• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Porozumienie w sprawie roweru metropolitalnego

Katarzyna Moritz
10 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miliony złotych na tysiące publicznych rowerów
Większość systemów wypożyczania rowerów opiera się na stacjach dokowania. Nasz metropolitalny będzie nowocześniejszy. Większość systemów wypożyczania rowerów opiera się na stacjach dokowania. Nasz metropolitalny będzie nowocześniejszy.

W poniedziałek zawarto umowę przystąpienia do projektu systemu roweru metropolitalnego pomiędzy Obszarem Metropolitalnym a 14 gminami. Jeszcze w tym roku mają ruszyć przetargi, by do 2019 roku od Tczewa do Władysławowa powstał system wypożyczania roweru z 20 węzłami przesiadkowymi.



Czy często jeździsz na rowerze?

Zawarcie umowy przystąpienia do projektu to kolejny krok w stronę budowy systemu roweru metropolitalnego na terenie Trójmiasta i pozostałych 11 gmin w naszym województwie.

- 42 proc. wszystkich przejazdów samochodem na terenach miejskich Unii Europejskiej można zastąpić komunikacją rowerową, ale żeby takie wyniki osiągnąć rower musi być zorganizowany w sposób systemowy, zintegrowany z innymi środkami transportu - podkreśla Krzysztof Perycz-Szczepański, koordynator projektu System Roweru Metropolitalnego.

Obecnie w tej sprawie przygotowywana jest dokumentacja, w tym przetargowa. Przetargi będą się odbywały na przełomie jesieni i zimy tego roku. W systemie na terenie 14 gmin ma być około 3,5 tys. rowerów, z czego połowa będzie w Gdańsku. Do tego będzie zakupionych około 7 tys. stojaków rowerowych dla parkingów rowerowych.

- System w wersji roboczej chcemy wdrażać już w 2018 roku. Zależy nam na tym, aby te węzły w dzielnicach, wzdłuż SKM czy PKM tworzyły spójny system z węzłami przesiadkowymi, a także z biletem metropolitalnym. Planujemy go wdrażać w 2019/20. Tylko wtedy ten system rowerowy będzie efektywny, jeżeli będziemy w stanie zbudować jedną ofertę taryfową dla osób, które się przesiadają - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
O tym, że system o wymiarze lokalnym może się nie sprawdzić przekonał się Sopot, gdzie funkcjonował komercyjny system wypożyczenia roweru. Znajdowało się w nim 80 rowerów. Jednak ostatecznie okazał się klapą.

- Tamten system potraktowaliśmy nieco doświadczanie, dzięki temu zdobyliśmy też cenną wiedzę - przyznaje Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Obecnie w Sopocie w nowym systemie ma być około 160 rowerów, chcemy, by był on głównie elementem poruszania się po mieście. Okazuje się, że w poprzednim systemie najczęstsza trasa to był odcinek Kamienny Potok do SKM w Sopocie Głównym.
- Takie systemy mają rację bytu, gdy są zintegrowane, z tym nie powinno być problemu, gdyż ścieżki rowerowe mamy całkiem nieźle rozwinięte, co nie oznacza, że nie mamy jeszcze nic do roboty - podkreślała Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Nasz system rowerowy ma być największy pod względem obszarowym w kraju. Poza Trójmiastem wolę przystąpienia do projektu zadeklarowały Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck oraz Władysławowo.

Co ważne, nie będzie wyglądał jak obecnie funkcjonujące systemy wypożyczania roweru w Polsce. Rowery mają być bowiem wyposażone w GPS i akcelerometry oraz urządzenia umożliwiające wypożyczenie za pomocą karty kredytowej, miejskiej lub telefonu komórkowego (sms lub aplikacji na smartfonie). Uniezależni to rower od kosztownych rowerowych stacji dokujących. Rowery będą udostępnione do wypożyczania w określonych obszarach, a ruch wypożyczania będzie monitorowany dzięki specjalnym modułom.

System ma być całoroczny, na zimę w jego zasobach pozostanie do użytkowania 30 proc. sprzętu. Obecnie jeszcze nie wiadomo, jakie będą koszty wypożyczenia, samorządowcy liczą nie na jednorazowe wypożyczenia, ale na dużą liczbę stałych abonamentów. Nie wiadomo też, ile pierwszych minut korzystania z roweru będzie bezpłatnych. Dla porównania koszty wypożyczenia roweru miejskiego we Wrocławiu: pierwsze 20 min jest darmowe, od 21 do 60 min płaci się 2 zł, a każda następna godzina kosztuje 4 zł.

Odpowiedzialność za projekt roweru metropolitalnego bierze Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. Środki na budowę systemu będą pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego, wartość projektu to 22 mln zł.

Wszystkie gminy zobowiązały się do zabezpieczenia środków do utrzymania funkcjonaliści przedsięwzięcia w okresie trwałości projektu - np. w przypadku Gdańska koszty te są szacowane na około 2,8 mln zł rocznie, Sopotu ok. 200 tys. zł, a Gdyni 1,4 mln zł.

Dawny system wypożyczania roweru w Sopocie.

Opinie (182) 5 zablokowanych

  • czy autorka może wyjaśnić o co chodzi z akcelerometrem? (4)

    bo to już drugi raz gdy pisze o nim, ale nie wyjasnia w jakim celu ma być instalowany

    ??

    • 0 0

    • Akcelerometr to bardzo tania rzecz, dosłownie kilka złotych kosztuje (2)

      Przypuszczam że pozwoli na wykrycie że ktoś właśnie niszczy rower. Siła ciążenia powinna być skierowana w dół lub stabilnie w bok gdy rower leży. Gdy szaleje na wszystkie strony to znaczy że ktoś rzuca tym rowerem.

      • 0 0

      • może też działać jako rejestrator wypadku (1)

        • 0 0

        • może - może - ale autorka mogłaby się dopytać u źródła

          a nie jedynie przeklejać materiały PRowskie

          • 0 0

    • Akcelerometr działa gdy niknie sygnał gps, pozwala na lokalizację. Nawigacja łodzi podwodnej płynącej pod lodami bieguna północnego odbywała się za pomocą akcelerometru. Może to w tym celu...

      • 0 0

  • Chińczycy kilka lat temu zeszli z rowerów, a my na nie jesteśmy zmuszani wsiąść? (1)

    i to się nazywa wolnością i demokracją....
    Oj biedna ta Europa.
    Trzeba wprowadzić transport wodorowy, poduszkowy przez Zatokę Gdańską i powietrzny, a kto chce rowerowy.
    42% - to mogą zrobić w Danii lub Holandii...
    Jak budowali autostrady w Niemczech nikt nie przejmował się żabami, a u nas aby wybudować obwodnicę Augustowa i połączyć via Carpatia, Łotwę z Grecją, nie można bo przepisy nie pozwalają

    • 1 4

    • Muszę trochę sprostować:

      1) wcale nie zeszli tak do końca.
      2) powrót do roweru to akurat gonienie zachodu - Chińczycy mają to przed sobą
      3) nikt ciebie do niczego nie zmusza, tylko zachęca
      4) rower w niczym nie przeszkadza w rozwijaniu innych ekologicznych technologii
      5) W Danii i Holandii mają już 42%, my tyle nie musimy mieć - miejmy 10% już będzie sukces
      6) Autostrady budowali za Hitlera, to faktycznie, wtedy nikt się ekologią nie przejmował. 100 lat później ludzie zmienili podejście, nawet w Niemczech.

      • 2 1

  • A ja mam rower elektryczny (1)

    100 km robię za 50 gry.

    • 0 1

    • i też fajnie

      a ile km miesięcznie na nim jeździsz?

      • 0 0

  • A dlaczego takie rzeczy finansują gminy (czyli państwo)? (7)

    Czy tego typu inwestycja nie powinna być finansowana z pieniędzy pochodzących z opłat za użytkowanie tych rowerów które wnosić będą ich użytkownicy?
    Ewentualne nakłady które trzeba ponieść na początek powinny być finansowane z kredytu bankowego.

    Bo dlaczego miasto ma za te rowery płacić 2.8mln zł rocznie?
    Czy to nie opłaty za wypożyczenie roweru powinny pokrywać koszty tego wypożyczenia?

    Coś tu widzę niezłą patologię która polega na tym, że jakaś prywatna firma oferuje system wypożyczania rowerów, który wycenia na tak horrendalne pieniądze, że nikt by takiego roweru nie wypożyczył.
    Robi się więc wały mające na celu wyciągnięcie publicznych pieniędzy które będą pompowane w czyiś, prywatny ale niedochodowy interes.

    Bo 3.5tys rowerów za 22mln zł oznacza ponad 6000zł w przeliczeniu na jeden rower, a koszt utrzymania 800zł rocznie jednego roweru.
    Do tego dojdą pieniądze z samych opłat wnoszonych przez użytkowników.

    Wygląda na to, że ktoś sobie znalazł sposób na złoty interes za publiczne pieniądze.

    • 8 3

    • Zgadza się w 100%

      dokładnie!

      • 3 1

    • (4)

      a dlaczego miasto ma finansować jezdnie i miejsca parkingowe?
      a dlaczego miasto ma finansować chodniki?
      a dlaczego......

      a no dlatego że to jest jakieś rozwiązanie transportowe. Stosunkowo tanie. Za grosze można rozwiązać częściowo problem z dojazdami. 3mln to dużo? utrzymanie samego tylko tunelu to 12mln rocznie.

      • 1 1

      • (1)

        Jezdnia to nie samochód, ścieżka to nie rower. Pieszym butów też nikt nie sponsoruje.

        • 1 0

        • tu też nikt nic nikomu nie daje. Za wypożyczenie będzie jakaś tam opłata

          • 0 1

      • (1)

        Widziałeś kiedyś ciężarowy rower? Kupiłeś coś, co do sklepu dostarczono rowerem? Jeździsz do pracy rowerem 30km? Z narzędziami ważącymi 20kg? Miałeś wizytę lekarza, który przyjechał rowerem? Może rowerowej karetki? Woziłeś rowerem dwójkę dzieci, albo 80-letniego rodzica?

        • 0 0

        • Piszesz nie na temat. Sprowadzasz coś do absurdu żeby udowodnić jakieś swoje racje. To słabe.

          Nie oszukujmy się, większość pcha się samochodem tylko dla własnej wygody.
          Auto nie jest mu potrzebny do pracy (bo ma prace stacjonarną) i niczego codziennie nie wozi poza własnym tyłkiem.

          Oczywiście że wszyscy tak się poruszać nie mogą (z powodów zawodowych czy rodzinnych), większość jednak spokojnie może, tylko nie chce.

          • 0 0

    • Unia wykłada kasę, więc projekt nie może być komercyjny

      Sektor prywatny nie widzi w tym zysku, więc kasy nie wykłada. A gminom zależy na promocji roweru, bo tak jest im taniej walczyć z korkami, niż wykładać miliardy zł. na kolejne drogi.

      • 0 0

  • rowery - komunikacja miejska -NIEEEEEEEEE!

    UWAGA! wprowadzenie rowerów ma na celu zmniejszenie ilości komunikacji miejskiej - POmysły wydać kasę, przytulić premie a mieszkańcom pokazać figę.
    Spójrzcie co zrobiła Zdanowska w Łodzi! Rewolucja w komunikacji. Zmniejszenie ilości kursów, skrócenie tras, zabranie linii nieopłacalnych.
    Nie w tym jest sens! Miasto musi mieć dobrze rozwiniętą komunikację miejską by ludzie z łatwością mogli przemieszczac się. Nikt podczas pracy nie wyobraza sobie jazdy rowerem.
    Zgodzę się na robienie tras rowerowych bo trzeba o wszystkich dbać, ale rowery to już lipa! Oczywiście dla dyrektorów UM to biznes , kolejny przetarg - kolejny wałek! Patrz parkingi przy plażach.
    Zróbcie krok i wprowadzajcie komunikację darmową, zobaczycie ile mniej aut będzie na drogach! Każdy z nas jak ma skorzystać za free, to woli tą kasę na co innego przeznaczyć niż na bilety!

    • 2 2

  • rower

    Sam jednak wolę korzystać z mojej indiany. Przejazd całodniowy 2x w tygodniu miejskim wychodzi jednak sporo.

    • 1 0

  • Kiedy parkingi rowerowe dla pacjentów oddziałów traumatologii, chirurgii i onkologii?

    • 1 1

  • Metropolia + 14 gmin i całe 20 węzłów przesiadkowych. ....

    .... ciekawe czy do wszystkich węzłów będą prowadziły ścieżki rowerowe?

    • 1 1

  • niech zgadnę - u nas system opłat bedzie centusiowy a nie warszawski?

    • 0 1

  • No i dobrze!!!! Poprawcie infrastrukturę rowerowa i "umyjcie" z kurzu miasta to grono narzekaczy się przytka i zrozumie, że im więcej rowerzystów tym mniej korków ulicznych i będziemy zdrowsi.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum