona po północnej stronie, zaś od torów do al. Zwycięstwa po obu stronach jezdni. Na odcinku od ul. Łowickiej do torów kolejowych droga rowerowa będzie poprowadzona po północnej stronie, zaś od torów do al. Zwycięstwa po obu stronach jezdni.
Nowa droga rowerowa powinna być wykonana w technologii betonu asfaltowego drobnoziarnistego z warstwą ścieralną z mastyksu grysowego SMA, czyli - mówiąc potocznie i w bardzo dużym uproszczeniu - będzie posiadała nawierzchnię asfaltową.

Dokumentacja gotowa w grudniu przyszłego roku



O wyborze wykonawcy dokumentacji zdecydują kryteria: najniższej ceny (60 proc.), okresu udzielonej rękojmi i gwarancji (20 proc.) oraz kwalifikacji zawodowych oraz doświadczenia (20 proc.). Na jej przygotowanie będzie miał czas do 10 grudnia 2019 r.

Czytaj również artykuł z sierpnia: Powstanie brakujący odcinek drogi dla rowerowej wzdłuż al. Zwycięstwa w Orłowie

Opinie (177) 2 zablokowane

  • Patrzę na te zdjęcia i widzę oczami wyobraźni jak znikają drzewa.

    • 10 5

  • śliczne parkowanie na załączonym zdjęciu. Był trawnik, jest klepisko.

    • 14 5

  • (1)

    Wykonawca będzie musiał przedstawić trzy warianty prowadzenia infrastruktury rowerowej:

    za drzewami względem jezdni z zajęciem działek prywatnych,
    przed drzewami względem jezdni z "przesunięciem" całej jezdni ul. Wielkopolskiej,
    droga rowerowa zamiast drzew, czyli z ich wycinką lub inny wariant autorstwa wykonawcy.

    no i jeszcze 4 - czyli rezygnacja ze sciezki

    • 11 12

    • ten czwarty wariant już jest zrealizowany od kilkunastu lat

      jestem pod wrażeniem szerokości Twojej wyobraźni

      • 0 0

  • Czy ktoś mi może wytłumaczyć (7)

    dlaczego w Polsce panuje głupi zwyczaj budowania dwukierunkowych dróg rowerowych?

    • 18 4

    • Nie mówiąc o chodnikach!

      • 5 3

    • bo ped**arze też jeżdza w obydwu kierunkach.

      • 5 4

    • (1)

      tak taniej. jak by była jednokierunkowa to musieliby zrobić dwie, z obu stron.
      u nas wiadomo że parametr "najniższa cena" najważniejsza.

      • 8 2

      • Podobnie jak z chodnikami

        Ciężko iść wyłącznie po prawej stronie, bo przekroczenie jesdni jest tym trudniejsze im szersza ona jest. Taki pieszy nie miałby jak wrócić po paragon, gdyby odszedł 10 m od sklepu. Musiałby iść 100 m do najbliższych świateł, potem cofnąć się 200 do kolejnych i znów 100 do sklepu. A gdyby się zagapił...
        Samochód jest przeznaczony na większe prędkości, dłuższe odcinki i większe towary. Rower plasuje się gdzieś pomiędzy pieszym i samochodem. jest bardzo elastyczny jeśli chodzi o kierunek i wybór trasy, jedzie szybciej od pieszego i parkuje niemal wszędzie.
        Dlatego ddr, szczególnie wzdłuż wielojezdniowych ulic z zabudową sklepowo mieszkaniową powinien być projektowany jak dwa ciągi dwukierunkowe, po obu stronach jezdni. Natomiast poza terenem zabudowanym, jak dwa ciągi jednokierunkowe, po prawej stronie jezdni.
        Teraz jest mania oszukiwanie rowerzystów. ddr jest akurat po prawej, a w środku postawiony jest przejazd na lewo, co daje ddr akurat po prawej, dla tych, co jadą od drugiej strony.
        Przykłady: Osowa-Chwaszczyno, Pępowo-Żukowo.

        • 1 0

    • Z drogami dla samochodów to samo! (1)

      • 3 1

      • jest w mieście wiele ulic jednokierunkowych, po których warto dopuścić ruch rowerów w obu kierunkach

        to poprawia bezpieczeństwo wszystkich.

        • 0 0

    • W Holandii ten zwyczaj występuje w masowej skali

      na skrzyżowaniach z wieloma ulicami rowerzyści korzystający z takich dróg mają pierwszeństwo.

      Kierowcy są bardzo z tego zadowoleni: nie mają kłopotów z nadmiarem konkurencji na parkingach i na jezdniach są krótsze kolejki samochodów do zmiany świateł na skrzyżowaniach.

      • 0 0

  • droga rowerowa (10)

    Ja jako kierowca i rowerzysta stwierdzam,że dobrze że powstaje brakujący odcinek drogi rowerowej.Niestety ,zdarzają się popaprańcy jeżdzący rowerem po jezdni nawet tam gdzie jest droga rowerowa na Wielkopolskiej.W dodatku jeżdza często ciemno ubrani zamiast włozyć kamizelke odblaskową lub jaskrawy ubiór. Przykro pisać ale czasami mam ochote przywalić autem w takiego d**ila.

    • 22 12

    • przestań gwiazdorzyć. zacznij od siebie. już widzę jakie z ciebie niewiniątko.

      • 5 6

    • zastanów się człowieku!

      • 3 5

    • Co racja to racja! (2)

      Sama też widuję tzw. rowerzystów - samobójców! Kiedy OC na rowery?

      • 4 6

      • nigdy osiołku Szwajcarzy już próbowali tej bzdury ale wycofali się rakiem

        • 5 1

      • A co ma dać takie oc

        Rowerzyści powodują jakiś promil zdarzeń drogowych i ich skutkiem są jakieś niewielkie, pomijane kwoty. Jako kierowca 100 razy bardziej wole żeby wjechał we mnie rowerzysta niż samochód bo może spowodować groszowe straty

        • 5 1

    • w dół nie muszę z tej "scieżki" korzystać bo jest z lewej strony a jak wyjeżdżam z jakiejś bocznej drogi to nie mam obowiązku fruwać na drugą stronę szerokiej drogi.Poza tym prędkość sorry gościu ale jadąc w dół ja tam przekraczam 50-tkę na luzie dlaczego więc barany jadące samochodami próbują wyprzedzać?Prawie 60 im za mało?To jest do ch..ja autostrada ekspresówka czy zwykła miejska droga?

      • 8 1

    • Jezdzą bo mają do tego prawo (2)

      to ze tobie sie to nie podoba to juz twoj problem

      • 8 0

      • Głupiś, (1)

        Nie maja prawa bo wzdłóż Wielkopolskiej leci ścieżka rowerowa.

        • 0 8

        • doucz sie przepisow.

          • 4 0

    • Wytłumaczę ci to, Arturze

      Słyszałeś zapewne, że jeśli jest droga rowerowa to rowerzysta ma obowiązek z niej korzystać. Niestety już nie przeczytałeś, że tylko wówczas "jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić" (art 33 .1 PORD).
      Zgodnie z wieloma wyrokami sądowymi kierującego obowiązują znaki umieszczone po prawej stronie jezdni. Rowerzysta jadący ul Sopocką dojeżdżając do skrzyżowania z ul Wielkopolską nie ma zielonego pojęcia, że po drugiej stronie znajduje się jakaś pseudościeżka. Zatem jedynym dopuszczalnym manewrem jest skręt w prawo w ul. Wielkopolską jeśli rowerzysta ten zamierza dotrzeć np do Orłowa.

      • 9 0

  • (1)

    "Dopuszczalne jest stosowanie różnych wariantów na poszczególnych fragmentach nowej drogi."

    Czyli jak zwykle będzie tzw chodnik rowerowy.

    • 9 4

    • zwykły chodnik po którym będzie nakaz jazdy rowerem.

      • 1 2

  • ped**arze i tyle w temacie (4)

    Zamiast budowac cos tym roszczeniowcom to proponuje zalatac dziury w calej gdyni i wylac nowy asfalt! Wtedy bedzie dobrze, a ped**arze niech se po lesie jezdza! Ulice dla samochodow! A miasto dla ludzi nie dla budynkow!

    • 21 18

    • pamietaj ze 1km ddr to jakies 700tys zł.
      to starczy moze na 50m jezdni.... a ty o calej gdyni piszesz hahaha

      • 6 0

    • blachosmrody na autostrady

      • 7 1

    • GA (1)

      No właśnie - w 100% się zgadzam - miasto dla ludzi... a nie blachosmrdów

      • 4 0

      • Miasto przede wszystkim dla ludzi, a nie dla samochodów parkujących byle gdzie

        i kierowców chcących parkować za darmo w dowolnym miejscu.
        Ze stosowaniem słów typu "blachosmrody" bym uważał, to niepotrzebnie antagonizuje zwykłych kierowców i mobilizuje rowerofobów.

        • 1 0

  • CHORE ! (2)

    chore....chore...chore...a i tak popylają chodnikami !!!!

    • 15 7

    • Ważne ze jeżdżenie samochodem jest zdrowe

      300m dziecko do przedszkola podwozić np.

      • 4 1

    • Jak skoro są pozastawiane przez samochodziarzy

      • 2 0

  • (2)

    A może by tak wreszcie zabrać się za te dziurawe ulice?

    • 14 5

    • szkoda kasy na to

      • 3 0

    • jedno drugiemu nie wadzi

      rowery nie niszczą nawierzchni ulic, dróg dla rowerów ani chodników

      • 1 0

  • Taka mała podpowiedź dla projektantów (6)

    Rower z góry jedzie szybciej niż pod górę. Dlatego jeśli już robicie dwukierunkową drogę dla rowerów to powinna ona biec po prawej stronie jeśli poruszamy się z góry. dlaczego? Dlatego że niektórzy nieogarnięci kierowcy mają zwyczaj patrzeć się jedynie W LEWO podczas wyjeżdżania z dróg podporządkowanych. Obecnie ponieważ w górnym odcinku Wielkopolskiej DDR idzie po niewłaściwej stronie dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach rowerowych przy ul Racławickiej, Grażyny, Gedymina i Olgierda. Kontynuacja spowoduje że do tej listy dołączą Wrocławska, Plac Górnośląski, Inżynierska i Lotników.
    Polecam na StreetView pojeździć wirtualnie po Kopenhadze. Na prawie każdej ulicy kolejność poczynając od środka jest następująca (symetryczna względem osi):
    jezdnia dla samochodów
    miejsca parkingowe dla samochodów (tylko jeśli jest dość miejsca)
    droga rowerowa (lub pas rowerowy)
    chodnik dla pieszych.
    I nikt nikomu nie wchodzi (nie wjeżdża) w drogę.
    Czy to was naprawdę przerasta, drodzy projektanci?

    • 18 5

    • urzędnicy odpowiedzialni za budowę DDR nigdy na rowerach nie jeździli. Widać to w przypadku każdego nowego odcinka takiej drogi.

      • 3 2

    • Pytanie dlaczego kierowcy są nieogarnięci

      • 2 0

    • dlatego ja w dół jadę zwykle jezdnią jak już tam jestem, po tej pseudo ścieżce strach jechać szybciej niż 30 km/h

      • 6 0

    • Przepisy są chore (1)

      Rowerzysta powinien mieć obowiązek zwolnić przejeżdżając przez skrzyżowanie z drogą dla samochodów

      • 0 2

      • Przepisy są chore

        Kierowca powinien mieć obowiązek zwolnić przejeżdżając przez skrzyżowanie z drogą dla pieszych i rowerzystów, nie mówiąc o zachowaniu umiarkowanej prędkości w czasie zbliżania się do skrzyżowania "równorzędnego".

        • 1 0

    • wystarczy poprowadzić chodnik i drogę dla rowerów przez jezdnię ulicy podporządkowanej

      tak, by zachować ciągłość niwelety chodnika i DDR (wystarczy pojechać do Gdańska i zobaczyć jak przebudowano skrzyżowanie DDR na wylocie ulicy Bema wzdłuż Kartuskiej).

      Kierowcy bardzo szybko ogarną wyobraźnią zasady pierwszeństwa w takich miejscach.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum